Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-19/12-2/KB
Data
2012.03.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych
Słowa kluczowe
akcyza
węgiel
zużycie
zwolnienie z podatku akcyzowego
Istota interpretacji
zużywany przez Wnioskodawcę miał energetyczny przeznaczony do celów opałowych nie korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.
Wniosek ORD-IN 352 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2011 r. (data wpływu 02.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02.01.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką z o.o. i prowadzi gospodarstwo rolne, uprawiając warzywa, rośliny korzeniowe, bulwiaste, działalność usługową wspomagającą produkcję roślinną, przetwarzanie, konserwowanie ziemniaków, produkcję soków z owoców i warzyw oraz produkcję przypraw. W procesie produkcji soków używa się pary technologicznej wytwarzanej z wysokoenergetycznego miału węglowego o wartości opałowej 23,8 GJ/1000 kilogramów objętego pozycją CN 2701. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności rolnej i przetwórczej posiada magazyny, w których przechowuje surowce do przetwórstwa i wytworzone wyroby gotowe. Do ogrzewania magazynów używana jest para i ciepła woda z wykorzystaniem tego samego systemu, który służy do celów produkcyjnych, również z wykorzystaniem miału energetycznego. System ogrzewania Wnioskodawcy został wyposażony dla celów podwyższenia jego efektywności energetycznej w ekonomizer, który służy do odzyskiwania ciepła pochodzącego z procesu spalania miału węglowego i wykorzystywania tego ciepła do podgrzewania wody.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy miał energetyczny sprzedawany Spółce w celu wykorzystania go zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku jest zwolniony z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym...
Zdaniem Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, że skoro system wytwarzania ciepła wykorzystywanego w procesie produkcyjnym i do celów grzewczych w Spółce posiada urządzenia służące do podwyższenia efektywności energetycznej, to powinien skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ww. ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi. W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu. Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest spółką z o.o. i prowadzi gospodarstwo rolne, uprawiając warzywa, rośliny korzeniowe, bulwiaste, działalność usługową wspomagającą produkcję roślinną, przetwarzanie, konserwowanie ziemniaków, produkcję soków z owoców i warzyw oraz produkcję przypraw. W procesie produkcji soków używa się pary technologicznej wytwarzanej z wysokoenergetycznego miału węglowego o wartości opałowej 23,8 GJ/1000 kilogramów objętego pozycją CN 2701. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności rolnej i przetwórczej posiada magazyny, w których przechowuje surowce do przetwórstwa i wytworzone wyroby gotowe. Do ogrzewania magazynów używana jest para i ciepła woda z wykorzystaniem tego samego systemu, który służy do celów produkcyjnych, również z wykorzystaniem miału energetycznego. System ogrzewania Wnioskodawcy został wyposażony dla celów podwyższenia jego efektywności energetycznej w ekonomizer, który służy do odzyskiwania ciepła pochodzącego z procesu spalania miału węglowego i wykorzystywania tego ciepła do podgrzewania wody. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż zwolnieniu od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Przy czym należy zauważyć, że za ww. wprowadzenie systemów nie uważa się każdej zmiany w urządzeniu technicznym lub instalacji, a jedynie systemy, które spełniają założenia określone w przepisach krajowych i wspólnotowych. Za takie systemy uważa się m.in. tzw. system EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System – Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 ze zm.). Natomiast, w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca nie wdrożył takiego systemu, a jedynie dla celów podwyższenia efektywności posiadanego systemu ogrzewania wyposażył go w ekonomizer. Zatem, zużywany przez Wnioskodawcę miał energetyczny przeznaczony do celów opałowych nie korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|