Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-174/13-3/KC
z 4 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2013 r. (data wpływu 05.03.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy paliwa na terytorium państwa trzeciego oraz miejsca świadczenia dla usług agencyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy paliwa na terytorium państwa trzeciego oraz miejsca świadczenia dla usług agencyjnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka świadczy usługi agencyjne na rzecz spółki powiązanej, mającej siedzibę w Rosji polegające na pozyskiwaniu klientów na terenie Polski i sprzedaży paliwa za pośrednictwem kart paliwowych poza terytorium kraju. Spółka zgodnie z umową ze spółką powiązaną zawiera umowy z klientami na sprzedaż paliwa w swoim imieniu i wystawia faktury sprzedaży na klienta. Sprzedaż paliwa odbywa się na terytorium Rosji, Ukrainy i Białorusi. Spółka wystawia fakturę za usługi agencyjne. Wynagrodzenie agenta jest liczone jako procent od wartości dostarczonego klientom przez zleceniodawcę towaru za okres rozliczeniowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy spółka ma rozpoznać import towaru (faktura zakupu paliwa wystawiona na spółkę, wystawca - rosyjska spółka dominująca) i opodatkować w kraju podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy usługi agencyjne świadczone na rzecz podatnika rosyjskiego spółka powinna opodatkować w kraju podatkiem od towarowi usług?

Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 22 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem opodatkowania towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Dostawa towarów, czyli przemieszczenie prawa do rozporządzenia paliwem jako właściciel ma miejsce w kraju, w którym samochód został zatankowany (paliwo zostało zakupione), spółka uważa że taka czynność nie będzie w Polsce opodatkowana.


Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług na rzecz Podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.


Spółka uważa że świadczone usługi agencyjne na rzecz zleceniodawcy - podatnika, mającego siedzibę w Rosji, nie powinny być opodatkowane w kraju podatkiem od towarowi usług. Zleceniodawca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rosji i posiada numer identyfikacyjny dla celów podatku od wartości dodanej,


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez import towarów według art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi agencyjne na rzecz spółki powiązanej, mającej siedzibę w Rosji polegające na pozyskiwaniu klientów na terenie Polski i sprzedaży paliwa za pośrednictwem kart paliwowych poza terytorium kraju. Wnioskodawca, zgodnie z umową ze spółką powiązaną zawiera umowy z klientami na sprzedaż paliwa w swoim imieniu i wystawia faktury sprzedaży na klienta. Sprzedaż paliwa odbywa się na terytorium Rosji, Ukrainy i Białorusi. Wnioskodawca wystawia fakturę za usługi agencyjne, gdzie wynagrodzenie jest liczone jako procent od wartości dostarczonego klientom przez zleceniodawcę towaru za okres rozliczeniowy.


W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku rozpoznania importu towaru i opodatkowania tej transakcji w kraju jak również świadczonych usług agencyjnych na rzecz rosyjskiej spółki.


Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania dostawy towaru należy wskazać, gdzie on znajduje się w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.


Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.


Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zgodnie z cyt. art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. import towarów na terytorium kraju. Należy tym samym mieć na uwadze terytorialny charakter podatku VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było terytorium Polski. W przypadku, gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju (Polski), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Wnioskodawca wskazuje, że sprzedaż paliwa odbywa się na terytorium Rosji, Ukrainy i Białorusi, gdyż tam następuje tankowanie samochodów, zatem nie następuje ich przemieszczenie na terytorium Polski. Tym samym, nabycie towaru, który w momencie dostawy znajduje się na terytorium kraju trzeciego, zgodnie z zapisem art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, powoduje, że miejscem opodatkowania tej dostawy znajduje się poza terytorium Polski, co w konsekwencji prowadzi do uznania, iż transakcja taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma obowiązku rozpoznania importu towaru na terytorium kraju i tym samym opodatkowania takiej dostawy w kraju podatkiem od towarów i usług, gdyż do dostawy paliwa dochodzi na terytorium innego państwa niż Polska.


Odnosząc się do kwestii określenia miejsca opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług agencyjnych na rzecz rosyjskiego kontrahenta, w pierwszej kolejności należy przywołać przepisy art. 28b ustawy. Reguła generalna wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy określa, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Z kolei w art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby określania miejsca świadczenia usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i ust. 1a, 28g ust. 1, 28i, 28j ust. 1 i 2 i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Analizując katalog usług, dla których przewidziano inne miejsce świadczenia niż zasada ogólna, stwierdzić należy iż usługi agencyjne nie zawierają się w tych wyłączeniach. Tym samym dla określenia miejsca opodatkowania tych usług należy zastosować regułę ogólna, tj. art. 28b ust. 1 ustawy. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż usługi agencyjne świadczone są na rzecz podatnika rosyjskiego – spółki powiązanej z siedziba w Rosji.


Konkludując, świadczone na rzecz podatnika rosyjskiego usługi agencyjne nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, gdyż ich miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania jest miejsce siedziby nabywcy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.


W zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dla usługi udostępnienia przez spółkę rosyjską możliwości nabywania towaru dla klientów Wnioskodawcy za pośrednictwem kart paliwowych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj