Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-163/13/MM
z 14 maja 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 14 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny:
W dniu 22 grudnia 2006 r. Wnioskodawca zakupił działkę rolną nr X o powierzchni 5783 m. kw. za kwotę 110.000 zł. Dnia 22 kwietnia 2011 r. wprowadzono na obszarze obejmującym m.in. wspomnianą działkę plan zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową i usługi. Po wprowadzeniu planu Wnioskodawca dokonał podziału swojej działki na mniejsze, m. in. na działkę nr Y o powierzchni 746 m. kw. i działkę nr Z o powierzchni 704 m. kw. Działkę nr Y Wnioskodawca sprzedał w dniu 19 października 2011 r. za kwotę 50.000 zł, a działkę nr Z w dniu 28 października 2011 r., również za cenę 50.000 zł. Dla obu transakcji Wnioskodawca sporządził PIT-23 wraz z wnioskiem o przeznaczeniu pieniędzy ze sprzedaży przedmiotowych działek na własne cele mieszkaniowe. W roku 2012 Wnioskodawca sprzedał kolejne działki wydzielone z działki nr X. Ze sprzedaży dwóch działek w 2011 r. i pozostałych w 2012 r. Urząd Miasta ustalił jednorazową opłatę z tytułu wzrostu wartości poszczególnych nieruchomości, który został spowodowany uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w wysokości 30% wzrostu wartości nieruchomości. W 2013 r. za uzyskane środki ze sprzedaży działek Wnioskodawca nabył projekt budowlany i rozpoczął budowę własnego budynku mieszkalnego na dwóch działkach wydzielonych również z działki rolnej nr X.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy do wydatków na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawca może zakwalifikować: opłaty planistyczne od sprzedanych działek, opłatę za projekt budowlany wraz z jego adaptacją pod budowę własnego domu mieszkalnego, opłatę za nadzór kierownika budowy, opłaty geodezyjne (wytyczenie budynku mieszkalnego, nadzór geodezyjny), zakup materiałów i prace ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynku mieszkalnego, opłaty związane z uzbrojeniem działki w media (wykonanie projektu instalacji, opłata za przyłącze energetyczne, gazowe, wodno-kanalizacyjne, itp.)?
Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie poniesione wydatki może zakwalifikować do wydatków na cele mieszkaniowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w dniu 22 grudnia 2006 r. Wnioskodawca zakupił działkę rolną nr X o powierzchni 5783 m. kw. za kwotę 110.000 zł. Dnia 22 kwietnia 2011 r. wprowadzono na obszarze obejmującym m.in. wspomnianą działkę plan zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową i usługi. Po wprowadzeniu planu Wnioskodawca dokonał podziału swojej działki na mniejsze, m. in. na działkę nr Y o powierzchni 746 m. kw. i działkę nr Z o powierzchni 704 m. kw. Działkę nr Y Wnioskodawca sprzedał w dniu 19 października 2011 r. za kwotę 50.000 zł, a działkę nr Z w dniu 28 października 2011 r., również za cenę 50.000 zł. Dla obu transakcji Wnioskodawca sporządził PIT-23 wraz z wnioskiem o przeznaczeniu pieniędzy ze sprzedaży przedmiotowych działek na własne cele mieszkaniowe. W roku 2012 Wnioskodawca sprzedał kolejne działki wydzielone z działki nr X. Ze sprzedaży dwóch działek w 2011 r. i pozostałych w 2012 r. Urząd Miasta ustalił jednorazową opłatę z tytułu wzrostu wartości poszczególnych nieruchomości, który został spowodowany uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w wysokości 30% wzrostu wartości nieruchomości. W 2013 r. za uzyskane środki ze sprzedaży działek Wnioskodawca nabył projekt budowlany i rozpoczął budowę własnego budynku mieszkalnego na dwóch działkach wydzielonych również z działki rolnej nr X.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy wymienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.
W związku z tym skutki podatkowe dokonanej sprzedaży należy oceniać według stanu prawnego obowiązującego na dzień 31 grudnia 2006 r.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym o osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.
Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.) przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.
Natomiast w myśl art. 28 ust. 2 i 2a podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c ), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
• na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
• na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
• na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
• na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części, własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
• na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
• na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.
Zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:
- budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
- przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na nabycie gruntu, zakup, budowę, rozbudowę lub remont budynku albo jego części, przeznaczonych na cele rekreacyjne,
- przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.
W myśl art. 21 ust. 2a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.
Podkreślić należy, iż – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe (ulgi, preferencje) stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Z analizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca uzależnia skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia od wydatkowania przez podatnika w ściśle określonym czasie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) na realizację ściśle określonego celu mieszkaniowego.
Do wydatków tych zalicza się m. in. wydatki poniesione na budowę własnego budynku mieszkalnego. Zatem w sytuacji, gdy sprzedaż przedmiotowych działek nie została dokonana w wykonywaniu działalności gospodarczej, do wydatków na cele mieszkaniowe, uprawniające do zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować wydatki ponoszone na: wykonanie projektu budowlanego wraz z jego adaptacją pod budowę własnego domu mieszkalnego, opłatę za nadzór kierownika budowy, opłaty geodezyjne (wytyczenie budynku mieszkalnego, nadzór geodezyjny) zakup materiałów i prace ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynku mieszkalnego, opłaty związane z uzbrojeniem działki w media (wykonanie projektu instalacji), opłatę za przyłącze energetyczne, gazowe, wodno-kanalizacyjne, itp.
Natomiast w odniesieniu do wydatkowania części środków uzyskanych ze zbycia działek budowlanych na opłaty planistyczne od nich naliczone, stwierdzić należy, iż wydatek ten nie spełnia dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ww. ustawy, gdyż nie został poniesiony na budowę budynku mieszkalnego, ani też na żaden inny cel wymieniony w tym przepisie uprawniający do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.
Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż – wbrew stanowisku Wnioskodawcy - nie wszystkie wydatki przez Niego poniesione uprawniają do zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Jak bowiem wykazano powyżej, wydatków poniesionych na opłaty planistyczne nie sposób zakwalifikować do wydatków na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e), a zatem wydatki te nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.