Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/415-1445/12/BK
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 27 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 listopada 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia w II kwartale 2011 r. złożyła w Urzędzie Marszałkowskim w wniosek o dofinansowanie planowanych nakładów w wysokości 50% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. „…….”. Projekt dotyczy docieplenia ścian budynków, remontu loggi, wymiany stolarki okiennej i dźwigów osobowych. Ww. projekt został złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego …..2007-2013, oś priorytetowa 4 – Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast”, Działanie 4.1 –„Humanizacja blokowisk”, Poddziałanie 4.1.1 – Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty”. Wniosek uzyskał pozytywną ocenę formalną i merytoryczną. Spółdzielnia podpisała stosowną umowę z Województwem ……na dofinansowanie ww. projektu. Do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem środkami UE zaliczono planowane nakłady w wysokości brutto. Spółdzielnia, w związku z zaliczeniem VAT do kosztów kwalifikowanych ma obowiązek dostarczenia do Urzędu Marszałkowskiego pisemnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej, że nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykonywanych usług objętych ww. projektem. Realizacja projektu została rozpoczęta, a wydatki poniesione na jego realizację udokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, co jest niezbędnym warunkiem rozliczenia projektu przez instytucję Zarządzającą. Część nakładów niesfinansowanych dotacją, stanowiących 50% kosztów kwalifikowanych rozliczona zostanie z funduszem remontowym tej nieruchomości, która objęta jest projektem. Inwestycja będzie służyła działalności zwolnionej, a także w znikomej części działalności opodatkowanej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT (np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych oraz działalność zwolnioną VAT, w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11). Spółdzielnia zarządza 32 nieruchomościami mieszkalnymi. W niektórych z nich znajdują się lokale mieszkalne. W nieruchomości objętej projektem znajdują się lokale mieszkalne o powierzchni 9.962,71 m2 i lokale przeznaczone pod wynajem o łącznej powierzchni 28,20 m2. Spółdzielnia prowadzi ewidencję i rozliczenie przychodów i kosztów odrębnie dla każdej nieruchomości, o której mowa w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów usług proporcja określona na podstawie ust. 2-8 za 2011 r. dla całego podmiotu wyniosła 7,07%. Spółdzielnia na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów i kosztów nieruchomości przy ulicy Podgórnej 2-7 ma możliwość ustalenia wskaźnika proporcji dla tej nieruchomości, który za 2011 r. wyniósł 0,28 %.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółdzielnia mieszkaniowa ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wyżej wskazanego projektu, dotyczącego nieruchomości dofinansowanej ze środków Unii Europejskiej?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż pobierane opłaty, zgodnie z art. ust. 1, 2,4, 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zwolnione są z podatku. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do doliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku określona w fakturach otrzymanych prze podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., art. 90 stanowi, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekracza 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0 %. Wskaźnik proporcji dla nieruchomości przy ulicy Podgórnej 2-7 za rok 2011 wyniósł 0,28 %, co stanowi podstawę uznania, że proporcja ta wynosi 0 %.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zasady ustalania proporcji zostały określone w art. 90 ust. 4-10 ustawy.


Wskazać należy, iż stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:


  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, ze proporcja ta wynosi 0%


Z cytowanych wyżej regulacji art. 90 ustawy wynika, że proporcja ustalana jest w oparciu o obrót.

Natomiast obrotem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.. „”. Projekt dotyczy docieplenia ścian budynków, remontu loggi, wymiany stolarki okiennej i dźwigów osobowych. Inwestycja będzie służyła działalności zwolnionej, a także w znikomej części działalności opodatkowanej (wyliczony wskaźnik proporcji dla przedmiotowej nieruchomości, za 2011 r. wyniósł 0,28 %). Wnioskodawca świadczy zarówno czynności zwolnione od podatku (czynności, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy), jak i prowadzi działalność opodatkowaną (wynajem lokali użytkowych). Proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku od towarów i usług za 2011 r. dla całego podmiotu wyniosła 7,07%.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa wskazać należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż fakt ustalenia wskaźnika proporcji za 2011 r. na poziomie 0,28% wyłącznie dla nieruchomości objętej projektem przesądza o braku prawa do odliczenia podatku. Zauważyć bowiem należy, iż w przypadku dokonywania odliczenia metodą tzw. proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 należy brać pod uwagę cały osiągnięty obrót w danym roku podatkowym, a nie tylko obrót osiągnięty z tytułu czynności świadczonych dla przedmiotowej nieruchomości. Niemniej jednak przedstawiony stan faktyczny daje podstawę, aby stwierdzić, iż w niniejszej sprawie przy realizacji prawa do odliczenia należy kierować się przede wszystkim zapisem art. 86 i 90 ust. 1 ustawy, co w ocenie organu prowadzi do wniosku, iż niektóre z poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków, związanych z przedmiotowym projektem da się w sposób bezpośredni przyporządkować do określonego rodzaju sprzedaży, tj. np. wymiana stolarki okiennej, czy remont loggii w lokalach użytkowych, będących przedmiotem najmu, dotyczy sprzedaży opodatkowanej, a w lokalach mieszkalnych - sprzedaży zwolnionej. A zatem, w tym przypadku występuje prawo do odliczenia (bądź brak tego prawa) na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy, a nie jak wskazano – art. 90 ust. 2-10. W przypadku natomiast pozostałych wymienionych wydatków nie można także podzielić stanowiska Wnioskodawcy, co do braku w całości prawa do odliczenia, bowiem w zakresie odpowiadającym sprzedaży opodatkowanej (chociażby była ona, tak jak wskazano - znikoma) prawo to przysługuje. W tym miejscu wskazać należy, iż prawidłowe wyliczenie zakresu prawa do odliczenia należy do obowiązków podatnika. Zatem ustalony w oparciu o art. 90 ust. 1 ustawy zakres prawa do odliczenia winien być miarodajny i uzasadniony. Jednakże to wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie ustalić stosowny klucz podziału w celu wyliczenia prawidłowej kwoty podatku naliczonego do odliczenia np. stosując przy wyliczeniu klucz powierzchniowy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj