Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-65/13-4/JK2
z 23 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-65/13-4/JK2
Data
2013.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochód
Rosja
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy dochody uzyskiwane z tytułu pracy w MB podlegają zwolnieniu z podatku PIT w Polsce?



Wniosek ORD-IN 345 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28.01.2013 r. (data wpływu 29.01.2013 r.), w piśmie z dnia 25.04.2013 r. (data nadania 25.04.2013 r., data wpływu 26.04.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 16.04.2013 r. Nr IPPB4/415-65/13-2/JK2 (data nadania 16.04.2013 r., data doręczenia 18.04.2013 r.) oraz w piśmie z dnia 17.05.2013 r. (data nadania 20.05.2013 r., data wpływu 22.05.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 09.05.2013 r. Nr IPPB4/415-65/13-4/JK2 (data nadania 09.05.2013 r., data doręczenia 13.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego z Moskwy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.01.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego z Moskwy, wyliczenia kwoty zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy oraz jego małżonki za 2012 r., możliwości skorzystania z ulgi na Internet oraz ulgi prorodzinnej.

Z uwagi na braki formalne, pismami Nr IPPB4/415-65/13-2/JK2 z dnia 16.04.2013 r. (data nadania 16.04.2013 r., data doręczenia 18.04.2013 r.), Nr IPPB4/415-65/13-2/JK2 z dnia 09.05.2013 r. (data nadania 09.05.2013 r., data wpływu 22.05.2013 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wskazanie jakiego okresu podatkowego dotyczy zapytanie, przeformułowanie pytania Nr 2, które winno być przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy w nawiązaniu do przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 2.

Pismami z dnia 25.04.2013 r. (data nadania 25.04.2013 r. data wpływu 26.04.2013 r.) i z dnia 17.05.2013 r. (data nadania 20.05.2013 r. data wpływu 22.05.2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

  1. Przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę w Banku. Z dniem 07 listopada 2012 r. Wnioskodawca został zatrudniony na stanowisku zastępcy dyrektora w Międzynarodowym Banku (dalej: MB) w Moskwie. Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał urlop bezpłatny. W rezultacie, począwszy od 07 listopada 2012 r. Wnioskodawca uzyskuje wyłącznie przychody z tytułu pracy w MB (wynagrodzenie wypłacane w walucie euro).

  1. Rozliczenie Małżonków.

Zarówno Wnioskodawca, jak i jego żona (dalej: Małżonkowie), podlegają i będą podlegać obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT (nieograniczony obowiązek podatkowy). Małżonkowie pozostają w związku małżeńskim, ponadto istnieje między nimi wspólność majątkowa. Żona Wnioskodawcy jest zatrudniona na terenie Polski i uzyskuje przychody z tytułu stosunku pracy. Opisany powyżej stan faktyczny będzie kontynuowany także w przyszłości (w tym zakresie jest to zdarzenie przyszłe). Dokonując rozliczenia PIT za 2012 r., małżonkowie złożą wspólny wniosek o opodatkowanie łącznie od sumy swoich dochodów, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o PIT. W konsekwencji:

  • łączny dochód małżonków (bez uwzględnienia dochodu zwolnionego z PIT), zostanie podzielony przez dwa;
  • od tak określonej kwoty zostanie obliczona kwota podatku dochodowego;
  • kwota podatku dochodowego zostanie pomnożona przez dwa;
  • od łącznej kwoty podatku odliczona zostanie kwota ulgi na dzieci, obliczona na podstawie art. 27f ustawy o PIT.

  1. Ulga na Internet.

Małżonkowie w 2012 r. ponosili wydatki z tytułu użytkowania sieci Internet. W związku z powyższym małżonkowie planują skorzystać z ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, polegającej na odliczeniu od podstawy opodatkowania kwoty wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci Internet, w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

  1. Ulga na dzieci.

Jednocześnie małżonkowie posiadają małoletnie dzieci, wobec których wykonywali w 2012 r. i wykonywać będą władzę rodzicielską. Jednocześnie, w stosunku do dzieci nie występują przesłanki określone w art. 27 ust. 2 ustawy o PIT. W związku z tym faktem, w rozliczeniu PIT za 2012 r. małżonkowie planują skorzystać z ulgi określonej w art. 27f ustawy o PIT, polegającej na odliczeniu od dochodu określonej kwoty za każde małoletnie dziecko.

Pismem z dnia z dnia 25.04.2013 r. (data nadania 25.04.2013 r. data wpływu 26.04.2013 r.) pełnomocnik Wnioskodawcy uzupełnił wniosek informując, iż w związku z zatrudnieniem w Międzynarodowym Banku Współpracy Gospodarczej („Bank”), Wnioskodawca wyjechał do Rosji. Rodzina Wnioskodawcy pozostała w Polsce. Pobyt w Rosji przekroczy 183 w danym roku kalendarzowym będącym przedmiotem zapytania. Wnioskodawca wykonuje pracę dla Banku w Rosji. Wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy w Banku wypłaca Bank. W okresie objętym przedmiotem wniosku ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy jest w Polsce. Ani Wnioskodawca, ani jego żona nie prowadzą działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym, Do Wnioskodawcy oraz jego małżonki nie mają zastosowania przepisy o podatku tonażowym, Przez cały 2012 r. Wnioskodawca oraz małżonka pozostawali w związku małżeńskim i istniała między nimi wspólność majątkowa małżeńska.

Zaistniały stan faktyczny dotyczy okresu od 01 stycznia 2012 r. do dnia złożenia wniosku (28 stycznia 2013 r.). Zdarzenie przyszłe dotyczy okresu od dnia następującego po dniu złożenia wniosku (29 stycznia 2013 r.) do dnia 31 grudnia 2015 r. Pytanie Nr 1 odnosi się zarówno do zaistniałego stanu faktycznego (a więc roku podatkowego 2012) jak i zdarzenia przyszłego (rok podatkowy 2013 oraz kolejne). W zakresie pytania Nr 1 opis zdarzenia przyszłego odpowiada opisowy przedstawionemu we wniosku oraz w niniejszych wyjaśnieniach. Dla uniknięcia wątpliwości, Wnioskodawca ponownie przedstawił dokładny opis zdarzenia przyszłego: Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę w Narodowym Banku Polskim. Z dniem 7 listopada 2012 r. Wnioskodawca został zatrudniony na stanowisku zastępcy dyrektora w Międzynarodowym Banku Współpracy Gospodarczej (dale): MB) w Moskwie. Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał urlop bezpłatny w NBP, W rezultacie, począwszy od 7 listopada 2012 r. Wnioskodawca uzyskuje oraz będzie uzyskiwał wyłącznie przychody z tytułu pracy w MB (wynagrodzenie wypłacane w walucie euro). Zarówno Wnioskodawca, jak i jego żona podlegają i będą podlegać obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT (nieograniczony obowiązek podatkowy). Małżonkowie pozostają i będą pozostawać w związku małżeńskim, ponadto istnieje oraz istnieć między nimi będzie wspólność majątkowa. Żona Wnioskodawcy jest i będzie zatrudniona na terenie Polski i uzyskiwać będzie przychody z tytułu stosunku pracy. W związku z zatrudnieniem w Międzynarodowym Banku Współpracy Gospodarczej („Bank”), Wnioskodawca wyjechał do Rosji i będzie tam przebywał przez cały okres zdarzenia przyszłego. Rodzina Wnioskodawcy pozostała i będzie pozostawać w Polsce. Pobyt w Rosji przekroczy 183 w każdym roku kalendarzowym będącym przedmiotem zapytania. Wnioskodawca wykonuje i wykonywać będzie pracę dla Banku w Rosji. Wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy w Banku wypłaca i wypłacać będzie Bank. W okresie objętym przedmiotem wniosku ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy jest i będzie w Polsce. Ani Wnioskodawca, ani jego żona nie prowadzą i nie będą prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym. Do Wnioskodawcy oraz jego małżonki nie mają i nie będą miały zastosowania przepisy o podatku tonażowym. Przez cały 2012 r. a także przez kolejne lata objęte zakresem wniosku Wnioskodawca oraz małżonka pozostają i pozostawać będą w związku małżeńskim i istnieć między nimi będzie wspólność majątkowa małżeńska Pytanie Nr 2 odnosi się do zaistniałego stanu faktycznego, tj. roku podatkowego 2012.

Natomiast pismem z dnia 05.2013 r. (data wpływu 05.2013 r.) pełnomocnik Wnioskodawcy poinformował, iż zgodnie ze Statutem MB, przedstawiciele Banku są zwolnieni z podatków bezpośrednich. Pracowników, którym przysługuje to prawo, określa Rada Banku, na podstawie rekomendacji. Nazwiska tych pracowników będą okresowo przekazywane przez Prezesa Zarządu do właściwych władz państw — członków Banku. Wnioskodawca został wskazany przez Bank jako jedna z osób, którym przysługuje uprawnienie wynikające ze Statutu Banku. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Statut Banku przewiduje zwolnienie dochodów Wnioskodawcy z podatku dochodowego. Informacja o osobach podlegających zwolnieniu z opodatkowania przekazywana jest przez Bank do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wobec powyższego Wnioskodawca stwierdza, że jako funkcjonariusz MB nie znajduje się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dochody uzyskiwane z tytułu pracy w MB podlegają zwolnieniu z podatku PIT w Polsce...
  2. Treść pytania Nr 2 odnosi się do prawidłowości wyliczenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2012. Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie:
    1. Czy ogólna zasada wyliczenia kwoty zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy oraz jego małżonki za 2012 r., opisana w stanie faktycznym wniosku (punkt 2 - Rozliczenie Małżonków), jest prawidłowa...
    2. Czy w rozliczeniu za 2012 r. Wnioskodawca i małżonka mogą skorzystać z tzw. ulgi na Internet w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku (punkt 3 Ulga na Internet...
    3. Czy w rozliczeniu za 2012 r. Wnioskodawca i małżonka mogą skorzystać z tzw. ulgi na dzieci w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku (punkt 4 — Ulga na dzieci)...

Niniejsza interpretacja dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego z Moskwy (pytanie Nr 1). Natomiast w pozostałym zakresie (pyt. Nr 2a, 2b, 2c) zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Stosownie do art. VI Umowy o MB, funkcjonariuszom Banku przysługują wszystkie przywileje, które są niezbędne dla realizacji funkcji Banku oraz osiągnięcia celów wyznaczonych w statucie Banku. Zakres przywilejów wyznaczony zostanie Statutem Banku. Na mocy art. 34 Statutu Banku funkcjonariusze MB przy wypełnianiu obowiązków służbowych na terytorium każdego kraju członkowskiego MB (krajem członkowskim jest też RP) posiadają m.in. następujące przywileje i immunitety: zwolnieni są od powinności osobistych i od bezpośrednich podatków i opłat w odniesieniu do wypłaconego im przez Bank wynagrodzenia za pracę. Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochody uzyskiwane z tytułu pracy w MB podlegają zwolnieniu z podatku PIT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast, przepis art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że osoby fizyczne jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 2b ww. ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę w Banku. Z dniem 7 listopada 2012 r. Wnioskodawca został zatrudniony na stanowisku zastępcy dyrektora w Międzynarodowym Banku w Moskwie. Jednocześnie Wnioskodawca otrzymał urlop bezpłatny w Banku. W rezultacie, począwszy od 07 listopada 2012 r. Wnioskodawca uzyskuje wyłącznie przychody z tytułu pracy w MB. W związku z zatrudnieniem w Międzynarodowym Banku Wnioskodawca wyjechał do Rosji. Rodzina Wnioskodawcy pozostała w Polsce. Pobyt w Rosji przekroczy 183 w danym roku kalendarzowym będącym przedmiotem zapytania. Wnioskodawca wykonuje pracę dla Banku w Rosji. Wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy w Banku wypłaca Bank. W okresie objętym przedmiotem wniosku ośrodek interesów życiowych Wnioskodawcy jest w Polsce i będzie w Polsce.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie uregulowania zawarte w Umowie podpisanej między Polską a Federacją Rosyjską.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 aktualnie obowiązującej Umowy z dnia 22 maja 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569 ze zm.), określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce jej stałego pobytu, miejsce zarejestrowania osoby prawnej albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Definicja ta odnosi się zatem, do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawca podlega i będzie podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tzn. będzie podlegał opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Wnioskodawca wskazał, iż od 07.11.2012 r. został zatrudniony na stanowisku zastępcy dyrektora w Międzynarodowym Banku w Moskwie. Wnioskodawca wykonuje pracę dla Banku w Rosji. Wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy w Banku wypłaca Bank.

Zatem do dochodów uzyskiwanych z tytułu pracy w MB w Moskwie znajdzie zastosowanie art. 12 ust. 1 ww. umowy.

Stosownie do art. 12 ust. 1 wskazanej umowy, z uwzględnieniem postanowień artykułów 14, 15 i 18 ustęp 1 niniejszej umowy, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowanie w tym drugim Państwie.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego oraz
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
  3. wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Art. 12 ust. 3 tejże umowy stanowi, iż bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 tego artykułu, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej lub z wykonywania wolnego zawodu w drugim Umawiającym się Państwie, nie podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie, jeżeli praca lub wolny zawód są wykonywane:

  1. przez specjalistów technicznych w związku z istniejącym placem budowy, budową, montażem, instalacją, pracami wiertniczymi lub w związku z innym obiektem zgodnie z postanowieniami artykułu 4 ustęp 3 niniejszej umowy,
  2. przez pracowników najemnych zatrudnionych na pokładzie statku, barki lub statku powietrznego, eksploatowanych w transporcie międzynarodowym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, jak również zatrudnionych w zakładzie utrzymywanym w drugim Umawiającym się Państwie przez przedsiębiorstwo lotnicze, którego rzeczywisty zarząd znajduje się w pierwszym Państwie,
  3. przez dziennikarzy, korespondentów prasowych, radiowych i telewizyjnych, jeżeli uzyskiwane przez nich wynagrodzenia pochodzą ze źródeł położonych poza granicami tego drugiego Państwa - w ciągu pięciu lat od dnia przybycia do tego Państwa.

W świetle powołanych przepisów co do zasady wynagrodzenia polskiego rezydenta z tytułu pracy na terenie Federacji Rosyjskiej podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 umowy, a zatem są opodatkowane w obu państwach, za wyjątkiem przypadków przewidzianych w art. 12 ust. 2 i 3 ww. umowy, wg którego uregulowań, przy spełnieniu warunków w nim określonych – wynagrodzenie opodatkowane jest tylko w Polsce.

Zatem w sytuacji, gdy nie są spełnione przesłanki określone w treści art. 12 ust. 2 lub 3 umowy, to wynagrodzenie za pracę w Rosji – zgodnie z cyt. powyżej art. 12 ust. 1 umowy – podlega opodatkowaniu zarówno w Rosji jak i w Polsce.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest zatrudniony przez MB w Moskwie. Bank ten wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu pracy, zatem przesłanka z art. 12 ust. 2 lit. b) jest niespełniona.

Powyższe oznacza, że dochód z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Federacji Rosyjskiej, będzie podlegał opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Federacji Rosyjskiej.

Przy czym w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania ma zastosowanie metoda proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 21 powyższej umowy.

Zgodnie z brzmieniem tegoż przepisu, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to kwota podatku od tego dochodu należna w tym drugim Umawiającym się Państwie będzie potrącona od podatku dochodowego pobieranego od danej osoby w pierwszym Umawiającym się Państwie. Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, obliczonego od tego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem podatkowym i praktyką.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody za pracę na terenie Federacji Rosyjskiej podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 lub art. 27 ust. 9a – jeżeli oprócz dochodów z Rosji podatnik nie uzyskuje innych dochodów w kraju) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ust. 9 art. 27 ustawy jeżeli podatnik, który ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

W myśl natomiast uregulowań art. 27 ust. 9a powołanej ustawy w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Powyższa metodę unikania podwójnego opodatkowania stosujemy, w przypadku gdy dochód będzie podlegał opodatkowaniu zarówno w Polsce jak i w Rosji.

Zdaniem Wnioskodawcy dochody uzyskiwane z tytułu pracy w MB podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 82 przewiduje zwolnienie od podatku dochodowego uposażeń funkcjonariuszy międzynarodowych instytucji.

Zgodnie z wyżej powołanym przepisem zwolnione z opodatkowania są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, jeżeli funkcjonariusze znajdują się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Jak powyższy przepis wskazuje, ze zwolnienia podatkowego korzystają uposażenia funkcjonariuszy organizacji międzynarodowych. Dla przysługiwania zwolnienia konieczne jest spełnienie wszystkich uwarunkowań, wynikających z ww. przepisu, a mianowicie:

  • Polska winna być członkiem danej organizacji międzynarodowej.
  • statut danej organizacji winien przewidywać zwolnienie od podatków wypłacanych przez tę organizację uposażeń.
  • funkcjonariusz (osoba uzyskująca dochody od organizacji, instytucji, o których mowa w omawianym przepisie) winien znajdować się w stosownym wykazie prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Z treści uzupełnienia wynika, iż zgodnie ze Statutem MB, przedstawiciele Banku są zwolnieni z podatków bezpośrednich. Pracowników, którym przysługuje to prawo, określa Rada Banku, na podstawie rekomendacji. Nazwiska tych pracowników będą okresowo przekazywane przez Prezesa Zarządu do właściwych władz państw — członków Banku. Wnioskodawca został wskazany przez Bank jako jedna z osób, którym przysługuje uprawnienie wynikające ze Statutu Banku. Statut Banku przewiduje zwolnienie dochodów Wnioskodawcy z podatku dochodowego. Informacja o osobach podlegających zwolnieniu z opodatkowania przekazywana jest przez Bank do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wnioskodawca wskazał, że jako funkcjonariusz MB nie znajduje się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że wynagrodzenie za pracę wykonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz Międzynarodowego Banku Współpracy Gospodarczej nie korzysta ze zwolnienia od podatku od osób fizycznych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, jako funkcjonariusz MB nie znajduje się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Sam fakt, iż Statut Banku przewiduje zwolnienie dochodów Wnioskodawcy z podatku dochodowego nie jest wystarczające, aby dochody te były zwolnione od podatku dochodowego w Polsce. W związku z powyższym, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w MB podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem regulacji zawartych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Rosją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj