Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-83/13-2/BA
z 16 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie wykonywał jako podwykonawca dla podmiotu krajowego - podatnika podatku od towarów - poniżej opisane usługi. Usługi będą wykonywane poza terytorium RP na terytorium Unii Europejskiej. Zainteresowany będzie świadczył usługi w zakresie budowy i instalacji stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej oraz wszelkie inne związane z integracją i uruchomieniem wdrażanego sprzętu, a także utrzymaniem i serwisem.

Zakres prac instalacyjnych obejmuje:

  • instalacja systemu anten wraz z kablami koncentrycznymi i elementami torów radiowych (dxx, sxx, Txx, Rxx itp.). Instalacja jest na budynku czyli na dachu lub maszcie antenowym. Zawieszenie anten na istniejących konstrukcjach wsporczych zgodnie z otrzymanym projektem, ustawienie odpowiednich azymutów i tiltów (pochylenie mechaniczne anten), wykonanie i instalacja kabli koncentrycznych (zrobienie konektorów końcowych i kabli uziemiających, założenie oznaczników identyfikujących okablowanie), zabezpieczenia okablowania przed uszkodzeniem mechanicznym, pomiary w.cz.;
  • instalacja szaf technologicznych wewnętrznych i zewnętrznych (w pomieszczeniach lub kontenerach). Przytwierdzenie szafy do podłoża (podłoga techniczna lub konstrukcja zewnętrzna), podłączenie zasilania AC, podłączenie zasilania DC, wyprowadzenie kabla alarmowego, instalacja paneli Ethernet, optycznych, elektrycznych, podłączenie uziemienia, wykonanie pomiarów elektrycznych kabli zasilających AC/DC;
  • instalacja zasilaczy 48V wewnętrznych i zewnętrznych (w pomieszczeniach lub kontenerach),
  • instalacja BTS (stacja nadawczo-odbiorcza, w pomieszczeniach lub kontenerach a także na maszcie lub na dachu);
  • instalacja linii radiowych;
  • instalacja centralki sterującej, instalacja czujek wraz z okablowaniem (czujka ruchu, temperatury, otwarcia drzwi, obecności faz wewnętrznych zasilania, obecności faz zewnętrznych zasilania, oświetlenia przeszkodowego itp.);
  • instalacja infrastruktury stacji bazowych (podesty robocze, ramki stalowe pod urządzenia, stojaki pod urządzenia) w pomieszczeniach lub kontenerach;
  • instalacja elementów konstrukcji stalowych na wszystkich typach stacji bazowych, instalacja stojaków stalowych wewnętrznych i zewnętrznych pod urządzenia radiowe, instalacja podestów roboczych;
  • instalacja urządzeń transmisyjnych w pomieszczeniach lub kontenerach, w tym instalacja urządzeń transmisyjnych do przesyłu sygnałów o różnych standardach: Sxx/Sxx/Pxx. Wszelkiego typu łącza radiowe, switche, routery, Mxx; multiplexery;
  • instalacja urządzeń szkieletowych sieci telefonii stacjonarnej i bezprzewodowej w pomieszczeniach lub kontenerach.

Po zakończeniu prac instalacyjnych ekipa instalacyjna wykona wszelkie wymagane pomiary/testy zainstalowanych urządzeń, w tym: konfiguracja zainstalowanego sprzętu, pomiary elektryczne, pomiary w.cz., pomiary interfejsów optycznych, ethernetowych i PDH, testy centralek alarmowych oraz dokumentację fotograficzną. Podstawą do wystawienia faktury jest dokument wystawiony przez zleceniodawcę/Inwestora zawierający specyfikację zaakceptowanych robót.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane czynności wyczerpują definicje usług na nieruchomości zgodnie z art. 28e i czy tym samym usługi te nie są opodatkowane na terytorium RP?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Stosownie do ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. Od ogólnej zasady określania miejsca świadczenia usług, ustawodawca przewidział szereg wyjątków. Zgodnie z art. 28e ustawy, w przypadku usług związanych z nieruchomościami, miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z umowy wynika, że usługi świadczone są na terytorium innego kraju. Usługi zlecane są przez firmę posiadającą siedzibę w Polsce. Zainteresowany jest podwykonawcą i wystawia na jej rzecz faktury.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż wykonywane przez Zainteresowanego usługi instalacji (montażu) stanowią usługi związane z nieruchomościami. Miejscem świadczenia opodatkowania tych usług - stosownie do art. 28e ustawy - jest kraj, w którym montowana jest dana elektrownia, a więc terytorium innego kraju Unii Europejskiej. Zatem usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski (por. IBPP2/443-428/11/RSz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie wykonywał jako podwykonawca dla podmiotu krajowego - podatnika podatku od towarów i usług - usługi. Usługi będą wykonywane poza terytorium RP na terytorium Unii Europejskiej. Zainteresowany będzie świadczył usługi w zakresie budowy i instalacji stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej oraz wszelkie inne związane z integracją i uruchomieniem wdrażanego sprzętu.

Zakres prac instalacyjnych obejmuje:

  • instalacja systemu anten wraz z kablami koncentrycznymi i elementami torów radiowych (dxx, sxx, Txx, Rxx itp.). Instalacja jest na budynku czyli na dachu lub maszcie antenowym. Zawieszenie anten na istniejących konstrukcjach wsporczych zgodnie z otrzymanym projektem, ustawienie odpowiednich azymutów i tiltów (pochylenie mechaniczne anten), wykonanie i instalacja kabli koncentrycznych (zrobienie konektorów końcowych i kabli uziemiających, założenie oznaczników identyfikujących okablowanie), zabezpieczenia okablowania przed uszkodzeniem mechanicznym, pomiary w.cz.;
  • instalacja szaf technologicznych wewnętrznych i zewnętrznych (w pomieszczeniach lub kontenerach). Przytwierdzenie szafy do podłoża (podłoga techniczna lub konstrukcja zewnętrzna), podłączenie zasilania AC, podłączenie zasilania DC, wyprowadzenie kabla alarmowego, instalacja paneli Ethernet, optycznych, elektrycznych, podłączenie uziemienia, wykonanie pomiarów elektrycznych kabli zasilających AC/DC;
  • instalacja zasilaczy 48V wewnętrznych i zewnętrznych (w pomieszczeniach lub kontenerach),
  • instalacja BTS (stacja nadawczo-odbiorcza, w pomieszczeniach lub kontenerach a także na maszcie lub na dachu);
  • instalacja linii radiowych;
  • instalacja centralki sterującej, instalacja czujek wraz z okablowaniem (czujka ruchu, temperatury, otwarcia drzwi, obecności faz wewnętrznych zasilania, obecności faz zewnętrznych zasilania, oświetlenia przeszkodowego itp.);
  • instalacja infrastruktury stacji bazowych (podesty robocze, ramki stalowe pod urządzenia, stojaki pod urządzenia) w pomieszczeniach lub kontenerach;
  • instalacja elementów konstrukcji stalowych na wszystkich typach stacji bazowych, instalacja stojaków stalowych wewnętrznych i zewnętrznych pod urządzenia radiowe, instalacja podestów roboczych;
  • instalacja urządzeń transmisyjnych w pomieszczeniach lub kontenerach, w tym instalacja urządzeń transmisyjnych do przesyłu sygnałów o różnych standardach: Sxx/Sxx/Pxx. Wszelkiego typu łącza radiowe, switche, routery, Mxx; multiplexery;
  • instalacja urządzeń szkieletowych sieci telefonii stacjonarnej i bezprzewodowej w pomieszczeniach lub kontenerach.

Po zakończeniu prac instalacyjnych ekipa instalacyjna wykona wszelkie wymagane pomiary/testy zainstalowanych urządzeń, w tym: konfiguracja zainstalowanego sprzętu, pomiary elektryczne, pomiary w.cz., pomiary interfejsów optycznych, ethernetowych i PDH, testy centralek alarmowych oraz dokumentację fotograficzną. Podstawą do wystawienia faktury jest dokument wystawiony przez zleceniodawcę/Inwestora zawierający specyfikację zaakceptowanych robót.

Po zakończeniu prac instalacyjnych ekipa instalacyjna wykona wszelkie wymagane pomiary/testy zainstalowanych urządzeń, w tym: konfiguracja zainstalowanego sprzętu, pomiary elektryczne, pomiary w.cz., pomiary interfejsów optycznych, ethernetowych i PDH, testy centralek alarmowych oraz dokumentację fotograficzną. Podstawą do wystawienia faktury jest dokument wystawiony przez zleceniodawcę/Inwestora zawierający specyfikację zaakceptowanych robót.

W tym miejscu wskazać należy, iż aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do powyższego, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla kontrahenta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg zasad obowiązujących usługę zasadniczą.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie budowy i instalacji stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej. Świadczeniem głównym w tym przypadku będzie budowa i instalacja stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej, na które składać się będą inne świadczenia pomocnicze, tj. wszelkie inne związane z integracją i uruchomieniem wdrażanego sprzętu.

W celu określenia obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Zainteresowanego usług, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce ich świadczenia. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy usługi te będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu niniejszej sprawy wynika, iż podmiot krajowy, dla którego Wnioskodawca będzie świadczył usługi będące przedmiotem pytania, spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednym z zastrzeżeń do zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami.

I tak, zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z cyt. przepisu art. 28e ustawy wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347.1, ze zm.) w art. 47 wskazuje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9 (2) (a) VI Dyrektywy wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Rozwijając powyższą myśl, należy uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

W tym miejscu należy podkreślić jednak, że reguła art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE ma zastosowanie tylko w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością. Należy pamiętać, że stosownie do Dyrektywy 2006/112/WE podatek nakładany jest zgodnie z zasadą terytorialnej suwerenności podatkowej, która powoduje opodatkowanie w kraju rzeczywistej konsumpcji, a więc wskazane w przepisie art. 28a do art. 28o ustawy rozwiązania mają zagwarantować uniknięcie przypadków braku opodatkowania lub podwójnego nałożenia podatku.

Z przedstawionego opisu wynika, że zakres prac instalacyjnych świadczonych przez Zainteresowanego obejmuje:

  • instalacja systemu anten wraz z kablami koncentrycznymi i elementami torów radiowych (dxx, sxx, Txx, Rxx itp.). Instalacja jest na budynku czyli na dachu lub maszcie antenowym. Zawieszenie anten na istniejących konstrukcjach wsporczych zgodnie z otrzymanym projektem, ustawienie odpowiednich azymutów i tiltów (pochylenie mechaniczne anten), wykonanie i instalacja kabli koncentrycznych (zrobienie konektorów końcowych i kabli uziemiających, założenie oznaczników identyfikujących okablowanie), zabezpieczenia okablowania przed uszkodzeniem mechanicznym, pomiary w.cz.;
  • instalacja szaf technologicznych wewnętrznych i zewnętrznych (w pomieszczeniach lub kontenerach). Przytwierdzenie szafy do podłoża (podłoga techniczna lub konstrukcja zewnętrzna), podłączenie zasilania AC, podłączenie zasilania DC, wyprowadzenie kabla alarmowego, instalacja paneli Ethernet, optycznych, elektrycznych, podłączenie uziemienia, wykonanie pomiarów elektrycznych kabli zasilających AC/DC;
  • instalacja zasilaczy 48V wewnętrznych i zewnętrznych (w pomieszczeniach lub kontenerach),
  • instalacja BTS (stacja nadawczo-odbiorcza, w pomieszczeniach lub kontenerach a także na maszcie lub na dachu);
  • instalacja linii radiowych;
  • instalacja centralki sterującej, instalacja czujek wraz z okablowaniem (czujka ruchu, temperatury, otwarcia drzwi, obecności faz wewnętrznych zasilania, obecności faz zewnętrznych zasilania, oświetlenia przeszkodowego itp.);
  • instalacja infrastruktury stacji bazowych (podesty robocze, ramki stalowe pod urządzenia, stojaki pod urządzenia) w pomieszczeniach lub kontenerach;
  • instalacja elementów konstrukcji stalowych na wszystkich typach stacji bazowych, instalacja stojaków stalowych wewnętrznych i zewnętrznych pod urządzenia radiowe, instalacja podestów roboczych;
  • instalacja urządzeń transmisyjnych w pomieszczeniach lub kontenerach, w tym instalacja urządzeń transmisyjnych do przesyłu sygnałów o różnych standardach: Sxx/Sxx/Pxx. Wszelkiego typu łącza radiowe, switche, routery, Mxx; multiplexery;
  • instalacja urządzeń szkieletowych sieci telefonii stacjonarnej i bezprzewodowej w pomieszczeniach lub kontenerach.

Po zakończeniu prac instalacyjnych ekipa instalacyjna wykona wszelkie wymagane pomiary/testy zainstalowanych urządzeń w tym: konfigurację zainstalowanego sprzętu, pomiary elektryczne, pomiary w.cz., pomiary interfejsów optycznych, ethernetowych i Pxx, testy centralek alarmowych oraz dokumentację fotograficzną.

Odnosząc powyższe do przepisów cyt. powyżej, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż świadcząc na rzecz podmiotu krajowego usługi w zakresie instalacji stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej będzie wykonywał usługi związane z nieruchomościami. Bowiem w analizowanej sprawie budynki lub maszty antenowe, z którymi związane będą wykonywane usługi, są ściśle co do miejsca wybrane i określone (ze swej istoty są trwale związane z gruntem). Usługi te dotyczą zatem określonej nieruchomości i ich wykonanie nie będzie możliwe w innym miejscu. Podsumowując, w sytuacji, gdy Zainteresowany świadczyć będzie dla podmiotu krajowego usługi w zakresie instalacji stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej, związane z nieruchomościami, miejsce ich świadczenia (opodatkowania) należy określić w oparciu o dyspozycje art. 28e ustawy.

Reasumując, świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie budowy i instalacji stacji bazowych telefonii bezprzewodowej i stacjonarnej oraz wszelkie inne związane z integracją i uruchomieniem wdrażanego sprzętu, mają charakter usług związanych z nieruchomościami i tym samym spełnią dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce położenia danej nieruchomości, tj. terytorium innego niż Polska państwa Unii Europejskiej. Zatem nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj