Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-307/13-2/JL
z 12 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-307/13-2/JL
Data
2013.06.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność opodatkowana
działalność pożytku publicznego
fundacje


Istota interpretacji
Planowana przez Fundację odpłatna działalność pożytku publicznego będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i jako taka, będzie uprawniała Fundację (zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT) do odliczenia VAT wynikającego z zakupów dokonywanych dla jej potrzeb.



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2013 r. (data wpływu 08.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wykonywania odpłatnej działalności pożytku publicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wykonywania odpłatnej działalności pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Fundacja, ustanowiona aktem notarialnym działa w szczególności na podstawie (i) ustawy o Fundacjach (Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach (T.J. Dz.U. z 1991 r., nr 46, poz. 203 j.t., dalej: „ustawa o Fundacjach”), (ii) UOPP (Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (T.J. Dz.U. z 2010 r., nr 234, poz. 1536, dalej: „UOPP”) oraz (iii.) Statutu.

Zgodnie z Postanowieniami Statutu (§ 8) Fundacja została powołana w celu prowadzenia działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych, m.in. w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób,
  2. działalności charytatywnej.

Obecnie powyższe cele są realizowane poprzez:

  1. pozyskiwanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Fundacji,
  2. udzielanie wsparcia finansowego na realizację działań istotnych ze względu na cele Fundacji oraz pozafinansowe (w szczególności rzeczowe, organizacyjne, techniczne i inne) wspieranie działań zgodnych z celami Fundacji,
  3. wspieranie finansowe i pozafinansowe podmiotów i organizacji powołanych do realizacji celów zgodnych z celami Fundacji w kraju i za granicą,
  4. udzielanie stypendiów i ustanawianie nagród,
  5. organizowanie i finansowanie akcji społecznych, szkoleń, konferencji, prezentacji, wydawania publikacji,
  6. inicjowanie, przeprowadzanie, promowanie i wspieranie programów edukacyjno-informacyjnych, służących krzewieniu wiedzy istotnej ze względu na cele Fundacji,
  7. współpracę z instytucjami publicznymi, osobami prawnymi, przedsiębiorstwami, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi oraz osobami indywidualnymi w kraju i za granicą.

Zgodnie z § 10 Statutu, obecnie Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w UOPP na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego (zgodnie z art. 3 ust. 1 UOPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w UOPP). Powyższa działalność stanowi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu UOPP. Jednocześnie, obecnie Fundacja nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego w rozumieniu UOPP i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu SDG (Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447 j.t., dalej: „SDG”).

Dochody Fundacji, z których finansowane są statutowe formy działalności, pochodzą z:

  1. Dotacji i darowizn, w tym kwot przekazanych przez podatników podatku dochodowego zgodnie z art. 27 UOPP,
  2. Spadków i zapisów,
  3. aktywów pieniężnych i praw majątkowych,
  4. odsetek od kapitału,
  5. wpływów z aukcji, zbiórek publicznych i loterii.

W ramach realizacji celów statutowych Fundacja rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową domu dziecka w J (dalej: „Inwestycja”). Inwestycja jest prowadzona na gruncie należącym do Starostwa Powiatowego w J. Przedmiotowy grunt na mocy zawartej w formie aktu notarialnego umowy z dnia 16 maja 2011 r. (dalej: „Umowa”) został Fundacji oddany w odpłatne użytkowanie. Zgodnie z postanowieniami Umowy po zakończeniu procesu inwestycyjnego, Inwestycja zostanie formalnie przekazana (z cywilnoprawnego punktu widzenia Fundacja nie jest właścicielem inwestycji prowadzonej na cudzym gruncie) przez Fundację nieodpłatnie jednostce organizacyjnej Powiatu J celem prowadzenia placówki opiekuńczo - wychowawczej. W tym zakresie czynności Fundacji (tj. prowadzenie procesu inwestycyjnego i przekazanie jego efektów Powiatowi J) będzie wpisywało się w cele statutowe Fundacji (nieodpłatną działalność pożytku publicznego). Jednocześnie, Fundacja po zakończeniu Inwestycji zawrze z Powiatem J stosowne porozumienie, na mocy którego będzie uprawniona do wykorzystywania Inwestycji dla celów planowanej przez siebie odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 UOPP działalnością odpłatną pożytku publicznego jest m.in. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze określonych zadań publicznych, za które pobierają one wynagrodzenie (art. 4 UOPP przewiduje, iż sfera zadań publicznych obejmuje m.in. działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej (art. 4 ust. 1 pkt 12 UOPP).

Planowaną przez Fundację odpłatną działalnością pożytku publicznego będzie m.in. działalność związana z krótkoterminowym odpłatnym udostępnianiem powierzchni mieszkalnej Inwestycji rodzicom będącym w trakcie procesu adopcyjnego lub rodzicom, których dzieci znajdują się w domu dziecka.

Dotychczas Fundacja nie dokonywała odliczenia VAT od ponoszonych przez siebie wydatków związanych z Inwestycją. Obecnie Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, niemniej jednak zamierza dokonać przedmiotowej rejestracji w najbliższej przyszłości. Stąd, Fundacja informuje, że będące przedmiotem wniosku pytania, przedstawione poniżej, dotyczą sytuacji, w której Fundacja będzie już posiadać statut zarejestrowanego podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy planowana przez Fundację odpłatna działalność pożytku publicznego będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i jako taka, będzie uprawniała Fundację (zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT) do odliczenia VAT wynikającego z zakupów dokonywanych dla jej potrzeb...

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana przez Fundację odpłatna działalność pożytku publicznego będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i jako taka, będzie uprawniała Fundację (zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT) do odliczenia VAT wynikającego z zakupów dokonywanych dla jej potrzeb.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe regulacje stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 9 Dyrektywy VAT (Dyrektywa 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.U. L 347 z dnia 11 grudnia 2006, dalej jako: „Dyrektywa VAT”) , zgodnie z którym podatnikiem VAT może być wyłącznie podmiot, któremu można przypisać atrybut handlowca, producenta, usługodawcy bądź podmiotu realizującego w sposób ciągły przychody z tytułu wykorzystywania posiadanych aktywów, który wykonuje czynności właściwe dla podatnika podatku VAT - tj. dokonuje odpłatnej dostawy towarów, lub świadczy usługi za odpłatnością.

Działalnością gospodarczą dla potrzeb VAT jest zatem (i.) jakikolwiek przejaw aktywności, nawet jednorazowy, podmiotu, który można uznać za producenta, handlowca, usługodawcę, lub (ii.) wykorzystywanie przez dany podmiot posiadanych dóbr dla celów zarobkowych w sposób ciągły.

W konsekwencji, podatnikiem VAT jest każdy podmiot, któremu można przypisać status handlowca, usługodawcy, producenta - nawet jeżeli jego działania nie mają celu zarobkowego - lub, który posiadając aktywa, korzysta z nich dla celów zarobkowych w sposób ciągły. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 UOPP, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest m.in. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 UOPP, w sferze zadań publicznych, za które pobierają one wynagrodzenie.

A zatem przepis ten przewiduje, iż dany podmiot może podejmować działania, które, co do zasady, w warunkach rynkowych, są zarezerwowane dla przedsiębiorców (sprzedaż towarów i świadczenie usług). Oznacza to bez wątpienia, iż podatnikiem podatku VAT może być podmiot, który wykonuje czynności wskazane w art. 8 ust. 1 UOPP - tj. podmiot wykonujący odpłatną działalność statutową (który równocześnie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej).

Wnioskodawca planuje rozpocząć opisaną w stanie faktycznym odpłatną działalność pożytku publicznego. A zatem, czynności podejmowane w ramach planowanej działalności nie będą różniły się od czynności opodatkowanych wykonywanych przez podatników VAT prowadzących działalność w zakresie krótkoterminowego najmu powierzchni na terenie wybudowanego Domu Dziecka (np. hotele, pensjonaty) i jako takie powinny dla celów VAT być rozpatrywane w sposób identyczny.

Tym samym, według Wnioskodawcy, poprzez rozpoczęcie odpłatnej działalności pożytku publicznego Fundacji będzie można przypisać przymiot usługodawcy prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu regulacji VAT. W konsekwencji, w tym zakresie, Fundacja powinna być traktowana jako podatnik VAT.

Odnośnie do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z dokonywanych nabyć. Oznacza to, iż podatnik VAT jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z dokonywanych przez siebie zakupów, o ile nie są one związane z działalnością nieuprawniającą do takiego odliczenia - zwolnioną od opodatkowania VAT.

Mając na uwadze fakt, iż planowana przez Fundację działalność będzie wykonywana przez nią w charakterze podatnika VAT i nie będzie podlegała zwolnieniu od VAT, Fundacja powinna być uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od zakupów związanych z tą działalnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wykonywania odpłatnej działalności pożytku publicznego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ nadmienia, iż z dniem 01.04.2013r. zmianie uległo brzmienie art. 15 ust. 2 ustawy. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu, „działalność gospodarcza obejmuje pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Należy jednak wskazać, iż zmiana ww. przepisu nie ma wpływu na rozstrzygnięcie w analizowanej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj