Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-918/12/BK
z 2 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 22 maja 2012r.), uzupełnionym w dniach 17 i 19 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych udzielania rabatów kwotowych w przypadku podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą opłacającego podatek dochodowy w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie skutków podatkowych udzielania rabatów kwotowych w przypadku podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą opłacającego podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 lipca 2012r. Znak: IBPBI/1/415-618/12/BK, IBPP3/443-512/12/AŚ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 17 i 19 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest kierowcą taksówki należącym do Stowarzyszenia Kierowców. Stowarzyszenie podpisuje w imieniu swoich członków umowy z różnymi firmami na przejazdy taksówkowe, rozliczane fakturami zbiorczymi wystawionymi przez Stowarzyszenie. Umowy te są zawierane na różne czasookresy, na podstawie ofert, jak również przetargów publicznych. Przy zawieraniu umowy w przetargach publicznych nie ma możliwości renegocjowania stawek w czasie trwania kontraktu. W trakcie trwania jednej z takich umów nastąpiła zmiana cennika obowiązującego na przejazdy taksówką. Opłata początkowa wzrosła o 1 zł (z 5 zł na kwotę 6 zł).

Z serwisu kas fiskalnych, Wnioskodawca uzyskał informację, że kasa fiskalna służy do rejestrowania obrotu, w której istnieje możliwość zaprogramowania rabatu procentowego lub wprowadzenia kwoty umownej przed rozpoczęciem kursu, natomiast nie ma możliwości technicznej zaprogramowania i używania rabatu kwotowego.

Ponieważ Stowarzyszenie nie może zmienić aneksem umowy w przetargu nieograniczonym spółki skarbu państwa, Wnioskodawcy jak i pozostałym kierowcom zalecono umieszczenie adnotacji na takim rachunku „udzielono rabatu w kwocie 1 zł’, który to rabat powoduje różnicę między rachunkiem, a paragonem fiskalnym. Wnioskodawca wskazuje, iż Stowarzyszenie po telefonicznej konsultacji w informacji podatkowej Ministerstwa Finansów dowiedziało się, że wypisanie rachunku mniejszego o 1 zł niż kwota paragonu fiskalnego nie powoduje uszczuplenia w podatku dochodowym, ponieważ przepisy takiej sytuacji nie określają. Ewentualne sankcje karne za prowadzenie takiej dokumentacji uzależnione są od osoby kontrolującej.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca rozlicza się w formie karty podatkowej. Nie jest podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 17 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  • jest członkiem Stowarzyszenia Kierowców, które zawiera umowy z kontrahentami, organizując pracę kierowców należących do Stowarzyszenia, co stanowi jeden z głównych celów statutowych działalności Stowarzyszenia. Umowa, której dotyczy pytanie, została zawarta w trybie przetargu nieograniczonego ze spółką Skarbu Państwa, w związku z tym w czasie trwania kontraktu nie ma możliwości renegocjowania stawek i zawarcia aneksu do umowy (umowa zawarta została na czas określony). Wnioskodawca jako kierowca wykonuje usługi taksówkowe zlecone przez Stowarzyszenie na rzecz kontrahenta, z którym Stowarzyszenie zawarło umowę, następnie
  • Wnioskodawca wystawia rachunki dla Stowarzyszenia za wykonane przez siebie przejazdy. Stowarzyszenie obciąża kontrahenta, zgodnie z zawartą umową zbiorczą fakturą za usługi taksówkowe,
  • Są to kursy bezgotówkowe. Kontrahent dokonuje zapłaty przelewem na rachunek Stowarzyszenia, a następnie od Stowarzyszenia Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za wystawione przez siebie rachunki w tej samej kwocie, którą Stowarzyszeniu zapłacił kontrahent.
  • umowę z kontrahentem o świadczenie usług przewozu, w imieniu Wnioskodawcy zawiera Stowarzyszenie. Fakt świadczenia przez Wnioskodawcę usług taksówkowych wynika z Jego członkowstwa w Stowarzyszeniu i związanych z nim obowiązków zawartych w statucie i regulaminach wewnętrznych,
  • opłaty za kursy wykonane przez Wnioskodawcę nie są stałe, są różne i zależą m.in. od ilości przejechanych kilometrów i czasu trwania usługi. Dla zobrazowania sytuacji wnioskodawca przedstawił następujący przykład: przed zmianą stawek kwota wystawionego rachunku była taka sama jak na paragonie fiskalnym, np. 10zł. Po zmianie stawek (wzrost o 1 zł) i w związku z brakiem możliwości umieszczania rabatu kwotowego na paragonie, po wydrukowaniu paragonu z kwotą 11 zł, Wnioskodawca wystawia rachunek na 10 zł, z adnotacją „udzielono rabatu 1 zł”. Stowarzyszenie obciąża kontrahenta kwotą 10 zł, zgodnie z obowiązująca umowę i taką też zapłatę Wnioskodawca otrzymuje od Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jakie są skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, wystawienia rachunku pomniejszonego o kwotę udzielonego rabatu?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawienie rachunku pomniejszonego o kwotę udzielonego rabatu jest prawidłowe z punktu widzenia przepisów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i nie powoduje uszczuplenia podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu - w warunkach określonych w części V tabeli - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. Tabela wymieniona w cytowanym przepisie stanowi załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, w której w części V Usługi transportowe pod Lp. 1 określono stawki karty podatkowej dla usług taksówkowych w zakresie przewozu osób, których wysokość uzależniona jest od liczby mieszkańców miejscowości, w której świadczone są usługi transportowe. Przy czym, wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, z zastrzeżeniem art. 27 ust. 4, ustala się dla podatników prowadzących działalność gospodarczą określoną w art. 23 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem tabeli "Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione" i pkt 5-11 - według stawek miesięcznych określonych w tabeli (art. 26 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy ci są jednak obowiązani wydawać na żądanie klienta rachunki i faktury, o których mowa w odrębnych przepisach, stwierdzające sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi, oraz przechowywać w kolejności numerów kopie tych rachunków i faktur w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.

W myśl natomiast art. 29 ust. 1 ww. ustawy, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności lub może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników. Przy czym informacje, jakie podlegają ujawnieniu we wniosku, o którym mowa w art. 29 ust. 1 cyt ustawy, o zastosowanie karty podatkowej wynikają z druku wniosku stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej z dnia 23 grudnia 2011 r. (Dz.U. Nr 293, poz. 1732). Wśród informacji tych, brak jest obowiązku wskazania rabatów jakie podatnik udziela klientom.

Na podstawie ww. wniosku, stosownie do treści art. 30 ust. 1 cyt. ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników. Podatek dochodowy w formie karty podatkowej, wynikający z decyzji, o której mowa w art. 30, podatnik obniża o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej w roku podatkowym, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o ile nie została odliczona od podatku dochodowego. Zasadę tę stosuje się również do podatników, o których mowa w art. 25 ust. 5 (art. 31 ust. 1 ww. ustawy).

Warunki utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej określa art. 40 ustawy z dnia 20 listopada 1998r, który w ust. 1 pkt 4 wskazuje, iż w przypadku gdy podatnik w rachunku lub fakturze stwierdzających sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi poda dane istotnie niezgodne ze stanem faktycznym naczelnik urzędu skarbowego stwierdza wygaśnięcie decyzji, o której mowa w art. 30 ust. 1.

W interpretacji indywidualnej z dnia 02 sierpnia 2012r. Znak: IBPBI/1/415-918/12/BK wskazano Wnioskodawcy warunki, jakie musi spełniać rachunek, aby został on uznany za dokument wystawiony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Mając powyższe na względzie, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy wystawiony przez Wnioskodawcę rachunek, będzie zawierał dane zgodne ze stanem faktycznym, to w związku z faktem, iż Wnioskodawca opłaca zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej, w wysokości ustalanej w decyzji przez Naczelnika właściwego urzędu skarbowego, zamieszczenie w tym rachunku informacji o kwocie udzielonego rabatu, nie będzie wywierało wpływu na wysokość opłacanego przez Niego podatku. Decyzja w sprawie ustalenia wysokości karty podatkowej jest podejmowana na podstawie informacji wynikających ze złożonego wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, na warunkach ściśle określonych w ustawie, niezależnie od faktycznej wysokości uzyskanego z tej działalności przez Wnioskodawcę przychodu. Tym samym udzielony rabat cenowy, jest w istocie neutralny podatkowo, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego. W myśl bowiem art. 36 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:

  1. o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:
    <
    1. powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
    2. mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji,
  2. likwidacji prowadzonej działalności.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym Ordynacji podatkowej oraz podatku od towarów i usług, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz.U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj