Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-320/13-2/MP
z 23 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.05.2013 r. (data wpływu 13.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych skorzystania przez osoby prowadzące jednoosobowe gospodarstwo domowe z dopłat do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13.05.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych skorzystania przez osoby prowadzące jednoosobowe gospodarstwo domowe z dopłat do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Na podstawie art. 6j ust. 2 i 2a oraz art. 6k ust. 1 pkt 1, ust. 2-4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.) Wnioskodawca podjął uchwałę z dnia 04 kwietnia 2013 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty na terenie Gminy Miasta oraz uchwalę z dnia 22 kwietnia 2013 r. zmieniającą uchwałę Nr 518/2013. Powyższą uchwałą dokonano wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - od gospodarstwa domowego (§ 1 uchwały). Paragraf 2 uchwały stanowi, że za gospodarstwo domowe rozumie się wszystkie osoby spokrewnione i niespokrewnione, przebywające na nieruchomości i utrzymujące się wspólnie, przy czym jeden punkt adresowy to co najmniej jedno gospodarstwo domowe.

Miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kształtuje się następująco (§ 3 uchwały):

  1. 24 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni nie przekraczającej 30m2,
  2. 40 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni przekraczającej 30 m2, jednak nie więcej niż 70 m2,
  3. 50 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni przekraczającej 70 m2.

W przypadku zbierania i odbioru odpadów w sposób selektywny - miesięczna stawka opłaty została ustalona w niższej wysokości - odpowiednio: 18 zł, 30 zł, 40 zł.


Z uwagi na to, że ww. ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie przewiduje zastosowania żadnych ulg lub bonifikat (np. dla emerytów i rencistów), a jedynie wprowadzenie zwolnień przedmiotowych i ustanowienie dopłat dla właścicieli nieruchomości - w paragrafie 5 ww. uchwały postanowiono o możliwości ubiegania się o dopłaty dla właściciela nieruchomości. Wysokości dopłat stanowią odpowiednio 50% wyżej określonych stawek i przysługują jednoosobowym gospodarstwom domowym.


W przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi - dopłaty przysługują właścicielowi nieruchomości, w którego zasobach mieszkaniowych zamieszkują osoby spełniające ww. warunek.


Informacja o ww. zniżkach w opłatach dla osób prowadzących jednoosobowe gospodarstwo domowe będzie podana do publicznej wiadomości, zatem osoby te będą wiedziały o przysługujących im dopłatach przed wejściem w życie ww. uchwały.


Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej - dopłaty będzie przyznawał Prezydent Miasta na wniosek właściciela nieruchomości w rozumieniu ww. ustawy (wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 do uchwały). Spełnienie powyższych warunku do przyznania dopłat prowadzący gospodarstwo domowe potwierdzać będzie poprzez złożenie oświadczenia, stanowiącego załącznik do wniosku o przyznanie dopłaty (wzór oświadczenia stanowi załącznik Nr 1 do uchwały zmieniającej). Dopłatę przyznaje się od 1 lipca do końca grudnia 2013 r., a w latach następnych na każdy kolejny rok kalendarzowy, nie dłużej niż na okres uprawniający do przyznania dopłaty.

Właściciel nieruchomości prowadzący jednoosobowe gospodarstwo domowe lub właściciel nieruchomości, w którego zasobach znajduje się jednoosobowe gospodarstwo domowe zobowiązany jest powiadomić Prezydenta Miasta o wszelkich zmianach mających wpływ na przysługujące prawo do dopłaty w terminie 14 dni od wystąpienia zmian. W przypadku zmiany danych zawartych we wniosku o dopłatę lub zalegania z wnoszeniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, prawo do dopłaty wygasa z końcem miesiąca, w którym nastąpiły zmiany.

Od strony technicznej przyznana dopłata podlegać będzie zarachowaniu na poczet wymaganej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ten sposób, że u ww. osób korzystających z dopłat nie powstanie zobowiązanie w pełnej wysokości - tylko będzie ono zmniejszone o przyznaną wysokość dopłaty (uwzględniona będzie zniżka).

W związku z powyższymi dopłatami do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - będącymi w istocie zniżkami dla osób prowadzących jednoosobowo gospodarstwo domowe - powstaje wątpliwość, czy Urząd Miejski jest zobowiązany do wystawienia PIT-8C ww. osobom korzystającym z dopłat.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dotyczącym opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobieranych od gospodarstwa domowego oraz w związku z uchwaleniem dopłat do tych opłat dla osób prowadzących jednoosobowo gospodarstwo domowe (będących w istocie zniżkami dla tych gospodarstw) Wnioskodawca ma obowiązek wystawiać PIT-8C dla tych osób?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku wystawiać formularza PIT-8C dla właścicieli nieruchomości, którzy będą korzystać z dopłat do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Taka zniżka w opłatach i pomoc udzielana przez Gminę faktycznie nie stanowi dla osoby fizycznej źródła przychodów, bowiem nie ma miejsca jakiekolwiek przysporzenie majątkowe u tych osób.

Uchwalone przez Radę Miejską zniżki dla mieszkańców gminy nie powodują powstania przychodu po stronie osób z nich korzystających. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zastosowanie zniżek w formie dopłat realizuje cele określone w:

  • art. 7 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy - jakim jest promocja gminy, poprzez budowanie pozytywnego wizerunku miasta, zachęcanie do osiedlania się na jego terenie,
  • art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - a mianowicie sprawy utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, tj. sprawy pomocy społecznej.

Powyższe kwestie należą do zadań własnych gminy, co oznacza, że do realizacji tych celów Gmina jest ustawowo zobowiązana.


Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późń. zm.) uszczegóławia m.in. zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku. Stosownie do przepisu art. 3 ust. 1 tej ustawy - utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi (art. 3 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 6c ust. 1 ww. ustawy - gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, natomiast właściciele ww. nieruchomości są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za każdy miesiąc za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6h oraz art. 6i ustawy).

Stosownie do art. 6j ust. 2 - w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego. Rada gminy może przy tym zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy (art. 6j ust. 2a). Na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 1) ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j ust. l i 2 oraz ustali stawkę takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy.

Zgodnie z art. 6k ust. 2, 3 i 4 ww. ustawy - jada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:

  1. liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę;
  2. ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych;
  3. koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, o których mowa w art. 6r ust. 2;
  4. przypadki, w których właściciele nieruchomości wytwarzają odpady nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.

Rada gminy określi niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Określając warunki opłat zgodnie z metodą, o której mowa w art. 6j ust. l i 2, rada gminy może różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1, spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat.

W przedmiotowej sprawie - na podstawie art. 6j ust. 2 i 2a oraz art. 6k ust. 1 pkt 1, ust. 24 ww. ustawy Wnioskodawca podjął uchwalę Nr 518/2013 z dnia 04 kwietnia 2013 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty na terenie Gminy Miasta oraz uchwałę z dnia 22 kwietnia 2013 r. zmieniającą uchwałę Nr 518/2013 - co szczegółowo przedstawiono w części G wniosku dotyczącym opisu zdarzenia przyszłego. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, przysługują od gospodarstwa domowego - przy czym stawka jest dodatkowo uzależniona od powierzchni lokalu mieszkalnego. Z uwagi na to, że ustawa nie przewiduje żadnych ulgi bonifikat w zakresie ww. opłat, przykładowo dla samotnych emerytów i rencistów, a jedynie dopłaty - powyższą uchwałą Rada Miejska uchwaliła możliwość skorzystania z dopłaty w wysokości 50% miesięcznej stawki opłaty, które przysługują osobom prowadzącym gospodarstwo domowe jednoosobowo. Powyższe podyktowane jest podyktowane racjonalnym podejściem Gminy, bowiem jedna osoba wyprodukuje mniej odpadów niż gospodarstwo domowe składające się z kilku osób, dlatego bezzasadnym byłoby pobieranie od jednoosobowych gospodarstw domowych opłat w tej samej wysokości co opłaty od bardziej licznych gospodarstw domowych. W związku z powyższym dokonany przypisz tytułu opłat ww. osobom będzie podlegał zmniejszeniu, tj. u ww. osób nie powstanie zobowiązanie w pełnej wysokości, lecz będzie pomniejszone o dopłatę.

Powyższa zniżka w formie dopłat do opłat dla jednoosobowych gospodarstw domowych nie będzie jednak stanowić dochodu dla takich osób mieszkających samotnie.


W opinii Wnioskodawcy, w omawianym zdarzeniu przyszłym nie będzie miał zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - bowiem zniżka w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustanowiona w formie dopłaty nie stanowi źródła dochodu dla tych osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są inne źródła. Przepis art. 20 ust. 1 stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W przedmiotowej sprawie istotne jest zatem ustalenie w pierwszej kolejności, czy przedstawione zdarzenie przyszłe będzie rodzić u tych osób przysporzenie majątkowe, a więc czy zniżki w opłatach stanowią dla nich przychód.

Zdaniem Wnioskodawcy - z uwagi na brak przysporzenia majątkowego u ww. osób fizycznych - powyższe przepisy nie będą miały zastosowania w omawianym zdarzeniu przyszłym. W konsekwencji Wnioskodawca stwierdza, że Urząd Miejski nie będzie miał obowiązku wystawienia PIT-8C, bowiem powyższe zniżki w opłatach dla osób samotnie zamieszkujących nie będą stanowiły dla tych osób źródła przychodu, a zatem nie będą podlegać uwzględnieniu w ich zeznaniach rocznych.

Jak wskazuje liczne orzecznictwo sądowe - przy ocenie stanu faktycznego nie można opierać się na założeniu, że skoro dane świadczenie nie jest ustawowo zwolnione z opodatkowania, to znaczy że należy je opodatkować. Zdaniem sądów administracyjnych takie założenie jest błędnym uproszczeniem, nie znajdującym odzwierciedlenia w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnorakiej aktywności podejmowanej przez te osoby fizyczne, takiej jak np. wykonywanie pracy na podstawie umowy o pracę, prowadzenie działalności gospodarczej, sprzedaż praw majątkowych czy szeroko rozumiane inwestowanie środków pieniężnych (kapitałów pieniężnych). Te różnorakie strumienie, z których uzyskiwane są przychody podlegające opodatkowaniu, nazywane są w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów (M. Pogoński: Komentarz do art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 2012- LEX). Jak wskazuje praktyka sądów administracyjnych oraz doświadczenie życiowe - osoby fizyczne otrzymują wiele świadczeń, jednakże nie wszystkie te świadczenia są przysporzeniem majątkowym stanowiącym źródło przychodu podatników. Przykładowo nie będzie przychodem refundacja przez spółdzielnię mieszkaniową kosztów remontu (np. zwrot członkowi spółdzielni wydatków poniesionych przez niego na wymianę okien) (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29.01.2009 r.., sygn. akt I SA/Po 1375/08, wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 23.12.2008 r. sygn. akt I SA/Go 878/08), sprzedaż nieruchomości zwróconej w trybie art. 69 ust. 1 ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Uchwała Składu Siedmiu Sędziów NSA z 17.12.1996 r. sygn. akt FPS 7/96) lub świadczenie otrzymane od małżonka na utrzymanie rodziny (wyrok WSA w Szczecinie z 14.07.2009 r. sygn. akt I SA/Sz 321/09).

W omawianym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż osoby samotnie zamieszkujące nie uzyskają żadnego świadczenia i żadnego przysporzenia majątkowego. Jeżeli po stronie podatnika (w tym przypadku: osoby fizyczne) nie powstaje faktyczny przychód, to nie można mówić o jego osiągnięciu (A. Bartosiewicz, R. Kubacki: Komentarz do art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 2010 - LEX).

Wnioskodawca podziela pogląd Ministra Finansów przedstawiony w opublikowanym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów wyjaśnieniu z dnia 13.02.2013 r.., że stosowane przez gminę ulgi i zniżki udzielane rodzinom w ramach wsparcia nie powodują obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Zgodnie bowiem z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP źródłami powszechnie obowiązującego prawa w RP są, na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego. Takimi powszechnie obowiązującymi aktami prawa miejscowego są zatem np. uchwały rad miejskich, w których ustalane są np. opłaty w żłobkach prowadzonych przez gminy oraz warunki zwolnienia od ponoszenia tych opłat.

Tym samym wszystkie osoby, które spełniają określone w uchwale warunki, mogą korzystać ze zwolnienia przy ustalaniu np. opłaty za żłobek. Jeżeli zatem rada gminy podejmie uchwałę o pomocy polegającej na przyznaniu pomocy w postaci ulg i zniżek, kierowanej do grupy społeczeństwa spełniającej określone kryteria, czyli np. rodzin wielodzietnych, to taka sytuacja nie powoduje powstania przychodu po stronie osób z niej korzystających — czyli nie występuje konieczność opodatkowania.

Wnioskodawca zgadza się również ze stanowiskiem Ministra Finansów przedstawionym w interpretacji indywidualnej z dnia 01.03.2013 r. Nr ILPB2/415-1122/09/13-S/TR – zgodnie z którą wartość bonifikaty przyznanej prze gminę przy sprzedaży nieruchomości i odstąpienie od jej zwrotu - nie powoduje obowiązku wystawienia PIT-8C. Jak wypowiedział się w sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 05.10.2010 r. sygn. akt I SA/Łd 618/10 oraz Naczelny Sąd Administracyjny z dnia 23 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 129/11 - w przypadku gdy gmina miejska odstąpiła od żądania zwrotu bonifikat udzielonych nabywcom lokali mieszkalnych (tj. bonifikat udzielonych przy wykonaniu uchwały rady miejskiej w sprawie ustalenia zasad zbywania lokali mieszkalnych, stanowiących własność gminy miejskiej) gmina nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C. Zdaniem Sądów - uzyskanie korzyści o charakterze majątkowym nie jest równoznaczne z osiągnięciem przychodu z nieodpłatnego świadczenia. Ustalenie przez właściciela nieruchomości ceny odbiegającej od wartości rynkowej, nie stanowi świadczenia na rzecz kupującego. Jest to wyrażenie woli przez sprzedawcę, iż sprzeda nieruchomość za określoną cenę. Wyrażając wolę organ jednostki samorządu terytorialnego nie wykonuje na rzecz przyszłego kupującego żadnego świadczenia, zaś kupujący żadnego świadczenia nie otrzymuje. Mimo, że nabywca nieruchomości uzyskuje niewątpliwą korzyść majątkową, to nie otrzymuje nieodpłatnego świadczenia, a w rezultacie nie uzyskuje przychodu z tego źródła. W dalszej zaś kolejności wobec jednostki samorządu terytorialnego, nie powstaje obowiązek przekazania naczelnikowi informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. PIT-8C.

W przedmiotowej sprawie, zdaniem Wnioskodawcy - w przedstawionym zdarzeniu przyszłym istotnym jest fakt, że u osób fizycznych, którym przysługiwać będą dopłaty do ww. opłat, nie wystąpi przychód do opodatkowania - a zatem osoby te nie powinny ujmować równowartości dopłat w zeznaniu rocznym. Powyższe z kolei oznacza, że również Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania PIT-8C z tytułu przyznawanych dopłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż dotyczą one indywidualnych spraw innych podatników i nie mogą stanowić podstawy do wydania decyzji, gdyż interpretacje nie są źródłem prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj