Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-36/12/TJ
z 5 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-36/12/TJ
Data
2012.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
sprzedaż udziałów
udział


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży udziałów w spółce z o.o.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży udziałów w spółce z o.o. – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży udziałów w spółce z o.o.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego – posiada udziały w Spółce z o.o. będącej Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. W latach 2001, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 i 2010 wniósł do przedmiotowej spółki aporty pieniężne i niepieniężne (nieruchomości i ruchomości) celem objęcia udziałów. Obecnie, na podstawie przepisów działu IV ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy i warunków zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa, w zw. z art. 12 ust. 2 i ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej Wnioskodawca zamierza zbyć większość posiadanych udziałów w spółce. Zbycie udziałów nastąpi w trybie przetargu publicznego w myśl ww. przepisów oraz nie będzie miało charakteru obrotu zorganizowanego. Wnioskodawca nie uczestniczy bezpośrednio w zarządzaniu spółką.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym zbycie udziałów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a jeżeli tak, to czy do zapłaty podatku w wysokości 1% (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b), wobec zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zobowiązany będzie tylko kupujący...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż udziałów winna podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 1%, do którego zapłaty zobowiązany będzie kupujący, co wynika z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymieniona w pkt 1 lit. a) umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy przy sprzedaży praw majątkowych stawka podatku wynosi 1%. Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do art. 4 pkt 1 obowiązek podatkowy ciąży na kupującym


W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano również sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 2 pkt 4 wskazanej ustawy, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • (uchylone),
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;


Przepis ten ustanawia zasadę, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrót zawodowy (profesjonalny) objęty został podatkiem od towarów i usług. Z jego treści wynika zasada rozgraniczenia obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych od obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, jak również zasada wzajemnego wykluczenia tych obowiązków. Powyższe oznacza, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, których dokonanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Wskazać również należy, że w przypadku umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych decyduje okoliczność, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Powyższe oznacza, że zwolnienie ww. umowy sprzedaży z opodatkowania podatkiem od towarów i usług spowoduje, że czynność taka podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego – w zamian za wkłady pieniężne i aporty, wnoszone do spółki z o.o. będącej Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, otrzymał udziały, które obecnie, na podstawie przepisów działu IV ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy i warunków zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa, w zw. z art. 12 ust. 2 i ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej zamierza zbyć. Zbycie udziałów nastąpi w trybie przetargu publicznego w myśl ww. przepisów oraz nie będzie miało charakteru obrotu zorganizowanego.

Odnosząc się do powyższego wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 701 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa może być zawarta w drodze aukcji albo przetargu. Z zacytowanego przepisu wynika, że przetarg jest jednym ze sposobów zawierania umów. Na strukturę prawną przetargu składa się: zaproszenie do wzięcia udziału w przetargu, zgłoszenie ofert oraz wybór oferty. Składanie ofert może być uzależnione od wpłacenia wadium, czyli określonej procentowo sumy, tzw. ceny wywoławczej. W trybie przetargowym mogą być zawierane umowy sprzedaży (rzeczy, wierzytelności) oraz umowy, na mocy których następuje przeniesienie praw rzeczowych (użytkowanie wieczyste, spółdzielcze prawo lokalu itp.).

W treści wniosku wskazano, że do zbycia akcji dojdzie m.in. na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy i warunków zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 269, poz. 2666 ze zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 114, poz. 664). Zgodnie z § 2 pkt 2 pierwszego ze wskazanych aktów wykonawczych, ilekroć jest w nim mowa o umowie rozumie się przez to umowę sprzedaży. Natomiast stosownie do § 4 ust. 1 pkt 6 drugiego z rozporządzeń, jednym z niezbędnych elementów zaproszenia do składania ofert nabycia udziałów w przetargu jest określenie minimalnej ceny sprzedaży, zwanej ceną wywoławczą.

Powyższe wskazuje, że w opisanej we wniosku sytuacji dojdzie do zbycia akcji na podstawie umowy sprzedaży zawartej w trybie przetargu publicznego. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie dokonana zostanie czynność cywilnoprawna – umowa sprzedaży – podlegająca opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W wydanej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług z dnia 9 maja 2012 r., znak ITPP2/443-285/12/RS stwierdzono, iż z uwagi na fakt, że w zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie wchodzi obrót udziałami i nie uczestniczy on w zarządzaniu spółką, której udziały chce sprzedać, to czynności samej sprzedaży udziałów nie można traktować jako działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, przedmiotowe zbycie, nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Powyższe rozstrzygnięcie sprawia, że w omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy.

W związku z tym, mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji, na skutek zawarcia umowy sprzedaży powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, który ciążył będzie, co wynika wprost z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko na kupującym. Nie będzie więc nim objęty Wnioskodawca jako zbywca. Dla oceny powyższego bez wpływu pozostaje fakt zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 8 pkt 4 jednostek samorządu terytorialnego jako strony planowanej czynności cywilnoprawnej. Zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy bowiem jedynie tych podmiotów, na których ciąży obowiązek podatkowy z tytułu dokonania czynności opodatkowanej, z czym nie mamy do czynienia w opisanej sytuacji w stosunku do Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj