Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-318/13/JP
z 10 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013r. (data wpływu 11 marca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2013r. (data wpływu 27 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zakupu i fiskalizacji nowej kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zakupu i fiskalizacji nowej kasy fiskalnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2013r. (data wpływu 27 maja 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność od 1 marca 1996r. Zajmuje się produkcją gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Działalność była prowadzona zarówno dla firm jak i osób fizycznych. Zgodnie z art. 111 pkt 1 Wnioskodawca został zobowiązany do prowadzenia obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, która została zakupiona przez Wnioskodawcę 26 stycznia 1999r. Obecnie kasa fiskalna uległa zepsuciu i nie nadaje się do dalszego używania, Wnioskodawca od grudnia 2010r. nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Pismem z dnia 21 maja 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując że nie prowadzi i nie zamierza prowadzić sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tym, iż Wnioskodawca od grudnia 2010r. nie prowadził i obecnie nie przewiduje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zwraca się z zapytaniem, czy konieczny jest zakup i fiskalizacja nowej kasy fiskalnej?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 21 maja 2013r.):

Wnioskodawca nie musi dokonać zakupu i fiskalizacji nowej kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmujący się produkcją gotowych wyrobów metalowych, prowadził działalność zarówno dla firm jak i osób fizycznych. Wnioskodawca, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, został zobowiązany do prowadzenia obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, która została zakupiona przez Wnioskodawcę 26 stycznia 1999r. Obecnie kasa fiskalna uległa zepsuciu i nie nadaje się do dalszego używania. Wnioskodawca od grudnia 2010r. nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym wątpliwości Wnioskodawcy budzi czy w związku z tym, iż od grudnia 2010r. nie prowadził i obecnie nie przewiduje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych konieczny jest zakup i fiskalizacja nowej kasy fiskalnej.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, tj. na rzecz podmiotów wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy oraz mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca nie dokonuje i zgodnie ze swoim zamiarem nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie musi dokonać zakupu i fiskalizacji nowej kasy fiskalnej, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj