Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1014/12/MCZ
z 3 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 04 i 26 lutego 2013 r. oraz w dniu 26 marca 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych przez osobę będącą obywatelem Polski z pracy wykonywanej za granicą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych przez osobę będącą obywatelem Polski z pracy wykonywanej za granicą.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 22 stycznia 2013 r., 07 lutego 2013 r. oraz 11 marca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-1014/12/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 04 i 26 lutego 2013 r. oraz w dniu 26 marca 2013 r. 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jestem żeglarzem. Posiada uprawnienia jachtowego sternika morskiego potwierdzone dokumentem wydanym przez Polski Związek Żeglarski w Polsce.

Od 01 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony na jachcie żaglowym pływającym pod banderą maltańską, jako stewardessa-marynarz pokładowy (załoga stała). Firma, która zarządza jachtem jest zarejestrowana w Luksemburgu.

Jacht pływa przez siedem miesięcy w roku w basenie Morza Śródziemnego i pięć miesięcy na Oceanie Atlantyckim - w rejsach turystycznych.

W roku 2012 Wnioskodawczyni przebywała w Polsce od 28 kwietnia 2012 r. do 29 kwietnia 2012 r. i od 07 września 2012 r. do 21 września 2012 r. (17 dni urlopu). Pozostałe 349 dni 24 godziny na dobę mieszkała i wykonywała pracę najemną na jachcie.

W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada męża, dzieci i żadnych aktywów (mieszkania, samochodu, oszczędności, lokat, funduszy inwestycyjnych).

Dochody z tytułu ww. zatrudnienia wpływają na rachunek bankowy w walucie obcej, który prowadzony jest w banku w Polsce. Ze środków pieniężnych Wnioskodawczyni korzysta za pomocą internetu (przelewy) i kart płatniczych (w dowolnym miejscu wykonywania pracy).

W 2012 r. Wnioskodawczyni nie osiągała i nie będzie osiągać dochodów w Polsce.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że:

  • jej centrum interesów życiowych znajduje się na Malcie,
  • jest obywatelką Polski,
  • nie jest obywatelką innego kraju,
  • faktyczny zarząd przedsiębiorstwa zarejestrowanego w Luxemburgu, eksploatującego statek pływający pod banderą maltańską znajduje się na Malcie,
  • miejsce zarządu (siedziba) pracodawcy znajduje się na Malcie,
  • jacht, na którym pływa Wnioskodawczyni jest statkiem morskim,
  • nie posiada adresu zamieszkania na stałym lądzie – w roku 2012 Wnioskodawczyni mieszkała na pokładzie statku, który ma tylko pozycję GPS i nie miała innego adresu zamieszkania niż ten na statku,
  • na lądzie stałym w żadnym kraju (również na Malcie i w Polsce) Wnioskodawczyni nie posiada mieszkania, samochodu, oszczędności, lokat, funduszy inwestycyjnych, kredytów, nie należy do żadnych stowarzyszeń ani organizacji i nie posiada zabezpieczenia emerytalno-rentowego,
  • na Malcie w roku 2012 nie posiadała rachunku bankowego; przyjaciół ma w bardzo wielu krajach na całym świecie, również w Polsce,
  • nie jest rezydentem podatkowym Malty; do roku 2011 Wnioskodawczyni płaciła podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce,
  • jej aktualny pracodawca opłaca ubezpieczenie medyczne, które obowiązuje tylko podczas świadczenia pracy; na czas urlopu musi wykupić sobie ubezpieczenie indywidualnie,
  • w Polsce Wnioskodawczyni nie ma miejsca stałego zamieszkania oraz nie ma centrum interesów gospodarczych i osobistych; w Polsce mieszkają jej rodzice i siostra; w roku 2012 Wnioskodawczyni przebywała w Polsce kilkanaście dni,
  • według przepisów morskich bandera statku, na którym Wnioskodawczyni wykonuje pracę najemną decyduje o kraju zamieszkania i jest to Malta,
  • na statku znajduje się teraz wszystko, co Wnioskodawczyni ma: satysfakcjonującą pracę, narzeczonego (narzeczony nie jest Polakiem), książki, odzież,
  • przez najbliższe lata Wnioskodawczyni nie zamierza wrócić do Polski, ani w Polsce mieszkać i na pewno przez kilka lat będzie wykonywać taki rodzaj pracy jak w roku 2012 (mieszkając i pracując na statkach morskich), gdyż żeglarstwo jest pasją jej życia, a jednocześnie daje jej możliwość satysfakcjonującej pracy,
  • jej stwierdzenie zawarte w treści wniosku, że nie posiada męża, dzieci, ani żadnych aktywów jest prawdziwe, wezwanie z dnia 22 stycznia 2013 r. odebrał ojciec Wnioskodawczyni, a adnotację „mąż" wpisał pracownik urzędu pocztowego wydający list nie pytając, kim jest odbierający dla Wnioskodawczyni,
  • złożyła zgłoszenie aktualizujące NiP-3 i dołączyła stosowne pismo.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 marca 2013 r. Wnioskodawczyni wskazała swój aktualny adres pobytu na Antylach Holenderskich oraz potwierdziła, że adres do korespondencji wskazany we wniosku z dnia 21 września 2012 r. pozostaje bez zmian.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy osiągając tylko dochód z tytułu pracy na jachcie (pływającym pod banderą maltańską, a będącym w zarządzie przedsiębiorstwa zarejestrowanego w Luxemburgu) w 2012 r. będzie na Wnioskodawczyni ciążył obowiązek rozliczenia się w Polsce z tak uzyskanych dochodów ?
  2. Czy Wnioskodawczyni musi złożyć zeznanie podatkowe w Polsce?
  3. Czy to, że Wnioskodawczyni posiada rachunek bankowy w polskim banku, na który wpływa wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej na jachcie powoduje, że musi złożyć zeznanie podatkowe w Polsce?

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawczyni, od dochodów uzyskanych za pracę na jachcie pływającym pod banderą maltańską, a będącym w zarządzie przedsiębiorstwa zarejestrowanego w Luxemburgu nie powinna składać zeznania podatkowego w Polsce.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania z Wielkim Księstwem Luksemburga art. 5 pkt 3 definiuje miejsce opodatkowania wynagrodzeń (z tytułu wykonywania pracy najemnej na pokładzie statku morskiego) w Państwie, w którym znajduje się miejsce rzeczywistego zarządu przedsiębiorstwa.

Taki sam artykuł funkcjonuje w umowie z Rządem Malty.

Konwencja w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 r. mówi iż pojęcie „statek” oznacza wszelkiego rodzaju urządzenia pływające używane lub nadające się do użytku jako środek transportu wodnego. Jacht w takim rozumieniu jest więc statkiem morskim. Na podstawie tych przepisów, zdaniem Wnioskodawczyni, nie powinna rozliczać tych dochodów w Polsce.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni za rok 2012 nie powinna składać zeznania podatkowego w Polsce.

Wnioskodawczyni wskazała, że w roku 2012 nie zamieszkiwała w Polsce, nie posiadała również centrum interesów życiowych i gospodarczych. Jej życie w 2012 r. jest podporządkowane jachtowi, na którym mieszka i pracuję. W 2012 r. nie osiągała dochodów w Polsce.

Ad.3

Zdaniem Wnioskodawczyni miejsce założenia rachunku bankowego w walucie obcej nie powinno mieć wpływu na miejsce opodatkowania z tytułu wynagrodzeń osiąganych zagranicą.

Dochody z pracy najemnej na jachcie wpływają na rachunek, który założony był w banku polskim kilka lat temu. Wnioskodawczyni ma zaufanie do tego banku. Nie jest to rachunek oszczędnościowy i daje jej możliwość korzystania ze środków pieniężnych na całym świecie. Może dokonywać przelewów internetowych i korzystać z płatności kartą we wszystkich miejscach pobytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a tej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a tejże ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z treści złożonego wniosku i jego uzupełnień wynika, że Wnioskodawczyni jest obywatelką Polski, która do 2011 r. płaciła podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce, jednakże od dnia 01 stycznia 2012 r. jako stewardessa - marynarz pokładowy (załoga stała) świadczy pracę na pokładzie statku pływającego przez siedem miesięcy w roku w basenie Morza Śródziemnego i pięć miesięcy na Oceanie Atlantyckim – w rejsach turystycznych. Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę na czas nieokreślony na jachcie żaglowym. Firma, która zarządza jachtem jest zarejestrowana w Luksemburgu. Faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek pływający pod banderą maltańską znajduje się na Malcie. Miejsce zarządu (siedziba) pracodawcy znajduje się na Malcie. Przez najbliższe lata Wnioskodawczyni nie zamierza wrócić do Polski, ani w Polsce mieszkać; przez kilka lat będzie wykonywać taki rodzaj pracy jak w roku 2012 - mieszkając i pracując na statkach morskich. Na statku znajduje się teraz wszystko, co Wnioskodawczyni ma: satysfakcjonującą pracę, narzeczonego, książki, odzież. Wnioskodawczyni w 2012 r. nie miała miejsca stałego zamieszkania oraz nie ma centrum interesów gospodarczych i osobistych w Polsce. W Polsce, gdzie mieszkają jej rodzice i siostra przebywała w 2012 r. przez 17 dni podczas urlopu. Wnioskodawczyni nie jest rezydentem podatkowym Malty. Na lądzie stałym w żadnym kraju (również na Malcie i w Polsce) Wnioskodawczyni nie posiada mieszkania, samochodu, oszczędności, lokat, funduszy inwestycyjnych, kredytów, nie należy do żadnych stowarzyszeń ani organizacji i nie posiada zabezpieczenia emerytalno-rentowego. Na stałym lądzie nie posiada także adresu zamieszkania. Aktualnie przebywa na Antylach Holenderskich. Na Malcie w 2012 r. nie posiadała rachunku bankowego; ma rachunek bankowy w Polsce. Przyjaciół ma w bardzo wielu krajach na całym świecie, również w Polsce.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku i jego uzupełnieniach stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawczyni w myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 01 stycznia 2012 r. nie spełnia kryterium osoby posiadającej na terytorium Polski miejsca zamieszkania, gdyż centrum interesów osobistych i gospodarczych przeniosła poza terytorium Polski - mieszka i pracuje na statku morskim pływającym pod banderą maltańską, eksploatowanego przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się na Malcie i przebywała w 2012 r. w Polsce przez 17 dni urlopu oraz przez najbliższe lata Wnioskodawczyni nie zamierza wrócić do Polski, ani w Polsce mieszkać; gdyż będzie pracować na statkach morskich, to w 2012 r. nie ma nieograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce – nie jest polskim rezydentem podatkowym. Ponieważ w 2012 r. Wnioskodawczyni nie osiągała i nie będzie osiągać dochodów w Polsce, to nie osiągając dochodów, o których mowa w powołanym wyżej art. 3 ust. 1 ust. 2b ww. ustawy nie podlega również ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych w 2012 r. z tytułu pracy na statku morskim (gdzie znajduje się – jak twierdzi - jej centrum interesów życiowych) i tym samym nie jest zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego za 2012 r.

Fakt wpływu wynagrodzenia za ww. pracę na konto bankowe umiejscowione w Polsce nie ma wpływu na brak opodatkowania tych dochodów w Polsce.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawczyni, należało uznać za prawidłowe, choć na podstawie innych przepisów niż wskazano we wniosku.

Organ jednocześnie zaznacza, iż interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawczynię. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj