Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-222/13/AŻ
z 22 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 22 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych wypłacanych uczestnikom zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w szpitalach psychiatrycznych:

  • w części dotyczącej nagród przyznanych do 11 lutego 2013 r. - jest prawidłowe
  • w części dotyczącej nagród przyznanych od 12 lutego 2013 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nagród pieniężnych wypłacanych uczestnikom zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w szpitalach psychiatrycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest kapitałową spółką prawa handlowego, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi działalność w zakresie szpitali (konkretnie szpitala psychiatrycznego) i pomocy społecznej z opieką pielęgniarską i dla osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych.

Podopiecznymi Wnioskodawcy są między innymi osoby chore psychicznie.

Spółka organizuje w ramach prowadzonej działalności zajęcia rehabilitacyjne dla osób chorych psychicznie. Celem prowadzenia zajęć jest zwiększenie aktywności wśród pacjentów oddziałów opiekuńczych, poprawa funkcjonowania z chorobą w warunkach zakładu Wnioskodawcy, wypracowanie potrzeby estetyki w miejscu zamieszkania, zwiększenie skuteczności prowadzonych treningów zwłaszcza finansowego i dbania o otoczenie zewnętrzne. Pacjenci uczestniczący w zajęciach otrzymują nagrody pieniężne. Zakres wykonywanych zajęć ustala kierownik obsługi technicznej po konsultacji z przełożoną pielęgniarek. Udział pacjenta w zajęciach jest akceptowany przez lekarza prowadzącego oraz psychologa, a weryfikowany w zależności od stanu pacjenta, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Ocena poprawy poziomu funkcjonowania pacjenta jest dokonywana na zebraniu zespołu terapeutycznego zgodnie z przyjętym w oddziale harmonogramem spotkań.

Zajęcia prowadzone są pod nadzorem instruktora terapii zajęciowej.

Zajęcia rehabilitacyjne muszą być prowadzone w bezpiecznych dla pacjenta miejscach. Zajęcia organizowane są przez pięć dni w tygodniu, czas trwania zajęć nie może przekroczyć 5 godz. dziennie. Oceny zajęć dokonuje codziennie instruktor terapii zajęciowej w oparciu o przyjęte kryteria – w ramach oceny przyznawane są pacjentom punkty. Każdy punkt ma określoną wartość pieniężną.

Uczestniczący w zajęciach rehabilitacyjnych od 80 do 110 godzin miesięcznie, angażujący się w zajęcia i pracujący efektywnie uzyskują dodatkową premię.

Ww. warunki wypłaty nagród zostały opisane w funkcjonującym u wnioskodawcy „Regulaminie organizowania zajęć rehabilitacyjnych”. W regulaminie tym określono w sposób szczegółowy w jaki sposób ustala się nagrodę pieniężną (z góry ustalony i klarowny sposób ustalania wysokości nagrody.) Regulamin został przyjęty przez dyrektora szpitala psychiatrycznego (kierownika jednostki), który w ten sposób ustalił niepodlegającą dyskusji zasadę ustalania i przyznawania nagrody. Wysokość nagrody (także z uwzględnieniem premii) wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy.

Podstawą prawną wydania regulaminu (co regulamin stwierdza w jego treści) jest ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. Dz. U. nr 127, poz. 604.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien potrącać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od opisanych w stanie faktycznym nagród pieniężnych, czy też w tym przypadku można zastosować art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub inną podstawę zwolnienia przychodu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacane podopiecznym nagrody pieniężne wynikające z udziału w zajęciach rehabilitacyjnych są zwolnione z opodatkowania a zatem Wnioskodawca nie będzie pełnił z tytułu ich wypłaty roli płatnika ani sporządzał żadnych informacji czy deklaracji w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są nagrody wypłacone na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć. Jednocześnie zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć (Dz. U. z 1995 r. Nr 127, poz. 614) szpital psychiatryczny organizuje zajęcia rehabilitacyjne w szczególności – na wyznaczonych stanowiskach pracy. Na podstawie § 6 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej uczestniczący aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych otrzymują nagrody pieniężne. Wysokość nagrody wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy. Nagrodę przyznaje i określa jej wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 107 musi być spełnienia łącznie ww. przesłanek tj.:

  • nagrody pieniężne otrzymują pacjenci szpitala psychiatrycznego uczestniczący aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych,
  • wysokość nagrody wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy,
  • nagrodę przyznaje i określa jej wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z opisanym stanem faktycznym i okolicznością, że wypłacane nagrody spełniają warunki wskazane w treści art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek potrącania zaliczek ani sporządzania przekazania podatnikom, oraz właściwym organom podatkowym informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są nagrody wypłacone na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375 z późn. zm.) zajęcia rehabilitacyjne prowadzone w szpitalach psychiatrycznych i w domach pomocy społecznej nie mogą być podporządkowane celom gospodarczym. Natomiast zgodnie art. 15 ust. 2 ww. ustawy minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, cele, rodzaje, zakres programowy, wymiar czasu, sposób prowadzenia i dokumentowania zajęć rehabilitacyjnych organizowanych w szpitalach psychiatrycznych oraz sposób nagradzania uczestników tych zajęć, uwzględniając charakter potrzeb osób przebywających w szpitalach psychiatrycznych, w tym potrzebę podnoszenia poziomu ich samodzielności. Rozporządzenie wydane na podstawie powyższej normy prawnej to rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć (Dz. U. z 1995 r. Nr 127, poz. 614 z późn. zm.) Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia szpital psychiatryczny organizuje zajęcia rehabilitacyjne w szczególności - na wyznaczonych stanowiskach pracy. Na podstawie § 6 ww. rozporządzenia uczestniczący aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych otrzymują nagrody pieniężne. Wysokość nagrody wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy. Nagrodę przyznaje i określa jej wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi być spełnienie łącznie ww. przesłanek, tj.:

  • nagrody pieniężne otrzymują pacjenci szpitala psychiatrycznego uczestniczący aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych,
  • wysokość nagrody wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy,
  • nagrodę przyznaje i określa jej wysokość kierownik szpitala psychiatrycznego.

Jednakże na mocy art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 19) dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie: art. 4 ust. 3, art. 7 ust. 3 i 4, art. 15 ust. 2, art. 33 ust. 3, art. 43 ust. 2 i art. 49 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 3, art. 7 ust. 3 i 4, art. 15 ust. 2, art. 33 ust. 3, art. 43 ust. 2 i art. 49 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy. Natomiast zgodnie z art. 4 ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia. Ustawa ta została ogłoszona w dniu 10 stycznia 2011 r. w Dzienniku Ustaw Nr 6 a weszła w życie 11 lutego 2011 roku. Zatem dotychczasowe rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć (Dz. U. z 1995 r. Nr 127, poz. 614) obowiązywało do 11 lutego 2013 r. Dotychczas nie zostało wydane nowe rozporządzenie wykonawcze do art. 15 ust. 2 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Warunkiem do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 107 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wypłata nagrody na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć. Natomiast od 12 lutego 2013 r. takie przepisy nie istnieją.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca organizuje w ramach prowadzonej działalności zajęcia rehabilitacyjne dla osób chorych psychicznie. Celem prowadzenia zajęć jest zwiększenie aktywności wśród pacjentów oddziałów opiekuńczych, poprawa funkcjonowania z chorobą w warunkach zakładu Wnioskodawcy, wypracowanie potrzeby estetyki w miejscu zamieszkania, zwiększenie skuteczności prowadzonych treningów zwłaszcza finansowego i dbania o otoczenie zewnętrzne. Pacjenci uczestniczący w zajęciach otrzymują nagrody pieniężne. Zakres wykonywanych zajęć ustala kierownik obsługi technicznej po konsultacji z przełożoną pielęgniarek. Udział pacjenta w zajęciach jest akceptowany przez lekarza prowadzącego oraz psychologa, a weryfikowany w zależności od stanu pacjenta, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. Ocena poprawy poziomu funkcjonowania pacjenta jest dokonywana na zebraniu zespołu terapeutycznego zgodnie z przyjętym w oddziale harmonogramem spotkań.

Zajęcia prowadzone są pod nadzorem instruktora terapii zajęciowej.

Zajęcia muszą być prowadzone w bezpiecznych dla pacjenta miejscach. Zajęcia organizowane są przez pięć dni w tygodniu, czas trwania zajęć nie może przekroczyć 5 godz. dziennie. Oceny zajęć dokonuje codziennie instruktor terapii zajęciowej w oparciu o przyjęte kryteria – w ramach oceny przyznawane są pacjentom punkty. Każdy punkt ma określoną wartość pieniężną.

Uczestniczący w zajęciach rehabilitacyjnych od 80 do 110 godzin miesięcznie, angażujący się w zajęcia i pracujący efektywnie uzyskują dodatkową premię.

Ww. warunki wypłaty nagród zostały opisane w funkcjonującym u wnioskodawcy „Regulaminie organizowania zajęć rehabilitacyjnych”. w którym określono w sposób szczegółowy w jaki sposób ustala się nagrodę pieniężną (z góry ustalony i klarowny sposób ustalania wysokości nagrody.) Regulamin został przyjęty przez dyrektora szpitala psychiatrycznego (kierownika jednostki), który w ten sposób ustalił niepodlegającą dyskusji zasadę ustalania i przyznawania nagrody. Wysokość nagrody (także z uwzględnieniem premii) wynosi od 5% do 30% najniższego wynagrodzenia, określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie Kodeksu pracy.

Jak wskazał Wnioskodawca podstawą prawną wydania regulaminu (co regulamin stwierdza w jego treści) jest ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. (Dz. U. Nr 127, poz. 604.)

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy i przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe dla nagród przyznanych na zasadach wynikających z obowiązującego do dnia 11 lutego 2013 r. rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1995 r. w sprawie organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć (Dz. U. z 1995r. Nr 127, poz. 614).

Natomiast od dnia 12 lutego 2013 r. nie istnieją przepisy wykonawcze dotyczące organizowania zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych i nagradzania uczestników tych zajęć, ponieważ straciło moc dotychczas obowiązujące rozporządzenie a właściwy minister do spraw zdrowia nie wydał nowego rozporządzenia w tejże sprawie.

Tym samym nagrody przyznane po tym dniu wobec braku podstawy prawnej do ich przyznania w postaci rozporządzenia właściwego ministra nie korzystają z ww. zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 107 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 ustawy regulujący zwolnienia od podatku dochodowego przewiduje, że zwolnieniu temu podlegają również następujące nagrody:

  • nagrody wypłacane przez Polski Komitet Olimpijski i Polski Komitet Paraolimpijski za uzyskanie wyników na igrzyskach olimpijskich i paraolimpijskich (art. 21 ust. 1 pkt 40a),
  • wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty (art. 21 ust. 1 pkt 115),
  • przyznane przez krajowe i zagraniczne organy władzy i ich urzędy, w tym jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, oraz krajowe, zagraniczne i międzynarodowe organizacje (instytucje) i ich organy, nagrody:
    1. za wybitne osiągnięcia z dziedziny nauki, kultury i sztuki,
    2. z tytułu działalności na rzecz praw człowieka
    -w części przekazanej jako darowizna przez podatników, którzy otrzymali te nagrody, na rzecz instytucji realizującej cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, z zastrzeżeniem ust. 31; (art. 21 ust. 1 pkt 132)

Nagrody przyznane przez Wnioskodawcę nie są jednak również nagrodami, o których mowa powyżej, nie mogą więc korzystać ze zwolnienia. W związku z tym nagrody pieniężne przyznane od 12 lutego 2013 r. pacjentom szpitala psychiatrycznego uczestniczącym aktywnie w zajęciach rehabilitacyjnych, pomimo braku podstawy prawnej w postaci stosownego rozporządzenia, podlegają opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Na Wnioskodawcy ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikom, oraz właściwym organom podatkowym informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe co do nagród przyznanych od 12 lutego 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj