Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1004/12-2/GJ
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1004/12-2/GJ
Data
2013.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bilety
koszty uzyskania przychodów
podróż służbowa (delegacja)
prezes zarządu
wydatek
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy wydatki z tytułu wypłacanych wynagrodzeń, ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem czynności zarządzania przez Zarządzających (Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu) a także czy dodatkowe koszty wynikające z Umowy ( Kontraktu) do których pokrycia Spółka się zobowiązała (tj. podróże służbowe np. bilety P , koszty związane z dysponowaniem samochodu oraz inne uzasadnione wydatki) będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki w myśl przepisów ustawy o PDOP?



Wniosek ORD-IN 652 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.12.2012r. (data wpływu 14.12.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pyt. nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Członkowie Zarządu Spółki P. sp. z o.o., od 16 października 2012 oraz od 0l stycznia 2013 r. będą wynagradzani na podstawie zawartej Umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania (kontraktu menadżerskiego), polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki, wraz z reprezentacją Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów trzecich. W kontrakcie zapisano wysokość przysługującego im wynagrodzenia, składającego się z części stałej i części zmiennej (premii), po czym dodano, iż wynagrodzenie zostanie „zwiększone o należny od niego podatek VAT”. Należność Zarządzających będzie płatna na podstawie wystawionej faktury VAT, po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia Spółce faktury VAT z tym, że faktura taka powinna zostać wystawiona i doręczona Spółce do 20 dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, którego dotyczy dana faktura. Zarządzający mają zarejestrowaną działalność gospodarczą, w ramach której podpisali umowę o zarządzanie Spółką, będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem Umowy (kontraktu menadżerskiego) jest sprawowanie zarządu nad Spółką na stanowisku Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu, prowadzenie spraw Spółki z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności Zarządzających oraz charakteru i zakresu działalności Spółki, z zachowaniem lojalności wobec Spółki i troski o materialne i niematerialne interesy Spółki, przy przyjęciu zasady podejmowania ryzyka uzasadnionego gospodarczo i z uwzględnieniem ryzyka uzasadnionego z punktu widzenia realizowanych przez Spółkę zadań, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego i jednocześnie są oni odpowiedzialni za niezachowanie takiej staranności. Wszelkie czynności z zakresu zarządzania Zarządzający będą wykonywali samodzielnie i osobiście, co stosownie do przepisów Kodeksu Spółek Handlowych Umowy Spółki i Regulaminu Zarządu nie uchybia obowiązkowi wspólnego współdziałania. W celu należytego wykonywania obowiązków umownych jak również w celu zapewnienia zachowania poufności informacji, Zarządzający zobowiązani są do przestrzegania wszelkich procedur i regulacji wewnętrznych obowiązujących w Spółce, w tym do stosowania wszelkich środków służących ochronie informacji - w szczególności, lecz nie wyłącznie do korzystania z pozostawionych do ich dyspozycji przez Spółkę powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem, w tym przenośnym komputerem osobistym z bezprzewodowym dostępem do sieci Internet, środków łączności w tym telefonu komórkowego oraz telefonii stacjonarnego a także samochodu służbowego. Zarządzający mają prawo do uczestnictwa w konferencjach, seminariach lub spotkaniach o charakterze biznesowym korzystnych dla Spółki oraz, o ile jest to konieczne, dla realizacji zobowiązań wynikających z Umowy odbywania podróży służbowych w kraju i zagranicą. Spółka zapewnia Zarządzającym zwrot innych uzasadnionych i udokumentowanych wydatków. Zarządzający ponoszą odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich - za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez nich przedmiotu Umowy, będące następstwem niewykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Kontraktu, z tym, że odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponoszą oni z tytułu pełnienia funkcji Prezesa/ Wiceprezesa/Członka Zarządu. Odpowiedzialność w stosunku do Spółki - za szkody wyrządzone z winy nieumyślnej ograniczona jest do kwoty równej 12 - krotności stałego miesięcznego wynagrodzenia podstawowego, przy czym Spółka zobowiązana jest w pierwszej kolejności do wystąpienia z roszczeniem do ubezpieczyciela. W celu zagwarantowania realnego wykonania przez Zarządzających zobowiązania wynikającego z odpowiedzialności Zarządzającego, Zarządzający zawarli na własny koszt umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą z sumą gwarancyjną 1.000.000- złotych. Na dowód powyższego, w dacie zawarcia umowy Zarządzający przekazali Spółce kopię polisy potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia. Zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej stanowi jednocześnie przesłankę wyłączenia zastosowania do Zarządzających ustawy kominowej, zgodnie z art. 3 ust.2 tej ustawy. Z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychody uzyskiwane przez Zarządzających będą opodatkowane na zasadach właściwych dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście za pośrednictwem Spółki jako płatnika, dochód Zarządzających będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych będzie pobierał Zleceniodawca. Na zasadach ogólnych rozliczane będą również przez Spółkę (Zleceniodawcę) składki ZUS. Przedmiotowy kontrakt menadżerski obie strony potraktowały jako czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez Zarządzającego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Członkowie Zarządu Spółki z o.o., posiadający kontrakt menadżerski, na podstawie którego zarządzają spółką kapitałową na zasadach określonych w Umowie (kontrakcie), są podatnikami podatku od towarów i usług i czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez Zarządzających faktur VAT...
  2. Czy wynagrodzenie Zarządzających (Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu) zostało prawidłowo zakwalifikowane przez Spółkę do przychodów z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczane w sposób określony w art. 41 ust. l ustawy o PDOF, oraz czy składki ZUS z tytułu świadczonych usług zarządzania winny być liczone i odprowadzane do ZUS na zasadach ogólnych tzn. tak jak dla zleceniobiorców...
  3. Czy wydatki z tytułu wypłacanych wynagrodzeń, ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem czynności zarządzania przez Zarządzających (Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu) a także czy dodatkowe koszty wynikające z Umowy ( Kontraktu) do których pokrycia Spółka się zobowiązała (tj. podróże służbowe np. bilety PKP, koszty związane z dysponowaniem samochodu oraz inne uzasadnione wydatki) będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki w myśl przepisów ustawy o PDOP...

Przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 3); w zakresie pozostałych podatków zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Spółki:

Ad. 3 Wypłacane wynagrodzenie podmiotowi zarządzającemu w tym przypadku Prezesowi/Wiceprezesowi/Członkowi Zarządu, na podstawie zawartej umowy o zarządzanie jest celowe, a tym samym spełnia przesłanki określone w art. 15 ust.1 ustawy o PDOP i może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Analogicznie jak podstawowe wynagrodzenie, należne Zarządzającemu, również dodatkowe koszty wynikające z umowy, do których ponoszenia Spółka się zobowiązała na podstawie umowy w celu należytego wykonywania obowiązków umownych ( podróże służbowe, koszty związane z dysponowaniem samochodem, w tym do stosowania wszelkich środków służących ochronie informacji a także inne uzasadnione i właściwie udokumentowane wydatki), będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w Spółce. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Niewątpliwie ponoszone przez Spółkę koszty związane z wykonywaniem usługi zarządzania (zarówno te podstawowe jak i dodatkowe) służą osiągnięciu przychodów a także zachowaniu oraz zabezpieczeniu źródła przychodów. Dla funkcjonowania każdego przedsiębiorcy niezbędne jest więc profesjonalne zarządzanie przedsiębiorstwem (tj. prowadzenie w odpowiedni sposób jego spraw (zarządzanie)). W opisanej sytuacji, dla efektywnego działania, Spółka uznała to za konieczne i zleciła zarządzanie Spółką osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj