Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-839/12/AZb
z 20 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2012r. (data wpływu 7 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w związku z refakturowaniem kosztów zużycia energii elektrycznej Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w związku z refakturowaniem kosztów zużycia energii elektrycznej Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 października 2012r. (data wpływu 7 listopada 2012r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 24 października 2012r. znak: IBPP1/443-839/12/AZb.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uczelnia jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza podatek naliczony według wskaźnika struktury.

P. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, Działanie 1.3 realizowała w roku 2008 projekt pt. „Modernizacja Biblioteki Głównej P.”.

Projekt został zakończony i rozliczony. Nakłady poniesione na modernizację budynku zwiększyły jego wartość początkową w roku 2008. Budynek, w którym mieści się biblioteka jest zaliczany do środków trwałych P.

Wydatki powyższego projektu współfinansowane były ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Całkowita wartość projektu wynosiła 5 982 930 zł, całkowite wydatki kwalifikowalne 3 890 000,00 zł, w tym: środki Funduszu 2 917 500,00 zł wkład własny (współfinansowanie) 972 500,00 zł. Wszelkie wydatki niekwalifikowalne uczelnia zobowiązała się pokryć ze środków własnych.

Nabywane w ramach projektu usługi obejmowały: roboty rozbiórkowe, murarskie, tynkarskie, malarskie, posadzkarskie itd. W ramach projektu wymieniane było pokrycie dachowe wraz z obróbkami blacharskimi, wzmacniane były stropy, osadzane drzwi, wykonywana izolacja ścian. Zmodernizowana została instalacja wodno-kanalizacyjna, telefoniczna, przeciwpożarowa, odgromowa oraz elektryczna i wentylacyjna. Zakupiono nowoczesne wyposażenie pomieszczeń biblioteki.

Podjęta została decyzja o niedokonywaniu w pomieszczeniach Biblioteki czynności opodatkowanych, które skutkowałyby powstaniem prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. W związku z powyższym w trakcie realizacji projektu Uczelnia uznała, że brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na bezpośredni związek pracy biblioteki P. z działalnością edukacyjną realizowaną przez P., zwolnioną na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 roku, Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Obecnie P. jako Beneficjent została zobowiązana do aktualizacji oświadczenia dotyczącego możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

W listopadzie 2008 roku P. wyraziła zgodę na nieodpłatne zainstalowanie przez Gminę Miasto C. INFOMATU w dobudowanym holu wejściowym. INFOMAT zamontowany został w ramach projektu Miejskiego Systemu Informacji Turystycznej realizowanego przez Gminę i współfinansowanego ze środków ZPORR. Do INFOMATU doprowadzony został kabel zasilający wraz z wszelkimi zabezpieczeniami, (w tym licznik zużycia energii) oraz kabel logiczny (skrętka) do sieci komputerowej uczelni. P. jako dostawca pośredni dostarcza energię elektryczną do INFOMATU stanowiącego własność Gminy. Rozliczenie za dostarczoną energię jest dokonywane kwartalnie według rzeczywistego zużycia na podstawie odczytów wskazań podlicznika. Zużycie to dokumentowane jest fakturą VAT, a podatek VAT należny rozliczany w deklaracji VAT-7. Odsprzedaż energii elektrycznej realizowana przez Bibliotekę Główną stanowi 0,004% rocznej sprzedaży opodatkowanej całej Uczelni. Uczelnia otrzymuje w ten sposób zwrot kosztów zużytej przez urządzenie energii elektrycznej.

Podatek VAT naliczony, związany z zużytą energią elektryczną wraz z pozostałymi mediami, jest odliczany w proporcji, jaka wynika z art. 90 ust. 2 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług. Stosowane proporcjonalne odliczenie wynika z faktu, iż P. nie jest w stanie otrzymywać FV za zużytą energię elektryczną (i pozostałe media) jedynie przez bibliotekę. FV za zużytą energię (i pozostałe media) dotyczy większej części infrastruktury P. w tym administracji wydziałowej, która obsługuje zarówno sprzedaż opodatkowaną jak i zwolnioną. Zakupy związane wyłącznie z funkcjonowaniem biblioteki P., są kwalifikowane jako wydatki nie dające prawa do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 1 powołanej ustawy.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 31 października 2012r. wynika, iż umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w dniu 25 lutego 2008 roku. Do umowy zawarto dwa aneksy. Okres realizacji projektu zgodnie z aneksem nr 1 ustalono na:

  1. rozpoczęcie realizacji: 3 marca 2008r.
  2. zakończenie rzeczowe realizacji: 30 sierpnia 2008r.
  3. zakończenie finansowe realizacji: 10 września 2008r.

Wydatki były ponoszone w okresie od dnia 5 maja 2008r. do 29 sierpnia 2008r. Zwiększenie wartości modernizowanego budynku potwierdzające przyjęcie do użytkowania nastąpiło w dniu 18 września 2008 roku.

Nakłady poniesione na modernizację budynku Biblioteki przekroczyły 15 000 zł. Całkowita wartość tych nakładów wyniosła 5 229 675,00 zł.

W okresie realizacji projektu zamiarem Uczelni było wykorzystywanie modernizowanej biblioteki wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Sformułowanie „w trakcie realizacji projektu Uczelnia uznała, że brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego” oznacza, że z uwagi na przewidywane wykorzystanie biblioteki wyłącznie do działalności zwolnionej uznano, że uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zarówno przed rozpoczęciem realizacji przedmiotowego projektu, a następnie w czasie jego trwania oraz po jego ukończeniu uczelnia nie wiedziała, że w holu wejściowym modernizowanego budynku zostanie zainstalowany INFOMAT, co będzie się wiązało z odsprzedażą zużytej energii elektrycznej na rzecz Gminy.

Umowa z Gminą Miasto C. na zainstalowanie infomatu oraz dostarczanie energii elektrycznej do tego urządzenia została zawarta w dniu 12 listopada 2008 roku.

Faktury dotyczące zużytej energii elektrycznej w związku z infomatem zainstalowanym w holu wejściowym biblioteki wystawiane są co kwartał. Pierwsza faktura została wystawiona w dniu 1 kwietnia 2009 roku i obejmowała okres 1 stycznia 2009r. – 31 marca 2009r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z refakturowaniem kosztów zużycia energii elektrycznej P. nabyła prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu „Modernizacja Biblioteki Głównej P.”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu możliwość odliczenia podatku naliczonego dotyczącego rozbudowy i modernizacji Biblioteki Głównej.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 roku, Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwaną również ustawą VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast w przypadku importu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego.

Treść tego przepisu wskazuje, iż: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT oraz, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.” Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Modernizowany budynek przeznaczony był i jest do działalności bibliotecznej. Nie nastąpiła więc zmiana przeznaczenia wykorzystania budynku. Biblioteka prowadzi działalność zwolnioną oraz nieodpłatnie udostępnia powierzchnię pod INFOMAT (działalność niepodlegająca VAT). Wobec powyższego zwrot kosztów zużytej energii przez zainstalowany nieodpłatnie INFOMAT nie powoduje konieczności korekty podatku VAT do odliczenia zgodnie z art. 91 ustawy o podatku VAT, a wpływa jedynie na bieżące prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupem i odsprzedażą energii.

Odliczenie podatku naliczonego od zakupu energii wynika nie ze związku zakupu energii ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 cytowanej ustawy, lecz z art. 90, który nakazuje, od zakupów związanych zarówno z działalnością opodatkowaną jak i zwolnioną, odliczać podatek naliczony w proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 cytowanej ustawy. Zatem refakturowanie energii zużytej przez INFOMAT na rzecz Urzędu Miasta C., pozostaje bez związku ze świadczeniem usług w budynku biblioteki i nie daje P. prawa do odliczania podatku naliczonego, związanego rozbudową i modernizacją budynku biblioteki. W podobnych przypadkach Organa podatkowe wydały decyzje zgodne z interpretacją podatnika. Interpretacja o sygnaturze IBPP1/443-1099/08/PK, IPPP1-443-625/09-2/BS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast według art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego – co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy – jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT nie jest wyjątkowym przywilejem podatnika, lecz jego prawem, z którego może on – lecz nie musi korzystać. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Dodać należy, że nieprawidłowym jest takie działanie podatnika podatku od towarów i usług, polegające na tym, że podatnik dokonuje zakupu towarów czy usług i nie dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby podatnik, czy to w trakcie inwestycji czy po jej zakończeniu zmienił i to nawet wielokrotnie, jeśli taką będzie miał potrzebę, jej przeznaczenie, a tym samym i przeznaczenie podatkowe. Dla takich właśnie przypadków, tj. zmiany przeznaczenia inwestycji czy to przed oddaniem do użytkowania, czy po oddaniu do użytkowania, został przez ustawodawcę wprowadzony art. 91 ustawy o VAT, o czym w dalszej części interpretacji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet 1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, Działanie 1.3 realizował w roku 2008 projekt pt. „Modernizacja Biblioteki Głównej P.”.

Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta w dniu 25 lutego 2008 roku. Do umowy zawarto dwa aneksy. Okres realizacji projektu zgodnie z aneksem nr 1 ustalono na:

  1. rozpoczęcie realizacji: 3 marca 2008r.
  2. zakończenie rzeczowe realizacji: 30 sierpnia 2008r.
  3. zakończenie finansowe realizacji: 10 września 2008r.

Wydatki były ponoszone w okresie od dnia 5 maja 2008r. do 29 sierpnia 2008r. Nakłady poniesione na modernizację budynku zwiększyły jego wartość początkową w roku 2008. Zwiększenie wartości modernizowanego budynku potwierdzające przyjęcie do użytkowania nastąpiło w dniu 18 września 2008 roku. Budynek, w którym mieści się biblioteka jest zaliczany do środków trwałych P.

Podjęta została decyzja o niedokonywaniu w pomieszczeniach Biblioteki czynności opodatkowanych, które skutkowałyby powstaniem prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. W związku z powyższym w trakcie realizacji projektu Uczelnia uznała, że brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na bezpośredni związek pracy biblioteki P. z działalnością edukacyjną realizowaną przez P., zwolnioną na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 roku, Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W listopadzie 2008 roku P. wyraziła zgodę na nieodpłatne zainstalowanie przez Gminę Miasto C. INFOMATU w dobudowanym holu wejściowym. INFOMAT zamontowany został w ramach projektu Miejskiego Systemu Informacji Turystycznej realizowanego przez Gminę i współfinansowanego ze środków ZPORR. Do INFOMATU doprowadzony został kabel zasilający wraz z wszelkimi zabezpieczeniami, (w tym licznik zużycia energii) oraz kabel logiczny (skrętka) do sieci komputerowej uczelni. P. jako dostawca pośredni dostarcza energię elektryczną do INFOMATU stanowiącego własność Gminy. Rozliczenie za dostarczoną energię jest dokonywane kwartalnie według rzeczywistego zużycia na podstawie odczytów wskazań podlicznika. Zużycie to dokumentowane jest fakturą VAT, a podatek VAT należny rozliczany w deklaracji VAT-7. Odsprzedaż energii elektrycznej realizowana przez Bibliotekę Główną stanowi 0,004% rocznej sprzedaży opodatkowanej całej Uczelni. Uczelnia otrzymuje w ten sposób zwrot kosztów zużytej przez urządzenie energii elektrycznej.

W okresie realizacji projektu zamiarem Uczelni było wykorzystywanie modernizowanej biblioteki wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Umowa z Gminą Miasto C. na zainstalowanie infomatu oraz dostarczanie energii elektrycznej do tego urządzenia została zawarta w dniu 12 listopada 2008 roku.

Faktury dotyczące zużytej energii elektrycznej w związku z infomatem zainstalowanym w holu wejściowym biblioteki wystawiane są co kwartał. Pierwsza faktura została wystawiona w dniu 1 kwietnia 2009 roku i obejmowała okres 1 stycznia 2009r. – 31 marca 2009r.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika zatem, że w chwili nabywania towarów i usług związanych z ww. inwestycją Wnioskodawca miał zamiar wykorzystania ich wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Jednocześnie treść wniosku wskazuje, iż zarówno przed rozpoczęciem realizacji przedmiotowego projektu, a następnie w czasie jego trwania oraz po jego ukończeniu uczelnia nie wiedziała, że w holu wejściowym modernizowanego budynku zostanie zainstalowany INFOMAT, co będzie się wiązało z odsprzedażą zużytej energii elektrycznej na rzecz Gminy.

Odnosząc się do powyższego należy jeszcze raz podkreślić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, zaś zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów lub usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Ze wskazanych przepisów wynika zatem, iż podatnik w momencie dokonania zakupu jest zobowiązany do dokonania kwalifikacji tego podatku albo do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia, albo do czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, albo do jednych i drugich. Odrębną natomiast kwestią jest późniejsza realizacja tego prawa do odliczenia jak i to, w jakim okresie czasu po dokonaniu zakupu wystąpi pierwsza czynność, której dokonany zakup ma służyć.

Natomiast regulacje wynikające z art. 91 ustawy o VAT znajdują zastosowanie w przypadkach, gdy u podatnika nastąpiła zmiana przeznaczenia nabytych towarów i usług z nabytych np. do czynności, w związku z którymi prawo do odliczenia nie przysługuje na takie czynności, w związku z którymi prawo przysługuje. Jeśli natomiast zmiany przeznaczenia nie było, to przepisy art. 91 zastosowania nie znajdą.

Jak wynika z opisu sprawy, w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca uznał, że brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na bezpośredni związek pracy biblioteki z działalnością edukacyjną - zwolnioną. Ze względu na przewidywane wykorzystanie biblioteki wyłącznie do działalności zwolnionej uznano, że uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż w chwili nabywania towarów i usług związanych z inwestycją realizowaną w ramach projektu Wnioskodawca miał zamiar wykorzystania ich do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych, tym samym Wnioskodawcy w momencie dokonywania zakupów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne.

Zauważyć jednak należy, iż w listopadzie 2008 roku Wnioskodawca wyraził zgodę na nieodpłatne zainstalowanie przez Gminę INFOMATU w dobudowanym holu wejściowym biblioteki. Umowa z Gminą na zainstalowanie INFOMATU oraz dostarczanie energii elektrycznej do tego urządzenia została zawarta w dniu 12 listopada 2008 roku. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nieodpłatnie udostępnia powierzchnię pod INFOMAT. Wnioskodawca jako dostawca pośredni dostarcza energię elektryczną do ww. INFOMATU, zaś rozliczenie za dostarczoną energię jest dokonywane kwartalnie według rzeczywistego zużycia na podstawie odczytów wskazań podlicznika. Zużycie to dokumentowane jest fakturą VAT, a podatek VAT należny rozliczany w deklaracji VAT-7.

Odnosząc się do powyższego należy przytoczyć art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r.) nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i zaistniały stan faktyczny należy zauważyć, że każda czynność wykonana przez podatnika, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, jest w podatku od towarów i usług traktowana jako świadczenie usługi, bowiem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatników w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna.

Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku VAT oraz okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca odsprzedaje na rzecz tegoż podmiotu używającego przedmiotu udostępnienia (powierzchni pod INFOMAT w holu wejściowym biblioteki), koszty rzeczywistego zużycia energii elektrycznej na podstawie odczytów wskazań podlicznika.

Zatem w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy, ale z odpłatnym udostępnianiem powierzchni pod INFOMAT.

Strony stosunku cywilnoprawnego mogą w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych zawrzeć w umowie postanowienie, co do rozliczenia kosztów za energię elektryczną. A zatem stanowi to zobowiązanie cywilnoprawne, uregulowane w zawartej umowie, a więc należy je traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia ww. usługi.

W przedmiotowej sprawie opłata z tytułu ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów związanych z zapewnieniem dostawy energii elektrycznej stanowi wynagrodzenie za usługę w postaci udostępnienia powierzchni pod INFOMAT w holu wejściowym biblioteki, świadczoną na rzecz Gminy.

W kontekście powyższego należy wskazać, iż w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. Oznacza to, że jeżeli podatnik dokonuje więcej niż jedno świadczenie na rzecz klienta i są one ze sobą powiązane tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia – dla celów podatku od towarów i usług - stanowią jedną całość lub jedną usługę.

Ponadto, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze zatem, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

Należy zauważyć, iż opisana powyżej usługa udostępnienia powierzchni pod INFOMAT jest usługą złożoną tzn. taką, które łączy w sobie usługę sensu stricte udostępnienia części powierzchni obiektu i przyporządkowaną do niej usługę związaną z zapewnieniem dostawy mediów (energii elektrycznej), które są nierozerwalnie ze sobą związane. Gmina nie nabyłaby bowiem od Wnioskodawcy samej energii elektrycznej bez usługi udostępnienia powierzchni pod INFOMAT.

Z powyższego wynika, że w istocie nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług udostępnienia powierzchni pod INFOMAT, lecz z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W przedstawionej we wniosku sytuacji celem stwierdzenia, czy doszło do zmiany przeznaczenia inwestycji a w konsekwencji czy Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu, koniecznym jest rozstrzygnięcie, czy ww. odpłatne świadczenie usług stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Natomiast na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 4 tego załącznika zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe (PKWiU ex 70.20.11).

Odnosząc przedstawione we wniosku okoliczności sprawy do przytoczonych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie opisane usługi udostępniania powierzchni pod INFOMAT nie stanowią usług wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości lub części nieruchomości o charakterze mieszkalnym, dokonywanych na własny rachunek, na cele mieszkaniowe.

Wobec powyższego brak jest możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie cyt. wyżej przepisów dla świadczonych usług, zatem są one opodatkowane podstawową stawka podatku VAT w wysokości 22% w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., zaś w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. – stawką podatku w wysokości 23%.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy uznać należy, iż już po oddaniu inwestycji do użytkowania doszło do zmiany jej przeznaczenia. Bezsprzecznym jest bowiem, iż inwestycja w pierwotnym zamierzeniu Wnioskodawcy miała służyć wyłącznie czynnościom zwolnionym, jednakże począwszy od 2009r. (pierwsza faktura wystawiona w dniu 1 kwietnia 2009r. obejmowała okres 1 stycznia 2009r. – 31 marca 2009r.) służy również czynnościom opodatkowanym.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz art. 91 ustawy o VAT, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle art. 90 ust. 2 tej ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 91 ust. 1 ww. ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.), po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 1 ww. ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 31 marca 2011r.), po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Według art. 91 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Z treści art. 91 ust. 2a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) wynika, że obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 91 ust. 3 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Na podstawie art. 91 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Na mocy art. 91 ust. 5 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Przepis art. 91 ust. 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) stanowi, iż w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z art. 91 ust. 7 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Treść art. 91 ust. 7a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) wskazuje, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Jak stanowi art. 91 ust. 7b ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z art. 91 ust. 7c ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W świetle art. 91 ust. 7d ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.), w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

W myśl art. 91 ust. 8, korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

Reasumując należy stwierdzić, że w okresie realizacji projektu „Modernizacja Biblioteki Głównej P.” zamiarem Wnioskodawcy było wykorzystywanie modernizowanej biblioteki wyłącznie do wykonywania czynności, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Począwszy jednak od 2009r. przedmiotowa inwestycja służy również czynnościom opodatkowanym, dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w przedmiotowej sprawie nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystania budynku, bowiem do takiej zmiany przeznaczenia doszło już po oddaniu budynku do użytkowania.

Błędnym jest również stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami niewykorzystywanymi do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywanymi wyłącznie do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu. Jak wykazano bowiem w niniejszej interpretacji, udostępnienie powierzchni pod INFOMAT zainstalowany w holu wejściowym biblioteki stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT (nie zaś niepodlegającą opodatkowaniu).

Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż przedmiotowa inwestycja jest wykorzystywana do wykonywania czynności, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego, jak też do czynności dających takie prawo, Wnioskodawca w odpowiednim zakresie nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu „Modernizacja Biblioteki Głównej P.”.

Dodatkowo należy nadmienić, iż Wnioskodawca winien mieć na względzie przepisy art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj