Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-55/13-4/AG
z 11 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 marca 2013 r. znak ILPB1/415-55/13-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 marca 2013 r., a w dniu 29 marca 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 27 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, w części E.2. – jako rodzaj sprawy Zainteresowana wskazała podatek dochodowy od osób fizycznych (poz. 54). Natomiast w części E.3. poz. 61 wniosku jako przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni wskazała: „ art. 17 ust. 1 pkt 5 updof”. W pozycji 69 wniosku zadano pytanie o treści: „Czy od otrzymanej premii inwestycyjnej należy odprowadzić podatek dochodowy”.

Wobec powyższego pismem z dnia 22 marca 2013 r. nr ILPB1/415-55/13-2/AG, tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię m.in. do wskazania, czy przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być wyłącznie analiza przytoczonego przez Wnioskodawczynię przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) w odniesieniu do zadanego pytania, czy też wniosek dotyczy również innych przepisów ww. ustawy, a jeśli tak wówczas należało wskazać te przepisy. Wskazano również, że jeżeli przedmiotem interpretacji ma być analiza przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego w kontekście stosowania art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas należy uzupełnić opis przedstawionych informacji.

Uzupełniając braki formalne Wnioskodawczyni pominęła tę część wezwania, w związku z czym przedmiotowa interpretacja nie dotyczy analizy ww. przepisu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego na maszynę, zwróciła się do firmy x o otrzymanie premii inwestycyjnej, w ramach projektu Projekt Efektywnego Wykorzystania Energii, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Po prawidłowej weryfikacji, dnia x.12.2012 r., Wnioskodawczyni otrzymała 5.022,00 euro, które wpłynęło na konto walutowe tytułem rozliczenie premii inwestycyjnej.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana podała, że po podpisaniu umowy leasingu otrzymała 5.022,00 euro, które wpłynęło na konto walutowe tytułem rozliczenia premii inwestycyjnej w ramach projektu x.

Wypłata premii inwestycyjnej związana była z podpisaniem umowy leasingu operacyjnego na nabycie obrabiarki sterowanej numerycznie, pozwalającej osiągnąć co najmniej 20% oszczędności energii.

Premia nie stanowi zwrotu wydatków na nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Program x oferuje premię inwestycyjną w wysokości 10% kwoty finansowania uzyskanego w ramach leasingu na inwestycję pozwalającą osiągnąć co najmniej 20% oszczędności energii. Premia inwestycyjna wypłacana jest przez bank finansujący, w tym przypadku x S.A.

Premia inwestycyjna w ramach projektu Efektywnego Wykorzystania Energii została wypłacona ze środków otrzymanych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanej premii inwestycyjnej należy odprowadzić podatek dochodowy?

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymaną kwotę należy przeliczyć na złotówki, stosując średni kurs NBP z dnia x.12.2012 r., wystawić fakturę wewnętrzną, obliczyć i zapłacić podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Przepis artykułu 21 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera wykaz dochodów, które zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wskazano jako wolne od podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawczyni po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego na maszynę, zwróciła się do firmy x o otrzymanie premii inwestycyjnej, w ramach projektu Projekt Efektywnego Wykorzystania Energii, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Wypłata premii inwestycyjnej związana była z podpisaniem umowy leasingu operacyjnego na nabycie obrabiarki sterowanej numerycznie, a premia ta nie stanowi zwrotu wydatków na nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zainteresowana wskazała ponadto, iż premia inwestycyjna w ramach projektu Efektywnego Wykorzystania Energii została wypłacona ze środków otrzymanych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Wobec powyższego, mając na uwadze opis stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz powołane przepisy, uznać należy, że otrzymana premia pieniężna stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jednakże podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na powstanie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, iż od otrzymanej premii inwestycyjnej należy odprowadzić podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj