Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-458/13-2/MM
z 20 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 15 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnej działalności statutowej oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z tą działalnością – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2013r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnej działalności statutowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z tą działalnością.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Fundacja jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem statutowym jest pomoc dzieciom krzywdzonym i ich rodzinom, jak również wspieranie wszelkich form pomocy i inicjatyw zmierzających do zapobiegania i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, jego skutkom, oraz inne działania na rzecz ochrony praw dziecka.

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności przez:

  1. Podejmowanie działań psychologicznych, pedagogicznych, medycznych i prawnych na rzecz dzieci krzywdzonych i ich rodzin.
  2. Prowadzenie działalności badawczej, informacyjnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej w zakresie problematyki krzywdzenia dzieci i przestrzegania praw dziecka.
  3. Wspieranie inicjatyw służących celowi Fundacji oraz popieranie nowatorskich projektów w tej dziedzinie.
  4. Organizowanie i pomoc w działaniach szkoleniowych, prowadzenie wykładów, sympozjów, seminariów, warsztatów naukowych, konferencji mających za zadanie przekazywanie wiedzy i wymianę doświadczeń statutowych Fundacji.
  5. Inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, przede wszystkim takich jak wystawy, pokazy, odczyty i aukcje.
  6. Udzielanie stypendiów, zapomóg i innych form pomocy, w zakresie określonym przez Zarząd Fundacji.
  7. Wspomaganie osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, których działalność jest zbliżona z celami obranymi przez Fundację.
  8. Gromadzenie środków pieniężnych i zasobów materialnych na rzecz instytucji i jednostek realizujących cele Fundacji oraz niesienie pomocy finansowej i rzeczowej takim instytucjom i osobom, włączając przejmowanie i remont istniejących placówek oraz budowę nowych.

Czynności te realizowane są wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja nie prowadzi bowiem odpłatnej działalności pożytku publicznego.


Jednocześnie Fundacja jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców i prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, działalność w zakresie produkcji, handlu, usług, a w szczególności działalność w sferach:

  1. Wydawniczej (w tym na nośnikach magnetycznych).
  2. Drukarskiej i poligraficznej.
  3. Sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego, pomocy dydaktycznych i urządzeń sportowo-rekreacyjnych.
  4. Turystycznej, hotelowej, gastronomicznej, zwłaszcza w zakresie zorganizowanych form wypoczynku dla dzieci.
  5. Fonograficznej, filmowej, audiowizualnej, telewizyjnej i radiowej.
  6. Szkoleniowej, promocyjnej i reklamowej.
  7. Doradztwa oraz obrotu prawami autorskimi i wydawniczymi.
  8. Psychologicznej, leczniczej, rehabilitacyjnej i sportowej.
  9. Usług zaopatrzeniowo — dostawczych transportowych i komunikacyjnych.
  10. Usług budowlanych i remontowo— budowlanych.
  11. Obrotu nieruchomościami.


Od 19 czerwca 2000r. jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.


Fundacja obecnie realizuje następujące projekty unijne:…


W większości ww. projektów podatek VAT jest uznawany za koszt niekwalifikowany.


Projekty te realizowane są w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. Świadczenia otrzymują beneficjenci, którzy nie finansują tej działalności. Całość działań pokryta jest z dotacji oraz środków własnych Fundacji, które stanowią bądź inne dotacje bądź też środki pozyskane od darczyńców a więc osób (prawnych lub fizycznych), które nie są odbiorami świadczeń Fundacji.

W ramach realizowanych przez Fundację projektów, organizacja świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz swoich Beneficjentów (np. doradztwo, prawne, psychologiczne, szkolenia itp). Jednocześnie nabywa też szereg towarów i usług związanych z powyższym (np. usługa trenera, wynajem sali szkoleniowej lub konferencyjnej). Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektów nie mają żadnego związku z czynnościami wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanymi podatkiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy prowadzona przez Fundację nieodpłatna działalność statutowa, która obejmuje również realizację projektów unijnych jest opodatkowana podatkiem VAT?
  2. Czy Fundacja może odliczać podatek VAT od towarów i usług związanych z projektami unijnymi realizowanymi nieodpłatnie na rzecz swoich beneficjentów?

Zdaniem Fundacji, realizowana przez nią działalność statutowa nieodpłatna pożytku publicznego w przedstawionym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Fundacja nie ma prawa do odliczenia tego podatku od zakupionych towarów i usług związanych z tą działalnością, która obejmuje również realizację projektów unijnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatkiem tym opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W konsekwencji, Fundacja nie ma prawa do odliczania tego podatku od zakupionych towarów i usług związanych z prowadzoną przez nią nieodpłatną działalnością statutową pożytku publicznego, w tym również mających miejsce w czasie realizacji projektów unijnych. Beneficjenci ostateczni udzielonego dofinansowania nie wnoszą żadnych opłat z tytułu uzyskanych świadczeń. Ponoszony przez Fundacje wkład własny w tych projektach pochodzi ze środków pozyskanych od darczyńców a wiec osób trzecich. Nie ma więc w tym przypadku elementu ekwiwalentności, który przesądza o odpłatnym charakterze świadczeń udzielanych przez Fundację w ramach działalności statutowej.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 11 i 19 oraz art. 124.

Oznacza to, iż czynności zwolnione od podatku lub niepodlegające opodatkowaniu nie mają prawa do odliczenia. Ekonomiczny ciężar podatku ponosi więc w tym przypadku podmiot zwolniony lub wykonujący jak w przypadku Fundacji świadczenia nie podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie art. 11 pkt 2 lit. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1081/2006, podatek od towarów może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Jeśli Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT, poniesione przez niego i udokumentowane koszty tego podatku są wydatkiem kwalifikowanym. Nie ma wątpliwości, iż w przypadku działalności Fundacji taka sytuacja ma właśnie miejsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Mając powyższe na uwadze, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.


Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy jednocześnie zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 ustawy o VAT wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o fundacjach”, Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu. Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji (art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach).

Z przepisu art. 3 ustawy o fundacjach wynika, że oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji powinno być złożone w formie aktu notarialnego. W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację. Składnikami majątkowymi, o których mowa w ust. 2, mogą być pieniądze, papiery wartościowe, a także oddane fundacji na własność rzeczy ruchome i nieruchomości.

Natomiast ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) w art. 1 ust. 1 reguluje m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, uzyskiwanie przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.


W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku
    - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Stosownie do art. 6 ww. ustawy, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna.


Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia (art. 7 cyt. ustawy).


Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

  1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
  2. sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego (art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).


Ponadto z przepisu art. 10 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzenie przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2-4:

  1. nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
  2. odpłatnej działalności pożytku publicznego lub
  3. działalności gospodarczej
    - wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.


Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem statutowym jest pomoc dzieciom krzywdzonym i ich rodzinom, jak również wspieranie wszelkich form pomocy i inicjatyw zmierzających do zapobiegania i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, jego skutkom, oraz inne działania na rzecz ochrony praw dziecka. Czynności, które Fundacja podejmuje realizowane są wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Obecnie Zainteresowany realizuje projekty unijne w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. Świadczenia otrzymują beneficjenci, którzy nie finansują tej działalności. Całość działań pokryta jest z dotacji oraz środków własnych Fundacji, które stanowią bądź inne dotacje bądź też środki pozyskane od darczyńców a więc osób (prawnych lub fizycznych), które nie są odbiorami świadczeń Fundacji.

W ramach realizowanych przez Fundację projektów, organizacja świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz swoich Beneficjentów (np. doradztwo, prawne, psychologiczne, szkolenia itp). W związku z tym realizacja projektów, o których mowa we wniosku jest związana z profilem działalności statutowej prowadzonej przez Fundację.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie w ramach prowadzonej działalności statutowej nie stanowią świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność statutowa nieodpłatna pożytku publicznego, która obejmuje również realizację projektów unijnych nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad. 2


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego celem statutowym jest pomoc dzieciom krzywdzonym i ich rodzinom, jak również wspieranie wszelkich form pomocy i inicjatyw zmierzających do zapobiegania i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, jego skutkom, oraz inne działania na rzecz ochrony praw dziecka. Czynności, które Fundacja podejmuje realizowane są wyłącznie w ramach nieodpłatnej działalności w oparciu o przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Oprócz nieodpłatnej działalności statutowej Zainteresowany jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT. Obecnie Zainteresowany realizuje projekty unijne w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. W ramach realizowanych przez Fundację projektów, organizacja świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz swoich Beneficjentów (np. doradztwo, prawne, psychologiczne, szkolenia itp). Jednocześnie nabywa też szereg towarów i usług związanych z powyższym (np. usługa trenera, wynajem sali szkoleniowej lub konferencyjnej). Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektów nie mają żadnego związku z czynnościami wykonywanymi przez Fundację w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanymi podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją projektów opisanych we wniosku nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wykorzystywane są do nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji, tj. działalności nie generującej podatku należnego.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Końcowo zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj