Interpretacja Prezydenta Miasta Łodzi
Fn.I.0550/2/08
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji




INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14j § 1 i § 3, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
postanawia

• uznać za nieprawidłowe stanowisko wskazane we wniosku złożonym przez Zakład X dnia 20 lutego 2008 r. uzupełnionego pismem z dnia 07 kwietnia 2008 r. o interpretację prawa podatkowego, w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości od budynków szpitala więziennego jako budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 lit.d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.).
• stwierdzić, iż budynki szpitala więziennego podlegają opodatkowaniu według stawki określonej w art.5 ust.1 pkt 2 lit e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz.844, ze zm.) tj. „od budynków pozostałych”.
UZASADNIENIE

Podatnik w dniu 20 lutego 2008 r. złożył wniosek o wydanie interpretacji odnośnie prawidłowości kwalifikowania części nieruchomości jako zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Wskazał w nim, iż na podstawie Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie nadania statutu zakładom opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności, nadano statut Zakładowi Opieki Zdrowotnej Zakładu X.
Wnioskodawca podkreślił, że Zakład X nie prowadzi działalności gospodarczej, jednak w części nieruchomości świadczy usługi medyczne w szpitalu przeznaczonym dla osób przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych całego kraju. W zakładzie zlokalizowanych jest pięć oddziałów szpitalnych. Zakład Opieki Zdrowotnej Zakładu X działa na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, prowadzi zatem zdaniem wnioskującego działalność gospodarczą w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.
Podatnik stwierdził, iż biorąc pod uwagę, że udzielanie świadczeń zdrowotnych jest działalnością gospodarczą niezależnie kto ją wykonuje, część nieruchomości Zakładu X zajęta na potrzeby Zakładu Opieki Zdrowotnej powinna korzystać z preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit.d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Powyższe stanowisko jest nieprawidłowe z następujących powodów.
Do zakładów opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra sprawiedliwości dla osób pozbawionych wolności - - zgodnie z art. 69 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.) stosuje się odpowiednio przepisy tej ustawy
z uwzględnieniem ustawy – Kodeks karny wykonawczy ( Dz. U. z 1997 r. Nr 90, poz. 557 ze zm.) i ustawy o Służbie Więziennej ( Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 ze zm.) oraz wydanych na ich podstawie przepisów.
Zgodnie z art. 115 § 1 i 4 Kodeksu karnego wykonawczego - „Skazanemu zapewnia się bezpłatne świadczenia zdrowotne, leki i artykuły sanitarne” - § 1.
„Świadczenia zdrowotne udzielane są skazanemu przede wszystkim przez zakłady opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności” - § 4.
Wydane w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art.115 ust. 9 ustawy – Kodeks karny wykonawczy - rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31.10.2003 r. określa szczegółowe zasady, zakres i tryb udzielania świadczeń zdrowotnych osobom pozbawionym
wolności przez zakłady opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności.
W świetle art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, szpital więzienny jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Z art. 35c ust. 1 wskazanej ustawy, wynika iż publiczny zakład opieki zdrowotnej, utworzony przez organ określony w art.8 ust. 1 pkt.1, w tym przez Ministra Sprawiedliwości może być prowadzony w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego. Publiczny zakład opieki zdrowotnej o którym wyżej mowa prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 30.06.2005 r.
o finansach publicznych zastrzeżeniem art.50. Wskazany przepis przesądza, iż ww. publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje przekazaną w zarząd częścią mienia państwowego oraz przydzielonymi środkami finansowymi, kierując się efektywnością ich wykorzystania na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.
Zakładom opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności utworzonym przy zakładach karnych i aresztach nadaje się statuty – co wynika z treści § 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie nadania statutów zakładom opieki zdrowotnej dla osób
pozbawionych wolności ( Dz. Urz. MS z 2002 r. nr 4, poz.16).
Załącznik nr Y wymienionego zarządzenia, określa Statut Zakładu Opieki Zdrowotnej Zakładu X.
Powołując się na treść § 7 tego statutu „Gospodarka finansowa Zakładu Opieki Zdrowotnej jest prowadzona w ramach etatów i środków przyznanych Zakładowi X” stwierdzić należy, iż przedmiotowy zakład opieki zdrowotnej nie posiada samodzielności finansowej i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.
Do takiego wniosku upoważnia również zapis art.16 ustawy o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 ze zm.), z którego wynika, iż dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem służby więziennej określa ustawa budżetowa. Jednostkami organizacyjnymi Służby Więziennej są m.in. zakłady karne działające w formie państwowych jednostek budżetowych, które są zobligowane jak wcześniej wspomniano do prowadzenia gospodarki finansowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Utworzony
przy tej jednostce zakład opieki zdrowotnej nie posiada osobowości prawnej i nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru sądowego, co potwierdza również fakt nie złożenia przez wnioskującego o interpretację odpisu z KRS.
Preferencyjna stawka podatku od nieruchomości o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit.d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) dotyczy budynków, lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.
Użyte w ww. ustawie określenie „działalność gospodarcza” oznacza zgodnie z art.1a ust.1 pkt 4 ustawy – działalność o której mowa w przepisach Prawa działalności gospodarczej z zastrzeżeniem ust.2.
Przez przepisy Prawo działalności gospodarczej należy rozumieć ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). Zgodnie z art. 2 tej ustawy działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
ZOZ utworzony przy zakładzie karnym nie prowadzi żadnej z działalności wymienionej w cytowanym przepisie. Zgodnie natomiast z cytowanym już art. 115 § 1 kodeksu karnego wykonawczego, zapewnia natomiast świadczenia zdrowotne, które są udzielane określonej, odizolowanej grupie ludności (skazanym).
Takie działanie nie jest działalnością gospodarczą lecz realizacją ustawowo zagwarantowanych świadczeń na rzecz osób pozostających w odosobnieniu.
ZOZ utworzony przy zakładzie karnym nie jest też przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie posiada osobowości prawnej ani też nie jest jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ww. zakład jest częścią innej jednostki organizacyjnej jaką jest zakład X.
W tych okolicznościach faktycznych i prawnych należy stwierdzić, że do tego zakładu opieki zdrowotnej w obowiązującym stanie prawnym nie mają zastosowana przepisy art. 5 ust. 1 pkt 2 lit.d ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz.844 ze zm.) tj. brak podstaw do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości od budynków zajętych na więzienny szpital, a zatem budynki te winny być opodatkowane według stawki („od budynków pozostałych”) określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit.e ww. ustawy.
Na niniejszą interpretację przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj