Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-561/13-2/MKw
z 5 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18.06.2013 r. (data wpływu 21.06.2013 r.) uzupełnionym w dniu 02.07.2013 r. (data wpływu 03.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 01.07.2013 r. złożonym w dniu 02.07.2013 r. (data wpływu 03.07.2013 r.)


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Na początku roku 2013 Wnioskodawca zrealizował zadanie. W zakres realizacji zadania wchodził zakup urządzeń i sprzętu muzycznego. Na zadanie złożono wniosek o dofinansowanie z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 oś IV Leader w ramach działania 4.3.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich lub zróżnicowania działalności gospodarczej - tzw. „małe projekty”.


Całkowity koszt projektu wyniósł 22 938 zł.


Podatek od towarów i usług został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Realizacja projektu miała na celu rozwijanie aktywności społeczności lokalnej oraz promocja i organizacja lokalnej twórczości kulturalnej.


Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi zarejestrowana jest pod numerem PKD 90.03.Z, jest ona przedmiotowo zwolniona z VAT i Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek naliczony (wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług) w związku z realizacją opisanego zadania?


Stanowisko Wnioskodawcy sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 01.07.2013 r. :


Wnioskodawca, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez jego odliczenie, ponieważ nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zadanie nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował zadanie. W zakres realizacji zadania wchodził zakup urządzeń i sprzętu muzycznego. Na zadanie złożono wniosek o dofinansowanie z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 oś IV Leader w ramach działania 4.3.1. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich lub zróżnicowania działalności gospodarczej - tzw. „małe projekty”. Całkowity koszt projektu wyniósł 22 938 zł. Podatek od towarów i usług został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Realizacja projektu miała na celu rozwijanie aktywności społeczności lokalnej oraz promocja i organizacja lokalnej twórczości kulturalnej. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj