Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-194/13-5/JM
z 26 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-194/13-5/JM
Data
2013.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
projektowanie
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy po przekroczeniu limitu kwotowego obowiązującego dla zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej można korzystać ze zwolnienia do jej stosowania dla sprzedaży montażu schodów własnej produkcji, właściwego dla czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania?



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży montażu schodów własnej produkcji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług projektowania, wykonania i montażu schodów oraz w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 czerwca 2013 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Zdarzenie przyszłe I

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (…) w zakresie projektowania i montażu schodów (PKD: 74.10.Z, 43.32.Z). Zostanie ona poszerzona o produkcję schodów (PKD: 16.23.Z – Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa). W ramach działalności zostanie zawarta z osobą fizyczną umowa o wykonanie przez firmę Wnioskodawcy montażu schodów samonośnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.

W umowie zostanie określone, że:

  1. schody mają być zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Wnioskodawcy na podstawie szczegółowych ustaleń i wykonanych w budynku pomiarów;
  2. cena obejmuje zaprojektowanie, produkcję i montaż schodów;
  3. powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego, w którym zostaną zamontowane schody nie przekracza 300 m2.

Zdarzenie przyszłe II

Prowadzenie działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął 01.09.2012 r. Zarówno w ubiegłym, jak i w bieżącym roku przedmiotem sprzedaży dla osób fizycznych były tylko roboty budowlano-montażowe (montaż schodów samonośnych w budownictwie mieszkaniowym z użyciem zakupionych elementów). W przyszłości będą również montowane (instalowane) schody własnej produkcji, co również jest klasyfikowane jako roboty budowlane specjalistyczne.

Dla każdej sprzedaży była i nadal będzie sporządzana umowa na montaż schodów. Fakt sprzedaży jest udokumentowany rachunkiem (Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT), a po rezygnacji ze zwolnienia z VAT będzie dokumentowany fakturą. Formą płatności jest i nadal będzie gotówka lub przelew bankowy. Limitu wartości sprzedaży uprawniającego do zwolnienia ze stosowania kasy rejestrującej Wnioskodawca nie przekroczył zarówno w 2012 roku (sprzedaż poniżej 20000 zł), jak i w bieżącym roku (poniżej 20000 zł). W poprzednim (2012 r.) liczba montaży schodów była mniejsza niż 25, a liczba odbiorców mniejsza niż 10.

Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych przekroczy w bieżącym roku 20000zł przy ilości odbiorców mniejszej niż 20 i ilości świadczonych montaży mniejszej niż 50.

Punkty 1 oraz 2 dotyczą zdarzenia I:

  1. Usługa montażu schodów zostanie wykonana w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, który na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. u. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) zalicza się do grupy o symbolu PKOB 111.
  2. Usługa montażu schodów własnej produkcji będąca przedmiotem wniosku, będzie wykonana w ramach budowy obiektu budowlanego zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Punkty 3-6 dotyczą zdarzenia II:

  1. Każde świadczenie usługi montażu schodów jest i będzie dokumentowane rachunkiem, a po rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT będzie dokumentowane fakturą.
  2. Każdy rachunek a w przyszłości faktura potwierdzające wykonanie montażu schodów, zawiera i będzie zawierać dane identyfikujące odbiorcę.
  3. Przed 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca nie rozpoczął prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ Wnioskodawca nie podlegał temu obowiązkowi zgodnie z § 3 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 26.07.2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. nr 138 poz. 930).
  4. W przypadku, gdy zapłata za wykonane usługi nastąpi na rachunek bankowy Wnioskodawcy, to z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po przekroczeniu limitu kwotowego obowiązującego dla zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej można korzystać ze zwolnienia do jej stosowania dla sprzedaży montażu schodów własnej produkcji, właściwego dla czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Dotyczy zdarzenia II

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednak Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 29.11.2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r poz. 1382) zwalnia z obowiązku stosowania kasy niektóre czynności (§ 2.1).

Pozycja 34 załącznika mówi, że zwolniona jest sprzedaż dotycząca następujących czynności: świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile są spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę,
  2. liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż na rzecz osób fizycznych obejmuje i nadal obejmować będzie roboty budowlano-montażowe na podstawie umów zawieranych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Taka klasyfikacja wykonywanych czynności wynika z pkt 5.3.4 Zasad Metodycznych PKWiU z 2008 r. (budowlane roboty instalacyjne i montażowe, włączając montaż stolarki budowlanej własnej produkcji klasyfikuje się w dziale 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”).

Każde świadczenie montażu schodów dokumentowane jest rachunkiem, a po rezygnacji ze zwolnienia z VAT fakturą.

Rachunki zawierają, a faktury będą zawierać dane identyfikujące odbiorcę. Liczba świadczonych montaży schodów w poprzednim roku podatkowym (2012) była mniejsza niż 25, a liczba odbiorców mniejsza niż 10. Działalność była rozpoczęta w drugim półroczu 2012 r., a dodatkowo wartość sprzedaży w 2012 r nie przekroczyła 20000 zł.

Podsumowując:

Ponieważ warunki sprzedaży dokonanej przez firmę Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych tj.: ilość odbiorców i ilość rachunków oraz rodzaj sprzedaży (montaż schodów jako roboty budowlano-montażowe) spełniają warunki wymienione w poz. 34 załącznika do przywołanego Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 29.11.2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), więc czynności te są zwolnione z ewidencjonowania.

Tym samym sprzedaż montażu schodów w budynku mieszkalnym nie musi być ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej bez względu na wartość sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży montażu schodów własnej produkcji uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika usług.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.(…).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia, (§ 3 ust. 2).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Stosownie do treści § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 34 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Zgodnie § 7 ust. 4 zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 ust. 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia.

Należy wskazać, iż Wnioskodawca nie dokonuje dostawy i nie świadczy usług wymienionych w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, względem których nie stosuje się, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzenie działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął 01.09.2012 r. Zarówno w ubiegłym, jak i w bieżącym roku przedmiotem sprzedaży dla osób fizycznych były tylko roboty budowlano-montażowe (montaż schodów samonośnych w budownictwie mieszkaniowym z użyciem zakupionych elementów). W przyszłości będą również montowane (instalowane) schody własnej produkcji, co również jest klasyfikowane jako roboty budowlane specjalistyczne. Fakt sprzedaży jest udokumentowany rachunkiem (Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT), a po rezygnacji ze zwolnienia z VAT będzie dokumentowany fakturą. Formą płatności jest i nadal będzie gotówka lub przelew bankowy. Limitu wartości sprzedaży uprawniającego do zwolnienia ze stosowania kasy rejestrującej Wnioskodawca nie przekroczył zarówno w 2012 roku (sprzedaż poniżej 20000 zł), jak i w bieżącym roku (poniżej 20000 zł). W poprzednim (2012 r.) liczba montaży schodów była mniejsza niż 25, a liczba odbiorców mniejsza niż 10. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych przekroczy w bieżącym roku 20000 zł przy ilości odbiorców mniejszej niż 20 i ilości świadczonych montaży mniejszej niż 50. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2013 r.

Z powołanych przepisów wynika, iż podatnik, który utraci prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę oraz liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Jak wskazał Wnioskodawca, liczba świadczonych usług w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 25, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 10. W 2013 r. liczba świadczonych usług nie przekroczy 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie będzie mniejsza niż 10.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż zostaną spełnione warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług montażu schodów własnej produkcji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, nawet po przekroczeniu obrotu w kwocie 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej niż do końca 2014 r. Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, o ile wszystkie usługi będzie dokumentował fakturami (rachunkami) i nie wystąpi przekroczenie obowiązujących limitów, o których mowa w ww. poz. 34 załącznika do rozporządzenia oraz Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj