Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1368/12/BK
z 4 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2012 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu … lutego 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych i podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest zobowiązana na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz w oparciu o ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem cmentarzy. Zadania te należą do zadań własnych Gminy. Gmina zawarła umowę z wybranym administratorem na administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego. Zgodnie z zapisami umowy, administrator zobowiązany jest do administrowania i zarządzania cmentarzem, w tym między innymi do pobierania opłaty cmentarnej powiększonej o podatek VAT. Pobierana opłata przekazywana jest w całości przez zarządcę do budżetu Gminy. Za zarządzanie cmentarzem Gmina wypłaca wykonawcy wynagrodzenie ryczałtowe na podstawie wystawionej przez administratora faktury. Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, w związku z otrzymywaniem opłat cmentarnych, będących dochodem Gminy wystawia na rzecz klientów wnoszących te opłaty faktury VAT, ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich podatek w wysokości 8%. Faktury, które dotyczą osób fizycznych ewidencjonowane są na kasie. Zarządca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, ale nie posiada kasy fiskalnej. Klient przychodzi do zarządcy w celu dokonania czynności administracyjnej i otrzymuje informację o wysokości należnej opłaty. Z tą informacją udaje się do Urzędu Miasta, gdzie w kasie dokonuje wpłaty. Kasjer przeprowadza transakcję przy użyciu kasy fiskalnej. Po dokonaniu wpłaty klient wraca do zarządcy, który na podstawie przedstawionego dowodu wpłaty dokonuje czynności administracyjnych (wpis do księgi, przedłużenie ważności grobu, zakup miejsca). Na prośbę klienta Urząd wystawia fakturę VAT. Gdy klient nie zgłasza potrzeby posiadania faktury wówczas na podstawie paragonów z kasy fiskalnej na te wpłaty wystawia się fakturę wewnętrzną w celu zaewidencjonowania sprzedaży.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina Miejska w sposób prawidłowy rozlicza pobieraną przez administratora opłatę?


Zdaniem Wnioskodawcy, zweryfikowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia …. lutego 2013 r., czynności polegające na wniesieniu opłaty cmentarnej powinny być potwierdzone fakturami wystawionymi przez Gminę na rzecz klientów wnoszących opłatę. Ponieważ dotyczą osób fizycznych, muszą być zaewidencjonowane w kasie fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei zgodnie z art. 106 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Generalnie zatem faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży dokonanej przez podatnika podatku od towarów i usług.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.


Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1, 6, 7 i 8 ww. ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:


  • dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
  • przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.);
  • stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
  • dokonywać wydruku emitowanych przez kasę rejestrującą dokumentów i ich kopii na nośniku papierowym.


Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, iż, skoro Gmina pobiera opłaty cmentarne od osób fizycznych (a zarządca nie posiada kas fiskalnych), to prawidłowym jest ewidencjonowanie tych opłat na kasie fiskalnej Gminy i dokumentowanie tej sprzedaży fakturami VAT, w przypadku sytuacji, o której mowa w powołanym art. 106 ust. 4 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj