Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-324b/13/AK
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu diagnostycznego złożonego z aparatu rentgenowskiego oraz z komputera, czy drukarki oraz warunków stosowania 8% stawki podatku dla dostawy „importowanych” wyrobów medycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu diagnostycznego złożonego z aparatu rentgenowskiego oraz z komputera, czy drukarki oraz warunków stosowania 8% stawki podatku dla dostawy „importowanych” wyrobów medycznych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży w Polsce wyrobów medycznych (w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych) wraz z komputerami lub monitorami stanowiącymi niezbędne elementy do prawidłowego działania wyrobu medycznego.

Spółka ma ponadto zamiar prowadzić działalność gospodarczą polegającą na „importowaniu” z Korei Południowej oraz z Unii Europejskiej wyrobów medycznych, a następnie zamierza je sprzedawać na terytorium Polski.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy Spółka, w sytuacji opisanej powyżej, może sprzedawać zestaw diagnostyczny złożony z aparatu rentgenowskiego oraz z komputera, czy drukarki stosując 8% stawkę VAT...
  • Jakie w opisanej sytuacji są warunki stosowania przez Spółkę obniżonej stawki VAT w wysokości 8% na sprzedaż importowanych wyrobów medycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest zastosowanie obniżonej 8% stawki VAT wynikającej z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bowiem w przedstawionym stanie faktycznym komputery czy drukarki, sprzedawane wraz z wyrobem medycznym będą niezbędne do jego prawidłowej obsługi i będą stanowić nierozłączną merytorycznie i funkcjonalnie całość, która nie może funkcjonować samodzielnie.

Spółka wskazała, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz regulacje Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej nie regulują kwestii czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego.

Spółka stwierdziła, iż kwestia ta była niejednokrotnie przedmiotem rozważań Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i jest ona podstawowym sposobem uzupełniania istniejącej luki legislacyjnej w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z orzeczeniem ETS w sprawie C-349/96 (Card Protection Plan Ltd. a Commissioners of Customs and Excise), „usługę należy uznawać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej". Stanowisko to zostało potwierdzone późniejszym orzecznictwem ETS, np.: orzeczeniem z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 w którym zauważono, iż: „jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT".

W wyroku z dnia 21 maja 2002 r., Sąd Najwyższy (sygn. III RN 66/01 SN) stwierdził, że: „podział jednorodnej, kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za tę usługę na dwie części, z czego każda jest objęta inną stawką VAT".

Stanowisko dotyczące włączenia do podstawy opodatkowania dostawy towarów, usług pomocniczych i zastosowania jednej 8% stawki VAT znajduje także potwierdzenie w interpretacjach: z dnia 11 września 2009 r., sygn. IPPP3/443-550/09-4/MPe Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 26 września 2012 r., sygn. ITPP2/443-817/12/RS Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z dnia 18 marca 2010 r., sygn. IPPP3/443-1216/09-2/KB Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 10 marca 2010 r., sygn. IPPP3/443-1223/09-4/JK Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, warunkami stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku art. 146a oraz poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. dalej jako ustawa), są:


  • importowany wyrób musi mieścić się w szeroko pojętej definicji wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych;
  • musi on zostać zgłoszony do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych i zostać przez niego dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zgodnie z brzmieniem z art. 41 ust. 2 ustawy, obniżonej stawce VAT podlegają towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy. W pozycji 105 tegoż załącznika zostały wymienione (bez względu na symbol PKWiU) wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Oznacza to, że na podstawie ww. regulacji prawnych, 8% stawka VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zasady wprowadzania do obrotu i używania wyrobów medycznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 ze zm.), obowiązującej od dnia 18 września 2010 r.


Definicję pojęcia „wyrobu medycznego" zawiera art. 2 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy o wyrobach medycznych, który stanowi, że wyrób medyczny to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:


  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć,


  • których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.


Przez wprowadzenie do obrotu - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy - rozumie się udostępnienie za opłatą albo nieodpłatnie, po raz pierwszy, wyrobu fabrycznie nowego lub całkowicie odtworzonego, innego niż wyrób do badań klinicznych i wyrób do oceny działania, w celu używania lub dystrybucji na terytorium państwa członkowskiego. Przepis art. 58 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że wytwórca i autoryzowany przedstawiciel mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zgłoszenia wyrobu do Prezesa Urzędu, co najmniej na 14 dni przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu albo przekazaniem do oceny działania.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu stanu faktycznego Spółka stwierdziła, że w przedmiotowej sprawie, jeżeli wyroby medyczne które mają być importowane będą mieścić się w szeroko pojętej definicji wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i będą dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy - ich dostawa podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż kwestia dotycząca stawki podatku obowiązującej dla usług najmu wyrobów medycznych, rozstrzygnięta została w interpretacji nr ITPP2/443-324a/13/AK.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj