ILPB4/423-90/12-4/MC, Dyrektor - ILPB4/423-90/12-5//MC">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-90/12-5//MC
z 4 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-90/12-5//MC
Data
2012.06.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
dywidendy
jedyny udziałowiec
Niemcy
obowiązek płatnika
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Kwestia opodatkowania dywidend zagranicznego udziałowca.



Wniosek ORD-IN 656 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 05 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dywidend zagranicznego udziałowca (I część pytania nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie:

  • sporządzania dokumentacji podatkowej (pytanie nr 1),
  • opodatkowania dywidend i odsetek od pożyczki zagranicznego udziałowca (pytanie nr 2).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

  1. Spółka wypłaciła dywidendę i zapłaciła odsetki od pożyczek swojemu 100% udziałowcowi z Niemiec. Udziałowiec to spółka komandytowa Y. Spółka zastosowała stawkę 15% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty dywidendy i 5% z tytułu zapłaty odsetek od pożyczki, ponieważ Spółka otrzymała certyfikat rezydencji od spółki komandytowej. Po zakończeniu roku podatkowego Spółka wystawiła PIT-8AR i jedną informację IFT-1 do Urzędu Skarbowego we Wrocławiu. W informacji IFT-1 Wnioskodawca podał pełną nazwę udziałowca z numerem NIP-u (DE), traktując spółkę komandytową jako osobę.
  2. Spółka nie płaci w Polsce podatku zryczałtowanego od wypłaconych dywidend i odsetek od pożyczek swojemu 100% udziałowcowi, który ma siedzibę w Niemczech.

Pismem z dnia 17 maja 2012 r. Spółka doprecyzowała stan faktyczny / opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  • spółka niemiecka Y jest spółką niemającą osobowości prawnej, mającą siedzibę i zarząd w Niemczech. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego Niemiec, jest ona traktowana jako osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
  • Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji spółki jako całości Y,
  • Y prowadzi działalność gospodarczą w Niemczech, zgodnie z rejestrem handlowym. Wnioskodawca prowadzi działalność tylko w Polsce,
  • Y posiada 100 % udziału w X. Dywidendy otrzymuje z tytułu zysku osiągniętego z działalności X,
  • pożyczki, z tytułu których płacone są odsetki, są związane z działalnością X i zostały udzielone na zasadzie konwersji zobowiązań wobec Y na pożyczki,
  • do odsetek od pożyczek zaciągniętych od udziałowca będą miały przesłanki wynikające z umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka prawidłowo wystawiła informację IFT-1, traktując spółkę komandytową jako osobę inną niż prawną... Może powinna wystawić IFT-2... A jeżeli nie, to jak prawidłowo powinna postąpić...
  2. Czy udziałowiec może zapłacić podatek w Niemczech od otrzymanych dywidend i odsetek od pożyczek... Jakie dokumenty Spółka powinna posiadać, aby przy kontroli podatku zryczałtowanego się nimi okazać... A może w związku z tym, Spółka powinna przesłać jakieś dokumenty do odpowiedniego Urzędu Skarbowego...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na I część pytania nr 2 dot. opisu zdarzenia przyszłego w części opodatkowania dywidend zagranicznego udziałowca.

Natomiast w części dotyczącej opodatkowania odsetek od pożyczki zagranicznego udziałowca wydano postanowienie z dnia 04 czerwca 2012 r. nr ILPB4/423-90/12-6/MC o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Ponadto, wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 dot. stanu faktycznego został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną interpretację indywidualną z dnia 04 czerwca 2012 r.

nr ILPB4/423-90/12-4/MC.

Zdaniem Wnioskodawcy, umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech dopuszcza płacenie podatku

w Niemczech. Niestety umowa nie określa, jakie dokumenty Spółka powinna mieć do okazania polskiemu urzędowi skarbowemu w przypadku, kiedy Spółka płaci dywidendy i odsetki od pożyczek, a nie płaci podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka nie płaci w Polsce podatku zryczałtowanego od wypłaconych dywidend i odsetek od pożyczek swojemu 100% udziałowcowi, który ma siedzibę w Niemczech.

Pismem z dnia 17 maja 2012 r. Spółka wskazała, iż Jej udziałowcem jest niemiecka spółka komandytowa, będąca spółką niemającą osobowości prawnej, mającą siedzibę i zarząd

w Niemczech oraz zgodnie z przepisami prawa podatkowego Niemiec, jest ona traktowana jako osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca posiada certyfikat rezydencji spółki niemieckiej jako całości.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie natomiast do art. 3 ust. 2 tej ustawy, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przepisie tym wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jego rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Niezależnie od miejsca lokalizacji siedziby danego podmiotu – opodatkowaniu w danym państwie podlegać będą te dochody, które w państwie tym powstały.

W stosunku do niektórych dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku od tych dochodów spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności, będącej źródłem tego dochodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Ponadto, zgodnie z art. 22a ww. ustawy, przepisy art. 20 - 22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Powyższe oznacza, że spółka, która dokonuje wypłaty dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, obowiązana jest, jako płatnik, do pobrania podatku u źródła w odpowiedniej wysokości oraz wpłaty tego podatku na konto właściwego urzędu skarbowego. Zasada ta ma zastosowanie zarówno w sytuacji, gdy odbiorcą tych płatności są polscy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podmioty zagraniczne.

Zatem, na podstawie art. 26 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Cytowane wyżej regulacje prawne wskazują na fakt, iż w przypadku podmiotu, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, a uzyskuje przychody na tym terytorium, w kwestii sposobu opodatkowania, pierwszeństwo mają postanowienia właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Przy czym, zastosowanie stawki podatku wynikającej z takiej umowy lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikatem rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Kwestia opodatkowania dywidend wypłacanych między polskimi i niemieckimi podmiotami, została uregulowana w art. 10 umowy zawartej w dniu 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

W myśl art. 10 ust. 1 umowy, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane (art. 10 ust. 2 umowy).

Należy również wyjaśnić, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie nadają państwom żadnych nowych praw do opodatkowania w tym państwie dochodów osób zagranicznych, a jedynie ograniczają już istniejące prawa. Dlatego też dane państwo, na podstawie samej tylko umowy, nie może nałożyć na rezydenta podatkowego innego państwa obowiązków podatkowych ponad te, które wynikają z jego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, może tylko ograniczyć obowiązki wynikające z własnego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego. Dlatego też w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania używa się sformułowania, że dane dochody podatnika „mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie”, bowiem o tym, czy będą tam opodatkowane zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować.

Użyte w powyższym przepisie określenie „mogą być opodatkowane” oznacza prawo danego państwa, będącego stroną takiej umowy międzynarodowej, do opodatkowania określonych dochodów, nie zaś prawo podatnika do „wyboru” miejsca opodatkowania jego dochodów.

W art. 10 ust. 3 ww. umowy wyjaśniono, iż określenie „dywidendy” użyte w niniejszym artykule oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również inny dochód, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji i wypłaty z tytułu świadectw udziałowych w funduszu inwestycyjnym.

Stosownie do ust. 4 ww. artykułu, postanowień ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do dywidend, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki wypłacającej dywidendy, działalność gospodarczą poprzez zakład w nim położony, bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o położoną w nim stałą placówkę, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ww. umowy, jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski lub dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, wówczas to drugie Państwo nie może obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie, lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki położonej w drugim Państwie, ani też obciążać niewydzielonych zysków spółki podatkiem od niewydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub niewydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo dochodów osiągniętych w tym drugim Państwie.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów, płatnicy dokonujący wypłat dywidendy i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mają obowiązek pobrać zryczałtowany podatek i odprowadzić do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano, co wynika z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zasadą jest, że dywidenda wypłacana udziałowcowi posiadającemu siedzibę w Niemczech z tytułu udziału w zyskach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (tu: Wnioskodawcy) mającej siedzibę na terytorium RP podlega opodatkowaniu w wysokości wynikającej z polsko – niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Jednocześnie, w związku z faktem, iż osobą uprawnioną (tu: niemiecka spółka komandytowa - udziałowiec) jest spółka niemająca osobowości prawnej, zastosowanie znajdzie 15% - owa stawka podatku.

Reasumując powyższe, dywidendy wypłacane niemieckiemu udziałowcowi będą podlegały opodatkowaniu w Polsce w myśl art. 10 ust. 2 umowy polsko - niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania. Spółka, jako płatnik, winna od nich pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 15% kwoty dywidend brutto, ponieważ posiada certyfikat rezydencji niemieckiego udziałowca.

Końcowo wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej. Ponadto, tut. Organ udzielił pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego tylko i wyłącznie w kwestii zadanego pytania, gdyż nie jest uprawniony do wykraczania poza jego zakres.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie dodaje się, że w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dokumentacji niezbędnej do kontroli lub wymaganej przez Urząd Skarbowy (II część pytania nr 2) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało postanowienie z dnia 04 czerwca 2012 r. nr ILPB1/415-523/12-3/AG oraz ILPB4/423-90/12-7/MC o odmowie wszczęcia postępowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj