Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-270/13/JP
z 5 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013r. (data wpływu 1 marca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 31 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w odniesieniu do sieci wodociągowej oraz elementów promocji wykonanych w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w odniesieniu do sieci wodociągowej oraz elementów promocji wykonanych w ramach projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2013r. (data wpływu 1 marca 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na projekt pn. „…”. Inwestycja ta została w całości wykonana w 2007r. Na 2013r. planuje się jedynie poinformowanie społeczeństwa o unijnym źródle dofinansowania inwestycji (tzw. promocja projektu). Z uwagi na fakt, iż Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym zaznaczono, iż za realizację projektu odpowiedzialny był Urząd Miasta.

Jednym z warunków podpisania umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą ...2007-2013 jest dostarczenie Informacji z Biura Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia tzw. kwalifikowalności podatku VAT, sprowadzającej się do potwierdzenia, iż beneficjent nie może odzyskać podatku VAT wskazanego we wniosku aplikacyjnym jako koszt kwalifikowany. W tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć Miasto działające poprzez Urząd Miasta.

Przedmiotem projektu była budowa sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przy ul. … . Z uwagi na zapisy programu operacyjnego kosztem kwalifikowanym inwestycji są tylko koszty związane z budową sieci wodociągowej oraz elementy obowiązkowej promocji unijnego źródła dofinansowania. I tylko VAT od ww. elementów zaliczony jest to kosztów kwalifikowanych projektu. W związku z tym opis stanu faktycznego odnosi się jedynie do tych elementów, które mają znaczenie do określenia tzw. kwalifikowalności VAT w projekcie dofinansowanym ze źródeł UE.

Jak już wspomniano wyżej inwestycja została w całości wykonana w 2007r. Bezpośrednio po zakończeniu inwestycji, sieć wodociągowa została przekazana na podstawie umowy w bezpłatne użyczenie PWiK Sp. z o.o. - spółce będącej własnością Miasta powołanej do wykonywania zadań własnych gminy w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. To właśnie ta spółka wykorzystywała użyczony bezpłatnie wodociąg do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży wody).

W dniu 18 marca 2009r. sieć wodociągowa została wniesiona aportem do PWiK Sp. z o.o. Za sieć o ówczesnej wartości 1 219 502,00 zł Miasto nabyło 2439 nowych udziałów w spółce. Wg obowiązujących w tym czasie przepisów (§ 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) aporty wnoszone do spółek prawa handlowego były zwolnione z podatku VAT. Nie było więc prawnej możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części lub otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT od wybudowanej sieci wodociągowej. Po przekazaniu sieci wodociągowej do spółki nie zmienił się podmiot wykorzystujący powstałą sieć do wykonywania czynności opodatkowanych. Był nim nadal PWiK Sp. z o.o.

Jeżeli chodzi natomiast o elementy promocji projektu to nie są one w żaden sposób związane z uzyskiwaniem przychodów i sprowadzać się będą do umieszczenia 2 tablic pamiątkowych na terenie uzbrojonej strefy.

Wszystkie usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT. Miasto realizując poprzez Urząd Miasta opisany wyżej projekt nie mogło odzyskać podatku VAT ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W analizie finansowej projektu wskazano co prawda, iż beneficjent uzyska przychody z przedsięwzięcia (nabycie udziałów w spółce w zamian za przekazany majątek) jednak przychód ten nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi (wniesienie aportu do spółki prawa handlowego było w marcu 2009r. zwolnione z podatku VAT). W związku z tym podatek VAT od usług związanych z budową sieci wodociągowej oraz promocją projektu zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu.

Pismem z dnia 27 maja 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że sieć wodociągowa została wniesiona aportem do PWiK Sp. z o.o. bezpośrednio po okresie nieodpłatnego użytkowania.

Wszystkie faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby budowy sieci wodociągowej i tzw. „promocji projektu” zostały wystawione na Wnioskodawcę tj. Miasto działające poprzez Urząd Miasta.

Wydatki na realizację projektu były ponoszone w następujących okresach:

  • budowa sieci wodociągowej - od 3 października 2007r. do 21 grudnia 2007r.,
  • promocja projektu - 21 czerwca 2013r. (jedna faktura obejmująca zaplanowane działania promocyjne)

Działania promocyjne w projektach dofinansowanych ze środków UE mają na celu poinformowanie społeczeństwa o fakcie finansowania danej infrastruktury ze środków wspólnoty. Z uwagi na fakt, iż w opisywanym projekcie dofinansowana została wyłącznie budowa sieci wodociągowej (sieć kanalizacyjna jest w projekcie tzw. kosztem niekwalifikowanym, nie objętym dofinansowaniem środkami UE) działania promocyjne o których mowa we wniosku dotyczą tylko sieci wodociągowej. Dokonany dnia 18 marca 2009r. aport sieci wodociągowej do PWiK Sp. z o.o. korzystał ze zwolnienia z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do sieci wodociągowej oraz elementów promocji wykonanych w ramach projektu pn. „…” realizowanego przez Urząd Miasta - jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Miasta, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W odniesieniu do sieci wodociągowej oraz elementów promocji wykonanych w ramach projektu pn. „…” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 na projekt pn. „…”. Inwestycja ta została w całości wykonana w 2007r. Na 2013r. planuje się jedynie poinformowanie społeczeństwa o unijnym źródle dofinansowania inwestycji (tzw. promocja projektu). Przedmiotem projektu była budowa sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przy ul. … .

Inwestycja została w całości wykonana w 2007r. Bezpośrednio po zakończeniu inwestycji, sieć wodociągowa została przekazana na podstawie umowy w bezpłatne użyczenie spółce będącej własnością Miasta powołanej do wykonywania zadań własnych gminy w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. To właśnie ta spółka wykorzystywała użyczony bezpłatnie wodociąg do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaży wody). W dniu 18 marca 2009r. sieć wodociągowa została wniesiona aportem spółki z o. o. Dokonany aport korzystał ze zwolnienia od podatku VAT.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wytworzeniem sieci wodociągowej oraz z efektami promocji projektu.

Bezpłatne użyczenie wytworzonej w efekcie projektu sieci wodociągowej stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Aby daną czynność uznać za odpłatną muszą być spełnione łącznie obydwie przesłanki. Wystarczy, że jedna z przesłanek nie zostanie spełniona, czynności takiej nie można uznać za czynność odpłatną podlegającą opodatkowaniu. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Jak już wcześniej wskazano, w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż podejmowana przez Wnioskodawcę inwestycja w postaci wykonania sieci wodociągowej, która została następnie przekazana w nieodpłatne użyczenie spółce z o. o. mieści się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej. Zatem pierwsza przesłanka wynikająca z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie została spełniona, co wyklucza uznanie tej czynności za odpłatną w świetle ww. przepisu.

Zatem przekazanie przez Gminę sieci wodociągowej do nieodpłatnego użytkowania spółce z o. o. nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie została spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w związku z budową sieci wodociągowej nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Czynności opodatkowane z wykorzystaniem powstałej sieci wodociągowej wykonywała bowiem spółka z o. o., która jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z budową sieci wodociągowej.

W dniu 18 marca 2009r. przedmiotowa sieć została wniesiona aportem do spółki z o. o. Wskazać w tym miejscu należy, że w dniu 1 grudnia 2008r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Nowe przepisy co do zasady nie przewidywały zwolnienia od podatku VAT aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta była opodatkowana.

Jednakże zgodnie z przepisem § 38 ww. rozporządzenia w okresie do dnia 31 marca 2009r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego mogło być stosowane zwolnienie od podatku. Podatnik mógł sam zdecydować, czy chce opodatkować aport podatkiem od towarów i usług, czy też wybrać zwolnienie tej czynności z opodatkowania. Natomiast po tej dacie, wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Jak wyraźnie wskazał Wnioskodawca dokonany dnia 18 marca 2009r. aport sieci wodociągowej do spółki z o.o. korzystał ze zwolnienia z podatku VAT. Sieć wodociągowa została wniesiona aportem bezpośrednio po okresie nieodpłatnego użytkowania.

Zatem z uwagi na brak związku dokonanych zakupów na wytworzenie sieci wodociągowej z wykonywaniem czynności opodatkowanych (najpierw nieodpłatne użyczenie a następnie bezpośrednio po tym okresie aport zwolniony z podatku VAT) Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane na towary i usługi na wytworzenie sieci wodociągowej.

Odnośnie natomiast wydatków na promocję projektu wskazać należy, że promocja ta odnosi się jedynie do sieci wodociagowej. Wnioskodawca wskazał, że działania promocyjne w projektach dofinansowanych ze środków UE mają na celu poinformowanie społeczeństwa o fakcie finansowania danej infrastruktury ze środków wspólnoty. Z uwagi na fakt, iż w opisywanym projekcie dofinansowana została wyłącznie budowa sieci wodociągowej działania promocyjne o których mowa we wniosku dotyczą tylko sieci wodociągowej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że elementy promocji projektu nie są w żaden sposób związane z uzyskiwaniem przychodów i sprowadzać się będą do umieszczenia 2 tablic pamiątkowych na terenie uzbrojonej strefy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ budowa sieci wodociagowej nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto jak wskazał Wnioskodawca elementy promocji projektu nie są w żaden sposób związane z uzyskiwaniem przychodów, zatem promocja projektu, która sprowadzać się będą do umieszczenia 2 tablic pamiątkowych na terenie uzbrojonej strefy, nie będzie również miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma również prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wydatki ponoszone na realizację promocji projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do sieci wodociągowej oraz elementów promocji wykonanych w ramach projektu pn. „…”. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do sieci wodociągowej oraz elementów promocji wykonanych w ramach projektu pn. „…” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania sieci wodociągowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj