Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-199/13-4/ISN
z 5 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Doposażenie świetlicy wiejskiej w (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Doposażenie świetlicy wiejskiej w (…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy, sformułowanie pytania, stanowisko własne oraz podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie doposażenia świetlicy wiejskiej w … z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz złożeniem oświadczenia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa … o kwalifikowalności VAT dla osób fizycznych ubiegających się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowanych projektu, Wnioskodawca, jako osoba fizyczna (Sołtys wsi) …, zwrócił się z prośbą o interpretację indywidualną stwierdzającą, że nie jest on podatnikiem podatku VAT oraz, że realizując opisaną operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, który jest wykazany w kosztach kwalifikowanych projektu.

Dokładna nazwa projektu: „Doposażenie świetlicy wiejskiej w (…)”.

W związku z realizacją projektu zostały poniesione następujące wydatki, zakup:

  • szafa z drzwiami suwnymi -1 szt; netto - 3170,73; VAT 729,27; brutto 3900,00
  • zlewozmywak - 1 szt ; netto - 406,50 ; VAT - 93,50; brutto - 500,00
  • bateria - 1 szt ; netto - 243,90; VAT - 243,90 ; brutto - 300,00
  • meble kuchenne - 1 kpl ; netto - 4227,64; VAT- 972,36 ; brutto - 5200,00

Wartość faktury VAT 9900,00 w tym 1851,22 (podatek VAT).

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturą VAT nr …, wystawioną w dniu 2 stycznia 2013 r. przez firmę … z …, na nabywcę (Zainteresowanego). Wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany jest w prowadzonej działalności gospodarczej czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, ale we wniosku o płatność na doposażenie świetlicy wiejskiej w … występował, jako osoba fizyczna – Sołtys wsi ….

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu i poniesionymi wydatkami, w tym podatkiem VAT, Wnioskodawca może jako osoba fizyczna odliczyć zapłacony podatek od towarów i usług, który jest wliczony w koszty kwalifikowane projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami wykonywanymi przez niego, opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie będzie wnosił o odzyskanie tego podatku. Wydatki, w tym podatek VAT wliczony jest w koszty kwalifikowane projektu. Organ rozliczając projekt zwrócił się z zapytaniem, czy Wnioskodawca będzie wnioskował o odzyskanie podatku VAT, który zaliczył do kosztów swojego projektu, polegającego na doposażeniu świetlicy wiejskiej w … w meble i sprzęt kuchenny dla mieszkańców, z pieniędzy unijnych. Bez interpretacji indywidualnej w tej sprawie Zainteresowany nie będzie mógł rozliczyć działań projektowych. Wnioskodawca podkreślił, iż nie będzie czerpał żadnych pożytków w związku z doposażeniem świetlicy wiejskiej oraz, że wszystkie wydatki poniesione w projekcie nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego sformułowane zostały w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. „Doposażenie świetlicy wiejskiej w (…)”.

W związku z realizacją projektu zostały poniesione następujące wydatki, zakup:

  • szafa z drzwiami suwnymi -1 szt; netto - 3170,73; VAT 729,27; brutto 3900,00
  • zlewozmywak - 1 szt ; netto - 406,50 ; VAT - 93,50; brutto - 500,00
  • bateria - 1 szt ; netto - 243,90; VAT - 243,90 ; brutto - 300,00
  • meble kuchenne - 1 kpl ; netto - 4227,64; VAT- 972,36 ; brutto - 5200,00

Wartość faktury VAT 9900,00 w tym 1851,22 (podatek VAT).

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną w dniu 2 stycznia 2013 r., na nabywcę (Zainteresowanego). Wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany jest w prowadzonej działalności gospodarczej czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, ale we wniosku o płatność na doposażenie świetlicy wiejskiej w … występował, jako osoba fizyczna – Sołtys wsi ….

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary zakupione w celu realizacji projektu pn. „Doposażenie świetlicy wiejskiej w … – miejsca dziedzictwa kulturowego oraz integracji mieszkańców” – jak wskazał Wnioskodawca – nie będą miały związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Zainteresowany w związku z realizacją projektu pn. „Doposażenie świetlicy wiejskiej w (…)” nie może odliczyć zapłaconego podatku od towarów i usług, bowiem nabyte towary nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj