Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-493/13/EJ
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013r. (data wpływu 23 kwietnia 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 31 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „..” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 31 maja 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 13 maja 2013r.):

W związku z realizacją projektu pn. „…” Wnioskodawca uzyskał środki w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych co do kwalifikowalności bądź też niekwalifikowaności podatku VAT, tj. czy Beneficjent (Gmina) wykonuje czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskiwanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako Beneficjent środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu dotyczącego kompleksowej modernizacji obiektu centrali Miejskiej Biblioteki Publicznej.

W budynku tym od lat 70-tych mieści się siedziba ww. instytucji kultury, a obiekt (będący własnością gminy) jest we władaniu Biblioteki na podstawie umowy użyczenia zawartej na czas nieokreślony. Gmina nie uzyskuje z tytułu prowadzonej działalności Biblioteki (będącej odrębną osobą prawną) żadnych przychodów i po realizacji projektu nadal nie będzie przychodów z tytułu prowadzonej działalności kulturalnej, edukacyjnej czy turystycznej (np. bezpłatny wstęp na wystawy, wernisaże, bezpłatne korzystanie w obiekcie z pomieszczeń przez organizacje prowadzące działalność kulturalną czy organizacje pozarządowe).

Gmina jest stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, w ramach którego uzyskano dofinansowanie. Wnioskodawca nadmienia, że Biblioteka i Gmina nie są podatnikami VAT. Zarejestrowanymi i czynnymi podatnikami VAT są Urząd Miasta obsługujący gminę oraz Z.

Obiekt centrali Biblioteki był przedmiotem administracji dwóch podmiotów, tj:

  • w okresie od 1 stycznia 2004r. do dnia 1 stycznia 2009r. Z. był administratorem obiektu w imieniu Gminy, a Biblioteka – jego użytkownikiem (faktury były wystawiane odpowiednio na Z. oraz Bibliotekę);
  • w dniu 24 grudnia 2008r. Gmina zawarła z Miejską Biblioteką Publiczną umowę użyczenia na czas nieokreślony, wchodzącą w życie od dnia 1 stycznia 2009r. Z. przestał być administratorem obiektu (faktury były wystawiane jedynie na Bibliotekę).

Realizowane w latach 2007-2009 przedsięwzięcie (z planem promocji realizowanym w roku 2013, po przyznaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO) zlokalizowane jest w centrum miasta i zakłada:

  • uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej budynku: wykonanie kanalizacji deszczowej, osuszenie ścian piwnic i ich zaizolowanie, budowa nowego przyłącza kanalizacji sanitarnej ze względu na liczne problemy w zakresie zalewania piwnic wodami opadowymi i tzw. cofkę w kanalizacji sanitarnej,
  • remont pomieszczeń na parterze obiektu, w tym hallu, pomieszczeń wystaw, czytelni dziecięcej wraz z jej wydzieleniem ppoż i akustycznym od pomieszczeń hallu, zmiana układu pomieszczeń zaplecza pracowników merytorycznych biblioteki opracowujących zbiory,
  • wykonanie podjazdu dla osób na wózku, przebudowa wejścia na odpowiadające normom ewakuacyjnym i potrzebom osób niepełnosprawnych, a także przebudowa sanitariatów z dostosowaniem i wydzieleniem WC dla osoby na wózku,
  • modernizacja klatki schodowej,
  • wydzielenie ppoż. i wygłuszenie pomieszczeń czytelni dla dorosłych na piętrze,
  • wykonanie okablowania dla instalacji monitoringu,
  • wymiana instalacji oświetlenia na energooszczędne wraz z częściową wymianą instalacji elektrycznej,
  • kompleksowa termomodernizacja obiektu obejmująca ocieplenie ścian zewnętrznych, piwnic, stropodachu oraz wymianę stolarki okiennej z usprawnieniem nawiewu,
  • zagospodarowanie terenu przed obiektem wraz z zielenią i małą architekturą,
  • zakup wyposażenia, m.in. regałów, blatów i sprzętu komputerowego do czytelni.

Jak zaznaczono powyżej, dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszechny i bezpłatny, i gmina jak i Miejska Biblioteka Publiczna nie będą wykonywały w oparciu o ww. produkty projektu działalności opodatkowanej VAT. Nie wykonywał jej również Z. w okresie kiedy był administratorem, inwestorem i odbiorcą faktur.

Właścicielem efektów projektu (środków trwałych) będzie Wnioskodawca.

Realizowany projekt wpisuje się w zadania własne gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, w szczególności zgodnie ze wzmiankowaną ustawą zadanie obejmuje sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i instytucji kultury (art. 7 pkt 1 ppkt 9 ustawy).

Wnioskodawca nie zawiera z Biblioteką umowy na eksploatację budynku Biblioteki. Zadania te należą do statutowych zadań Biblioteki, a w mieście nie ma innego podmiotu prowadzącego działalność biblioteczną. Tym samym Biblioteka w imieniu Gminy dysponowała efektami projektu od razu, po dokonaniu odbiorów protokolarnych prac/dostarczanego sprzętu. Nie ma także mowy o przekazaniu efektów projektu w odpłatną eksploatację – Biblioteka nie pobiera z tego tytułu wynagrodzenia (jest do tego statutowo ukonstytuowana jako jednostka Gminy – instytucja kultury o odrębnej osobowości prawnej). Środki pieniężne będą przekazywane Bibliotece przez miasto wyłącznie na zapewnienie bieżącego utrzymania (oraz – co oczywiste – działalności kulturalnej – edukacyjnej). Odbywać się to będzie poprzez przekazywanie uchwałą budżetową przez Urząd Miasta do budżetu Biblioteki środków na utrzymanie ww. produktów projektu, czyli pokrycie kosztów utrzymania obiektu.

Prowadzona w obiekcie działalność kulturalna, edukacyjna i społeczna nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a jedynie działalnością realizowaną nieodpłatnie w obiekcie przez Bibliotekę. Dostęp do usług publicznych świadczonych w obiekcie przez instytucję kultury (MBP) jest i będzie bezpłatny.

Faktury potwierdzające nabycie wszystkich towarów i usług nabytych w ramach projektu wystawiane były na Bibliotekę lub Z. w związku, z czym żadna z faktur zakupowych nie była wystawiona na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako Beneficjent środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 12 maja 2013r.):

Wnioskodawca jako Beneficjent nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2007-2009 zrealizował przedsięwzięcie pn. „…”. W budynku tym od lat 70-tych mieści się siedziba ww. instytucji kultury, a obiekt (będący własnością gminy) jest we władaniu Biblioteki na podstawie umowy użyczenia zawartej na czas nieokreślony. Prowadzona w obiekcie działalność kulturalna, edukacyjna i społeczna nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a jedynie działalnością realizowaną nieodpłatnie w obiekcie przez Bibliotekę. Dostęp do usług publicznych świadczonych w obiekcie przez instytucję kultury jest i będzie bezpłatny.

Faktury potwierdzające nabycie wszystkich towarów i usług w ramach projektu wystawiane były na Bibliotekę lub Z. w związku, z czym żadna z faktur zakupowych nie była wystawiona na Wnioskodawcę.

W przedmiotowej sprawie zatem rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. „…” była Biblioteka oraz Z.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Biblioteki oraz Z.).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Bibliotekę oraz Z. nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. „…”, bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Biblioteki ani Z., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Na marginesie należy także zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Miejskiego jako podatnika VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj