Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-307/13-3/JL
z 12 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-307/13-3/JL
Data
2013.06.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność pożytku publicznego
fundacje
inwestycje
proporcja
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Wydatki związane z budową domu dziecka nie mają związku z wykonywaniem przez Fundację czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki te związane są wyłącznie z wykonywaniem przez Fundację działalności z zakresu pożytku publicznego. Fundacja nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków. W związku z powyższym, przepisy art. 90 ustawy o VAT nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.



Wniosek ORD-IN 647 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2013 r. (data wpływu 08.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z prowadzoną inwestycją budowlaną – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z prowadzoną inwestycją budowlaną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Fundacja, ustanowiona aktem notarialnym działa w szczególności na podstawie (i) ustawy o Fundacjach (Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o Fundacjach (T.J. Dz.U. z 1991 r., nr 46, poz. 203 j.t., dalej: „ustawa o Fundacjach”), (ii) UOPP (Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (T.J. Dz.U. z 2010 r., nr 234, poz. 1536, dalej: „UOPP”) oraz (iii.) Statutu.

Zgodnie z Postanowieniami Statutu (§ 8) Fundacja została powołana w celu prowadzenia działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych, m.in. w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób,
  2. działalności charytatywnej.

Obecnie powyższe cele są realizowane poprzez:

  1. pozyskiwanie środków finansowych przeznaczonych na działalność Fundacji,
  2. udzielanie wsparcia finansowego na realizację działań istotnych ze względu na cele Fundacji oraz pozafinansowe (w szczególności rzeczowe, organizacyjne, techniczne i inne) wspieranie działań zgodnych z celami Fundacji,
  3. wspieranie finansowe i pozafinansowe podmiotów i organizacji powołanych do realizacji celów zgodnych z celami Fundacji w kraju i za granicą,
  4. udzielanie stypendiów i ustanawianie nagród,
  5. organizowanie i finansowanie akcji społecznych, szkoleń, konferencji, prezentacji, wydawania publikacji,
  6. wspieranie programów edukacyjno-informacyjnych, służących krzewieniu wiedzy istotnej ze względu na cele Fundacji,
  7. współpracę z instytucjami publicznymi, osobami prawnymi, przedsiębiorstwami, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi oraz osobami indywidualnymi w kraju i za granicą.

Zgodnie z § 10 Statutu, obecnie Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w UOPP na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego (zgodnie z art. 3 ust. 1 UOPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w UOPP). Powyższa działalność stanowi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w rozumieniu UOPP. Jednocześnie, obecnie Fundacja nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego w rozumieniu UOPP i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu SDG (Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o Swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r., Nr 220, poz. 1447 j.t., dalej: „SDG”).

Dochody Fundacji, z których finansowane są statutowe formy działalności, pochodzą z:

  1. Dotacji i darowizn, w tym kwot przekazanych przez podatników podatku dochodowego zgodnie z art. 27 UOPP,
  2. Spadków i zapisów,
  3. aktywów pieniężnych i praw majątkowych,
  4. odsetek od kapitału,
  5. wpływów z aukcji, zbiórek publicznych i loterii.

W ramach realizacji celów statutowych Fundacja rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową domu dziecka w J (dalej: „Inwestycja”). Inwestycja jest prowadzona na gruncie należącym do Starostwa Powiatowego w J. Przedmiotowy grunt na mocy zawartej w formie aktu notarialnego umowy z dnia 16 maja 2011 r. (dalej: „Umowa”) został Fundacji oddany w odpłatne użytkowanie. Zgodnie z postanowieniami Umowy po zakończeniu procesu inwestycyjnego, Inwestycja zostanie formalnie przekazana (z cywilnoprawnego punktu widzenia Fundacja nie jest właścicielem inwestycji prowadzonej na cudzym gruncie) przez Fundację nieodpłatnie jednostce organizacyjnej Powiatu J celem prowadzenia placówki opiekuńczo - wychowawczej. W tym zakresie czynności Fundacji (tj. prowadzenie procesu inwestycyjnego i przekazanie jego efektów Powiatowi J) będzie wpisywało się w cele statutowe Fundacji (nieodpłatną działalność pożytku publicznego). Jednocześnie, Fundacja po zakończeniu Inwestycji zawrze z Powiatem J stosowne porozumienie, na mocy którego będzie uprawniona do wykorzystywania Inwestycji dla celów planowanej przez siebie odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 UOPP działalnością odpłatną pożytku publicznego jest m.in. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze określonych zadań publicznych, za które pobierają one wynagrodzenie (art. 4 UOPP przewiduje, iż sfera zadań publicznych obejmuje m.in. działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej (art. 4 ust. 1 pkt 12 UOPP).

Planowaną przez Fundację odpłatną działalnością pożytku publicznego będzie m.in. działalność związana z krótkoterminowym odpłatnym udostępnianiem powierzchni mieszkalnej Inwestycji rodzicom będącym w trakcie procesu adopcyjnego lub rodzicom, których dzieci znajdują się w domu dziecka.

Dotychczas Fundacja nie dokonywała odliczenia VAT od ponoszonych przez siebie wydatków związanych z Inwestycją. Obecnie Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, niemniej jednak zamierza dokonać przedmiotowej rejestracji w najbliższej przyszłości. Stąd, Fundacja informuje, że będące przedmiotem wniosku pytania, przedstawione poniżej, dotyczą sytuacji, w której Fundacja będzie już posiadać statut zarejestrowanego podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, Fundacja będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku wynikającego z zakupów związanych z Inwestycją, zważywszy, iż będzie ona wykorzystywana wyłącznie dla celów działalności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz działalności niepodlegającej regulacjom w zakresie VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1-3 Ustawy o VAT, Fundacja będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku wynikającego z zakupów związanych z Inwestycją, zważywszy, iż będzie ona wykorzystywana wyłącznie dla celów działalności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz działalności niepodlegającej regulacjom w zakresie VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zasady rozliczania podatku VAT przy różnych rodzajach działalności

Jak zostało wskazane we wcześniejszej części niniejszego wniosku, w zakresie w jakim podatnik VAT wykorzystuje nabyte towary i usługi dla celów działalności opodatkowanej VAT, jest on uprawniony do odliczenia VAT wynikającego z dokonywanych zakupów. Prawo to ulega jednak stosownemu ograniczeniu, w sytuacji gdy podatnik ten poza działalnością opodatkowaną, wykonuje również czynności zwolnione od podatku.

W takiej sytuacji, stosownie do art. 90 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnik wykonujący jednocześnie obie ze wskazanych kategorii działań jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z (i.) czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do odliczenia VAT, oraz (ii.) czynnościami, nieuprawniającymi do takiego odliczenia.

Jeżeli natomiast, dokonanie takiego podziału jest po stronie podatnika obiektywnie niemożliwe, podatnik, zgodnie z art. 90 ust. 2 Ustawy o VAT, może dokonać odliczenia VAT wynikającego z ponoszonych wydatków w określonej proporcji (dalej; „WSS” lub „Współczynnik VAT”).

Wspomniany w art. 90 ust. 2 Ustawy o VAT WSS ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawno nie przysługuje (art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT).

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku wykonywania czynności podlegających VAT oraz czynności, które nie podlegają regulacjom VAT, kluczowe dla ustalenia wartości wspomnianej proporcji jest określenie, czy wartość świadczeń niepodlegających VAT powinna być uwzględniana przy jej kalkulacji. Należy zauważyć, iż wskazując w treści art. 90 ust. 3 ustawy o VAT na sposób obliczania poszczególnych składników proporcji (tj. licznika i mianownika współczynnika), ustawodawca posługuje się pojęciem obrotu, przez który rozumieć należy - stosownie do postanowienia art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT - kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Nie ma przy tym podstaw, aby pojęcie obrotu na gruncie art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT interpretować w sposób odmienny od wskazanego w art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT (stanowisko takie podzielane jest również przez organy podatkowe. Przykładowo, jak trafnie zauważył Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 14 lipca 2006 r. (nr 1472/RPP1/443-405/2006/PS), „(...) dla potrzeb art. 90-91 polski ustawodawca nie stworzył odrębnej definicji obrotu. Stąd też wniosek, iż pojęcie to należy rozumieć tak, jak to zostało zdefiniowane w art. 29 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.”). Tak rozumiany obrót stanowi podstawę opodatkowania VAT transakcji sprzedaży, do katalogu których ustawa o VAT zalicza odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 ust. 22 ustawy o VAT). A zatem, pojęcie „obrotu” na gruncie przepisów ustawy o VAT związane jest wyłącznie z wykonywaniem czynności mieszczących się w zakresie przedmiotowym opodatkowania VAT. W konsekwencji, pojęcie obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczanego należy rozumieć jako odnoszące się jedynie do czynności zwolnionych od opodatkowania VAT (innymi słowy nie odnosi się ono do czynności będących w ogóle poza zakresem VAT).

Prowadzi to do konkluzji, iż w przypadku podatku VAT naliczonego związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi (z wyłączeniem zwolnionych od opodatkowania) oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT, podatnik nie stosuje odliczenia częściowego w oparciu o WSS, o którym mowa w art. 90 ust. 3 Ustawy o VAT, ale odliczenie pełne. Innymi słowy, wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT nie wchodzi do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb kalkulacji wartości Współczynnika VAT, a tym samym nie wpływa na prawo podatnika do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego. Zaznaczyć należy przy tym, iż zagadnienie zakresu prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów dokonywanych przez podatników podatku VAT dla celów jednoczesnego wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, oraz czynności niepodlegających regulacjom VAT, nie budzi żadnych wątpliwości w orzecznictwie.

Jednoznacznie zostało ono rozstrzygnięte w szczególności w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 24 października 2011 r. (Sygn. akt I FPS 9/10)

We wskazanej uchwale NSA wskazał, iż „za trafne należy uznać (...) stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%).

Brak jest bowiem - przy braku w ustawie jednoznacznej regulacji tegoż zagadnienia - podstaw do pozbawiania podatnika w ogóle możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi, gdyż godziłoby to w zasadę neutralności VAT, poprzez bezpodstawne obciążenie podatnika podatkiem naliczonym wynikającym z tego rodzaju wydatków”.

Innymi słowy, w rzeczonej uchwale NSA stanął na stanowisku, zgodnie z którym w przypadku podmiotu, który w ramach swojej działalności wykonuje jednocześnie (i.) czynności niepodlegające regulacjom VAT, oraz (ii.) działania opodatkowane VAT, bezprawnym i godzącym w zasadę neutralności podatku VAT byłoby pozbawienie podatnika podatku VAT prawa do odliczenia podatku wynikającego z dokonywanych przez niego zakupów. W dalszej części uchwały NSA uznał, że: „(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535, ze zm.) czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy”. W tym miejscu warto podkreślić, że wnioski wypływające z przytoczonej uchwały są w pełni aprobowane w innych orzeczeniach sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z dnia 13 stycznia 2012 r. (sygn. I FSK 1106/11) NSA uznał, iż: „Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale I FPS 9/10 wywiódł, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 - 3 uptu sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia (por. art. 114 uptu).

Podzielając powyższe stanowisko należało zatem stwierdzić, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 uptu, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży. W przypadku, gdy podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane oraz czynności niepodlegające podatkowi, nie ma obowiązku stosowania odliczenia częściowego (gdyby ewentualnie chciał ustalać proporcję sprzedaży dla celów odliczenia, to wyniesie ona 100%).

Warto również zwrócić, uwagę na wyrok z dnia 9 lutego 2010 r. WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1370/09), w którym sąd analizując sprawę stowarzyszenia prowadzącego działalność statutową (pozostającą poza zakresem podatku VAT) i jednocześnie działalność opodatkowaną (w postaci usług reklamowych), stwierdził: „(...) gdy podatek naliczony związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi (jednakże nie zwolnionymi z podatku) oraz z czynnościami, które nie znajdują się w zakresie regulacji ustawy o VAT i nie jest możliwe odrębne przyporządkowanie kwot tego podatku do poszczególnych typów działalności, podatek taki podlega odliczeniu w całości” (wyszczególnienie Fundacji). Co istotne, powyższe twierdzenie WSA w Warszawie zostało potwierdzone przez NSA w wyroku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (sygn. akt I FSK 659/10).

Wskazane orzeczenia, w szczególności wyroki dotyczące sytuacji stowarzyszenia, które (podobnie jak obecnie planuje Fundacja) prowadziło zarówno działalność opodatkowaną jak i pozostającą poza zakresem regulacji VAT działalność statutową, jednoznacznie potwierdzają prawidłowość twierdzenia, iż w przypadku zakupów związanych jednocześnie z obiema kategoriami prowadzonej działalności (w odniesieniu do których nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania ich do jednego obszaru swoich działań) podatnikowi dokonującemu takich zakupów przysługuje prawo do odliczenia VAT w pełnej wysokości.

Co równie istotne, przedmiotowe zagadnienie nie budzi także żadnych wątpliwości po stronie organów podatkowych, na co wskazują liczne interpretacje indywidualne. Przykładowo, można wskazać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lutego 2012 r. (nr IPPP3/443-1510/11-2/LK), gdzie organ podatkowy odniósł się do sytuacji podatkowej fundacji, która zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia VAT naliczonego od kosztów administracyjnych w przypadku prowadzenia nieodpłatnej działalności statutowej, niepodlegającej VAT, oraz działalności gospodarczej (opodatkowanej stawką 23%).

W wydanej interpretacji organ podatkowy stwierdził, iż „w sytuacji, gdy dany zakup jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, to wówczas Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wskazanych zakupów (kosztów administracyjnych). W związku z powyższym Fundacja będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych kosztów administracyjnych w całości, tj. kiedy dane zakupy wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu w sytuacji, kiedy nie ma ona możliwości przypisania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na interpretację indywidualną wydaną w dniu 12 października 2012r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr 1BPP3/443-849/12/KG), gdzie analizie poddana została sytuacja stowarzyszenia inicjującego, wspierającego i pomagającego w różnego rodzaju przedsięwzięciach edukacyjno-naukowych, mających na celu rozwój nauki, edukacji, oświaty i wychowania, z poszanowaniem prawa do wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie popularyzacji astronomii oraz pokrewnych nauk ścisłych, a które to stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie działalności statutowej odpłatnej i nieodpłatnej oraz działalności gospodarczej.

W odniesieniu do postawionego przed organem podatkowym pytania, „czy stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w całości z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na cele administracyjne...” Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż „(…) należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie jest w stanie przyporządkować zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, wówczas Wnioskodawca ma możliwość pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu. Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w całości z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na cele administracyjne, należało uznać za prawidłowe.”

Prawo Fundacji do odliczenia całego podatku naliczonego od prowadzonej Inwestycji

Jak wskazano w stanie faktycznym, efekt prowadzonej przez Fundację inwestycji (Dom Dziecka) zostanie formalnie przekazany do administrowania jego cywilnoprawnemu właścicielowi (tj. Powiatowi J). Przekazując inwestycję Starostwu Fundacja niewątpliwie nie działać będzie w charakterze podatnika VAT, wykonując działalność nieodpłatną z zakresu pożytku publicznego. Z drugiej strony, Fundacja zamierza wykorzystywać (za przyzwoleniem Powiatu) efekt wykonanej inwestycji dla potrzeb prowadzonej we własnym imieniu działalności odpłatnej, podlegającej opodatkowaniu VAT. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Fundacji realizowana przez nią obecnie Inwestycja związana będzie zarówno (i.) z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (działalność w zakresie prowadzenia placówki opiekuńczo - wychowawczej, realizowana przez Powiat) oraz (ii.) z działalnością opodatkowaną Fundacji, polegającą na odpłatnym udostępnianiu powierzchni na terenie Domu Dziecka.

Mając zatem na uwadze przedstawioną powyżej interpretację przepisów jak również konkluzje wynikające z przywołanej wcześniej uchwały NSA oraz ugruntowaną już linię orzeczniczą sądów administracyjnych odnośnie kwestii wpływu podejmowanych czynności niepodlegających VAT na prawo podatnika do odliczenia VAT, zdaniem Fundacji na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od prowadzonej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z prowadzoną inwestycją budowlaną, uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy) (…).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

I tak, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja została powołana w celu prowadzenia działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych, m.in. w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób,
  2. działalności charytatywnej.

W ramach realizacji celów statutowych Fundacja rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową domu dziecka w J (dalej: „Inwestycja”). Inwestycja jest prowadzona na gruncie należącym do Starostwa Powiatowego w J. Przedmiotowy grunt na mocy zawartej w formie aktu notarialnego umowy z dnia 16 maja 2011 r. (dalej: „Umowa”) został Fundacji oddany w odpłatne użytkowanie. Zgodnie z postanowieniami Umowy po zakończeniu procesu inwestycyjnego, Inwestycja zostanie formalnie przekazana (z cywilnoprawnego punktu widzenia Fundacja nie jest właścicielem inwestycji prowadzonej na cudzym gruncie) przez Fundację nieodpłatnie jednostce organizacyjnej Powiatu Jarosławskiego celem prowadzenia placówki opiekuńczo - wychowawczej. W tym zakresie czynności Fundacji (tj. prowadzenie procesu inwestycyjnego i przekazanie jego efektów Powiatowi J) będzie wpisywało się w cele statutowe Fundacji (nieodpłatną działalność pożytku publicznego). Jednocześnie, Fundacja po zakończeniu Inwestycji zawrze z Powiatem J stosowne porozumienie, na mocy którego będzie uprawniona do wykorzystywania Inwestycji dla celów planowanej przez siebie odpłatnej działalności pożytku publicznego. Planowaną przez Fundację odpłatną działalnością pożytku publicznego będzie m.in. działalność związana z krótkoterminowym odpłatnym udostępnianiem powierzchni mieszkalnej Inwestycji rodzicom będącym w trakcie procesu adopcyjnego lub rodzicom, których dzieci znajdują się w domu dziecka.

Fundacja informuje, że będące przedmiotem wniosku pytania dotyczą sytuacji, w której Fundacja będzie już posiadać status zarejestrowanego podatnika VAT.

Wątpliwości zainteresowanego dotyczą możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z realizowaną inwestycją.

Analizując przedstawione we wniosku okoliczności zauważyć należy, iż wydatki ponoszone na budowę domu dziecka przez Fundację mają związek wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Po wybudowaniu domu dziecka – na gruncie należącym do powiatu - zostanie on przekazany przez Fundację nieodpłatnie jednostce organizacyjnej powiatu celem prowadzenia placówki opiekuńczo-wychowawczej. Należy zatem stwierdzić, iż przekazując nieodpłatnie inwestycję powiatowi, Fundacja wykona czynność nieopodatkowaną podatkiem VAT – wpisującą się w zakres wykonywanej działalności pożytku publicznego. Ponadto wydatki ponoszone na inwestycję nie mają jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Fundację. W szczególności związku tego nie należy identyfikować poprzez fakt, iż po przekazaniu budynku (inwestycji) do powiatu Fundacja będzie w nim wykonywać opodatkowaną działalność gospodarczą. Należy bowiem wskazać, że inwestycja będzie wówczas już własnością powiatu (jego jednostki organizacyjnej) i to powiat będzie dysponował budynkiem i wykorzystywał go do wykonywania określonej działalności. Powiat udostępni Fundacji pomieszczenia budynku na podstawie odrębnego porozumienia lecz nie oznacza to, iż Fundacja będzie wykorzystywała budynek do wykonywania czynności opodatkowanych. Fundacja będzie wykonywać opodatkowaną działalność gospodarczą w pomieszczeniach budynku za zgodą powiatu, co nie jest tożsame z wykorzystywaniem budynku do wykonywania działalności opodatkowanej. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowej inwestycji nie mają więc związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Nie została więc spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując należy zatem stwierdzić, iż wydatki związane z budową domu dziecka nie mają związku z wykonywaniem przez Fundację czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki te związane są wyłącznie z wykonywaniem przez Fundację działalności z zakresu pożytku publicznego. Fundacja nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków. W związku z powyższym, przepisy art. 90 ustawy o VAT nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższej kwestii należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj