Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-128/13/RSz
z 29 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013r. (data wpływu 15 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 15 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w części uznania czy VAT naliczony na fakturach zakupu dot. kosztów pośrednio związanych z realizacją projektu nie będzie podlegał odliczeniu (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2013r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w części uznania czy VAT naliczony na fakturach zakupu dot. kosztów pośrednio związanych z realizacją projektu nie będzie podlegał odliczeniu (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 15 maja 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 kwietnia 2013r. znak: IBPP2/443-128/13/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest spółką osobową i podatnikiem czynnym VAT. Prowadzi działalność gospodarczą usługowo-handlową w zakresie IT, tj. m.in. administruje systemami komputerowymi i bazami danych, dostarcza oprogramowanie oraz przeprowadza na zlecenie innych podmiotów gospodarczych szkolenia komputerowe. Spółka prowadzi sprzedaż towarów i usług zarówno klientom instytucjonalnym jak również na rzecz osób fizycznych.

Spółka złożyła w roku 2012 wniosek o sfinansowanie projektu szkoleniowego skierowanego do osób niepełnosprawnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), następnie po rozpatrzeniu konkursu otrzymała pismo o przyznaniu wnioskowanej dotacji. Projekt realizowany będzie w latach 2013-2014 i sfinansowany zostanie w 100% za środków UE. Dotacja ma tzw. charakter ogólny i będzie przeznaczona na pokrycie określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem i realizacją wspomnianego projektu. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymana dotacja nie zwiększy obrotu firmy, ponieważ nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych przez niego usług, dlatego też w konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy VAT z tytułu jej otrzymania.

W ramach projektu Spółka przeprowadzi szereg działań związanych bezpośrednio z organizacją szkoleń - będą to tzw. koszty bezpośrednie takie jak zatrudnienie trenerów, zapewnienie materiałów edukacyjnych i sal szkoleniowych, wyżywienie beneficjentów ostatecznych, czynności związane z zarządzaniem projektem, rekrutacją, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu i in., zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów finansowanych ze środków EFS.

Wszystkie te zakupione od zewnętrznych dostawców towary i usługi będą służyć ostatecznie osiągnięciu głównego celu projektu jakim jest zwiększenie szans na rynku pracy i aktywizacja zawodowa osób z orzeczoną niepełnosprawnością a podniesienie umiejętności i kwalifikacji rzeczonych osób w zakresie ICT, dokonane zostanie przez przeprowadzenie szkoleń komputerowych.

Druga grupa wydatków będzie związana z ogólnym funkcjonowaniem jednostki i obsługą administracyjną, w części proporcjonalnie dotyczącej realizacji projektu - będą to tzw. koszty pośrednie: m.in. koszty utrzymania powierzchni biurowych, opłaty za media, usługi pocztowe, telekomunikacyjne, obsługa księgowa, materiały biurowe, środki czystości, itp.

Ponieważ część działań w ramach projektu realizowana będzie przez podmioty zewnętrzne, Spółka niejednokrotnie będzie nabywać usługi lub towary od innych czynnych podatników VAT.

Dlatego też istotnym elementem będzie całościowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu, w tym również kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Pismem z dnia 13 maja 2013r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek następującym zakresie:

I.Doprecyzowanie opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  1. Podstawowym, oczekiwanym efektem realizacji projektu jest zwiększenie uczestnictwa osób dorosłych z orzeczoną niepełnosprawnością w edukacji formalnej i pozaformalnej, a także poprawę ich statusu zawodowego i materialnego przez zwiększenie ich szans na rynku pracy.
    Działania zw. bezpośrednio z organizacją szkoleń w ramach realizowanego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ przyznana dotacja będzie przeznaczona w całości na pokrycie kosztów związanych z realizacją tego projektu.
  2. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a otrzymana dotacja nie zwiększy obrotu firmy, ponieważ nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych przez niego usług (zg. z art. 29 ust. 1 ustawy).
  3. Faktury, z których wynikać będzie podatek naliczony, to przede wszystkim faktury za wynajem sal szkoleniowych, wynajem komputerów i pozostałego sprzętu szkoleniowego (np. czytników Braillea i sprzętu audio), za zakup podręczników i materiałów piśmienniczych, zakup usług trenerskich (w przypadku trenerów prowadzących działalność gospodarczą oraz będących czynnymi podatnikami VAT), faktury dokumentujące zakup usługi przeprowadzenia egzaminów końcowych, faktury za zakup usług gastronomicznych i cateringu, a także faktury za zakup usług reklamy i promocji, np. za artykuł sponsorowany, za druk ulotek, plakatów, za wykonanie rollbanerów i tablicy elewacyjnej z informacją o prowadzeniu przez Wnioskodawcę projektu, faktury dokumentujące koszty związane z utrzymaniem powierzchni biurowych Wnioskodawcy, opłaty za media, za usługi telekomunikacyjne, materiały biurowe, środki czystości, itp.
  4. Faktury będą wystawione na Wnioskodawcę.

e1)Projekt realizuje Wnioskodawca.

Projekt o tytule „…." jest realizowany zgodnie z Priorytetem numer …..”

e2)Wnioskodawca podpisuje umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy w K.

Realizowany projekt opiera się na przeprowadzeniu szeregu szkoleń, które nie są przez nikogo z zewnątrz zlecone, są integralną i podstawową częścią całego projektu.

Na przedmiotowe szkolenia osoby zainteresowane zgłaszają się same, w ramach projektu prowadzone są działania promocyjne i rekrutacyjne mające na celu dotarcie do najszerszego grona osób zainteresowanych udziałem w projekcie. Wnioskodawca wykorzystuje do promocji plakaty, ulotki, w tym ulotki drukowane alfabetem Braila i audioulotki dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją wzroku, opracowuje i drukuje ogłoszenia w prasie i portalach internetowych, w prasie samorządowej, dociera z informacją do jednostek ngo zrzeszających osoby niepełnosprawne, korzysta z kanałów informacyjnych jednostek samorządowych, organizuje cykliczne spotkania rekrutacyjne, które weryfikują grupę docelową uczestników projektu.

e3)Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

e4)Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest ani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, ani też uczelnią, jednostką naukową PAN, ani też jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

e5)Wnioskodawca nie posiada akredytacji Kuratorium Oświaty.

e6)Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26. Ustawa o VAT nie definiuje jednak samego pojęcia „kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego", definicję taką zawiera natomiast art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.2011.77.1). Zgodnie z tym przepisem usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Powołując się na powyższe przepisy Wnioskodawca może stwierdzić, że prowadzone przez niego kursy mieszczą się w definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ mają silny związek z aktywizacją zawodową osób z orzeczoną niepełnosprawnością.

e7)Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości (100%) ze środków publicznych.

e8)Dofinansowanie jakie Wnioskodawca otrzymuje na realizację szkoleń nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi szkoleniowej, dotacja nie zwiększy też obrotu firmy.

e9)Nabywcy usług szkoleniowych (osoby niepełnosprawne jako grupa docelowa) nie wnoszą żadnego wkładu własnego, nie są od nich pobierane żadnego rodzaju opłaty.

e10)Bezpośrednim zleceniodawcą finansującym projekt jest Wojewódzki Urząd Pracy w K., który dysponuje środkami unijnymi Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stąd przekonanie Wnioskodawcy o finansowaniu projektu wyłącznie środkami publicznymi. Wnioskodawca nie wystawi zleceniodawcy w trakcie realizacji projektu ani jednej faktury VAT, ponieważ dowodem poniesienia wydatków świadczących o realizacji projektu jest cykliczny dokument „Wniosek o płatność” opisujący merytoryczny i finansowy postęp realizacji projektu, a zawierający zestawienie dokumentów księgowych potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem oraz wyciągi bankowe z wyodrębnionego rachunku projektu. Wnioskodawca jest również zobowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla wszystkich transakcji związanych z projektem.

e11)Usługi szkoleniowe są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących.

e12)Udział w projekcie umożliwia osobom niepełnosprawnym podniesienie własnych kwalifikacji zawodowych w obszarze ICT, a tym samym większe szanse na rynku pracy.

Konsultacje przeprowadzone w otoczeniu biznesowym Wnioskodawcy (05.2012, badanie w 14 firmach o średnim zatrudnieniu od 4-30 pracowników) wskazują na zapotrzebowanie firm na proste prace biurowo-komputerowe, które mogą być wykorzystywane w biurze lub w formie telepracy. Firmy borykające się z deficytem wykwalifikowanych pracowników szukających kandydatów w grupach wcześniej niedocenianych m.in. wśród osób niepełnosprawnych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zakłada, że projekt przyczyni się do złagodzenia przyczyn niskiego stanu kompetencji ICT, a udział w projekcie osób niepełnosprawnych przyczyni się do ich większej samodzielności i atrakcyjności na rynku pracy, m.in. w ramach wykonywanego wcześniej zawodu.

e13)Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w ww. piśmie uzupełniającym z dnia 13 maja 2013r.):

Czy Spółka w związku z realizacją projektu finansowanego w całości ze środków publicznych ma prawo otrzymać od zewnętrznych dostawców będących czynnymi podatnikami VAT, faktury ze stawką zwolnioną za wykonane przez nich usługi lub dostarczone towary bądź materiały w przypadku kosztów bezpośrednich (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT), natomiast VAT naliczony na fakturach zakupu dot. kosztów pośrednio związanych z realizacją projektu nie będzie podlegał odliczeniu (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT)?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w ww. piśmie uzupełniającym z dnia 13 maja 2013r.):

Zdaniem Spółki, w przypadku kosztów bezpośrednio związanych z realizacją projektu, powinna otrzymać od wszystkich swoich zewnętrznych dostawców będących czynnymi podatnikami VAT, za wykonane przez nich w ramach realizacji projektu usługi lub dostarczone towary bądź materiały, faktury VAT ze stawką zwolnioną, natomiast ewentualny VAT naliczony na fakturach zakupu wystawionych przez zewnętrznych dostawców i dotyczący kosztów pośrednich nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części uznania czy VAT naliczony na fakturach zakupu dot. kosztów pośrednio związanych z realizacją projektu nie będzie podlegał odliczeniu (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tj. służą czynnościom zwolnionym od podatku VAT, lub czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące, zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt o tytule „..". Projekt jest realizowany zgodnie z Priorytetem numer ….. W ramach projektu Spółka przeprowadzi szereg działań związanych bezpośrednio z organizacją szkoleń - będą to tzw. koszty bezpośrednie takie jak zatrudnienie trenerów, zapewnienie materiałów edukacyjnych i sal szkoleniowych, wyżywienie beneficjentów ostatecznych, czynności związane z zarządzaniem projektem, rekrutacją, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu i in., zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów finansowanych ze środków EFS.

Wszystkie te zakupione od zewnętrznych dostawców towary i usługi będą służyć ostatecznie osiągnięciu głównego celu projektu jakim jest zwiększenie szans na rynku pracy i aktywizacja zawodowa osób z orzeczoną niepełnosprawnością a podniesienie umiejętności i kwalifikacji rzeczonych osób w zakresie ICT, dokonane zostanie przez przeprowadzenie szkoleń komputerowych.

Druga grupa wydatków będzie związana z ogólnym funkcjonowaniem jednostki i obsługą administracyjną, w części proporcjonalnie dotyczącej realizacji projektu - będą to tzw. koszty pośrednie: m.in. koszty utrzymania powierzchni biurowych, opłaty za media, usługi pocztowe, telekomunikacyjne, obsługa księgowa, materiały biurowe, środki czystości, itp.

Jak wynika z wniosku realizowany projekt opiera się na przeprowadzeniu szeregu szkoleń, które nie są przez nikogo z zewnątrz zlecone, są integralną i podstawową częścią całego projektu.

Na przedmiotowe szkolenia osoby zainteresowane zgłaszają się same, w ramach projektu prowadzone są działania promocyjne i rekrutacyjne mające na celu dotarcie do najszerszego grona osób zainteresowanych udziałem w projekcie. Wnioskodawca wykorzystuje do promocji plakaty, ulotki, w tym ulotki drukowane alfabetem Braila i audioulotki dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją wzroku, opracowuje i drukuje ogłoszenia w prasie i portalach internetowych, w prasie samorządowej, dociera z informacją do jednostek ngo zrzeszających osoby niepełnosprawne, korzysta z kanałów informacyjnych jednostek samorządowych, organizuje cykliczne spotkania rekrutacyjne, które weryfikują grupę docelową uczestników projektu. Wnioskodawca nie jest ani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, ani też uczelnią, jednostką naukową PAN, ani też jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada akredytacji Kuratorium Oświaty.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Prowadzone przez niego kursy mieszczą się w definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ mają silny związek z aktywizacją zawodową osób z orzeczoną niepełnosprawnością.

Rozstrzygnięcie kwestii czy Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturach zakupu dot. kosztów pośrednio związanych z realizacją projektu „…”, wymaga ustalenia czy czynności (usługi) Wnioskodawcy wykonywane w ramach tego projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl ust. 2 pkt 2 ww. artykułu za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści art. 29 ust. 2 tej ustawy wynika, że w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Aby zatem stwierdzić czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego należy ocenić, czy zakupy będą związane z czynnościami opodatkowanymi, z kolei aby stwierdzić czy dana czynność jest opodatkowana, należy zbadać m.in. czy jest wykonana odpłatnie czy nieodpłatnie, a jeśli nieodpłatnie to czy jest traktowana tak jak czynność odpłatna.

Ustalenie czy istnieje odpłatność za usługę nie budzi wątpliwości w sytuacji gdy wynagrodzenie za usługę pochodzi bezpośrednio od usługobiorcy.

W sytuacji natomiast gdy usługobiorca nie dokonuje żadnej płatności na rzecz usługodawcy, a jednocześnie usługodawca otrzymuje jakieś dofinansowanie do działalności, koniecznym jest zbadanie, czy to dofinansowanie (dotacja, subwencja czy inna dopłata o podobnym charakterze) stanowi dopłatę do ceny świadczonej usługi. Jeśli tak, to daną usługę należy uznać za świadczoną odpłatnie, a tym samym podlegającą opodatkowaniu właściwą dla niej stawką podatku.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego stwierdził, że projekt realizowany będzie w latach 2013-2014 i sfinansowany zostanie w 100% za środków UE. Dotacja ma tzw. charakter ogólny i będzie przeznaczona na pokrycie określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem i realizacją wspomnianego projektu. Dofinansowanie jakie otrzymuje na realizację szkoleń nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi szkoleniowej, dotacja nie zwiększy też obrotu firmy. Nabywcy usług szkoleniowych (osoby niepełnosprawne jako grupa docelowa) nie wnoszą żadnego wkładu własnego, nie są od nich pobierane żadnego rodzaju opłaty.

Jeżeli zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania, a tym samym usługę należy uznać za wyświadczoną nieodpłatnie.

Skoro więc w przedmiotowej sprawie nie następuje płatność na rzecz Wnioskodawcy ani bezpośrednio od nabywcy usługi, ani też od podmiotu trzeciego, ani w formie dopłaty do ceny usług, natomiast otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług lecz ma charakter ogólny i będzie przeznaczona na pokrycie określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem i realizacją wspomnianego projektu (a przez to nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania), wykonane przez Wnioskodawcę usługi w ramach realizacji tego projektu należy uznać za nieodpłatne.

Aby natomiast stwierdzić, czy nieodpłatna usługa podlega opodatkowaniu na równi z odpłatną należy odnieść się do przywołanego wcześniej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wymienione usługi szkoleniowe stanowią przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy, zatem należy uznać, że wykonywane są w celach działalności gospodarczej, są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, tak więc należy traktować je jako niepodlegające opodatkowaniu.

vOdnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu „….” ww. usług, których koszty pośrednie finansowane będą z dotacji, nie mającej, w zaistniałej sytuacji, charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy) przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek płatności ze strony nabywcy usług, zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dot. kosztów pośrednio związanych z realizacją projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podatek VAT naliczony na fakturach zakupu wystawionych przez zewnętrznych dostawców i dotyczący kosztów pośrednich nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie należy wskazać, iż w kwestii czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu finansowanego w całości ze środków publicznych ma prawo otrzymać od zewnętrznych dostawców będących czynnymi podatnikami VAT, faktury ze stawką zwolnioną za wykonane przez nich usługi lub dostarczone towary bądź materiały w przypadku kosztów bezpośrednich (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT), zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj