Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1178/12-2/ES
z 27 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2011 r. Wnioskodawca nabył w drodze spadku po zmarłym ojcu dwie nieruchomości o charakterze rolnym:

  • jedna o powierzchni 0,68 ha (zabudowana),
  • druga o powierzchni 0,23 ha.


Wcześniej Zainteresowany był właścicielem nieruchomości o charakterze rolnym o łącznej powierzchni 0,14 ha. Po nabyciu spadku Wnioskodawca został właścicielem nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni 1,05 ha, a w związku z tym jest posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. 1984, Nr 52, poz. 268 z późn. zm.).

Nabytą w drodze spadku zabudowaną działkę rolną o powierzchni 0,68 ha, stanowiącą część gospodarstwa rolnego Zainteresowany planuje sprzedać w 2013 r.

Przyszły nabywca, w wyniku nabycia działki będącej przedmiotem sprzedaży, stanie się również posiadaczem gospodarstwa rolnego, gdyż łączna powierzchnia gruntów rolnych należących do tej osoby będzie wynosiła po zakupie ok. 1,43 ha. Według zapewnień nabywcy zamierza on nabytą nieruchomość wykorzystywać w celach rolniczych. Oznacza to, iż w wyniku nabycia nabywca stanie się posiadaczem gospodarstwa rolnego i nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży nie utraci charakteru rolnego.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż po planowanej sprzedaży łączna powierzchnia Jego nieruchomości rolnych będzie wynosiła 0,37 ha, czyli nie będzie już posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zaistnieje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej wchodzącej obecnie w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy?
  2. Czy opisane zdarzenie przyszłe spełnia przesłanki zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 21 ust. 1 poz. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym przychód ze sprzedaży będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane zdarzenie przyszłe zawiera wszystkie przesłanki zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem:

  1. przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość wchodząca w skład gospodarstwa rolnego,
  2. w wyniku przeniesienia własności nie dojdzie do utraty charakteru rolnego nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe okoliczności Zainteresowany uważa, iż nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości rolnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2011 r., po zmarłym ojcu, w drodze spadku Wnioskodawca nabył dwie nieruchomości o charakterze rolnym. Wcześniej Zainteresowany był właścicielem nieruchomości o charakterze rolnym o łącznej powierzchni 0,14 ha. Po nabyciu spadku Wnioskodawca został właścicielem nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni 1,05 ha.

W związku z powyższym, sprzedaż w 2013 r. przedmiotowej nieruchomości stanowi dla Zainteresowanego źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie upłynie wskazany w tym przepisie pięcioletni termin.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 4 cyt. ustawy podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

  • zbywane grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów stanowiących użytki rolne i grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego) lub jego część składową,
  • zbywane grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Z powołanego wyżej przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego powyższe przesłanki muszą zaistnieć łącznie. Musi zatem nastąpić sprzedaż całości lub części gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego oraz nie może nastąpić utrata charakteru rolnego tych gruntów w związku z ich sprzedażą. Natomiast dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności faktyczne. Cel ten może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy, odnośnie dalszego przeznaczenia gruntu.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca ma gospodarstwo rolne. W wyniku transakcji sprzedaży części tego gospodarstwa - nie utraci ona charakteru rolnego.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia wymagane ww. zwolnieniem warunki uprawniające do jego zastosowania. Tym samym, uznać należy, iż przychód uzyskany przez Zainteresowanego ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w roku 2013 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, stwierdzić należy, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż z w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym nie zaistnieje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej wchodzącej obecnie w skład Jego gospodarstwa rolnego, bowiem do tego przychodu będzie miał zastosowanie art. 21 ust. 1 poz. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj