Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-352/13-2/AK
z 5 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02.05.2013 r. (data wpływu 06.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez spadkobiercę na podstawie faktur wystawionych na spadkodawcę - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 06.05.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez spadkobiercę na podstawie faktur wystawionych na spadkodawcę.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni od kilku lat opiekowała się ojcem chorym na Alzheimera. W maju 2012 r. złożyła wniosek do sądu o całkowite ubezwłasnowolnienie ojca z racji pogłębiającej się choroby. Jesienią 2012 r., podjęła decyzję o generalnym remoncie jego mieszkania z racji zniszczeń powstałych w wyniku choroby ojca (dewastacja mieszkania). Mówiąc o generalnym remoncie ma na myśli wymianę drzwi, okien, instalacji elektrycznej, hydraulicznej i gazowej, zdjęcie podłóg, zagruntowanie i pomalowanie ścian, założenie nowego piecyka gazowego oraz kuchenki gazowej- mieszkanie wymagało tak gruntownego remontu, ponieważ w czasie swojej postępującej choroby, ojciec dokonał sporych zniszczeń w mieszkaniu. Remont ten miał być finansowany z pieniędzy zarówno ojca, jak i Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni zadzwoniła do Urzędu Skarbowego w celu uzyskania informacji na kogo mają być brane rachunki za rzeczy, od których można odliczyć VAT. Od urzędnika otrzymała informację, iż rachunki muszą być na ojca, tj. na osobę, która jest właścicielem mieszkania. Remont zakończył się na początku grudnia 2012r. Kilka dni później ojciec nagle zmarł. Przy porządkowaniu rzeczy po ojcu, Wnioskodawczyni zebrała wszystkie faktury i udała się do US z zapytaniem, czy ma to rozliczyć w miejscu zamieszkania ojca lub swojego miejsca zamieszkania. Od Pani Kierownik Administracji Podatkowej US usłyszała, iż niemożliwe jest odliczenie VAT od faktur za remont, ponieważ są one wystawione na zmarłego ojca, a wnioskodawczyni nie miała żadnej formy użyczenia mieszkania. Na tłumaczenie, iż ojciec był w najgłębszym stopniu Alzheimera, w którym nie było z nim żadnego kontaktu i nie były możliwe z jego strony żadne działania prawne, usłyszała, iż powinna była to w jakiś sposób załatwić. 9 grudnia 2012r. ojciec nagle zmarł. 01 marca 2013 r. Wnioskodawczyni uzyskała poświadczenie dziedziczenia u notariusza. Zadzwoniła do Ministerstwa Finansów w celu uzyskania informacji, czy może wstąpić w miejsce ojca i odzyskać VAT od poniesionych kosztów. Uzyskała informację, iż według Ordynacji podatkowej spadkobierca nabywa prawa i obowiązki zmarłego. Natomiast US odmówił Wnioskodawczyni możliwości uzyskania tego zwrotu zasłaniając się tym, iż ojciec za życia mógł Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie użyczyć/przekazać mieszkanie. Sąd ubezwłasnowolnił ojca miesiąc po jego śmierci, a więc po 8 miesiącach od daty złożenia wniosku, a wyznaczenie Wnioskodawczyni jako opiekuna prawnego nastąpiło dopiero pod koniec marca 2013r, (akt zgonu został przesłany do sądu na początku stycznia 2013 r.)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przysługuje Wnioskodawczyni prawo o ubieganie się o częściowy zwrot wydatków tzw. zwrot VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje jej prawo do zwrotu VAT za remont mieszkania ojca, ponieważ według Ordynacji Podatkowej art. 97 § 1 spadkobierca nabywa prawa i obowiązki spadkodawcy. W związku z chorobą ojca nie było możliwe przepisanie użyczenie mieszkania za życia ojca, a sprawa o ubezwłasnowolnienie nie skończyła się przed Jego śmiercią. Z punktu prawnego nie byłam właścicielem nieruchomości, ale faktycznie nią zarządzałam, ponieważ ojciec mający głęboki stopień otępienia w chorobie Alzheimera (opinia biegłych sądowych), nie mógł w żaden sposób prawny załatwić tej sprawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 922 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych.

Kwestię daty nabycia spadku regulują z kolei przepisy art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego w świetle których spadkobierca nabywa spadek z chwilą śmierci spadkodawcy. Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie, że miało miejsce nabycie spadku przez spadkobierców.


W myśl art. 1025 § 1 Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.


Natomiast stosownie do § 2 domniemywa się, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą.


Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.


W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% natomiast od dnia 01.01.2011 r. stawką 23% (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.


W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Na podstawie art. 7 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w sprawach nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej.


W oparciu o art. 97 § 1 w zw. z art. 97 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, spadkobierca osoby, która poniosła wydatki wskazane w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, przejmuje także - odpowiednio - majątkowe prawa spadkodawcy i dotyczyć on będzie także zwrotu dokonanego na podstawie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Odpowiednie stosowanie tego przepisu oznacza, iż dotyczyć on będzie także publicznoprawnych praw i obowiązków wynikających z ww. ustawy. Zaznaczyć należy, iż „odpowiednie” stosowanie Ordynacji podatkowej oznacza, iż spadkobierca osoby, która poniosła wydatki wskazane w ww. ustawie, przejmuje także - odpowiednio - majątkowe prawa spadkodawcy. Nie może budzić wątpliwości, iż prawo zwrotu części wydatków jest prawem majątkowym, skoro dotyczy określonej kwoty pieniężnej. Nie można przy tym ograniczać uprawnienia spadkodawcy do otrzymania kwoty zwrotu w sytuacji, gdy stosowny wniosek w tym przedmiocie został złożony przez spadkodawcę. Skoro bowiem sytuacja prawna spadkodawcy była jasno w podanym zakresie określona przez ustawodawcę, a złożenie wniosku o zwrot powodowało jedynie realizację istniejącego uprawnienia, to prawo uzyskania zwrotu przechodzi na spadkobiercę niezależnie od tego, czy stosowny wniosek został złożony przez spadkodawcę, czy też uczyni to dopiero spadkobierca.

Samo złożenie wniosku nie powoduje bowiem powstania prawa do zwrotu, a stanowi wyłącznie niezbędny impuls do podjęcia działań przez organ podatkowy. Zwrócić bowiem trzeba uwagę na fakt, iż adresatami ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym są konsumenci, a nie osoby występujące w charakterze podatników VAT, a złożenie wniosku jest konieczne dla zidentyfikowania podmiotu domagającego się zwrotu i zweryfikowania, czy spełnia on warunki przewidziane w ww. ustawie.

Jeżeli zatem Ordynacja podatkowa przewiduje możliwość przejęcia przez spadkobierców przewidzianych w przepisach prawa podatkowego majątkowych praw i obowiązków spadkodawcy, to w podanym zakresie, dojdzie do przeniesienia tego prawa niezależnie od tego czy spadkodawca taki wniosek złożył, czy też tego nie uczynił.

Skoro bowiem przepis art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej znajduje zastosowanie odpowiednie, to dotyczyć on będzie także zwrotu dokonanego na podstawie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni jeżeli na podstawie poświadczenia dziedziczenia jest jedyną spadkobierczynią zmarłego przysługuje prawo ubiegania się o zwrotu części podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, natomiast jeżeli na podstawie poświadczenia dziedziczenia z dnia 01.03.2013 r. spadkobierców jest więcej, wówczas Wnioskodawczyni przysługuje prawo o ubieganie się o przedmiotowy zwrot proporcjonalnie do wysokości swojego udziału nabytego po ojcu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj