Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-42/13-4/SJ
z 29 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 22 marca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest producentem ekologicznego biodegradowalnego środka zwilżającego o nazwie „A..” przeznaczonego do gaszenia:

  • pożarów lasów,
  • torfowisk,
  • łąk,
  • materiałów włókienniczych,
  • sprasowanej makulatury,
  • składów węgla oraz miału węglowego,
  • tworzenia pasów zaporowych.

Środek zwilżający „A…” jest przeznaczony do celów ochrony przeciwpożarowej. Zainteresowany, ww. produkt sprzedaje Ochotniczej Straży Pożarnej, Państwowej Straży Pożarnej z podatkiem VAT 8%, a Instytucji Regionalnych Lasów Państwowych i Nadleśnictwom w Polsce z podatkiem VAT 23%.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż:

  • towar (środek zwilżający „A…”) będący przedmiotem dostawy, jest wymieniony w poz. 131-134 załącznika do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054),
  • dostawy środka zwilżającego „A….” będą dokonywane dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.),
  • środek zwilżający „A…” jest przeznaczony do celów ochrony przeciwpożarowej,
  • klasyfikacja statystyczna towaru – nr PKWiU nadany przez Urząd Statystyczny dla środka zwilżającego o nazwie „A…”: PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środek zwilżający „A…” o ww. zastosowaniu, Wnioskodawca powinien sprzedawać ze stawką podatkową VAT 8%, czy 23% do takich instytucji jak: Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Lasy Państwowe i Nadleśnictwa?

Zdaniem Wnioskodawcy, produkowany przez niego ekologiczny biodegradowalny środek zwilżający o nazwie „A…”, powinien być sprzedawany ze stawką podatkową 8% VAT ze względu na jego przeznaczenie do Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej, Instytucji Regionalnych Lasów Państwowych i Nadleśnictw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Wskazać należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

I tak, w pozycji 131 ww. załącznika, zostały wymienione materiały i środki wyposażenia specjalistycznego:

  1. sprzęt ochrony osobistej: kombinezony, kamizelki, pasy ratunkowe i okulary,
  2. aparaty oddechowe z maskami,
  3. sprzęt burzący: piły spalinowe i elektryczne, rozpieracze i poduszki hydrauliczne, młoty pneumatyczne, narzędzia hydrauliczne uniwersalne, siekierołomy,
  4. zapory pływające i sprzęt do likwidacji zagrożeń ekologicznych i chemicznych: pompy chemiczne do paliw, kwasów lub ługów, separatory i skimery olejowe wraz z oprzyrządowaniem,
  5. wykrywacze gazów, temperatury i bezruchu, radiometry, pirometry, kamery termowizyjne,
  6. urządzenia oddymiające i zadymiające,
  7. wytwornice, agregaty i generatory pianowe,
  8. prądownice strażackie, działka wodne i wodno-pianowe,
  9. podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, agregaty gaśnicze, hydronetki, tłumnice, bosaki, szafki hydrantowe,
  10. węże pożarnicze (ssawne i tłoczne) oraz armatura wodna: łączniki, zbieracze, zasysacze, stojaki hydrantowe, rozdzielacze, zwijadła, zbiorniki wolno stojące,
  11. drabiny pożarnicze przenośne: przystawne, wysuwane i zestawiane,
  12. sprężarki, ładowarki i przetłaczarki do butli gazowych wysokociśnieniowych,
  13. sprzęt ratowniczy: aparaty, skokochrony, wory, rękawy, linki ratownicze, ratowniczy sprzęt wysokogórski i dla płetwonurków,
  14. chemiczne środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory i odkażacze, środki zwilżające i modyfikujące,
  15. sprzęt kontrolno-pomiarowy stanowisk badawczych,
  16. pompy i autopompy pożarnicze,
  17. agregaty prądotwórcze i oświetleniowe oraz siłownie energetyczne,
  18. sprzęt i środki do uszczelniania i ograniczania przemieszczania się materiałów niebezpiecznych.

W pozycji 132 cyt. załącznika, wymieniono wyposażenie zabezpieczające:

  1. pojazdy i samochody specjalistyczne: kasyna polowe, chłodnie, piece piekarskie polowe, urządzenia dezynfekcyjno-kąpielowe, łaźnie polowe, przyczepy, naczepy i kontenery pożarnicze wraz z wyposażeniem,
  2. polowe wyposażenie gastronomiczne: kuchnie polowe, termosy polowe, polowe podgrzewacze i rozdzielacze wody, namioty sypialne, techniczne i do kuchni polowych, kasyna polowe, garnki, menażki, niezbędniki,
  3. wyposażenie samochodów sanitarnych.

Pozycja 133 ww. załącznika, zawiera materiały pędne i smary: paliwa i smary z wyłączeniem wyrobów objętych podatkiem akcyzowym.

Natomiast w pozycji 134 cyt. załącznika, są wymienione pozostałe towary:

  1. urządzenia szkolno-treningowe: trenażery, ścieżki biegowe, urządzenia wydolnościowe i do pomiaru masy ciała, drobny sprzęt sportowy oraz przeszkody i urządzenia torów ćwiczeń sportowo-pożarniczych,
  2. umundurowanie, odzież specjalna i ochronna, wyekwipowanie osobiste strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm i wyposażenie specjalistyczne strażaka oraz odznaki, odznaczenia i dystynkcje,
  3. wyposażenie stacji diagnostycznych, stacji przeciwdymowych-przeciwgazowych, warsztatów łączności i ćwiczebnych komór gazowych,
  4. urządzenia sygnalizacyjno-ostrzegawcze do oznakowania pojazdów uprzywilejowanych w ruchu i terenów akcji ratowniczo-gaśniczych,
  5. podwozia oraz nadwozia samochodowe i przyczepy pod zabudowę na pojazdy dla straży pożarnej.

Jednocześnie art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,
  • dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  • towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest m.in. od tego, czy nabywca towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „jednostki ochrony przeciwpożarowej”, w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  1. zakładowa straż pożarna,
  2. zakładowa służba ratownicza,
  3. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  1. terenowa służba ratownicza,
  2. ochotnicza straż pożarna,
  3. związek ochotniczych straży pożarnych,
  4. inne jednostki ratownicze.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem ekologicznego biodegradowalnego środka zwilżającego o nazwie „A…” przeznaczonego do gaszenia: pożarów lasów, torfowisk, łąk, materiałów włókienniczych, sprasowanej makulatury, składów węgla oraz miału węglowego, tworzenie pasów zaporowych. Jak wskazał Zainteresowany, środek zwilżający „A…” jest przeznaczony do celów ochrony przeciwpożarowej. Towar będący przedmiotem dostawy, tj. środek zwilżający „A…”, jest wymieniony w poz. 131-134 załącznika do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca środek zwilżający „A…” sprzedaje Ochotniczej Straży Pożarnej, Państwowej Straży Pożarnej, Instytucji Regionalnych Lasów Państwowych i Nadleśnictwa w Polsce. Jego dostawa, będzie dokonywana, jak sam wskazał w uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Klasyfikacja statystyczna towaru, to PKWiU 20.59.59.9 „Pozostałe różne wyroby chemiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Na tle powyższego Spółka powzięła wątpliwości, czy dokonując dostawy środka zwilżającego „A…” powinna stosować stawkę podatkową VAT 8%, czy 23% do takich instytucji jak: Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Lasy Państwowe i Nadleśnictwa.

Ponownie wskazać należy, iż stosowanie obniżonej 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,
  • dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  • towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

W przedmiotowej sprawie powyższe warunki są spełnione, bowiem jak sam wskazał Wnioskodawca, środek zwilżający „A…” jest przeznaczony do celów ochrony przeciwpożarowej – jest wymieniony w pozycji 131-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a jego dostawa będzie dokonywana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej. A zatem, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania dla dostawy (sprzedaży) środka zwilżającego „A…” stawkę podatku w wysokości 8% do takich instytucji jak: Państwowa Straż Pożarna, Ochotnicza Straż Pożarna, Lasy Państwowe i Nadleśnictwa, jeżeli są to jednostki ochrony przeciwpożarowej wskazane w ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.

Reasumując, zgodnie z art. 41 ust. 10, sprzedaż przez Wnioskodawcę środka zwilżającego „A…”, który przeznaczony jest do celów ochrony przeciwpożarowej, a jego dostawa dokonywana będzie dla jednostek ochrony przeciwpożarowej (tj. towaru wymienionego w poz. 131-134 załącznika nr 3 do ustawy), podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego oraz uzupełnienia do wniosku, gdzie wskazano, że dostawa towaru będącego przedmiotem wniosku, tj. środka zwilżającego „A…”, będzie dokonywana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj