Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-41/13-5/AD
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani , przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz potwierdzenie uiszczenia brakującej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy działalność w zakresie hodowli ślimaków afrykańskich jest zaliczana do działalności rolniczej, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zainteresowana zamierza w najbliższym czasie rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą, która polegać będzie m.in. na hodowli i sprzedaży ślimaka jadalnego. Hodowla ślimaka trwa od końca lutego do października, więc jest to okres ok. 9 miesięcy.

Dotychczas Wnioskodawczyni znalazła trzy interpretacje Izb Skarbowych, w których potwierdzono, że działalność w zakresie hodowli ślimaków afrykańskich jest zaliczana do działalności rolniczej, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 października 2011 r. - nr IBPBI/2/423-780/11/CzP, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 czerwca 2011 r. - nr ITPB1/415-443/11/DP, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 czerwca 2012 r. – nr IPTPP4/443-222/12-2/UNR).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że klasyfikacja statystyczna przyszłych świadczonych usług hodowli ślimaka jadalnego wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jest następująca: Sekcja A, jako Produkty rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa oraz usługi wspomagające, pod symbolem PKWiU: 01.49.23.0 jako: „Ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich”. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ani podatnikiem VAT zwolnionym (działalność nie została jeszcze zarejestrowana i prowadzona, dotychczas Wnioskodawczyni nie prowadziła również żadnej innej działalności gospodarczej). Dotychczas poniesione wydatki na przyszłą działalność gospodarczą w zakresie hodowli ślimaków jadalnych to głównie wydatki poniesione na remont i wyposażenie pomieszczeń oraz zakup niezbędnych materiałów i sprzętu. Są to m.in. materiały budowlane (np. styropiany, kleje, drzwi itp.), materiały elektryczne (np. przewody, osprzęt elektryczny, oprawy oświetleniowe, termowentylatory itp.), materiały sanitarne (np. pompy, rury, zlew itp.) oraz niezbędne wyposażenie jak np.: regały, deski do budowy m.in. paśników, siatki, folie, nawilżacze powietrza, kuwety do wylęgu, pojemniki do znosów, torf, pasza, tunel foliowy, itp. Łącznie ww. poniesione wydatki stanowią kwotę ok. 25 tys. zł. brutto. Nie są to wszystkie wydatki konieczne do uruchomienia działalności. Konieczne będzie jeszcze poniesienie wydatków m.in. na zakup i wykonanie specjalistycznego ogrodzenia, przygotowanie pola, zakup nasion, paszy itp. Zainteresowana wstępnie szacuje je na kwotę ok. 15 tys. zł. brutto.

Na większość z ww. poniesionych już wydatków Wnioskodawczyni posiada faktury VAT wystawione na nią czyli osobę fizyczną, tj. A.

Przyszłe wydatki związane z ww. działalnością będą dokumentowane jak wyżej fakturami VAT do czasu zarejestrowania działalności gospodarczej, a po jej zarejestrowaniu na podmiot prowadzący działalność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym danej działalności możliwe jest odliczanie VAT-u?

Zdaniem Wnioskodawczyni, możliwe jest odliczanie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – art. 86 ust. 11 ustawy.

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego – art. 86 ust. 13 ustawy.

Dla określenia, czy wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między tymi zakupami, a prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni, pośredni, jak również może dotyczyć takich czynności, które są niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Art. 96 w ust. 1 ustawy, stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Treść cyt. wcześniej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia. Oznacza to, że podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnotowego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Zainteresowana zamierza w najbliższym czasie rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą, która polegać będzie m.in. na hodowli i sprzedaży ślimaka jadalnego. Hodowla ślimaka trwa od końca lutego do października, więc jest to okres ok. 9 miesięcy. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ani podatnikiem VAT zwolnionym (działalność nie została jeszcze zarejestrowana i prowadzona, dotychczas Wnioskodawczyni nie prowadziła również żadnej innej działalności gospodarczej). Poniesione już wydatki na przyszłą działalność gospodarczą w zakresie hodowli ślimaków jadalnych to głównie wydatki poniesione na remont i wyposażenie pomieszczeń oraz zakup niezbędnych materiałów i sprzętu. Są to m.in. materiały budowlane (np. styropiany, kleje, drzwi itp.), materiały elektryczne (np. przewody, osprzęt elektryczny, oprawy oświetleniowe, termowentylatory itp.), materiały sanitarne (np. pompy, rury, zlew itp.) oraz niezbędne wyposażenie jak np.: regały, deski do budowy m.in. paśników, siatki, folie, nawilżacze powietrza, kuwety do wylęgu, pojemniki do znosów, torf, pasza, tunel foliowy, itp. Łącznie ww. poniesione wydatki stanowią kwotę ok. 25 tys. zł. brutto. Nie są to wszystkie wydatki konieczne do uruchomienia działalności. Konieczne będzie jeszcze poniesienie wydatków m.in. na zakup i wykonanie specjalistycznego ogrodzenia, przygotowanie pola, zakup nasion, paszy itp. Zainteresowana wstępnie szacuje je na kwotę ok. 15 tys. zł. brutto.

Na większość z ww. poniesionych już wydatków Wnioskodawczyni posiada faktury VAT wystawione na nią czyli osobę fizyczną, tj. A.

Przyszłe wydatki związane z ww. działalnością będą dokumentowane jak wyżej fakturami VAT do czasu zarejestrowania działalności gospodarczej, a po jej zarejestrowaniu na podmiot prowadzący działalność.

W interpretacji z dnia 17 kwietnia 2013 r. nr ILPP2/443-41/13-4/AD stwierdzono, że Wnioskodawczyni, która zamierza prowadzić działalność rolniczą polegająca na hodowli ślimaków spełnia definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej i jako rolnik ryczałtowy korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Wskazano jednak również, że Zainteresowana może zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96. W takim przypadku z tytułu prowadzonej działalności zainteresowana będzie mogła być podatnikiem podatku VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle przedstawionego stanu prawnego stwierdzić należy, iż ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że działalność gospodarcza, polegająca na hodowli i sprzedaży ślimaka jadalnego korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w zw. z poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy. W takiej sytuacji Zainteresowana nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od poniesionych na ten cel wydatków.

Jeśli natomiast Wnioskodawczyni zrezygnuje ze zwolnienia i dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96, wówczas od poniesionych wydatków jako związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki. Prawo to można zrealizować na zasadach określonych w cyt. przepisach art. 86 ust. 10, 11 i 13 ustawy, o ile nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, że w zakresie wniosku Zainteresowanej dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj