Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-9/13/MK
z 8 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustania obowiązku dokonywania wpłat oraz sposobu rocznego rozliczenia wpłat z zysku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustania obowiązku dokonywania wpłat oraz sposobu rocznego rozliczenia wpłat z zysku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka Akcyjna - jako jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa - była zobowiązana do zaliczkowych (kwartalnych) wpłat z zysku w ciągu roku obrotowego - w wysokości 15%.

Zgodnie z zawartą w (...) umową nieodpłatnego zbycia akcji, Województwo nabyło od Skarbu Państwa 100% ogółu akcji, przez co Jednostka utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa. Nieodpłatne zbycie akcji nastąpiło na podstawie art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.

Jednocześnie w dniu 27 grudnia 2012 roku Zarząd Spółki złożył do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o zmianę akcjonariusza spółki akcyjnej. Do dnia złożenia wniosku o interpretację nie wydano postanowienia w tym przedmiocie.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Z którym dniem Przedsiębiorstwo traci status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa i przestaje być zobowiązane do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa? Czy z dniem nieodpłatnego zbycia akcji, tj. 20 grudnia 2012 r., czy z dniem dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym dot. zmiany akcjonariusza Spółki ?
  2. Jaka jest podstawa do wyliczenia oraz termin rozliczenia wpłat z zysku w sytuacji, gdy Spółka traci status jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa ?


W ocenie Wnioskodawcy, dniem utraty statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa jest dzień zawarcia "Umowy o nieodpłatnym zbyciu akcji", tj. dzień 20 grudnia 2012 r. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154 poz. 792 ze zm.) obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji. Zatem, Spółka stoi na stanowisku, iż nie jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku za okresy rozliczeniowe po dniu 31 grudnia 2012 r.

Natomiast podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za rok obrotowy 2012 jest zysk po odliczeniu należnego podatku dochodowego obliczony za okres od 1 stycznia 2012 roku do ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. do 31 grudnia 2012 roku. Ostateczne rozliczenie wpłaty z zysku za okres od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r. Spółka zobowiązana jest rozliczyć na postawie złożonej rocznej deklaracji WZS-1R w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zgodnie z § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określania trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki skarbu Państwa oraz składania wzorów deklaracji (Dz. U. z 1996r. Nr 21 poz. 100 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 ze zm.) przepisy ustawy, stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 1 cyt. ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, spółki o których mowa w art. 1, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa. Przy czym wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego (art. 2 ust. 2 ustawy).

Tak więc obowiązkiem ich przekazywania na rzecz budżetu państwa obciążone są dwa rodzaje podmiotów: jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i spółki, w których własnością Skarbu Państwa są wszystkie akcje (udziały) poza akcjami (udziałami) nieodpłatnie udostępnionymi pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Obowiązek ten jest ściśle związany z osiąganiem przez nie zysku.

Przepisy wyżej powołanej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie definiują zysku w sposób szczególny dla potrzeb naliczania wpłat do budżetu. Oznacza to, że jest to zysk brutto ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330). W tym miejscu należy rozgraniczyć pojęcia "zysk" i "dochód" i nie utożsamiać podstawy naliczenia wpłaty z zysku z podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym. Określenie "zysk", będące terminem, którym posługuje się ustawa o rachunkowości, oznacza dodatni wynik finansowy, osiągnięty przez jednostkę za dany okres rozliczeniowy.

Na mocy art. 2 ust. 4 powołanej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5 ustawy). Obowiązek wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Natomiast szczegółowe zasady realizacji ww. obowiązków normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.).

Spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie kwartału roku obrotowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. Przy czym wpłaty z zysku za ostatni kwartał roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 ostatniego miesiąca tego kwartału, przy czym zysk ostatniego miesiąca tego kwartału przyjmuje się w wysokości miesiąca poprzedniego (§ 3 powołanego rozporządzenia).


Natomiast przepis § 5 rozporządzenia nakłada na spółki obowiązek dokonania ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości niewystępuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (WZS-1R - Deklaracja o wysokości zysku (straty) osiągniętego przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i o wpłatach z zysku za rok). W deklaracji według wzoru WZS-1R dany podatnik obowiązany jest wykazać dane dotyczące:


  • zysku brutto (straty brutto) według zatwierdzonego sprawozdania finansowego,
  • podatku dochodowego według ostatecznego rozliczenia,

i zgodnie z ww. § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Zaznaczyć należy w tym miejscu, że obowiązek wnoszenia wpłat z zysku ciąży na ww. spółkach przez cały okres ich bytu. Według postanowień art. 3 ustawy o wpłatach z zysku, w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów). Data ustania obowiązku dokonywania przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa wpłat z zysku do budżetu jest również datą, od której spółka, której akcje zbyto w przewidzianym trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw, przestaje podlegać przepisom ustawy o wpłatach z zysku. Dlatego też okres rozliczeniowy odnoszący się do wpłat z zysku musi się zamykać datą kończącą miesiąc, w którym doszło do zbycia akcji. Przepis ten stanowi, że utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa powoduje wyłączenie obowiązku dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym po upływie miesiąca następującego po miesiącu, w którym spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Wskazane wyłączenie wpłaty z zysku ma charakter obowiązku wyłączenia na przyszłość. Ustawodawca w przepisie art. 3 tej ustawy nie wypowiada się czy utrata tego statusu wyłącza obowiązek ostatecznego rozliczenia wpłaty z zysku za okres, gdy spółka jeszcze posiadała status spółki jednoosobowej Skarbu Państwa. Reasumując brak jest przepisu szczególnego wyłączającego obowiązek ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazano, że Wnioskodawca (Spółka Akcyjna), jako jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa, była zobowiązana do zaliczkowych (kwartalnych) wpłat z zysku w ciągu roku obrotowego - w wysokości 15%. W dniu 20 grudnia 2012 roku, zgodnie z zawartą w (...) umową nieodpłatnego zbycia akcji, Województwo nabyło od Skarbu Państwa 100% ogółu akcji, przez co Jednostka utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa. Nieodpłatne zbycie akcji nastąpiło na podstawie art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.


Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego, należy wskazać, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba spółki, w której Skarb Państwa posiada akcje, lub na wniosek organu wykonawczego związku jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze którego mieści się siedziba spółki, może zbyć nieodpłatnie część lub wszystkie posiadane przez Skarb Państwa akcje tej spółki na rzecz tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, o ile zostały spełnione łącznie następujące warunki:


  1. przedmiot działalności spółki jest związany z realizacją zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego;
  2. spółka wykonuje działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym, tworzone na podstawie przepisów odrębnych.


Zbycie akcji, o którym mowa w ust. 1, nie jest zbyciem akcji na zasadach ogólnych. Do zbycia akcji nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, ze zm.). Zbycie akcji jest jawne i następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej (art. 4b ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 216).

Spółka, która w ciągu roku obrotowego przestała spełniać warunki podmiotowe podlegania obowiązkowi w zakresie wpłat z zysku, określone w art. 1 pkt 1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, powinna dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację (WZS-1R) za okres roku obrotowego, w którym ciążył na niej obowiązek dokonywania wpłat z zysku, tj. okres od początku roku obrotowego, jeżeli w tym dniu Spółka była podmiotem, o którym mowa w art. 1 ww. ustawy, do końca miesiąca, w którym nastąpiło zbycie akcji Spółki, będących w posiadaniu Skarbu Państwa, w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości niewystępuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Ustawodawca, w przepisach § 2 i 5 rozporządzenia w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji, rozróżnił wpłaty dokonywane zaliczkowo od ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku. Ostateczne rozliczenie tych wpłat następuje po zakończeniu roku podatkowego i po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, bowiem dopiero wtedy znane są dane, które w sposób finalny i prawidłowy pozwalają na ustalenie wysokości tych wpłat, tj. wielkość zysku brutto za zakończony rok obrotowy i wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych za ten rok.

W konsekwencji, dniem utraty statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa jest dzień zawarcia "Umowy o nieodpłatnym zbyciu akcji", tj. dzień 20 grudnia 2012 r. Zatem, Spółka nie jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku za okresy rozliczeniowe po dniu 31 grudnia 2012 r. Natomiast podstawą ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za rok obrotowy 2012 jest zysk po odliczeniu należnego podatku dochodowego obliczony za okres od 1 stycznia 2012 do ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. do 31 grudnia 2012 roku. Ostateczne Spółka rozliczenie wpłaty z zysku za cały 2012 rok (okres od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.), a więc okres 12 kolejnych miesięcy (pomimo, że na dzień 31 grudnia 2012 roku nie była już jednoosobową spółką Skarbu Państwa) zobowiązana jest rozliczyć na postawie złożonej rocznej deklaracji WZS-1R w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Niezależnie bowiem od utraty statusu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania roku podatkowego, wpłaty z zysku dokonywane w ciągu roku mają charakter zaliczek, co oznacza, że nie są wpłatami w należnej, tj. w ostatecznej wysokości.

Stosownie do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy - odnośnie ustania obowiązku dokonywania wpłat oraz sposobu rocznego rozliczenia wpłat z zysku (braku obowiązku składania kwartalnych deklaracji za kolejne miesiące roku podatkowego, w których nie podlega już obowiązkowi dokonywania wpłat z zysku, konieczności rocznego rozliczenia wpłat z zysku po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego) - należało uznać za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj