Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-261/13-4/MP
z 4 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2013 r. (data wpływu 19.04.2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 19.06.2013 r. (data nadania 19.06.2013 r., data wpływu 20.06.2013 r.), na wezwanie z dnia 12.06.2013 r. Nr IPPB4/415-261/13-2/MP (data nadania 13.06.2013 r., data odbioru 17.06.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłaty z polisy ubezpieczeniowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19.04.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłaty z polisy ubezpieczeniowej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12.06.2013 r. Nr IPPB4/415-261/13-2/MP (data nadania 13.06.2013 r., data odbioru 17.06.2013 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska.

Pismem z dnia 19.06.2013 r. (data nadania 19.06.2013 r., data wpływu 20.06.2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W 1994 r. Wnioskodawca wykupił polisę ubezpieczeniową w firmie X. (tzw. trzeci filar) i w konsekwencji płacił składki przez kolejne 15 lat. W dniu 4 sierpnia 2012 r. zakończył się termin ważności tej polisy (ubezpieczenie SENIOR do 65 roku życia) i zaproponowano Wnioskodawcy jednorazowy zwrot Jego składek lub dożywotnią wypłatę świadczenia (renty) z tytułu umowy ubezpieczenia. Wnioskodawca wybrał drugi wariant. W centrum informacyjnym M. A. dowiedział się, że świadczenia te zwolnione są z opodatkowania. Wnioskodawca uzyskał również pisemne potwierdzenie tej informacji, ale dodano tam klauzulę, że M. A. nie jest upoważnione do wypowiadania się w kwestiach dotyczących podatku dochodowego. Wnioskodawca skontaktował się z Krajową Izbą Podatkową i w dniu 10 kwietnia 2013 r. uzyskał informację, że świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia są zwolnione z opodatkowania. Stwierdzenie to było oparte na dwóch aktach prawnych: art. 21 ust. 1 pkt 4 oraz art. 24 ust. 15.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Jego polisa ubezpieczeniowa ma pełną nazwę „SENIOR”, ubezpieczenie na dożycie do 65 roku życia. Zgodnie z informacją ustną, którą Wnioskodawca uzyskał od Towarzystwa Ubezpieczeniowego X., polisa SENIOR nie jest związana z funduszami kapitałowymi. Towarzystwo podtrzymało swoją opinię, że renta Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu, a w związku z tym nie będzie On otrzymywał PIT-ów. Ponadto, w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia „SENIOR” (rozdz. 9, art. 28, pkt 2) jest zapis, że należności, opłaty i podatki związane z wypłatą świadczeń są uiszczane przez Towarzystwo.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wypłaty świadczeń z tytułu umowy ubezpieczenia są zwolnione z opodatkowania (tzw. trzeci filar)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle uzyskanych informacji, renta SENIOR wypłacana przez X. nie powinna podlegać opodatkowaniu, tj. nie powinna być ujęta w zeznaniu podatkowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

  1. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,
  2. dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy (art. 24 ust. 15 ww. ustawy).

Stosownie do art. 829 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) ubezpieczenie osobowe może w szczególności dotyczyć:

  1. przy ubezpieczeniu na życie – śmierci osoby ubezpieczonej lub dożycia przez nią oznaczonego wieku,
  2. przy ubezpieczeniu następstw nieszczęśliwych wypadków – uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku.

W myśl natomiast art. 831 § 1 Kodeksu cywilnego, ubezpieczający może wskazać jedną lub więcej osób uprawnionych do otrzymania sumy ubezpieczenia w razie śmierci osoby ubezpieczonej; może również zawrzeć umowę ubezpieczenia na okaziciela. Ubezpieczający może każde z tych zastrzeżeń zmienić lub odwołać w każdym czasie.


Biorąc powyższe pod uwagę, należy zatem stwierdzić, iż co do zasady należności z tytułu ubezpieczenia na życie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie, z wyjątkiem dochodów z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszami kapitałowymi, jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że świadczenie wypłacone Wnioskodawcy z tytułu umowy ubezpieczenia nie obejmujące dochodu z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej, w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszami kapitałowymi podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie występuje obowiązek wykazywania tego dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym.


Końcowo nadmienić należy, iż wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, tut. organ, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj