Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1183/12/MN
z 8 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012r. (data wpływu 29 października 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.) oraz pismem z dnia 31 stycznia 2013r. (data wpływu 4 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe - w zakresie sposobu udokumentowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego);
  • jest nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego).

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m. in. zastosowania zwolnienia od podatku VAT oraz dokumentowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.), jak również pismem z dnia 31 stycznia 2013r. (data wpływu 4 lutego 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 stycznia 2013r. znak: IBPP3/443-1183/12/MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismami z dnia 29 listopada 2012r. oraz dnia 31 stycznia 2013r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Spółek Wodnych w O. (dalej „Związek”) jest organizacją, która zrzesza Gminne i Miejsko-Gminne Spółki Wodne (Członków) powołane na terenie powiatu o. i Gminy W. Związek jest zarejestrowany w Katastrze Wodnym Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w K., został powołany na mocy decyzji Marszałka Województwa, działa w oparciu o zatwierdzony statut. Teren działania Związku obejmuje grunty zmeliorowane zrzeszonych w nim Spółek Wodnych.

Z kolei Spółka Wodna (dalej „Spółka”) jest zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych (członków), działających na podstawie statutu. Zarówno Związek jak i Spółka działają w oparciu o ustawę z dnia 18 lipca 2001r. Prawo Wodne, których celem jest zaspakajanie wskazanych tą ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

Związek jest organizacją, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczana jest na działalność statutową. Celami Związku są:

  • wykonawstwo wspólnych zadań gospodarczych Spółek Wodnych - członków Związku polegających na utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych tj. rowy otwarte i drenowanie oraz usuwanie szkód powodziowych i na urządzeniach melioracji wodnych szczegółowych
  • prowadzenie wspólnej administracji dla członków Związku
  • ściąganie należności na rzecz konserwacji od członków oraz osób prawnych i fizycznych nie będących członkami
  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej poszczególnych członków Związku
  • sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych dla członków Związku

Do osiągnięcia celów Związku służą:

  • należności pieniężne - składki - pochodzące od członków oraz osób fizycznych i prawnych nie będących członkami
  • pomoc udzielana z budżetu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego
  • darowizny
  • wpływy z majątku
  • wpływy z świadczonych prac zleconych przez inne podmioty niż Spółki.

Ponadto Związek udziela swoim członkom (Spółkom) pomocy w zakresie opracowywania planu pracy zarządu spółki, plan realizacji robót i budżetów, pomocy przy budowie i modernizacji urządzeń melioracji szczegółowych.

Z kolei głównym statutowym celem Spółek Wodnych jest utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji szczegółowych oraz ich konserwacja (rowy na gruntach ornych i drenowania), stanowiących własność członków Spółki. Spółki Wodne osiągają swoje cele poprzez zlecenie wykonania zadań Związkowi, którego są członkami, współdziałanie z wykonawcą robót i innymi podmiotami w zakresie prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych.

Związek prowadzi obsługę finansowo-księgową Spółek i może przyjmować dotacje należące do Spółki w celu realizacji zadań statutowych.

Zgodnie z art. 164 ustawy Prawo Wodne, Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych. Dotacje takie udzielają Wojewodowie oraz Urzędy Gmin powiatu o. i ś.

W bieżącym roku Miejska Spółka Wodna złożyła wniosek o przyznanie dotacji z Urzędu Miasta O. na remont rowu melioracyjnego o nazwie „xxx”. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i Spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 90% łącznej wartości zadania, które zostało wpłacone na rachunek bankowy Związku przed rozpoczęciem prac na przedmiotowym rowie melioracyjnym, po podpisaniu stosownej umowy z donatorem przez przedstawicieli Spółki. Pozostałe 10% stanowi wkład własny spółki, tj. realizowany ze składek członków. Zakres przedmiotowy zadania polegał m.in. na wykoszeniu porostów z dna rowu, naprawa i umocnienie skarp, odmulenie cieku. Miejska Spółka Wodna jest członkiem Związku Spółek Wodnych dlatego też Spółka zleciła Związkowi wykonanie zadania przewidzianego wnioskiem o dotację, którego przedmiot jest zgodny z zakresem prac określonym w statucie Związku.

Związek jest wykonawcą prac przewidzianych do sfinansowania dotacją, nie jest natomiast Beneficjentem tych środków, ponieważ dotacja przyznana jest Spółce na jej wniosek - członkowi Związku. Donator celem rozliczenia przyznanej dotacji wymaga przedłożenia dokumentów, świadczących o wykonaniu zadania, głównie faktur za wykonane prace. Mając na uwadze powyższe Związek ma wątpliwości czy dokonując rozliczenia ze Spółką Wodną w postaci wystawionej faktury VAT za wykonane usługi może zastosować stawkę VAT „zw” czy stawkę podstawową „23 %”.

Spółka Wodna nie jest płatnikiem podatku VAT, nie ma nadanego nr NIP i REGON, rachunkowość Spółki prowadzi Związek.

Związek Spółek Wodnych w O. informuje, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 26 października 2012r. w pozycjach dotyczących opisu zaistniałego stanu faktycznego i własnego stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego błędnie posłużono się pojęciem „zlecenia”, określając nim sposób (metodę) jakim Spółki Wodne zrzeszone w Związku realizują swoje cele. Wnioskodawca niesłusznie posługuje się pojęciem „zlecenia”, gdyż w obecnym kształcie zapisów statutów tak Spółek Wodnych jak i samego Związku nie ma mowy o zleceniu, co bezpośrednio ma przełożenie we funkcjonowaniu tych podmiotów.

Otóż zgodnie z brzmieniem statutów Spółek Wodnych (w tym także Miejskiej Spółki Wodnej w O.) celem spółki wodnej jest utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji szczegółowych tj. rowy na gruntach ornych i łąkach oraz konserwacja drenowania. Z kolei ww. cele Spółka Wodna osiąga w drodze: cyt. „wykonywanie zadań systemem gospodarczym przez Związek Spółek Wodnych w Oświęcimiu”.

Głównym celem Związku jest właśnie wykonawstwo wspólnych zadań gospodarczych Spółek Wodnych - członków Związku polegających utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych (rowy otwarte i drenowanie).

Zwrócić należy uwagę na fakt, że cel zarówno Spółki Wodnej jak i Związku jest taki sam i nie dochodzi tutaj do zlecania przez Spółkę Wodną Związkowi wykonawstwa określonych czynności (celów).

Wspólne zadania gospodarcze Związek wykonuje we własnym zakresie, a przypadku gdy nie ma takich możliwość np. z uwagi na braki kadrowe lub sprzętowe, zleca je osobom trzecim. Spółki Wodne nie realizują same zadań gospodarczych, tylko z racji przynależności członkowskiej do Związku, to Związek prowadzi wszelkie działania gospodarcze zmierzające w efekcie do realizacji zadań statutowych swoich członków.

Związek ponadto podejmuje działalność gospodarczą w obszarze konserwacji, usuwania szkód powodziowych na urządzeniach melioracji szczegółowej, wykraczającej poza wykonawstwo wspólnych zadań dla swoich członków. Wówczas świadczone usługi w tym zakresie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Na początku każdego roku Związek opracowuje dla swoich członków (Spółek Wodnych) budżety finansowe oraz plan konserwacji na dany rok, które następnie są uchwalane na Walnych Zebraniach poszczególnych Spółek Wodnych. Tak więc po podjęciu stosownych uchwał, zatwierdzających budżet i plan robót, Związek przystępuje do realizacji swojego celu czyli wykonawstwa wspólnych zadań gospodarczych swoich członków. Związek wykonując konserwację urządzeń melioracyjnych wykonuje swoje zadanie statutowe poprzez wykonywanie budżetu i założenia planu i realizacji robót swoich członków.

Swoje cele Związek realizuje ze środków finansowych pochodzących przede wszystkim ze składek swoich członków, których wysokość ustalana jest na Walnych Zebraniach i naliczana od powierzchni zmeliorowanej gruntu, będącego własnością członka Spółki Wodnej. Zarówno naliczaniem składek od członków Spółek Wodnych, jak i dystrybucją wezwań do zapłaty oraz inkasowaniem składek zajmuje się Związek, co jest jednym z celów Związku zapisanych w jego statucie. Członek Spółki Wodnej dokonuje wpłaty składki członkowskiej na rachunek bankowy Związku, gotówką do kasy Związku bądź też u inkasenta zatrudnionego przez Związek.

W związku z powyższym, nie dochodzi do fizycznej zapłaty przez Spółkę Wodną na rzecz wykonawcy tj. Związkowi za wykonane prace statutowe, ponieważ Związek wykonuje konserwacje urządzeń melioracyjnych w ramach środków, które wpłacili członkowie Spółki Wodnej bezpośrednio do Związku.

Reasumując należy wskazać to co na wstępie, że Związek Spółek Wodnych nie otrzymuje zlecenia wykonawstwa celów statutowych od swoich członków - Spółek Wodnych, które zrzesza w swoich strukturach, a jedynie wykonuje w tym zakresie przypisane mu zadania gospodarcze Spółek Wodnych polegające na utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracyjnych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy właściwym dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego) przez Związek będzie faktura VAT wystawiona na Miejską Spółkę Wodną?
  2. Czy wykonanie przez Związek zlecenia Spółki Wodnej będącej członkiem Związku w zakresie prac związanych z konserwacją urządzeń melioracji szczegółowych, na które to zadanie w części została przyznana dotacja z budżetu samorządu terytorialnego dla Spółki może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Dotyczące pytania 1: Zdaniem Wnioskodawcy właściwym dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi dla zrzeszonej w Związku Spółki Wodnej będzie faktura VAT wystawiona przez Związek Spółek Wodnych dla Miejskiej Spółki Wodnej. Związek jest czynnym płatnikiem podatku VAT dlatego w myśl § 4 ust 1. „Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur ...” Związek powinien wystawiać faktury VAT na dostawę usług na rzecz podmiotów i osób trzecich z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatkowej.

Dotyczące pytania 2: Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, usługi realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze związkowym, obywatelskim, a takimi niewątpliwie są Związek Spółek Wodnych i zrzeszone w nim Spółki Wodne, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy Związek przyjmując zlecenie wykonania usługi od swojego członka (tu Spółki Wodnej) w zakresie i przedmiocie zgodnym ze statutami obu stron (zadania statutowe) ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT tj. z zastosowaniem stawki „zw” podając ww. podstawę prawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie sposobu udokumentowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego);
  • nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego).

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 31 stycznia 2012r. bowiem Wnioskodawca wskazał, iż sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego a wniosek został złożony w dniu 29 października 2012r.

Wskazać należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1053 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Stosownie do przepisu art. 15 ust 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują jednakże dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

W tym miejscu zauważyć należy, że w oparciu o przepisy nowelizujące ustawę o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011r. uchylony został załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie (wyłącznie statutowe). Uregulowania dotyczące tej tematyki zostały przeniesione do treści ustawy, w tym w szczególności odnośnie analizowanego przypadku zasadnicze znaczenie ma art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

  1. kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,
  2. organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

-w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją, która zrzesza Spółki Wodne (Członków) powołane na terenie powiatu o. i Gminy W. Związek jest zarejestrowany w Katastrze Wodnym Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w K, został powołany na mocy decyzji Marszałka Województwa, działa w oparciu o zatwierdzony statut. Teren działania Związku obejmuje grunty zmeliorowane zrzeszonych w nim Spółek Wodnych.

Z kolei Spółka Wodna jest zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych (członków), działających na podstawie statutu. Zarówno Związek jak i Spółka działają w oparciu o ustawę z dnia 18 lipca 2001r. Prawo Wodne, których celem jest zaspakajanie wskazanych tą ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

Związek jest organizacją, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczana jest na działalność statutową. Celami Związku są:

  • wykonawstwo wspólnych zadań gospodarczych Spółek Wodnych - członków Związku polegających na utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych tj. rowy otwarte i drenowanie oraz usuwanie szkód powodziowych i na urządzeniach melioracji wodnych szczegółowych
  • prowadzenie wspólnej administracji dla członków Związku
  • ściąganie należności na rzecz konserwacji od członków oraz osób prawnych i fizycznych nie będących członkami
  • prowadzenie obsługi finansowo-księgowej poszczególnych członków Związku
  • sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych dla członków Związku

Do osiągnięcia celów Związku służą:

  • należności pieniężne - składki - pochodzące od członków oraz osób fizycznych i prawnych nie będących członkami
  • pomoc udzielana z budżetu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego
  • darowizny
  • wpływy z majątku
  • wpływy z świadczonych prac zleconych przez inne podmioty niż Spółki.

Ponadto Związek udziela swoim członkom (Spółkom) pomocy w zakresie opracowywania planu pracy zarządu spółki, plan realizacji robót i budżetów, pomocy przy budowie i modernizacji urządzeń melioracji szczegółowych.

Z kolei głównym statutowym celem Spółek Wodnych jest utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji szczegółowych oraz ich konserwacja (rowy na gruntach ornych i drenowania), stanowiących własność członków Spółki. Spółki Wodne osiągają swoje cele poprzez zlecenie wykonania zadań Związkowi, którego są członkami, współdziałanie z wykonawcą robót i innymi podmiotami w zakresie prowadzenie racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych.

Związek prowadzi obsługę finansowo-księgową Spółek i może przyjmować dotacje należące do Spółki w celu realizacji zadań statutowych.

Zgodnie z art. 164 ustawy Prawo Wodne Spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych. Dotacje takie udzielają Wojewodowie oraz Urzędy Gmin powiatu o. i ś.

W bieżącym roku Miejska Spółka Wodna złożyła wniosek o przyznanie dotacji z Urzędu Miasta na remont rowu melioracyjnego o nazwie „xxx”. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i Spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 90% łącznej wartości zadania, które zostało wpłacone na rachunek bankowy Związku przed rozpoczęciem prac na przedmiotowym rowie melioracyjnym, po podpisaniu stosownej umowy z donatorem przez przedstawicieli Spółki. Pozostałe 10% stanowi wkład własny spółki, tj. realizowany ze składek członków. Zakres przedmiotowy zadania polegał m.in. na wykoszeniu porostów z dna rowu, naprawa i umocnienie skarp, odmulenie cieku. Miejska Spółka Wodna jest członkiem Związku Spółek Wodnych dlatego też Spółka zleciła Związkowi wykonanie zadania przewidzianego wnioskiem o dotację, którego przedmiot jest zgodny z zakresem prac określonym w statucie Związku.

Związek jest wykonawcą prac przewidzianych do sfinansowania dotacją, nie jest natomiast Beneficjentem tych środków, ponieważ dotacja przyznana jest Spółce na jej wniosek - członkowi Związku. Donator celem rozliczenia przyznanej dotacji wymaga przedłożenia dokumentów, świadczących o wykonaniu zadania, głównie faktur za wykonane prace. Mając na uwadze powyższe Związek ma wątpliwości czy dokonując rozliczenia ze Spółka wodną w postaci wystawionej faktury VAT za wykonane usługi może zastosować stawkę VAT „zw” czy stawkę podstawową „23 %”.

Spółka wodna nie jest płatnikiem podatku VAT, nie ma nadanego nr NIP i REGON, rachunkowość Spółki prowadzi Związek.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowany przepis art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, iż co do zasady opodatkowaniu podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. Stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak jest bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Zasadniczo zatem uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego, należy odnieść się do treści rozpatrywanej regulacji określającej zwolnienie od podatku, na którym Wnioskodawca oparł własne stanowisko w sprawie tj. art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy z którego wynika, że zwolnienie od podatku przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

  • usługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane są wyłącznie przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
  • usługi wykonywane są na rzecz swoich członków, w ich zbiorowym interesie w zamian za składki,
  • wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów,
  • podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i nie osiągają zysków w sposób systematyczny,
  • zastosowanie zwolnienia nie powoduje zakłóceń konkurencji.

Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest więc spełnienie zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy oraz przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca stanowi organizację o charakterze związkowym, skupiająca jako swoich członków Spółki Wodne z określonego obszaru. Wnioskodawca zaznacza również, iż jego działalność nie jest ukierunkowana na osiąganie zysków. Ponadto celem Związku jest m.in. utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji wodnych szczegółowych tj. rowy otwarte i drenowanie oraz usuwanie szkód powodziowych i na urządzeniach melioracji wodnych szczegółowych, objętych działaniem członków Związku w zakresie określonym planem rocznym Spółki do wysokości zgromadzonych środków finansowych, budowa, modernizacja i odtwarzanie urządzeń melioracji szczegółowych oraz wykonywanie innych robót na zlecenie Spółek Wodnych, przy realizacji których korzysta m.in. ze składek pieniężnych członków.

W przedmiotowej sprawie szczególnej uwagi wymaga przesłanka o finansowaniu danej czynności – usługi, wykonywanej na rzecz członków organizacji o charakterze związkowym, w ich zbiorowym interesie, gdzie ustawodawca przewiduje zwolnienie wyłącznie dla takich usług, które pokrywane są ze składek. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika natomiast, iż Spółka Wodna, otrzymała dotację podmiotową z budżetu gminy na remont rowu melioracyjnego. Spółka powierzy wykonywanie zadania przewidzianego wnioskiem o dotację Wnioskodawcy – Związkowi Spółek Wodnych.

Przyznać rację należy Wnioskodawcy, iż zakres zleconych prac jest zgodny z działalnością Związku określoną w jego statucie. Co istotne, Wnioskodawca będzie wyłącznie wykonawcą zadań określonych dotacją, jednakże nie będzie bezpośrednim beneficjentem takich dotacji. Bezpośrednio bowiem dotacje zostają przyznane Spółkom Wodnym - członkom Związku, a nie samemu Związkowi Spółek Wodnych. Z powyższego wynika, iż przedmiotowa usługa świadczona na rzecz określonej Spółki Wodnej nie będzie finansowana ze składek, do wnoszenia których Spółka Wodna zobowiązana jest jako członek Związku, lecz środki pieniężne będą pochodziły z dotacji, której jest beneficjentem. W ten sposób, nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienie w trybie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

Ponadto w ocenie tut. organu Wnioskodawca wykonując powierzone mu zadanie polegające na konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (konkretnego rowu melioracyjnego), na wykonanie którego Miejska Spółka Wodna będąca członkiem związku pozyskała dotację, nie świadczy usług w zakresie interesu zbiorowego członków.

Co więcej, w ocenie tut. Organu, zwolnienie od podatku omawianych usług świadczonych przez Związek Spółek Wodnych na rzecz swoich członków prowadzi do zakłóceń konkurencji. Takie zachowanie mogłoby prowadzić także do naruszenia zasady powszechności opodatkowania i nieuzasadnionego uprzywilejowania Związku Spółek Wodnych i jego członków wobec innych podmiotów realizujących podobne usługi, na określonym rynku usług. Nie może mieć miejsca sytuacja, w której świadczenie tych samych usług przez podmiot niebędący Związkiem Spółek Wodnych podlega opodatkowaniu, a świadczonych przez owy Związek w ramach działalności statutowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Sytuacja ta niewątpliwie zakłóciłaby równość opodatkowania i zasady konkurencji.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnia warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia określonych w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

W konsekwencji, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, finansowane dotacją otrzymaną przez jedną ze Spółek Wodnych, będącą członkiem Związku w zakresie remont rowu melioracyjnego opodatkowane będą podstawową 23% stawką podatku – stosownie do dyspozycji przepisu art. 41 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie natomiast sposobu udokumentowania wykonanej usługi należy wskazać, iż w myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie natomiast z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012r. § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 68, poz. 360), Zarejestrowania podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługę na rzecz Miejskiej Spółki Wodnej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że właściwym dokumentem potwierdzającym wykonanie czynności konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego) przez Związek będzie faktura VAT wystawiona na Miejską Spółkę Wodną.

Mając powyższe na względzie należy uznać, iż stanowisko Wnioskodawcy:

  • jest prawidłowe - w zakresie sposobu udokumentowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego);
  • jest nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego).

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. obowiązku naliczania przez Spółkę Wodną podatku należnego od przyznanej jej kwoty dotacji, obowiązku odprowadzenia kwoty podatku należnego od kwoty dotacji otrzymanej przez Związek Spółek Wodnych oraz zwolnienia usług wykonywanych przez Związek Spółek Wodnych zleconych przez Spółkę w roku następnym a finansowanych z dotacji otrzymanej przez Związek w roku bieżącym, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Należy również zaznaczyć, że organ podatkowy nie dokonuje oceny prawnej załączonych dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj