Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-391/13/PSZ
z 26 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia części podatku dochodowego potrąconego w Botswanie od podatku dochodowego należnego w Polsce oraz możliwości zaliczenia podatku dochodowego zapłaconego za granicą do kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia części podatku dochodowego potrąconego w Botswanie od podatku dochodowego należnego w Polsce oraz możliwości zaliczenia podatku dochodowego zapłaconego za granicą do kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zajmuje się Pan doradztwem technicznym maszyn i urządzeń (PKD 71.12.Z. Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo podatkowe). Działalność gospodarczą prowadzi Pan od dnia 3 listopada 2008 r.

Podatek dochodowy rozlicza Pan, zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawą z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) - tzw. „podatkiem liniowym”.

Pracę wykonywał Pan zarówno w Polsce jak i za granicą. Obecnie podpisał Pan kontrakt z firmą w Botswanie. Prowadząc rozmowy negocjacyjne zapowiadano, że będzie potrącany podatek w wysokości 15% jaki ta firma musi odprowadzić w Botswanie od wartości wystawionej faktury.

Tłumaczono również, że podobne prace i rozliczenia prowadzi się z przedstawicielami innych państw unijnych, którzy bez przeszkód odliczają zapłacony podatek w Botswanie od podatku rozliczanego w swoim kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy potrącenie WHT 15% można traktować jako koszt wykonywania doradztwa technicznego?

Czy jest możliwość odliczenia tej wartości od podatku dochodowego zapłaconego w Polsce?


Wskazuje Pan, iż obecnie wystawił fakturę VAT dla celów podatku dochodowego, w wartości otrzymanego wynagrodzenia tj.12.000 Euro nie uwzględniając potrącenia WHT 15% tj. kwoty 1.800 Euro.

Uważa Pan, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zasadzie odwrotności może zastosować to jako koszt. W myśl tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.

W przypadku Pana działalności przychody są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 1, w powiązaniu z art. 30c ustawy o podatku dochodowym.

Analizując ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje Pan na art. 30 ust. 9, zgodnie z którym, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5 od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczając kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów( dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Wprowadzając hipotetyczne dane do zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - PIT 36L - w poz. 23 systemowe rozliczenie nie przyjmuje kwoty podatku zapłaconego za granicą w przypadku braku wynagrodzenia uzyskanego za granicą, a więc można domniemać, że przepisy polskie nie zostały doprecyzowane do Dyrektyw Unijnych pozwalających odliczyć podatek zapłacony w państwie, z którym nie mamy podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 30c ust. 4 ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a dochody te nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Przepis art. 30c ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasadę określoną w ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą, usługi wykonuje Pan zarówno w Polsce jak i za granicą. Obecnie podpisał Pan kontrakt z firmą w Botswanie. Prowadząc rozmowy negocjacyjne zapowiadano, że będzie potrącany podatek w wysokości 15% jaki ta firma musi odprowadzić w Botswanie od wartości wystawionej faktury.

Należy wskazać, że Botswana jest państwem, które nie ma zawartej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Rzeczpospolitą Polską. Wobec powyższego do dochodów uzyskanych przez Pana na terytorium Botswany, znajdzie zastosowanie przepis art. 30c ust. 4, ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia).

Z uwagi na powyższe będzie Pan zobowiązany dochód uzyskany w Botswanie z tytułu świadczonych usług doliczyć do swoich dochodów uzyskanych w Polsce. Następnie od całości tych dochodów powinien Pan określić należny podatek dochodowy i od tak obliczonego podatku odliczyć zapłacony w Botswanie podatek od dochodów tam uzyskanych. Kwota odliczenia od podatku nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Tym samym ma Pan prawo do odliczenia podatku zapłaconego w obcym państwie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż dochód uzyskany za granicą będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, natomiast w celu eliminacji podwójnego opodatkowania dochodu uzyskanego ze źródła przychodów położonego za granicą, będzie miała zastosowanie tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia, co oznacza, że podatek zapłacony za granicą będzie podlegać odliczeniu od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów uzyskanych w kraju i za granicą, ale tylko do wysokości podatku przypadającego na dochód uzyskany za granicą.

W celu obliczenia ww. limitu należy kwotę podatku obliczonego od łącznych dochodów ze źródeł położonych w Polsce i za granicą, pomnożyć przez kwotę dochodu uzyskanego za granicą (ustalonego zgodnie z cyt. powyżej art. 30c ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,), a następnie podzielić przez kwotę łącznego dochodu podlegającego opodatkowaniu (uzyskanego w Polsce i za granicą).

Podatek obliczony od całości dochodu uzyskanego w kraju i za granicą należy pomniejszyć o podatek zapłacony za granicą, jeśli limit odliczenia jest równy lub wyższy od podatku zapłaconego za granicą, w przeciwnym wypadku należy odliczyć kwotę limitu ustalonego w powyższy sposób.

Odliczenie to należy wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej starty) w roku podatkowym PIT-36L za 2012 r. do której dołączyć należy PIT/ZG, w którym należy wykazać dochód uzyskany za granicą, oraz podatek zapłacony za granicą.

Zatem, błędnie wskazał Pan w złożonym wniosku podstawę dokonania odliczenia podatku zapłaconego za granicą, a ponadto nieprawidłowe jest Pana stanowisko, iż przepisy polskie nie zostały doprecyzowane do Dyrektyw Unijnych pozwalających odliczyć podatek zapłacony w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska nie ma podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia podatku do kosztów uzyskania przychodów stwierdzić należy, że stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


W powołanym wyżej przepisie ustawodawca nie wymienia enumeratywnie, jakie konkretne wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wskazuje jedynie, że aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu:


  • musi pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  • nie może być wymieniony w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 ustawy).


Ponadto wydatek taki musi być udokumentowany prawidłowo oraz w sposób nie budzący wątpliwości.

Zwrot „w celu” użyty w ww. przepisie oznacza, że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź też ewentualnie zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodu. W przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodu albo zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne, czyli racjonalnie uzasadnione w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania, że dany wydatek spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu, tj. w szczególności obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn. Przepis ten nie różnicuje przy tym, czy podatek jest uiszczony w kraju, czy też za granicą. Należy zatem przyjąć, że chodzi tutaj o jakikolwiek podatek tego rodzaju. Zatem kosztem uzyskania przychodu nie może być podatek dochodowy, zarówno zapłacony w kraju, jak i podatek dochodowy, który został uiszczony za granicą.


Reasumując, stwierdzić należy, że:


  • podatek zapłacony w Botswanie nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej,
  • podatek zapłacony za granicą będzie podlegać odliczeniu od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów uzyskanych w kraju i za granicą, ale tylko do wysokości podatku przypadającego na dochód uzyskany za granicą.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj