Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-343/13/MK
z 21 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013 r. (wpływ do tut. Biura – 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu wypłaconych emerytom świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych:

  • w części dotyczącej emerytów przejętych ze zlikwidowanych placówek oświatowych – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej emerytów, których ze Szkołą wiązał poprzednio stosunek pracy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu wypłaconych emerytom świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Organ prowadzący przekazał Wnioskodawcy, którym jest Szkoła, emerytów i rencistów jako uprawnionych do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Są to emerytowani nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni ze zlikwidowanych placówek oświatowych. Emerytów tych - w celu pobrania zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń pieniężnych z ZFŚS - podzielono na tzw. „emerytów własnych” i „emerytów obcych”.

Do „emerytów własnych” zostali zaliczeni emeryci, którzy przeszli na emeryturę z placówki Wnioskodawcy, natomiast do „emerytów obcych” zaliczono tych, którzy przeszli na emeryturę z innych szkół a u Wnioskodawcy byli zatrudnieni będąc już na emeryturze oraz tych, z którymi Wnioskodawcy nigdy nie łączył stosunek pracy, tj. m.in. emerytów ze zlikwidowanego Rejonowego Zespołu Obsługi Ekonomiczno-Finansowej Szkół.

„Emerytom własnym” w latach 2008 - 2010 był pobierany od świadczeń socjalnych z ZFŚS 10% zryczałtowany podatek, a od 01 stycznia 2011 r. świadczenia wypłacane „emerytom własnym” są wolne od podatku. Z kolei „emeryci obcy”, w związku z otrzymanymi świadczeniami pieniężnymi z ZFŚS, otrzymywali PIT-8C za dany rok i sami odprowadzali zaliczkę na podatek dochodowy rozliczając się PIT-36.

Niedawno emeryt korzystający z ZFŚS Wnioskodawcy (jest to emeryt, który przeszedł na emeryturę z innej szkoły, a u Wnioskodawcy był zatrudniony będąc już na emeryturze - czyli w podziale Wnioskodawcy jest to „emeryt obcy”) zwrócił się do Wnioskodawcy z prośbą o zaniechanie wystawiania PIT-8C i potraktowanie go jako „emeryta własnego”. Uważa on, że jego zatrudnienie u wnioskodawcy jako emeryta daje taką możliwość. Wnioskodawca zwrócił się do Radcy Prawnego z prośbą o interpretację wyrażenia „...łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy...”, który nie udzielił konkretnej odpowiedzi, zasugerował jedynie aby zasięgnąć opinii organu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jak należy interpretować wyrażenie „...łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy...”?
  2. Czy istotne jest z jakiej placówki osoba przeszła na emeryturę?
  3. Czy zapis ten dotyczy wszystkich emerytów i rencistów przekazanych szkole przez organ prowadzący - jako uprawnionych do korzystania z ZFŚŚ Wnioskodawcy, niezależnie od tego czy związani byli ze szkołą stosunkiem pracy, czy przeszli ze Szkoły na emeryturę, czy też pochodzą ze zlikwidowanych jednostek oświatowych?
  4. Czy właściwe jest podzielenie emerytów na własnych i obcych, czy też należało wszystkich emerytów potraktować jako własnych, bo przekazanych przez organ prowadzący?

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższej sprawie jest takie, że emeryci, którzy przeszli na emeryturę ze Szkoły są tzw. „emerytami własnymi” i stosuje się wobec nich zwolnienie do kwoty 2.280 zł. Natomiast emeryci, którzy przeszli na emeryturę z innej szkoły a u Wnioskodawcy byli zatrudnieni będąc już na emeryturze oraz emeryci, z którymi Wnioskodawcę nigdy nie wiązał stosunek pracy są traktowani jak tzw. „emeryci obcy” - czyli od otrzymanych świadczeń z ZFŚŚ sami muszą odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu wypłaconych emerytom świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W pozostałym zakresie, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

Na mocy powołanego przepisu, zwolnione z opodatkowania są wszelkiego rodzaju świadczenia, tj. zarówno rzeczowe, pieniężne jak i niepieniężne.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cyt. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. (…).

W myśl art. 42 ust. 1a cyt. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. (…).

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 592, z późn. zm.) działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Stosownie do art. 2 pkt 5 cyt. ustawy osoby uprawnione do korzystania z Funduszu oznaczają pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów - byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż organ prowadzący przekazał Wnioskodawcy, którym jest Szkoła, emerytów i rencistów jako uprawnionych do korzystania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Są to emerytowani nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni ze zlikwidowanych placówek oświatowych. Emerytów tych - w celu pobrania zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń pieniężnych z ZFŚS - podzielono na tzw. „emerytów własnych” i „emerytów obcych”.

Do „emerytów własnych” zostali zaliczeni emeryci, którzy przeszli na emeryturę z placówki Wnioskodawcy, natomiast do „emerytów obcych” zaliczono tych, którzy przeszli na emeryturę z innych szkół a u Wnioskodawcy byli zatrudnieni będąc już na emeryturze oraz tych, z którymi Wnioskodawcy nigdy nie łączył stosunek pracy, tj. m.in. emerytów ze zlikwidowanego Rejonowego Zespołu Obsługi Ekonomiczno-Finansowej Szkół.

„Emerytom własnym” w latach 2008 - 2010 był pobierany od świadczeń socjalnych z ZFŚS 10% zryczałtowany podatek, a od 01 stycznia 2011 r. świadczenia wypłacane „emerytom własnym” są wolne od podatku. Z kolei „emeryci obcy”, w związku z otrzymanymi świadczeniami pieniężnymi z ZFŚS, otrzymywali PIT-8C za dany rok i sami odprowadzali zaliczkę na podatek dochodowy rozliczając się PIT-36.

Niedawno emeryt korzystający z ZFŚS Wnioskodawcy (jest to emeryt, który przeszedł na emeryturę z innej szkoły, a u Wnioskodawcy był zatrudniony będąc już na emeryturze - czyli w podziale Wnioskodawcy jest to „emeryt obcy”) zwrócił się do Wnioskodawcy z prośbą o zaniechanie wystawiania PIT-8C i potraktowanie go jako „emeryta własnego”. Uważa on, że jego zatrudnienie w Szkole jako emeryta daje taką możliwość.

Wskazać należy, że aby świadczenie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych (nie ma znaczenia, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot),
  • kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Jedną z przesłanek do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest, aby świadczenie było przyznane osobie w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych.

Z analizy treści art. 21 ust. 1 pkt 38 i art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych). Jeżeli więc emeryci tzw. obcy otrzymują świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych z tytułu łączącego ich uprzednio stosunku pracy (nie chodzi tylko o stosunek pracy z podmiotem wypłacającym obecnie świadczenia z funduszu świadczeń socjalnych) to otrzymane świadczenia korzystają ze zwolnienia do kwoty 2.280 zł.

Zatem dla emerytów i rencistów otrzymane świadczenia stanowią przychód. Jednakże przychód ten bez względu na źródło finansowania korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wartość otrzymanych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Od nadwyżki ponad tę kwotę płatnik obowiązany jest, zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, które są przyznawane emerytom – zarówno tzw. „emerytom własnym” jak i „emerytom obcym” – będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 2280 zł w sytuacji, gdy spełnione będą wszystkie warunki wymienione w tym przepisie. Przy czym od nadwyżki ponad tę kwotę Wnioskodawca jako płatnik będzie obowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Natomiast, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik będzie zobowiązany przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT - 8AR).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej emerytów przejętych ze zlikwidowanych placówek oświatowych,
  • prawidłowe – w części dotyczącej emerytów, których ze Szkołą wiązał poprzednio stosunek pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj