Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1620/11/RS
z 26 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1620/11/RS
Data
2012.01.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
import towarów
preferencyjna stawka amortyzacji
statek
Istota interpretacji
Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być zastosowana przy imporcie części do statków dokonanym przez armatora?
Wniosek ORD-IN 2 MB
I N T E R P R E T A C J A I N D Y W I D U A L N A Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 stycznia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do czynności importu części do statku - jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do czynności importu części do statku. W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółka będąca armatorem, w ramach bieżącej konserwacji i napraw swoich statków, zamierza kupować od podmiotu norweskiego części do statku. Części te będą sprowadzane do magazynu w Polsce. W związku z wprowadzeniem ich na polski obszar celny Spółka będzie zobowiązana dokonać odprawy celnej. Importowane części będą wykorzystywane do naprawy statków sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 30.11.22.0 oraz 30.11.24.0 (z wyłączeniem barek morskich). Usługę naprawy, z wykorzystaniem części należących do armatora, wykonają podmioty zewnętrzne. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być zastosowana przy imporcie części do statków dokonanym przez armatora... Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, do importu części zakupionych od podmiotu norweskiego, które będą sprowadzane do magazynu w Polsce, a następnie dostarczane na statek armatora można zastosować 0% stawkę podatku. Spółka wskazała, że w odniesieniu do powyższego, żaden inny przepis art. 83 ustawy, nie zawiera szczegółowych wymogów odnośnie prowadzenia dokumentacji. Według niej należy przyjąć, iż do zastosowania 0% stawki podatku, wystarczające jest oświadczenie podatnika złożone przy imporcie, że sprowadzane części przeznaczone są do środków transportu morskiego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
Z treści art. 2 pkt 7 powołanej ustawy wynika, że importem towarów jest przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Na podstawie art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub możliwość stosowania zwolnienia od podatku. Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do importu części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu, zostały wymienione następujące środki transportu morskiego:
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Powołana wyżej regulacja art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie do importu części do środków transportu morskiego oraz wyposażenia tych środków, bez względu na to, kto jest ich importerem. Przepis ten dokonuje jedynie odesłania w zakresie wymienionych enumeratywnie środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich (odesłanie przedmiotowe). Oznacza to, że dla możliwości zastosowania 0% stawki podatku na podstawie powołanego przepisu znaczenie ma rodzaj środka transportu morskiego, na którym zainstalowane zostaną zaimportowane części i wyposażenie. Ponadto ustawodawca nie wprowadził wymogu posiadania dokumentacji potwierdzającej przeznaczenie importowanych towarów do statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jedynym warunkiem zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług jest to, aby dostarczone towary mogły być uznane za części lub wyposażenie statków wymienionych w powyższym przepisie. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będąca armatorem, zamierza sprowadzać od podmiotu norweskiego części do statku. W związku z wprowadzeniem ich na polski obszar celny będzie dokonywać odprawy celnej. Importowane części będą wykorzystywane do naprawy statków Spółki sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 30.11.22.0 lub 30.11.24.0 (z wyłączeniem barek morskich). Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynność nabycia (przywozu) części z Norwegii na terytorium Polski stanowić będzie import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy. W konsekwencji, o ile towary te stanowić będą części do statków sklasyfikowanych w ww. ugrupowaniach i nie będą objęte wyłączeniem zwartym w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka będzie mogła stosować preferencyjną, 0% stawkę podatku, w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jednocześnie wskazuje się, iż w świetle powołanych przepisów złożenie przy imporcie przez Spółkę oświadczenia o treści, że sprowadzone części przeznaczone są do środków transportu morskiego, nie jest konieczną przesłanką dla stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, ale może stanowić dodatkowy dokument potwierdzający uprawnienie do jej stosowania. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpetacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.