Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-86/13-2/DG
z 20 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2013r. (data wpływu 28.01.2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji z PFRON oraz czy ww. dotacja stanowi obrót podlegający opodatkowaniu VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.01.2013r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji z PFRON oraz czy ww. dotacja stanowi obrót podlegający opodatkowaniu VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną posiadającą umiarkowany stopień niepełnosprawności. Na podstawie zawartej w dniu 09 listopada 2012 r. umowy z PCPR przyznano Stronie jednorazowe środki w kwocie 38.500 zł na podjęcie działalności gospodarczej prowadzonej jako Biuro Rachunkowe. Środki te przyznano Wnioskodawczyni z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 nr 127 poz. 721 z późn. zm.)

Działalność gospodarczą Wnioskodawczyni rozpoczęła 1 grudnia 2012r. Wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów, jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przyznanej kwoty Strona sfinansowała zakup:

  • wyposażenia (biurka o wartości 2.113 zł netto, szafy o wartości 1.137,40 zł netto, szafy o wartości 771,54 zł netto, ławy o wartości 527,64 zł netto, fotela biurowego w kwocie 690,24 zł netto, fotela o wartości 713,82 zł netto, dwóch sof z czego jedna o wartości 1.544,72 zł netto natomiast druga o wartości 1.138,21 zł netto;
  • programów komputerowych - system zarządzania Symfonia o wartości 3.500 zł netto oraz zestaw certyfikat kwalifikowany - podpis elektroniczny w kwocie 298 zł netto;
  • Laptopa w kwocie 1.901,63 zł netto, komputera stacjonarnego w kwocie 2.041,14 zł netto, UPS w kwocie 195,12 zł netto oraz drukarki w kwocie 492,19 zł netto;
  • Okno z drzwiami w kwocie 2.439,02 zł oraz innych materiałów drobnych niezbędnych do remontowanego lokalu;
  • wydatków na reklamę (ulotki, banery, kalendarzyki firmowe itp.) w kwocie 1.810,40 zł netto;
  • opłaty notarialnej w kwocie 479 zł netto;
  • najmu lokalu w kwocie 8.400 zł brutto.

Część wydatków dotyczy biura w siedzibie firmy a część wydatków biura w wynajmowanym lokalu. Zakupione towary i usługi są wykorzystywane przeze Wnioskodawczynię wyłącznie do dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie biurka, szaf, sof, foteli, ławy, okna z drzwiami, wydatków na reklamę, programów komputerowych, laptopa, komputera, drukarki, UPS oraz opłaty notarialnej i drobnych materiałów do remontu...
  2. Czy otrzymana dotacja jest przychodem netto w rozumieniu ustawy VAT /pytanie nr 4 wniosku/...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawczyni czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie wyposażenia (biurka, szaf, sof, foteli, ławy), programów komputerowych, laptopa, komputera, drukarki, UPS-a, (o wartościach nieprzekraczających 3.500 zł każdy i nie wpisanych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych), okna z drzwiami, wydatków na reklamę, opłaty notarialnej oraz drobnych materiałów do remontu biura, sfinansowanych ze środków PFRON osobie niepełnosprawnej na podstawie umowy dotyczącej przyznania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupami.

W art. 88 ust.1 wymieniono przypadki „w których obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług. Wskazane wyliczenie nie zawiera normy stanowiącej, iż prawo do obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku nie przysługuje w przypadku zakupu towarów i usług sfinansowanych nie ze środków własnych podatnika.

Otrzymane przez Wnioskodawczynię środki z PFRON nie stanowią podstawy do opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 29 ustawy VAT, który stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót - obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów. Otrzymane przez Stronę środki z PFRON nie mają wpływu na cenę wykonywanych przez Nią usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Należy podkreślić, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy ustalaniu tego prawa należy jednak mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowana jako niepełnosprawna osoba bezrobotna otrzymała dotację na podjęcie działalności gospodarczej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Wnioskodawczyni działalność gospodarczą rozpoczęła z dniem 1.12.2012r. oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Strona z otrzymanej dotacji dokonała zakupów wyposażenia, sprzętu i programów komputerowych, pokryła koszty remontu lokalu oraz wydatki na reklamę a także pokryła koszty najmu lokalu i opłaty związane z prowadzoną działalnością. Wnioskodawczyni wskazała, że zakupione towary i usługi będą wyłącznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu wyszczególnionych w ww. wniosku towarów i usług, gdyż istnieje bezpośredni związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Wnioskodawczyni nabywa towary i usługi, które wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej – przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Zainteresowana, w trybie art. 86 ust. 1 ustawy ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków sfinansowanych dotacją na podjęcie działalności gospodarczej z PFRON, z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni objęte pytaniem nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Wnioskodawczyni ma również wątpliwości, czy otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dokonana analiza wskazuje, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, które przekazywane są w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną.

Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania, w takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na pokrycie np. tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania

Z przedstawionego wyżej opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni z otrzymanej dotacji dokonała zakupów wyposażenia, sprzętu i programów komputerowych, pokryła koszty remontu lokalu oraz wydatki na reklamę a także pokryła koszty najmu lokalu i opłaty związane z prowadzoną działalnością. Otrzymane przez Stronę środki z PFRON nie mają wpływu na cenę wykonywanych przez Nią usług.

Po analizie przedstawionego powyżej opisu w świetle powołanych przepisów prawa w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawczynię dotacja z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż przyznana na zrefundowanie kosztów rozpoczęcia działalności gospodarczej dla bezrobotnego w celu pokrycia kosztu zakupu ww. towarów i usług, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym więc jest to dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż ww. dotacja nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie objętym pytaniem nr 2 należało uznać za prawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj