Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-257/13/WN
z 21 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013r. (data wpływu 21 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej w związku z internetową sprzedażą towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłaty pocztowej w związku z internetową sprzedażą towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT czynnym. Działalność gospodarcza polegać będzie m.in. na sprzedaży internetowej towarów. Wnioskodawczyni posiada kasę fiskalną. Internetowa sprzedaż towarów będzie odbywała się za pośrednictwem Poczty na dwa sposoby w zależności od formy jaką wybierze nabywca.

Pierwszą formą sprzedaży towaru będzie dostarczenie go przez Pocztę na podstawie udzielonego przez nabywcę upoważnienia (pełnomocnictwa) do zawarcia umowy o usługi pocztowe w imieniu i na rachunek kupującego.

Drugą formą sprzedaży będzie dostarczenie towaru przez Pocztę Polską bez upoważnienia (pełnomocnictwa); mogą wystąpić różne rodzaje przesyłek pocztowych, w zależności od typu przesyłki oraz jej wagi. Na część z nich Poczta wystawi fakturę ze stawką VAT zwolnioną jako usługi powszechne, a na pozostałe kwalifikujące się do niepowszechnych usług pocztowych, ze stawką VAT 23%. Na fakturze sprzedaży towaru, którą Wnioskodawczyni będzie wystawiała nabywcy, dodatkowo będzie wykazana pozycja za koszty usługi pocztowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi pocztowe świadczone przez Pocztę na podstawie udzielonego przez nabywcę upoważnienia (pełnomocnictwa) do zawarcia umowy o usługi pocztowe w imieniu i na rachunek kupującego nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT, a usługi pocztowe bez udzielonego pełnomocnictwa stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT według stawki 23% lub odpowiednio według stawki przewidzianej dla sprzedawanego towaru, np. 8%?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w pierwszym przypadku wartość usługi pocztowej nie powinna być uwzględniana na fakturze, gdyż nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z interpretacją 3 kwietnia 2012r. nr IPPP4/443-26/12-2/OS oraz wcześniejszą z 19 sierpnia 2011r. nr IPPP2/443-766/11-2/JO.

W drugim przypadku usługi pocztowe zwolnione z podatku VAT należy opodatkować stawką 23%. Zdaniem Wnioskodawczyni, powszechne usługi pocztowe ze stawką VAT zwolnioną przewidziane są zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko dla operatora usługi pocztowej obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, co oznaczałoby że usługi te wykazane na fakturach dokumentujących sprzedaż towaru należy opodatkować stawką VAT 23%. Według Wnioskodawczyni dla usług pocztowych zarówno powszechnych jak i niepowszechnych umieszczanych na fakturze sprzedażowej, w przypadku nieposiadania pełnomocnictwa od kupującego do zawarcia umowy o usługi pocztowe, należy stosować stawkę VAT 23%, gdyż w przypadku sprzedaży towarów z różnymi stawkami podatku VAT, należałoby usługi pocztowe dzielić według proporcji sprzedaży towarów różnymi stawkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w samej ustawie, jak też przepisach wykonawczych ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Jak wynika z brzmienia tego przepisu, zwolnieniem od podatku są objęte wyłącznie usługi pocztowe zdefiniowane w ustawie Prawo pocztowe jako powszechne.

Zaznaczyć należy również, iż wyżej przywołany przepis stanowi implementację regulacji unijnej w tym zakresie, wyrażoną w art. 132 ust. 1 pkt a Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.). Zwolnienia uregulowane ww. przepisami mają charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że obejmują określony rodzaj czynności wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego wynika, iż jest podatnikiem VAT czynnym. Działalność gospodarcza polegać będzie m.in. na sprzedaży internetowej towarów. Internetowa sprzedaż towarów będzie odbywała się za pośrednictwem Poczty na dwa sposoby w zależności od formy jaką wybierze nabywca.

Pierwszą formą sprzedaży towaru będzie dostarczenie go przez Pocztę na podstawie udzielonego przez nabywcę upoważnienia (pełnomocnictwa) do zawarcia umowy o usługi pocztowe w imieniu i na rachunek kupującego.

Drugą formą sprzedaży będzie dostarczenie towaru przez Pocztę bez upoważnienia (pełnomocnictwa); mogą wystąpić różne rodzaje przesyłek pocztowych, w zależności od typu przesyłki oraz jej wagi. Na część z nich Poczta wystawi fakturę ze stawką VAT zwolnioną jako usługi powszechne, a na pozostałe kwalifikujące się do niepowszechnych usług pocztowych, ze stawką VAT 23%. Na fakturze sprzedaży towaru, którą będę wystawiała nabywcy, dodatkowo będzie wykazana pozycja za koszty usługi pocztowej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 – art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 Kodeksu cywilnego stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo nie może być jednak domniemane.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż:

  • W przypadku pierwszej formy sprzedaży (z udzielonym przez nabywcę pełnomocnictwem) Wnioskodawczyni posiadając stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działać będzie w imieniu i na rzecz tego kupującego, w związku z czym podjęte przez nią w tym zakresie działania nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonywane one będą bowiem przez pocztę państwową na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika. Jeżeli zatem, jak wskazano we wniosku, na podstawie udzielonego przez kupującego pełnomocnictwa, Wnioskodawczyni upoważniona zostanie do reprezentowania kupującego i występowania na jego rzecz w sprawie przesyłania przesyłek i na rachunek kupującego zawrze umowę o świadczenie usług z pocztą i opłaci należność względem poczty, to otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota na poczet zawarcia w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawczyni podstawy opodatkowania, gdyż nie stanowi dla niej obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, kwota ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Natomiast w sytuacji, gdy kupujący wybierze drugą formę sprzedaży, tj. towar zostanie dostarczony przez Pocztę bez upoważnienia (pełnomocnictwa), wówczas bez względu na rodzaj przesyłki pocztowej, traktowanej u operatora jako usługa powszechna, bądź jako niepowszechna usługa pocztowa opodatkowana stawką VAT 23%, usługi te stanowić będą u Wnioskodawczyni podstawę opodatkowania podatkiem VAT stawką VAT 23%, pod warunkiem, że czynności te, tj. usługi pocztowe, nie będą elementem kalkulacyjnym otrzymywanej należności (częścią odpłatności) za dostawę towaru, co winno wynikać z zawartej pomiędzy stronami umowy cywilnoprawnej. W przeciwnym przypadku nie dojdzie do wykonania odrębnie usługi i dostawy towaru bowiem, jak wskazano wyżej zgodnie z art. 29 ustawy o VAT podstawą opodatkowania będzie całe świadczenie tj. dostawa, które winno być opodatkowane stawką właściwą dla sprzedaży danego towaru.

Wobec powyższego oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać je za prawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. organ przyjął, że Wnioskodawczyni w przypadku pierwszej formy sprzedaży będzie posiadać skuteczne pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami do występowania w imieniu i na rzecz kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z pocztą). Analiza sposobu zawierania umów cywilnoprawnych czy też forma udzielenia pełnomocnictwa nie mieszczą się bowiem w ramach interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast w przypadku drugiej formy sprzedaży przyjęto, iż świadczy oddzielnie usługę dostawy i sprzedaży towaru.

Dodatkowo należy wskazać, że wobec uznania za prawidłowe stanowiska Wnioskodawczyni, iż w przypadku sprzedaży towaru i dostarczania go przez Pocztę bez upoważnienia (pełnomocnictwa) od kupującego do zawarcia umowy o usługi pocztowe, usługi pocztowe zwolnione z podatku VAT należy opodatkować stawką 23%, tut. organ w niniejszej interpretacji nie dokonał oceny prawidłowości stwierdzenia Wnioskodawczyni, że w przypadku sprzedaży towarów z różnymi stawkami podatku VAT, należałoby usługi pocztowe dzielić według proporcji sprzedaży towarów różnymi stawkami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj