Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-434/13/MK
z 16 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09 kwietnia 2013 r. (wpływ do tut. Biura – 16 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania pracownikom nagród w konkursie o wartości przekraczającej 760 zł – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych przyznania pracownikom nagród w konkursie o wartości przekraczającej 760 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Spółka Akcyjna prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz sprzedaży węgla energetycznego.

Wnioskodawca organizuje dla swoich pracowników konkurs popularyzujący tematykę związaną z zagadnieniami zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wiedzy o zagrożeniach na stanowisku pracy, prawidłowych zasadach i organizacji wykonywania pracy, a w szczególności w zakresie oceny ryzyka zawodowego w górnictwie.

W konkursie mogą uczestniczyć wszyscy pracownicy Spółki, z wyłączeniem osób ukaranych karami regulaminowymi, a także osób pełniących funkcje kierownicze. W konkursie nie mogą również uczestniczyć pracownicy działu BHP i szkolenia oraz zakładowi społeczni inspektorzy pracy.

Udział w konkursie jest dobrowolny i nieobowiązkowy.

Zasady konkursu określone są w regulaminie konkursu. Regulamin przewiduje istnienie komisji konkursowej, która odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg konkursu.

Konkurs składa się z dwóch etapów, przeprowadzanych w formie pisemnego sprawdzianu testowego. W wyniku sprawdzianu pisemnego wyłaniane są osoby, które uzyskały największą ilość punktów.

Laureaci (osoby, które zajęły trzy pierwsze miejsca) otrzymują nagrody pieniężne. Jednorazowa wartość nagród przekracza 760 zł. Niewykluczone jest jednak, że Wnioskodawca, jako organizator konkursu będzie przyznawał nagrody o jednorazowej wartości nieprzekraczającej powyższej kwoty.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagród przekracza 760 zł, Spółka zobowiązana jest do pobrania 10 % zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy 760 zł - po stronie laureata powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy zobowiązani są do pobrania zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat m.in. z tytułu nagród.

W opinii Wnioskodawcy przychód uzyskiwany przez laureata będzie stanowił przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ww. ustawy. Wnioskodawca zauważa, że przepis ten wprost odnosi się do przychodów w postaci nagród.

W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy 760 zł - Spółka, jako płatnik zobowiązana będzie do pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania pracownikom nagród w konkursie o wartości przekraczającej 760 zł.

W zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przyznanych pracownikom nagród w konkursie, których wartość nie przekroczy 760 zł, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 41 ust. 4 cyt. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Tymczasem z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizuje dla swoich pracowników konkurs popularyzujący tematykę związaną z zagadnieniami zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wiedzy o zagrożeniach na stanowisku pracy, prawidłowych zasadach i organizacji wykonywania pracy, a w szczególności w zakresie oceny ryzyka zawodowego w górnictwie.

W konkursie mogą uczestniczyć wszyscy pracownicy Spółki, z wyłączeniem osób ukaranych karami regulaminowymi, a także osób pełniących funkcje kierownicze. W konkursie nie mogą również uczestniczyć pracownicy działu BHP i szkolenia oraz zakładowi społeczni inspektorzy pracy. Udział w konkursie jest dobrowolny i nieobowiązkowy.

Zasady konkursu określone są w regulaminie konkursu. Regulamin przewiduje istnienie komisji konkursowej, która odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg konkursu.

Konkurs składa się z dwóch etapów, przeprowadzanych w formie pisemnego sprawdzianu testowego. W wyniku sprawdzianu pisemnego wyłaniane są osoby, które uzyskały największą ilość punktów.

Laureaci (osoby, które zajęły trzy pierwsze miejsca) otrzymują nagrody pieniężne. Jednorazowa wartość nagród przekracza 760 zł.

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bądź są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy.

Przy opodatkowaniu nagród należy jednakże wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursu organizowanego przez zakład pracy (pracodawcę):

  1. wyłącznie dla jego pracowników, wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy.
  2. dla szerszego kręgu podmiotów, w tym także dla pracowników tegoż zakładu pracy wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy konkurs adresowany jest wyłącznie do pracowników Wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w konkursie wynika wyłącznie z łączącego Wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy. Tym samym wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. W takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników Wnioskodawcy nagród, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Podkreślić tutaj należy, że istotnie – jak zaznaczył Wnioskodawca – przepis art. 20 ust. 1 cyt. ustawy odnosi się wprost do przychodów w postaci nagród. Niemniej, definiując przychody ze stosunku pracy ustawodawca w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również wprost wymienił nagrody. W tym kontekście koniecznym jest zaznaczenie, że zgodnie obowiązującą zasadą kwalifikacji danego przychodu do odpowiedniego źródła do tzw. „innych źródeł” zalicza się takie świadczenie (przysporzenie), które nie może być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł enumeratywnie przez ustawodawcę wymienionych.

W świetle powyższego przekazane przez Wnioskodawcę nagrody stanowią przychód ze stosunku pracy. Dlatego też brak jest podstaw do pobrania przez Wnioskodawcę 10% zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym istotnym jest to, że otrzymane świadczenie będzie pozostawać w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z łączącym pracownika z pracodawcą stosunkiem pracy. Gdyby nie ów stosunek pracy, pracownicy nie otrzymaliby przychodu z tytułu wygranej w konkursie. Wskazany konkurs ma ściśle określony zasięg podmiotowy. Adresowany jest wyłącznie do pracowników. Tym samym przychód otrzymany z tego tytułu należy kwalifikować do źródła jakim jest stosunek pracy. Skoro tak, to nagroda podlega opodatkowaniu wg zasad takich jak wszystkie przychody ze stosunku pracy.

Z tych też względów stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj