Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-194/13-4/AS
z 10 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2013 r. (data wpływu 05.03.2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 30.05.2013 r. (data nadania 03.06.2013 r., data wpływu 06.06.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-194/13-2/AS z dnia 23.05.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu likwidacji spółdzielni – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 05.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu likwidacji spółdzielni.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni przez 37 lat była członkiem Spółdzielni Pracy, aż do chwili likwidacji Spółdzielni w 2012 roku. Wnioskodawczyni wniosła wymagane statutowe udziały do Spółdzielni i przez cały czas świadczyła pracę na rzecz Spółdzielni jako członek Spółdzielni. Uchwałą ostatniego Walnego Zgromadzenia, zgodnie z art. 125 paragraf 5 Prawa Spółdzielczego, powstały majątek Spółdzielni został podzielony między członków Spółdzielni, w myśl art. 3 Prawa Spółdzielczego, gdyż majątek Spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Kwota przeznaczona do ww. podziału została opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, a reszta podzielona na członków Spółdzielni. Przy wypłacaniu kwoty należnej Wnioskodawczyni z podziału majątku Spółdzielni, księgowość od tejże kwoty potrąciła Wnioskodawczyni podatek dochodowy w wysokości 19%, a Wnioskodawczyni otrzymała resztę pieniędzy.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 23 maja 2013 r. Nr IPPB2/415-194/13-2/AS wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego poprzez wskazanie czy dokonany zwrot na rzecz Wnioskodawczyni z tytułu podziału majątku likwidowanej Spółdzielni Pracy zawierał wyłącznie wartość wniesionego wkładu w postaci wniesionych statutowych udziałów, czy zwrócona kwota z tytułu podziału majątku likwidowanej spółdzielni zawierała nadwyżkę nad wniesionym wkładem, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie pismem z dnia 30.05.2013 r. (data wpływu 06.06.2013 r., data nadania w placówce pocztowej 03.06.2013 r.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wyjaśniła, że z tytułu członkostwa w zlikwidowanej Spółdzielni Pracy wniosła wymagane statutem udziały zgodnie z art. 19 prawa spółdzielczego i udziały te zostały Wnioskodawczyni zwrócone. Ponadto przez cały okres członkostwa w tej Spółdzielni Wnioskodawczyni była w niej zatrudniona (art. 181 prawa spółdzielczego), a majątek Spółdzielni powstał jedynie w wyniku osobistej pracy jej członków, przy czym nie były to wkłady, jak w spółdzielniach mieszkaniowych czy rolniczych, tylko nakłady na zakup lokalu, który został sprzedany przy likwidacji Spółdzielni. W czasie zatrudnienia w Spółdzielni Wnioskodawczyni nie otrzymywała jako jej członek dywidendy z tytułu podziału zysku, a sam lokal Spółdzielnia kupiła ze środków własnych, wypracowanych przez członków (w tym i przez Wnioskodawczynię). W chwili obecnej opodatkowanie kwoty należnej Wnioskodawczyni w wyniku podziału majątku Spółdzielni przy jej likwidacji jest kolejnym opodatkowaniem wcześniejszych nakładów, w ramach Spółdzielni, poniesionych na kupno lokalu gdyż ww. nakłady były już wcześniej opodatkowane. Przedstawiając powyższe wyjaśnienia Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji przepisów w sposób wskazany we wniosku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zasadne było potrącenie ww. podatku w wysokości 19% od kwoty należnej Wnioskodawczyni z podziału majątku zlikwidowanej Spółdzielni Pracy, której była członkiem i której majątek był prywatną własnością Wnioskodawczyni, a nadto kwota przeznaczona do podziału była wcześniej opodatkowana?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Ze względu na treść art. 3 i art. 125 paragraf 5 Prawa Spółdzielczego oraz art. 26 i art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Wnioskodawczyni uważa, że niezasadne jest ponowne opodatkowanie (w wysokości 19%) kwot otrzymanych jako były członek przy likwidacji Spółdzielni Pracy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Natomiast w myśl art. 24 ust. 5 pkt 3 tej ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni przez 37 lat była członkiem Spółdzielni Pracy, aż do chwili likwidacji Spółdzielni w 2012 roku. Wnioskodawczyni wniosła wymagane statutowe udziały do Spółdzielni i przez cały czas świadczyła pracę na rzecz Spółdzielni jako członek Spółdzielni. Uchwałą ostatniego Walnego Zgromadzenia, zgodnie z art. 125 paragraf 5 Prawa Spółdzielczego, powstały majątek Spółdzielni został podzielony między członków Spółdzielni, w myśl art. 3 Prawa Spółdzielczego. Kwota przeznaczona do ww. podziału została opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, a reszta podzielona na członków Spółdzielni. Przy wypłacaniu kwoty należnej Wnioskodawczyni z podziału majątku Spółdzielni, księgowość od tejże kwoty potrąciła Wnioskodawczyni podatek dochodowy w wysokości 19%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wyjaśniła, że z tytułu członkostwa w zlikwidowanej Spółdzielni wniosła wymagane statutem udziały zgodnie z art. 19 prawa spółdzielczego i udziały te zostały Wnioskodawczyni zwrócone.

Tryb likwidacji spółdzielni został uregulowany w ustawie z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. Nr 188 poz. 1848 z 2003 r.) w dziale XII zatytułowanym Likwidacja Spółdzielni.

Na podstawie przepisu art. 125 § 5 Prawa spółdzielczego, pozostały majątek spółdzielni zostaje przeznaczony na cele określone w uchwale ostatniego walnego zgromadzenia, wobec czego możliwe jest przekazanie tego majątku członkom spółdzielni.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz opisany stan faktyczny podział majątku likwidowanej Spółdzielni, skutkuje powstaniem dochodu z tytułu udziału w zysku osób prawnych dla Wnioskodawczyni - członka Spółdzielni.

Jednocześnie należy mieć na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy, którego opodatkowaniu nie podlega wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni.

W konsekwencji wartość majątku, który Wnioskodawczyni otrzymała jako członek spółdzielni w związku z likwidacją Spółdzielni, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy tylko w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia wkładów w Spółdzielni. Natomiast różnica pomiędzy wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółdzielni, a kosztem objęcia wkładów w Spółdzielni podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w związku z likwidacją osoby prawnej.

W przedstawionym stanie faktycznym przychód ten stanowi wartość otrzymanego majątku likwidacyjnego czyli wartość udziału w spółdzielni przekazanego członkom Spółdzielni w części przekraczającej koszt nabycia lub objęcia przez Wnioskodawczynię (Spółdzielcę) wkładów (udziałów) w Spółdzielni, a zatem zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (ust. 6 ww. artykułu).

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do ust. 4 tego artykułu, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


Reasumując, w wyniku podziału majątku pozostałego po likwidacji Spółdzielni Pracy Wnioskodawczyni – jako członek Spółdzielni uzyskała przychód z kapitałów pieniężnych. Zatem, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega różnica pomiędzy wartością otrzymanych środków przekazanych Wnioskodawczyni, jako członkowi Spółdzielni a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie wkładów w Spółdzielni.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj