Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1135/12/ES
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 24 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.) oraz pismem z dnia 23 stycznia 2013r. (data wpływu 28 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tej nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia tej nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.) oraz pismem z dnia 23 stycznia 2013r. (data wpływu 28 stycznia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1135/12/ES z dnia 14 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o. o. (dalej jako Spółka lub „Wnioskodawca"), nabyła od spółki (…) Spółka Akcyjna (dalej jako „Kontrahent") budynki oraz budowle wraz z gruntami, do których Kontrahentowi przysługiwało prawo użytkowania wieczystego.

Umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków i budowli oraz prawem własności ruchomości (dalej jako „Transakcja”) została sporządzona przez notariusza.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowy opis niektórych ze zbywanych budynków, które przed dokonaniem Transakcji były częściowo przedmiotem umów najmu wraz z informacjami, mającymi wpływ na przyjęty przez Spółkę sposób opodatkowania dostawy towarów.

  1. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” -przedmiotem najmu było 50 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 106 m2, co stanowi 47,17% tej powierzchni (52,83% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 9/1 z obrębu 2-06-7, o obszarze 28.848 m2.
  2. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ... (…)” -przedmiotem najmu było 12,15 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 1.783,40 m2, co stanowi 0,68% tej powierzchni (99,32% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 9/4 z obrębu 2-08-7, o obszarze 3.923 m2.
  3. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” -przedmiotem najmu było 135 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 630 m2, co stanowi 21,43% tej powierzchni (78,57% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 9/6 z obrębu 2-06-7, o obszarze 24.490 m2.
  4. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” -przedmiotem najmu było 2.557,91 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 5.258 m2, co stanowi 48,65% tej powierzchni (51,35% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 9/6 z obrębu 2-06-7, o obszarze 24.490 m2.
  5. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” - przedmiotem najmu było 1.000,69 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 1.968,30 m2, co stanowi 50,84% tej powierzchni (49,16% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 6/9 z obrębu 2-06-7, o obszarze 48.525 m2.
  6. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” -przedmiotem najmu było 25 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 2.235 m2, co stanowi 1,12% tej powierzchni (98,88% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 6/9 z obrębu 2-06-7, o obszarze 48.525 m2.
  7. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” -przedmiotem najmu było 45,66 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 3.796 m2, co stanowi 1,20% tej powierzchni (98,80% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 6/9 z obrębu 2-06-7, o obszarze 48.525 m2.
  8. budynek nazwany w ewidencji Kontrahenta „ ...” - przedmiotem najmu było 1.244,64 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 2.099,66 m2, co stanowi 59,28% tej powierzchni (40,72% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce 6/9 z obrębu 2-06-7, o obszarze 48.525 m2.

Wskazane wyżej budynki zwane będą zbiorczo, w treści niniejszego wniosku jako: „Budynki” lub pojedynczo jako „Budynek”.

Określone powyżej części powierzchni użytkowych Budynków, były przedmiotem najmu ponad 2 lata u Kontrahenta przed datą dokonania Transakcji. Pozostałe części powierzchni użytkowej Budynków nie były przed dniem dokonania Transakcji oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ich wybudowaniu.

Zgodnie z oświadczeniem Kontrahenta, w związku z nabyciem przez niego nieruchomości, będących przedmiotem Transakcji, Kontrahentowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od daty nabycia ww. nieruchomości, Kontrahent nie poniósł na ich rzecz nakładów w wysokości przewyższającej 30% ich wartości początkowej. Wnioskodawca przesłał do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy tych części Budynków, które były dotychczas przedmiotem najmu. W oświadczeniu. Wnioskodawca i Kontrahent wskazali, że rezygnują ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybierają opodatkowanie stawką podstawową VAT dla dostawy tych części Budynków. Oświadczenie zawierało dane, określone w przepisie art. 43 ust. 11 ustawy o VAT tj. nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dostawcy (Kontrahenta) oraz nabywcy (Spółki), planowaną datę dokonania Transakcji, oraz adresy Budynków.

Wnioskodawca nabył wskazane Budynki w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Towary te będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT.

Transakcja została udokumentowana fakturą VAT. Strony potraktowały dostawę części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu, jako dostawę zwolnioną z opodatkowania VAT. Natomiast w stosunku do dostawy pozostałych części Budynków, strony uznały, że dostawa ta winna zostać opodatkowana VAT. Ustalenia te mają swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze VAT, gdzie dla dostawy części Budynków, niebędących dotychczas przedmiotem najmu zastosowano zwolnienie z VAT, natomiast dla dostawy pozostałej części nieruchomości zastosowano stawkę VAT podstawową.

Jednocześnie, nabycie części Budynków, względem których zastosowano zwolnienie z VAT, tj. części Budynków nie będących dotychczas przedmiotem najmu, zastosowano opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej jako: „PCC”). Właściwą wysokość PCC pobrał płatnik tego podatku tj. notariusz przy podpisywaniu umowy sprzedaży wskazanych Budynków.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że Kontrahent jest zarejestrowanym podatnikiem VAT od 6 czerwca 1993 r., zaś podatnikiem VAT czynnym stał się na podstawie art. 157 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 5 lipca 2000r. z tytułu sprzedaży towarów i świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Kontrahent wybudował i dopuścił do użytkowania nieruchomości, których dotyczy wniosek odpowiednio w roku:

  • ... - 1977r.;
  • ... (…)- 1987r.;
  • .... -1988r.;
  • ... -1988r.;
  • ...-1955r.;
  • ..." - 1976r.;
  • ... - 1989r.;
  • ... - 1973r.

Wszystkie przedmiotowe nieruchomości zostały wybudowane przez Kontrahenta.

Kontrahent wybudował wszystkie przedmiotowe nieruchomości w celu prowadzenia działalności opodatkowanej przy ich wykorzystaniu.

Wszystkie przedmiotowe nieruchomości stanowiły środek trwały u Kontrahenta.

Wnioskodawca nabył nieruchomości w dniu 31 lipca 2012r.

Wszystkie poniższe budynki i budowle były trwale z gruntem związane i zostały wybudowane i oddane do użytkowania jak wskazano powyżej.

  1. ... - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1252;
  2. ... (…) - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1220;
  3. .... - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1252,
  4. ... - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1220 i 1252;
  5. ... - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1252;
  6. ...” - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1220;
  7. ... - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1220;
  8. ... - Budynek w rozumieniu Prawa budowlanego, klasyfikacja PKOB 1264.

W momencie budowy żadnego z ww. budynków Kontrahentowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kontrahent w trakcie użytkowania wszystkich wyżej wymienionych budynków nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT.

Żaden z budynków nie został ulepszony jak wskazano wyżej.

Kontrahent wykorzystywał wszystkie budynki, w części niewynajętej, do prowadzenia działalności opodatkowanej (usługi transportu lotniczego), od momentu rozpoczęcia ich użytkowania do momentu sprzedaży. Żaden z budynków nie był wykorzystywany do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (numeracja zgodna z wnioskiem):

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT i w konsekwencji Spółka nie miałaby prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia wskazanej części Budynku, gdyby taki został naliczony przez Kontrahenta?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1, zastosowania nie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, wskutek czego Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego, gdyby taki podatek został wykazany na fakturze VAT otrzymanej od dostawcy?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa części Budynków, które były dotychczas przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego powinna podlegać opodatkowaniu VAT i w konsekwencji Spółka ma prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia wskazanej części Budynków?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 4 zastosowania nie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, wskutek czego Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu części Budynków, które były dotychczas przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy wydaniu interpretacji indywidualnej w sprawie będącej przedmiotem wniosku, zdaniem Spółki należy wziąć pod uwagę następujące przepisy ustawy o VAT – art. 2 pkt 14, art. 43 ust. 1 pkt 10-10a, art. 43 ust. 10-11, art. 86 ust. 1 oraz 88 ust. 3a pkt 2, a także przepis § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia wykonawczego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu ustawy o VAT towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Z powyższych przepisów wynika, że dokonując zbycia nieruchomości dochodzi, na gruncie VAT, do czynności opodatkowanej polegającej na dostawie towarów w postaci budynków, budowli lub gruntu.

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie zaś z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia wykonawczego, zwalnia się z podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W konsekwencji, w przypadku dostawy budynku lub budowli posadowionych na gruncie (niezależnie od tego czy podatnikowi przysługuje prawo własności czy też użytkowania wieczystego), brak jest podstaw do wyodrębniania z podstawy opodatkowania budynku lub budowli wartości gruntu.

Stanowisko to jest również potwierdzone w orzecznictwie sądów administracyjnych, czy też interpretacjach indywidualnych organów skarbowych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 lipca 2012r. nr IPTPP2/443-326/12-8/AW).

Poniżej, Spółka przedstawia wykładnię przepisów mających istotne znaczenie w odniesieniu do sprawy będącej przedmiotem niniejszego wniosku. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, istotne znaczenie ma przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, zwalnia się z VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Spełnienie warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie obliguje podatnika w sposób definitywny do zastosowania powyższego zwolnienia. Zwolnienie to ma bowiem charakter fakultatywny na mocy przepisu art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, oraz
  2. złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Oświadczenie to musi zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części (art. 43 ust. 11 ustawy o VAT).

Jeżeli jednak nie będzie możliwe objęcie zwolnieniem dostawy budynku, budowli lub ich części na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas dostawa tych towarów może być zwolniona z VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, zwolniona z VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a jest obowiązkowe, w odróżnieniu od zwolnienia przewidzianego w punkcie 10 tego przepisu. Taki wniosek wynika z analizy przepisów art. 43 ust. 10 i 11, które przewidują możliwość rezygnacji przez podatnika ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, nie odnosząc się do zwolnienia określonego w pkt 10a tego przepisu. Również, przepisy rozporządzenia wykonawczego określają zakres zwolnień istotnych w niniejszej sprawie. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia wykonawczego zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W świetle powyższych przepisów, istotne jest również przywołanie definicji pierwszego zasiedlenia. Definicję tę, określa przepis art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, który stwierdza, że pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Definicja pierwszego zasiedlenia nie odpowiada do końca na pytanie czy pierwsze zasiedlenie należy odnosić do całości budynku/budowli czy również do ich części? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje organów skarbowych, w tym w szczególności Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, w wyroku z dnia 15 listopada 2011r., sygn. I SA/Wr 1128/11, stwierdził, że:

„Sąd nie podziela argumentacji przedstawionej w skardze, że oddanie w odpłatne użytkowanie innemu podmiotowi części hal i pomieszczeń biurowych budynku powinno być traktowane tak jak oddanie do użytkowania całego budynku i w całości objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zarówno przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jak i art. 2 ust. 14 tej ustawy odnoszą się do budynków, budowli lub ich części. Oznacza to, że definicje pierwszego zasiedlenia może spełnić zarówno cały budynek, cała budowla jak i ich części (podkreślenie Wnioskodawcy) w zależności od tego czy pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi oddano w użytkowanie, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, budynek, budowlę czy ich części. Podobnie skonstruowano zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dokonana w skardze wykładnia ww. przepisów jest błędna nie znajduje bowiem oparcie w przepisach regulujących zwolnienie podatkowe z podatku od towarów i usług.”

Podobny pogląd został również wyrażony w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 8 lutego 2010r. sygn. I SA/Gl/1359/09:

„Ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wyraźnie określił iż przez „pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części (...)”. Ustawodawca nie posługuje się stwierdzeniem, iż pierwsze zasiedlenie budynku jest to oddanie części budynku do użytkowania w czynnościach opodatkowanych pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Tym samym słusznie stwierdził organ, iż aby uznać budynek za zasiedlony w całości musi być on wydany w całości w celu wykonania czynności opodatkowanych (podkreślenie Wnioskodawcy) tj. czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, wówczas będzie mógł spełniać definicję pierwszego zasiedlenia.”

Analogiczne stanowisko przedstawił m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Organ wskazał, że część budynku lub budowli może zostać uznana za spełniającą warunki pierwszego zasiedlenia, a pozostała część za niespełniającą takiego warunku. Można tym samym uznać, że budynek nie powinien być traktowany całościowo, lecz należy brać pod uwagę każdą jego część celem ustalenia czy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT, czy też nie. W interpretacji indywidualnej z dnia 16 marca 2012r. nr IPPP2/443-1388/11-24/1Z, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że:

„(...) w kontekście (...) art. 2 pkt 14 ustawy stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowego budynku (...), w części która była przedmiotem umowy najmu nie dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia. (...)

W związku z powyższym, dostawa obejmująca część Terminalu C., która była przedmiotem umowy najmu jest objęta zwolnieniem od podatku na mocy wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. (...)

Natomiast dostawa części Terminala C., która nie była przedmiotem umowy najmu dokonana została w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14.(...)

W przedmiotowej sprawie w związku z tym, iż dostawa części budynku (...) korzysta ze zwolnienia z podatku, a pozostała część tego budynku oraz Hali (...) opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 23% należy proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków przepisać odpowiednio udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu (...) i zastosować stawkę podatku oraz zwolnienie od podatku”.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał w interpretacji z dnia 29 lipca 2011r. nr IPPP1-443-755/11-4/MP, w której stwierdził, iż:

„w ocenie Wnioskodawcy można uznać, iż doszło do pierwszego zasiedlenia Budynku w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jedynie w 13%. W pozostałym zakresie należy uznać, iż nie doszło do pierwszego zasiedlenia nieruchomości.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej regulacje, planowana Transakcja w odniesieniu do części Budynku, która była zasiedlona po raz pierwszy (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy) ponad 2 lata temu, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (tj. dotyczy to 13% powierzchni Budynku). Natomiast w odniesieniu do części Budynku, która nie była zasiedlona po raz pierwszy (87% powierzchni Budynku) zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku VAT.”

Podsumowując powyższe Spółka stwierdza, że w świetle przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pierwsze zasiedlenie może dotyczyć części budynku lub budowli, z uwagi na oddanie wyłącznie części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, stwierdza, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Jak wskazuje się w doktrynie oraz orzecznictwie, prawo do odliczenia jest podstawowym elementem konstrukcji podatku od towarów i usług. Nie należy go traktować jako ulgi czy przywileju lecz fundamentalne prawo z punktu widzenia VAT. Państwa członkowskie Unii Europejskiej nie powinny go ograniczać. W przeciwnym razie zachowanie takie może zostać uznane za naruszenie zasady neutralności, która charakteryzuje podatek od towarów i usług. Przykładem swego rodzaju ograniczenia prawa do odliczenia w ustawie o VAT, czy raczej uzasadnionego uściślenia tego prawa, jest przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów, w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Rozwiązanie to wynika z faktu, iż podatnik nie może odliczyć podatku, który nie powinien zostać wykazany na fakturze wystawionej przez dostawcę, ponieważ transakcja została zwolniona z VAT lub nie podlegała opodatkowaniu.

Literalną wykładnię tego przepisu potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych np. w wyroku z dnia 9 września 2009r. WSA w Olsztynie, sygn. I SA/Ol 488/09, stwierdził, że: „(...)nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku. Zakaz odliczenia ma więc charakter bezwarunkowy. Jeśli podatek wykazany na fakturze obiektywnie nie istnieje - gdyż transakcja nie podlegała opodatkowaniu bądź była zwolniona od podatku - wówczas nie można odliczyć kwoty podatku z takiej faktury (A Bartosiewicz, R. Kubacki VAT Komentarz Wolters Kluwer Polska 2007, s. 786-787).

Aby zaistniało prawo do odliczenia, do którego odwołuje się ww. przepis, musi istnieć kwota podatku naliczonego, o którą następuje obniżenie kwoty podatku naliczonego.” Wobec tego, biorąc pod uwagę powyższy wyrok, a przede wszystkim czytając a contrario przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, należy uznać, że podatek naliczony wykazany na fakturze może być co do zasady odliczony, o ile podatek ten nie dotyczy czynności, która jest zwolniona z VAT lub nie podlega opodatkowaniu VAT. Pogląd ten został wielokrotnie potwierdzony przez organy skarbowe. Część interpretacji wskazuje również na inne warunki, które należy spełnić aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Są to warunki oczywiste jak np. to, iż w danej sytuacji nie może dojść do innych przypadków, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2012r. (nr IPTPP2/443-853/11-4/PR) stwierdził, iż:

„Jeżeli przedmiotem nabycia nie będzie przedsiębiorstwo ani zorganizowana cześć przedsiębiorstwa, to w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 u.p.t.u., podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie składników majątkowych, o ile nabycie będzie miało związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powyższe prawo przysługiwać będzie jeżeli nie wystąpią inne przesłanki negatywne wymienione w art. 88 u.p.t.u."

Poniżej Spółka przedstawia swoje stanowisko w odniesieniu do opodatkowania poszczególnych nieruchomości będących przedmiotem czynności, której dotyczą pytania przedstawione w niniejszym wniosku.

Pytanie nr 1


Dostawa określonych części Budynków dokonywana była w ramach pierwszego zasiedlenia. Przedmiotowe części Budynków nie były wcześniej przedmiotem najmu. Wskazane przez Wnioskodawcę części Budynków to:

  1. w przypadku Budynku ... - 56 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 52,83% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  2. w przypadku Budynku ... (…) - 1.771,25 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 99,32% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  3. w przypadku Budynku ... - 495 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 78,57% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  4. w przypadku Budynku ... - 2.700,09 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 51,35% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  5. w przypadku Budynku ... - 967,61 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 49,16% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  6. w przypadku Budynku ...” - 2.210 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 98,88% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  7. w przypadku Budynku ... - 3.750,34 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 98,80% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  8. w przypadku Budynku ...- 855,02 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 40,72% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).

W stosunku do wskazanych nieruchomości przy ich nabyciu, Kontrahentowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Kontrahent nie ponosił wydatków na te nieruchomości, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tych części.

Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa ww. części Budynków nie może zostać zwolniona z opodatkowania VAT, ze względu na fakt, że dostawa Budynków została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika zarówno z treści przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT jak i z linii orzeczniczej prezentowanej przez sądy administracyjne. Jednakże, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli oraz ich części jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w razie niemożności zastosowania zwolnienia określonego w punkcie 10 tego ustępu, o ile podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak przedstawiono w stanie faktycznym, Kontrahentowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w stosunku do wskazanych Budynków. Ponadto Kontrahent nie ponosił wydatków na te nieruchomości, w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej. Jako, że zwolnienie to ma charakter obligatoryjny, Kontrahentowi nie przysługiwało prawo rezygnacji z tego zwolnienia. Zgodnie zaś z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia wykonawczego, w przypadku zwolnionej z VAT dostawy budowli lub budynków znajdujących się na gruncie, do którego podatnikowi przysługuje prawo użytkowania wieczystego, zwolnienie z VAT obejmuje również prawo użytkowania wieczystego.

Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy dostawa części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu była zwolniona z opodatkowania VAT.

Tak też postąpił Kontrahent dokumentując dostawę ww. części Budynków, wraz z prawem użytkowania wieczystego, przy zastosowaniu zwolnienia z VAT. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, stanowi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższej argumentacji, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie miała prawa do odliczenia VAT z tytułu nabycia wskazanych części Budynków. Spółka nie miałaby też prawa do odliczenia VAT z tytułu wskazanego nabycia, nawet gdyby podatek został naliczony przez Kontrahenta.

Pytanie nr 3

Kwestią istotną dla rozliczeń Wnioskodawcy w zakresie VAT, jest prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z otrzymywanej faktury, dokumentującej dostawę przedmiotowych nieruchomości. Wobec tego, Spółka jako czynny podatnik VAT, składając niniejszy wniosek o wiążącą interpretację przepisów podatkowych, wskazuje iż ma ona interes prawny do uzyskania interpretacji w zakresie odliczenia wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturze VAT. Po stronie nabywcy istnieje bowiem ustawowy obowiązek (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) zbadania i ustalenia czy dostawa udokumentowana fakturą VAT dotyczy transakcji opodatkowanej VAT czy też transakcji niepodlegającej opodatkowaniu VAT lub zwolnionej z VAT.

Jak Wnioskodawca wskazał przy uzasadnieniu swojego stanowiska odnośnie odpowiedzi na pytanie nr 1, Spółka stoi na stanowisku, iż dostawa części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego była zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W razie negatywnej oceny stanowiska Spółki, w zakresie pytania nr 1, tj. uznania, iż dostawa części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu winna podlegać opodatkowaniu VAT oraz przy założeniu, że Kontrahent wystawiłby na rzecz Spółki fakturę dokumentującą tę dostawę z wykazaną kwotą podatku naliczonego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Spółka mogłaby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze. Natomiast zastosowania nie znalazłby przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. W ocenie Spółki, kwota podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej dostawę wskazanych nieruchomości mogłaby zostać odliczona od kwoty podatku należnego. Nieruchomości te będą bowiem wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT.

Przyjmując, że stanowisko Spółki zostanie ocenione negatywnie w zakresie pytania nr 1, dostawa tych nieruchomości byłaby opodatkowana VAT, na podstawie ogólnej zasady wynikającej z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez dostawę towarów (w tym nieruchomości) rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pozostając przy wskazanym założeniu dostawa tych części Budynków nie byłaby również zwolniona z opodatkowania VAT. Dlatego też, Spółka stoi na stanowisku, że w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze, która dokumentuje transakcję niepodlegąjącą opodatkowaniu VAT oraz zwolnioną z takiego opodatkowania. W świetle powyższej argumentacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1, zastosowania nie znalazłby przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, wskutek czego Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu części Budynków, które nie były dotychczas przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego, gdyby taki podatek został wykazany na fakturze VAT otrzymanej od dostawcy.

Pytanie nr 4

Spółka wskazuje, że określone części Budynków, przed dniem dokonania Transakcji, były przedmiotem najmu przez ponad 2 lata. Wskazane przez Wnioskodawcę części Budynków to:

  1. w przypadku Budynku ... - 50 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 47,17% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  2. w przypadku Budynku ... (…) - 12,15 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 0,68% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  3. w przypadku Budynku ... - 135 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 21,43% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  4. w przypadku Budynku BUDYNEK W U R./0BIEKT 1-6/ - 2.557,91 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 48,65% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  5. w przypadku Budynku ... -1.000,69 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 50,84% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  6. w przypadku Budynku ..." - 25 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 1,12% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  7. w przypadku Budynku ... - 45,66 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 1,20% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  8. w przypadku Budynku ... - 1.244,64 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 59,28% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku). Wnioskodawca wskazuje, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem (oddaniem w najem) a dostawą tych części Budynków na rzecz Spółki upłynęło ponad 2 lata. Ponadto, Kontrahent nie ponosił nakładów na budynki i budowie w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowych. Kontrahentowi nie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. Budynków.

Spółka stoi na stanowisku, że dostawa wskazanych części Budynków mogła zostać zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa wymienionych nieruchomości nastąpiła po upływie ponad 2 lat od daty pierwszego zasiedlenia. Wobec tego, nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy o VAT. Tym samym, czynność dostawy powyższych nieruchomości powinna zostać zwolniona z opodatkowania VAT. Jednakże, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować z tego zwolnienia.

Spółka i Kontrahent złożyli oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia podatkowego przed dniem dokonania Transakcji. Oświadczenie złożone przez Spółkę oraz jej Kontrahenta zawierało informacje określone w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, tj. nazwę, adresy i numer identyfikacji podatkowej Spółki i Kontrahenta, planowaną datę zawarcia Transakcji oraz adresy położenia nieruchomości stanowiących jej przedmiot.

W związku z powyższym, w świetle przytoczonych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dostawa wskazanych części Budynków, które były dotychczas przedmiotem najmu, była opodatkowana VAT. Jako, że ustawa o VAT nie przewiduje dla dostawy wskazanych nieruchomości opodatkowania przy zastosowaniu obniżonych stawek VAT, czynność taka powinna była zostać opodatkowana podstawową stawką VAT. Tak też postąpił Kontrahent dokumentując dostawę ww. części Budynków jako opodatkowanych VAT, przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, stanowi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższej interpretacji, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia wskazanych części Budynków.

W uzupełnieniu z dnia 23 stycznia 2013r., w odpowiedzi na wezwanie do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w sposób adekwatny do zadanego we wniosku pytania nr 4, Wnioskodawca przedstawił zmodyfikowane stanowisko:

Spółka wskazuje, że określone części Budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego, przed dniem dokonania Transakcji, były przedmiotem najmu przez ponad 2 lata. Wskazane przez Wnioskodawcę części Budynków to:

  1. w przypadku Budynku ... - 50 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 47,17% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  2. w przypadku Budynku ... (…) - 12,15 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 0,68% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  3. w przypadku Budynku ... - 135 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 21,43% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  4. w przypadku Budynku ... - 2.557,91 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 48,65% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  5. w przypadku Budynku ... - 1.000,69 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 50,84% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  6. w przypadku Budynku ..." - 25 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 1,12% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  7. w przypadku Budynku ... - 45,66 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 1,20% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  8. w przypadku Budynku ... - 1.244,64 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 59,28% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).

Wnioskodawca wskazuje, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem (oddaniem w najem) a dostawą tych części Budynków na rzecz Spółki upłynęło ponad 2 lata. Ponadto, Kontrahent nie ponosił nakładów na budynki i budowle w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowych. Kontrahentowi nie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. Budynków.

Spółka stoi na stanowisku, że dostawa wskazanych części Budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego, mogła zostać zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa wymienionych nieruchomości wraz z prawem użytkowania wieczystego nastąpiła po upływie ponad 2 lat od daty pierwszego zasiedlenia. Wobec tego, nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy o VAT. Tym samym, czynność dostawy powyższych nieruchomości wraz z prawem użytkowania wieczystego powinna zostać zwolniona z opodatkowania VAT. Jednakże, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować z tego zwolnienia.

Spółka i Kontrahent złożyli oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia podatkowego przed dniem dokonania Transakcji. Oświadczenie złożone przez Spółkę oraz jej Kontrahenta zawierało informacje określone w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, tj. nazwę, adresy i numer identyfikacji podatkowej Spółki i Kontrahenta, planowaną datę zawarcia Transakcji oraz adresy położenia nieruchomości stanowiących jej przedmiot.

W związku z powyższym, w świetle przytoczonych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dostawa wskazanych części Budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego, które były dotychczas przedmiotem najmu, była opodatkowana VAT. Jako, że ustawa o VAT nie przewiduje dla dostawy wskazanych nieruchomości wraz z prawem użytkowania wieczystego opodatkowania przy zastosowaniu obniżonych stawek VAT, czynność taka powinna była zostać opodatkowana podstawową stawką VAT. W odniesieniu do prawa użytkowania wieczystego, przepisy o VAT nie przewidują również zwolnienia z VAT w przypadku gdy Budynki i budowle trwale z gruntem związane podlegają opodatkowaniu.

Tak też postąpił Kontrahent dokumentując dostawę ww. części Budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego jako opodatkowane VAT, przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, stanowi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższej interpretacji, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia wskazanych części Budynków wraz z prawem użytkowania wieczystego.

Pytanie nr 5

Kwestią istotną dla rozliczeń Wnioskodawcy w zakresie VAT, jest prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z otrzymywanej faktury, dokumentującej dostawę przedmiotowych nieruchomości. Wobec tego, Spółka jako czynny podatnik VAT, składając niniejszy wniosek o wiążącą interpretację przepisów podatkowych, wskazuje iż ma ona interes prawny do uzyskania interpretacji w zakresie odliczenia wysokości podatku naliczonego wykazanego na fakturze VAT. Po stronie nabywcy istnieje bowiem ustawowy obowiązek (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT) zbadania i ustalenia czy dostawa udokumentowana fakturą VAT dotyczy transakcji opodatkowanej VAT czy też transakcji niepodlegającej opodatkowaniu VAT lub zwolnionej z VAT.

Jak Wnioskodawca wskazał przy uzasadnieniu swojego stanowiska odnośnie odpowiedzi na pytanie nr 4, Spółka stoi na stanowisku, iż dostawa części Budynków, które dotychczas były przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego podlegała opodatkowaniu VAT, przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT.

W ocenie Spółki, kwota podatku naliczonego w związku z nabyciem wskazanych nieruchomości będzie mogła zostać odliczona od kwoty podatku należnego. Nieruchomości te będą bowiem wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT.

Spółka stoi jednocześnie na stanowisku, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze, która dokumentuje transakcję niepodlegającą opodatkowaniu VAT oraz zwolnioną z takiego opodatkowania.

W świetle powyższej argumentacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku pozytywnej i odpowiedzi na pytanie nr 4, zastosowania nie znajdzie przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawcy przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu części Budynków, które dotychczas były przedmiotem najmu wraz z prawem użytkowania wieczystego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku od towarów i usług, zajęta w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wszystkich budynków wymienionych w opisie stanu faktycznego pod lit. a) do h).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Budynki będące przedmiotem sprzedaży były nabyte i wykorzystywane przez właściciela (od którego Wnioskodawca je nabył) do prowadzonej działalności gospodarczej, dlatego ich dostawa co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała czy używana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie danego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik VAT) w dniu 31 lipca 2012r. nabył wybudowane przez Kontrahenta (również czynnego podatnika VAT) następujące budynki wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu:

  1. ... (PKOB 1252) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1977r., przedmiotem najmu było 47,17% powierzchni użytkowej budynku (52,83% nie było przedmiotem najmu),
  2. ... (…) (PKOB 1220) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1987r., przedmiotem najmu było 0,68% powierzchni użytkowej budynku (99,32% nie było przedmiotem najmu),
  3. .... (PKOB 1252) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1988r., przedmiotem najmu było 21,43% powierzchni użytkowej budynku (78,57% nie było przedmiotem najmu),
  4. ... (PKOB 1220 i 1252) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1988r., przedmiotem najmu było 48,65% powierzchni użytkowej budynku (51,35% nie było przedmiotem najmu),
  5. ... (PKOB 1252) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1955r., przedmiotem najmu było 50,84% powierzchni użytkowej budynku (49,16% nie było przedmiotem najmu),
  6. ..." (PKOB 1220) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1976r., przedmiotem najmu było 1,12% powierzchni użytkowej budynku (98,88% nie było przedmiotem najmu),
  7. ... (PKOB 1220) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1989r., przedmiotem najmu było 1,20% powierzchni użytkowej budynku (98,80% nie było przedmiotem najmu),
  8. ... (PKOB 1264) - wybudowanie i dopuszczenie do użytkowania w 1973r., przedmiotem najmu było 59,28% powierzchni użytkowej budynku (40,72% nie było przedmiotem najmu).

Wszystkie budynki i budowle były trwale z gruntem związane.

Kontrahent wybudował wszystkie przedmiotowe nieruchomości w celu prowadzenia działalności opodatkowanej przy ich wykorzystaniu.

Wszystkie przedmiotowe nieruchomości stanowiły środek trwały u Kontrahenta.

W momencie budowy żadnego z ww. budynków Kontrahentowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kontrahent w trakcie użytkowania wszystkich wyżej wymienionych budynków nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT. Żaden z budynków nie został ulepszony jak wskazano wyżej.

Kontrahent wykorzystywał wszystkie budynki, w części niewynajętej, do prowadzenia działalności opodatkowanej (usługi transportu lotniczego), od momentu rozpoczęcia ich użytkowania do momentu sprzedaży.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem (oddaniem w najem) a dostawą tych części Budynków na rzecz Wnioskodawcy upłynęło ponad 2 lata.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury;

2.budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zakupił budynki trwale z gruntem związane, sklasyfikowane w PKOB pod symbolami 1220, 1252 i 1264.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć także oddanie budynku do użytkowania na podstawie umowy najmu i dzierżawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (w tym również najem na cele mieszkaniowe podlegający zwolnieniu od podatku VAT). Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie również moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa przedmiotowych budynków może korzystać ze zwolnienia koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa budynków i budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku, budowli lub ich części nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę są budynki użytkowe, których części (w czasie posiadania ich przez Kontrahenta Wnioskodawcy) były przedmiotem umów najmu, natomiast pozostałe części tych budynków nie były wynajmowane.

Biorąc pod uwagę różne sposoby użytkowania wymienionych części budynków, o których mowa we wniosku, ewentualne opodatkowanie podatkiem VAT lub zwolnienie od podatku ich dostawy należy rozpatrywać odrębnie dla poszczególnych części budynku (tj. nie będących przedmiotem umów najmu i będących przedmiotem umów najmu).

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż dla dostawy części budynków, które nie były wynajmowane przez Kontrahenta nie doszło do ich wydania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a zatem dostawa przedmiotowych części budynków była dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, dlatego też zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie znajdowało w tym przypadku zastosowania.

Przy braku zatem możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawy części budynków, które nie były przedmiotem najmu, należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Należy wskazać, że przy budowie (w latach 1977-1988) budynków, o których mowa we wniosku Kontrahentowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w trakcie użytkowania wszystkich budynków Kontrahent nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym zbycie przez Kontrahenta przedmiotowych części budynków, które nie były przedmiotem najmu, korzysta ze zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ Kontrahent spełnił łącznie przesłanki wymienione w lit. a i b tego przepisu.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Natomiast, na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Zatem, skoro dla dostawy części budynków, które nie były przedmiotem najmu, znajdujących się na będącym w użytkowaniu wieczystym gruncie zastosowanie znalazło zwolnienie od podatku VAT, również dostawa tej części prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym trwale związane są ww. niewynajmowane części budynków, podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Powyższym zwolnieniem będą objęte następujące części budynków:

  1. w przypadku Budynku ... - 56 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 52,83% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  2. w przypadku Budynku ... (…) - 1.771,25 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 99,32% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  3. w przypadku Budynku ... - 495 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 78,57% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  4. w przypadku Budynku ... - 2.700,09 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 51,35% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  5. w przypadku Budynku ... - 967,61 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 49,16% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  6. w przypadku Budynku ...” - 2.210 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 98,88% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  7. w przypadku Budynku ... - 3.750,34 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 98,80% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  8. w przypadku Budynku ...- 855,02 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 40,72% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).

Reasumując, dostawa części budynków, które nie były przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, odpowiednio przyporządkowanego do dostawy niewynajmowanych części budynków korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast dostawy części budynków, które były przedmiotem najmu należy wskazać, że aby dostawa tych części budynków, o których mowa we wniosku mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie mogła być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych części budynków nie mógł upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że do pierwszego zasiedlenia doszło w momencie oddania części budynków w najem, jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc zatem pod uwagę art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stwierdzić należy, iż zwolnienie zbycia przedmiotowych budynków w odniesieniu do części oddanych w najem uzależnione będzie od okresu jaki minął pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych części. Wnioskodawca wskazał, że wynajmowane części budynków były przedmiotem najmu ponad 2 lata u Kontrahenta przed datą dokonania transakcji.

Należy przy tym wskazać, iż w myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Najem jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem usługa najmu, jako czynność opodatkowana podatkiem VAT rozpoczyna się w chwili zawarcia umowy, która przewiduje zawarte warunki oddania nieruchomości do użytkowania, wysokości czynszu, terminu płatności itp.

Mając zatem powyższe na uwadze, transakcja sprzedaży części budynków, które były przedmiotem najmu, korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż dostawa nie była dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych części budynków upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa przedmiotowych części budynków, które były przedmiotem najmu, jest dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa tych części budynków jest dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest bezprzedmiotowe.

Ponadto należy wskazać, że skoro dla dostawy części budynków, które były przedmiotem najmu, znajdujących się na przeznaczonym do sprzedaży, będącym w użytkowaniu wieczystym gruncie zastosowanie znalazło zwolnienie od podatku VAT, również dostawa tej części prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym trwale związane są ww. części budynków podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Reasumując, dostawa części budynków, które były przedmiotem najmu, wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu odpowiednio przyporządkowanego do dostawy wynajmowanych części budynków korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z wniosku wynika, że zarówno dokonujący dostawy (Kontrahent) Zbywca jak i nabywca (Wnioskodawca) są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT, a transakcja spełnia warunki dla uznania jej za czynność zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zatem podatnicy byli uprawnieni na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy do rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania tej dostawy podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Zatem, w sytuacji sprzedaży części budynków, które były przedmiotem najmu, w stosunku do których zastosowanie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, w przypadku gdy strony transakcji są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT i wybrali opcję opodatkowania, transakcja sprzedaży podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa wskazanych części budynków, które były przedmiotem najmu mogła zostać zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jednakże, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować z tego zwolnienia, należało uznać za prawidłowe.

Powyższe dotyczy następujących wskazanych we wniosku części budynków:

  1. w przypadku Budynku ... - 50 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 47,17% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  2. w przypadku Budynku ... (…) - 12,15 m powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 0,68% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  3. w przypadku Budynku ... - 135 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 21,43% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  4. w przypadku Budynku BUDYNEK W U R./0BIEKT 1-6/ - 2.557,91 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 48,65% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  5. w przypadku Budynku ... -1.000,69 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 50,84% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  6. w przypadku Budynku ..." - 25 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 1,12% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  7. w przypadku Budynku ... - 45,66 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 1,20% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).
  8. w przypadku Budynku ... - 1.244,64 m2 powierzchni użytkowej Budynku (stanowiące 59,28% całkowitej powierzchni użytkowej Budynku).

Odnośnie przysługującego Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu części budynków, które nie były przedmiotem najmu należy zauważyć, że w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podstawową więc zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest związek towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony, z czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nabył wskazane we wniosku budynki w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Towary te będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT. Jednakże, jak wskazano w niniejszej interpretacji, dostawa części budynków, które nie były przedmiotem najmu oraz przyporządkowanego tym częściom prawa użytkowania wieczystego gruntów była zwolniona od podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, stwierdzić należy, że w związku z tym, iż dostawa części budynków, które nie były przedmiotem najmu wraz z przyporządkowanym tym częściom prawem użytkowania wieczystego gruntów podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. W sytuacji gdyby podatek VAT został naliczony od dostawy tej części budynków, Wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie miał prawa od odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia wskazanych części budynków oraz nie miałby też prawa do odliczenia VAT z tytułu wskazanego nabycia, nawet gdyby podatek został naliczony przez Kontrahenta, należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na to, że tut. organ uznał stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 za prawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 3 należy uznać za bezprzedmiotową.

Tut. organ podatkowy może bowiem wydać interpretację indywidualną wyłącznie w odniesieniu do konkretnego zaistniałego u Wnioskodawcy stanu faktycznego, w związku z tym nie jest możliwe wydanie interpretacji co do hipotetycznego założenia Wnioskodawcy, jeśli tut. organ już stwierdził w niniejszej interpretacji, że taki przypadek u Wnioskodawcy nie zaistnieje.

Odnośnie przysługującego Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu części budynków, które były przedmiotem najmu należy zauważyć, że z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nabył wskazane we wniosku budynki w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Towary te będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT. Ponadto odnośnie dostawy części budynków, które były przedmiotem najmu Wnioskodawca i Kontrahent złożyli oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia podatkowego przed dniem dokonania transakcji, zawierające informacje określone w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, w niniejszej interpretacji wskazano zaś, że dostawa wskazanych części budynków, które były przedmiotem najmu wraz z przyporządkowanym tym częściom prawem użytkowania wieczystego gruntów mogła zostać zwolniona z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jednakże, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik mógł zrezygnować z tego zwolnienia.

Ponieważ ustawodawca nie przewidział obniżonych stawek podatku VAT dla budynków sklasyfikowanych w PKOB 1253, 1220 i 1264, zatem dostawa tych części budynków podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

W związku z tym, że przedmiotowa dostawa podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT, co szczegółowo uzasadniono powyżej, zatem nie znajduje zastosowania w tym zakresie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania dostawy części budynków, które były przedmiotem najmu wraz z przyporządkowanym tym częściom prawem użytkowania wieczystego gruntów na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, po złożeniu zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowych budynków odnośnie tych części, które były przedmiotem najmu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy również wskazać, że w pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj