Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-458/13/EJ
z 9 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013r. (data wpływu 15 kwietnia 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2013r. (data wpływu 25 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów

i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2013r. (data wpływu 25 czerwca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 czerwca 2013r. znak: IBPP3/443-443-458/13/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, finansowaną przez Samorząd Województwa, jako samorządowa jednostka organizacyjna wykonująca zadania w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony tych dróg, na podstawie ustawy o drogach publicznych. Bezpośredni nadzór nad działalnością Wnioskodawcy sprawuje Zarząd Województwa.

Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest wykonywanie obowiązków oraz zadań zarządcy dróg wojewódzkich w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, wykonywanie w imieniu organizatora transportu, o którym mowa w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym zadań w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego poprzez:

  • stworzenie i zarządzanie Kartą Aglomeracyjną
  • stworzenie systemu informacji dla pasażera na potrzeby funkcjonowania Karty Aglomeracyjnej

oraz określanie przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Województwo, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu ale tylko w wybranych obszarach np. sprzedaż składników majątkowych, dzierżawa lub wynajem nieruchomości wraz ze sprzedażą mediów. Natomiast w stosunku do działalności statutowej nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

Dnia 15 lutego 2013r. Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 projektu pn. „…”, który zakłada budowę trzech dedykowanych systemów informatycznych:

  • system czasu przejazdu – składający się z urządzeń stanowiących inteligentną infrastrukturę, umieszczonych na wybranych drogach oraz wielowymiarowego portalu informacji drogowej wraz z aplikacjami dedykowanymi dla użytkowników dróg,
  • system zarządzania parkingiem– obejmujący budowę systemu zarządzania ruchem drogowym wraz z uzyskaniem priorytetu dla komunikacji zbiorowej przy dojeździe do parkingu, z którego odbywa się ruch do A, w tym budowa systemu internetowej rezerwacji miejsca parkingowego,
  • system zarządzania komunikacją publiczną na odcinku C – A obejmujący budowę systemu zarządzania transportem zbiorowym z uwzględnieniem informacji dla podróżnych o czasie dojazdu i czasie oczekiwania na środek transportu.

W celu racjonalnego wykorzystania ograniczonej ilości miejsc parkingowych oraz w celu wyeliminowania negatywnych sytuacji drogowych, planuje się stworzenie narzędzi za pomocą których możliwym będzie zarezerwowanie miejsca parkingowego przez Internet oraz dokonanie opłaty. Opłaty będą wpływały na konto Parku Narodowego będącego zarządcą parkingu. Wnioskodawca działający w imieniu Województwa realizuje projekt, który nie będzie generował dochodów dla Województwa, ani też nie zwiększą się korzyści zarządcy parkingu (B). Celem realizacji projektu jest zlikwidowanie zatorów na drogach wojewódzkich.

System dedykowany do zarządzania transportem zbiorowym na trasie komunikacyjnej pomiędzy C a A, będzie narzędziem informatycznym składającym się z grupy urządzeń umieszczonych w pojazdach komunikacji, urządzeń umieszczonych na przystankach komunikacji, aplikacji dla korzystających z komunikacji zbiorowej oraz narzędzi informatycznych. Urządzenia GPS, które będą zamontowane w pojazdach komunikacji zbiorowej obsługujących trasę C – A będą nieodpłatnie użyczone przewoźnikom (pozostając w 100% jako środek trwały na majątku Wnioskodawcy) w celu lokalizacji pojazdu i możliwości obliczenia czasu przyjazdu na dany przystanek komunikacji zbiorowej.

Przedmiotowa inwestycja jest wykonywana przez Wnioskodawcę w ramach zadań statutowych nałożonych przez organ stanowiący Województwa.

  1. Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 20011r. Nr 177, poz. 1054) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
  2. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
  3. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
  4. Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
  5. W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., ponieważ nie spełnia warunków wymaganych przedmiotowym rozporządzeniem. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r.

Z powyższego wnika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W piśmie z dnia 24 czerwca 2013r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że zakupy dokonywane w związku z realizowanym projektem będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zarząd Dróg.

Z efektów projektu korzystać będą nieodpłatnie:

  • użytkownicy dróg,
  • Komenda Wojewódzka Straży Pożarnej, Komenda Wojewódzka Policji oraz dyspozytornie ratownictwa medycznego,
  • przewoźnicy komunikacji zbiorowej obsługujących trasę C – A,
  • Park Narodowy, będący zarządcą parkingu. Wnioskodawca uruchomi narzędzie informatyczne (dostęp do systemu informatycznego) za pomocą którego możliwe będzie zarezerwowanie miejsca parkingowego przez Internet oraz dokonanie opłaty na rzecz Parku Narodowego. Projekt nie będzie generował dochodów dla Województwa ani też nie zwiększą się korzyści zarządcy parkingu (B). Celem realizacji projektu jest zlikwidowanie zatorów na drogach wojewódzkich.

Sprzęt zakupiony w związku z realizacją projektu to:

  • urządzenia serwerowni zlokalizowanej w siedzibie Wnioskodawcy,
  • sieć urządzeń montowanych na drogach: stacje monitorowania natężenia ruchu, stacje ostrzegania monitorujące warunki atmosferyczne oraz stan nawierzchni dróg, stacje monitoringu wizyjnego, stacje urządzeń klasy ANPR, a także tablice informacji drogowej oraz znaki zmienności treści. System Q będzie połączony z istniejącym systemem wspomagania dowodzenia Straży Pożarnej, dzięki czemu Straż Pożarna posiadała będzie aktualne dane o warunkach ruchu na drogach – w tym informacje o stanie dróg w okresie zimowym natomiast użytkownicy dróg poprzez Q będą otrzymywać aktualne informacje o zaistniałych utrudnieniach w tym o rodzaju utrudnień i szacowanym czasie niezbędnym na przywrócenie przejezdności drogi. We wskazanych instytucjach nie będą umieszczane żadne urządzenia ani także nie będzie instalowane żadne oprogramowanie systemowe. Instytucje te posiadały będą dostęp on-line do danych pochodzących z systemów poprzez dedykowane strony www. oraz usługi realizowane za pomocą stron www.;
  • urządzenia dedykowane do systemu zarządzania transportem zbiorowym na trasie komunikacyjnej pomiędzy C a A: narzędzia informatyczne, grupy urządzeń umieszczonych w pojazdach komunikacji, urządzeń umieszczonych na przystankach komunikacji, aplikacji dla korzystających z komunikacji zbiorowej. Urządzenia GPS, które będą zamontowane w pojazdach komunikacji zbiorowej obsługujących trasę C – A w celu lokalizacji pojazdu, będą nieodpłatnie użyczone przewoźnikom (pozostając w 100% jako środek trwały na majątku Wnioskodawcy);
  • urządzenia dedykowane do systemu zarządzania ruchem drogowym wraz z uzyskaniem priorytetu dla komunikacji zbiorowej przy dojeździe do parkingu, z którego odbywa się ruch do A, wraz z systemem internetowej rezerwacji miejsca parkingowego umożliwiającym dokonanie opłaty. Opłaty będą wpływały na konto Parku Narodowego będącego zarządcą parkingu.

Cały zakupiony sprzęt i urządzenia pozostaną w 100% własnością Wnioskodawcy – wprowadzone jako środki trwałe do majątku Wnioskodawcy.

Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu i w związku z tym nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Zarówno towary jak i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Realizacja opisanych we wniosku działań dotyczących projektu mieści się w zakresie statutowej działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „…” ponieważ po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca udostępni składniki majątku w formie umowy nieodpłatnego użytkowania:

  1. urządzenia GPS, które będą zamontowane w pojazdach na rzecz przewoźników komunikacji zbiorowej obsługujących trasę C – A,
  2. narzędzie informatyczne (dostęp do systemu informatycznego) za pomocą którego możliwe będzie zarezerwowanie miejsca parkingowego przez Internet oraz dokonanie opłaty na rzecz Parku Narodowego będącego zarządcą parkingu,

a zatem wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. Projekt zakłada budowę trzech dedykowanych systemów informatycznych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu, ale tylko w wybranych obszarach np. sprzedaż składników majątkowych, dzierżawa lub wynajem nieruchomości wraz ze sprzedażą mediów. Natomiast w stosunku do działalności statutowej nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej. Realizacja zadań w ramach ww. projektu mieści się w zakresie statutowej działalności Wnioskodawcy. Cały zakupiony sprzęt i urządzenia pozostaną własnością Wnioskodawcy.

Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu i w związku z tym nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Zarówno towary jak i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości prawnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r. poz. 247 ze zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj