Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-213/12/TJ
z 27 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako najemca lokalu mieszkalnego, będącego w zasobach Lasów Państwowych, Wnioskodawczyni zamierza nabyć przedmiotowy lokal na własność. W związku z tym wskazuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomości ustawa ta określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Natomiast Nadleśnictwo zbywa lokale mieszkalne na podstawie art. 40a ustawy o lasach, który określa szczegółowe zasady preferencyjnego nabycia lokali mieszkalnych przez pracowników i byłych pracowników oraz osoby bliskie pozostałe po ich śmierci, będące najemcami. Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie narusza ona przepisów ustawy o lasach. Oznacza to, że w sprawach nieuregulowanych w ustawie o lasach stosuje się niektóre przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym art. 1 ust. 1 pkt 2 i 7 oraz zasady określone w art. 1 ust. 1 tej ustawy.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy nabywca lokalu mieszkalnego z zasobów Lasów Państwowych korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy?


Zdaniem Wnioskodawczyni, czynność sprzedaży opisana w zdarzeniu przyszłym powinna być zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem, co oznacza, że podatkowi temu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymieniona w pkt 1 lit. a) umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni, jako najemca lokalu mieszkalnego znajdującego się w zasobach Lasów Państwowych, zamierza dokonać jego nabycia. Podstawę prawna zbycia tego lokalu przez Nadleśnictwo stanowi art. 40a ustawy o lasach, który określa szczegółowe zasady preferencyjnego nabycia lokali mieszkalnych przez pracowników i byłych pracowników oraz osoby bliskie pozostałe po ich śmierci, będące najemcami.

Oceniając tak przedstawione zdarzenie z punktu widzenia zasad opodatkowania wynikających z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyjaśnić należy, że nabycie przez Wnioskodawczynię od Nadleśnictwa lokalu mieszkalnego na podstawie umowy sprzedaży zawartej w trybie art. 40a, spowoduje powstanie ciążącego na Niej obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym wskazać należy, że stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstanie z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a z godnie z art. 4 pkt 1, w przypadku umowy sprzedaży ciąży on na kupującym. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym stawka podatku wynosi 2%.

Odnosząc się natomiast do poglądu Wnioskodawczyni, zgodnie z którym opisana umowa nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ze względu na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyjaśnić należy, że przepis ten nie znajdzie zastosowania w omawianej sytuacji. Zgodnie z jego treścią nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych. Ponieważ użyte w przepisie tym zwrot „w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami” ma charakter ogólny należy przyjąć, że dotyczy on czynności cywilnoprawnych z zakresu spraw regulowanych w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami, dla których to przepisy tej ustawy stanowią dla określonych podmiotów materialną podstawę do działania.

W treści wniosku wskazano natomiast, że do nabycia lokalu mieszkalnego dojdzie w trybie art. 40a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.). Oznacza to, że podstawę do zbycia lokalu mieszkalnego przez Nadleśnictwo i jego nabycia przez Wnioskodawczynię stanowi ten właśnie przepis, a nie przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Analiza powołanego art. 40a ustawy o lasach wskazuje, że zawiera on kompleksowe uregulowanie kwestii zagadnienia dotyczącego zbywania lokali mieszkalnych przez Lasy Państwowe. Przepis ten, określa bowiem nie tylko krąg osób uprawnionych do nabywania lokali mieszkalnych na zasadach preferencyjnych, ale również sposób ustalania ceny i sposób jej zapłaty. Z tego też względu nie można uznać, że to przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowią podstawę czynności, której dokonać planuje Wnioskodawczyni. Powyższego nie zmienia także okoliczność odesłania w pewnych kwestiach, nieuregulowanych w ustawie o lasach (jak np. przy ustalaniu zwaloryzowanej kwoty udzielonej bonifikaty), do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Odwołanie takie ma bowiem na celu jedynie uniknięcie powtarzania pewnych rozwiązań ustalonych w jednym akcie prawnym w kolejnej ustawie.

W konsekwencji stwierdzić należy, że nabycie przez Wnioskodawczynie lokalu mieszkalnego od Nadleśnictwa na podstawie art. 40a ustawy o lasach będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a wyłączenie określone w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj