Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-127/13-4/MW
z 8 maja 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2013 r. (data wpływu 21.02.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 08.04.2013 r. (data nadania 08.04.2013 r., data wpływu 11.04.2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB5/423-127/13-2/DG z dnia 26.03.2013 r. (data doręczenia 02.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z połączeniem transgranicznym Wnioskodawcy będącego spółką przejmującą - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z połączeniem transgranicznym Wnioskodawcy będącego spółką przejmującą.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej: S. lub Spółka) jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Niemczech, będącą niemieckim rezydentem podatkowym (podlegającą w Niemczech opodatkowaniu podatkiem dochodowym, handlowym, oraz opłacie solidarnościowej od całości swoich dochodów). Udziałowcami Spółki (posiadającymi po 50% udziałów) są dwie osoby fizyczne, z których jedna jest niemieckim rezydentem podatkowym (podlega w Niemczech obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów), zaś druga holenderskim rezydentem podatkowym (podlega w Holandii obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów) (dalej razem: Udziałowcy).
Udziałowcy są również właścicielami łącznie 100% udziałów (po 50% udziałów każdy) w I. Sp. z o.o. (dalej: I ) będącą spółką kapitałową, mającą siedzibę w Polsce, będącą polskim rezydentem podatkowym (podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów). I. jest właścicielem 49,99% udziałów w Z. Sp. z .o.o. (dalej: Z ), będącą spółką kapitałową z siedzibą w Polsce, polskim rezydentem podatkowym (podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów). I nie posiada innych składników majątkowych poza udziałami w Z . Z prowadzi działalność gospodarczą w obszarze rolnictwa. Majątek Z składa się w części z nieruchomości, przy czym zarówno ich wartość księgowa jak i aktualna wartość rynkowa nie przekracza 50% łącznej wartości aktywów Z.
Planowane są zmiany organizacyjne, w wyniku których S ma stać się właścicielem udziałów w Z . Rozwiązanie to ma na celu usprawnienie procesów zarządczych sprawowanych w ramach nadzoru właścicielskiego w Z .
W związku ze wskazanymi działaniami w zakresie zmian organizacyjnych planowane jest transgraniczne połączenie S z I na podstawie właściwych regulacji zawartych w polskiej ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej KSH).
W szczególności zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie zostałoby dokonane, przez przeniesienie całego majątku I. (spółki przejmowanej) na S (spółkę przejmującą) (łączenie przez przejęcie), w ramach transgranicznego połączenia zgodnie z postanowieniami art. 5161 KSH i następnych.
Jednocześnie zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa niemieckiego regulującymi kwestię łączenia się spółek, za zgodą wszystkich udziałowców I., w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne nowe udziały. W związku z planowanym połączeniem, Udziałowcom nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce.
Konsekwencją dokonanego połączenia spółek byłaby tzw. sukcesja generalna przez S. praw i obowiązków I. Regułę tę statuuje art. 494 § 1 KSH, według którego spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 08.04.2013 r. (data wpływu 11.04.2013 r.) Spółka wskazała, iż planowane połączenie przez przeniesienie całego majątku I. na S. odbędzie się z zachowaniem dyspozycji art. 10 ust. 4 ustawy o PDOP, tj. połączenie zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym celem bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy opisane powyżej transgraniczne połączenie I. (spółki przejmowanej) z S. (spółką przejmującą), polegające na przeniesieniu całego majątku I. do S., w żadnym zakresie nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce po stronie Spółki?
Zdaniem Wnioskodawcy
Zdaniem Spółki, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, transgraniczne połączenie I. (spółki przejmowanej) z S. (spółką przejmującą), polegające na przeniesieniu całego majątku I. do S., w żadnym zakresie nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce po stronie Spółki.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PDOP, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji).
Jednocześnie, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP, przy połączeniu spółek kapitałowych dla spółki przejmującej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej.
W opinii Spółki również w sytuacji, gdy nowe udziały nie są wydawane udziałowcom spółki przejmowanej, to nie wystąpi przy połączeniu przychód podlegający opodatkowaniu PDOP - powołany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP ma zastosowanie.
Jednocześnie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP, dochód z udziału w zyskach osób prawnych w przypadku połączenia lub podziału spółek stanowią dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych.
Niemniej jednak, w związku z faktem, iż w ramach planowanego połączenia I. ze Spółką, Udziałowcom nie zostaną wypłacone żadne dopłaty w gotówce, nie dojdzie do powstania dla Spółki przychodu zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o PDOP.
Reasumując, zdaniem Spółki w analizowanym zdarzeniu przyszłym, transgraniczne połączenie I. (spółki przejmowanej) z S. (spółką przejmującą), polegające na przeniesieniu całego majątku I. do S., w żadnym zakresie nie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce po stronie Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.