Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1225/12-2/KB
z 7 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2012 r. (data wpływu 11.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie właściwej stawki podatku dla wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2707 99 99 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie właściwej stawki podatku dla wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2707 99 99.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka Akcyjna (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) wytwarza w swoim składzie podatkowym m.in. wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 99 99.

Są to wyroby energetyczne wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, ze zm.) - [dalej: Ustawa].

Gęstość tych wyrobów w temperaturze 15 st. C wynosi powyżej 890 kg/m3 natomiast poziom destylacji przy 350°C kształtuje się poniżej 30% objętościowo.


Powyższe wyroby energetyczne są wykorzystywane przez Spółkę do:


  • celów opałowych (podgrzewanie pieców technologicznych w procesie produkcji wyrobów energetycznych oraz energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu);
  • komponowania tzw. ciężkich olejów opałowych;
  • sprzedaży podmiotom gospodarczym (zarówno do celów opałowych jak i do innych celów np. produkcja sadzy technicznych).

Przedmiotowy wniosek dotyczy wyrobów energetycznych oznaczonych kodem CN 2707 99 99, które będą sprzedawane przez Spółkę podmiotom gospodarczym do produkcji wyrobów innych niż wyroby akcyzowe (niewymienionych w zał. Nr 1 do Ustawy).

Wyroby energetyczne, będące przedmiotem niniejszego wniosku, będą przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy do zakładów produkcyjnych odbiorców położonych na terytorium kraju, w których będzie odbywała się produkcja wspomnianych wyżej wyrobów nieakcyzowych.

W przypadku sprzedaży przedmiotowych wyrobów nie będą pobierane od ich nabywców oświadczenia o przeznaczeniu na cele opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1) Ustawy, ponieważ nie będą one oferowane na sprzedaż do celów opałowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaka stawka akcyzy ma zastosowanie przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2707 99 99 wytworzonych w składzie podatkowym, jeżeli są one wykorzystywane do produkcji innych wyrobów niż wyroby akcyzowe, wytwarzanych poza składem podatkowym (czyli przeznaczenie do innych celów niż opałowe, napędowe, jako dodatki/domieszki do paliw silnikowych lub olejów opałowych)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2707 99 99, wykorzystanych do produkcji innych wyrobów niż paliwa silnikowe, paliwa opałowe albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych, wytwarzanych poza składem podatkowym, powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki akcyzy zero zł.

Wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 99 99 należą do wyrobów energetycznych wymienionych w art. 86 ustawy o podatku akcyzowym (ust. 1 pkt 2).

W przypadku, gdy wyroby te zostaną przeznaczone (lub użyte) do celów opałowych (a więc jeżeli zostaną wykorzystywane jako paliwa opałowe) to stawka akcyzy dla tych wyrobów została określona w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) tiret drugi Ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawka podatku akcyzowego dla przedmiotowych wyrobów wynosi 64,00 zł/1000 kg. Przedmiotowa stawka akcyzy ma zastosowanie, jeżeli sprzedawca tych olejów uzyska od nabywcy oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów opałowych lub odsprzedaży na cele opałowe (art. 89 ust. 5 Ustawy).

W przypadku nieotrzymania takiego oświadczenia jak również przypadku braku spełnienia innych wymogów określonych w art. 89 ust. 5 – 15, sprzedawca ma obowiązek zastosowania stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pk 1, a więc dla wyrobów energetycznych o gęstości w temperaturze 15 st. C powyżej 890 kg/m3, dla których poziom destylacji przy 350° C kształtuje się poniżej 30% objętościowo: 2 047,00 zł/1000 kg. (art. 89 ust. 16 Ustawy).

W przedmiotowej kwestii, ponieważ Spółka będzie sprzedawała przedmiotowe wyroby akcyzowe na cele inne niż opałowe (do produkcji wyrobów nieakcyzowych) nie jest zobowiązana, zdaniem Spółki, do uzyskania takich oświadczeń, natomiast brak takich oświadczeń w przedmiotowym przypadku nie przesądza o zastosowaniu stawki akcyzy w wysokości 2 047,00 zł/1000 kg.

Powyższa stawka, określona w art. 89 ust. 4 pkt I Ustawy, ma zastosowanie w ściśle określonych przez Ustawę przypadkach, tj. ich:


  • użycia do napędu silników spalinowych;
  • użycia, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia;
  • posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika;
  • nieotrzymania od kupującego oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów na cele opałowe lub odsprzedaży na cele opałowe.

Stawka podatku akcyzowego określona w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy (2 047,00 zł/1000 kg) ma charakter sankcyjny i znajduje zastosowanie do paliw opalowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 Ustawy, paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych. Tak więc stawka podatku w wysokości 2047,00 zł/l000 kg ma zastosowanie w przypadku gdy wyroby akcyzowe wskazane w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) tiret drugi, uprzednio były przeznaczone (oferowane na sprzedaż) do celów opałowych, a więc występowały jako paliwa opałowe zgodnie z art. 86 ust. 3 Ustawy, które następnie zostały zużyte na cele inne niż opałowe lub ich sprzedaż nie spełniała warunków formalnych określonych w przepisach Ustawy oraz aktów wykonawczych..

W takich przypadkach zastosowanie znajdą przepisy art. 8 ust. 2 pkt 1 i 3 Ustawy

Gdyby ustawodawca chciał objąć podatkiem akcyzowym, przy zastosowaniu stawki akcyzy wskazanej w art. 89 ust. 4 pkt 1 Ustawy, wszelkie inne zużycia niż zużycia na cele opałowe, to użyłby określenia szerszego, np. „w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 do innych celów niż opałowe (...)”.

Ustawodawca jednak tego nie uczynił, ograniczając się do przypadków wymienionych w katalogu zawartym w art. 89 ust. 4 pkt 1 oraz do art. 89 ust. 16 Ustawy.

Zapis art. 89 ust. 16 rozszerzył stosowanie stawki akcyzy określonej w ust. 4 pkt 1 między innymi o przypadki braku oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów przez kupującego na cele opałowe, o którym mowa w ust. 5.

Zdaniem Spółki, konstrukcja przepisów art. 89 ust. 5 i ust. 16 wskazuje, że mają one zastosowanie tylko w przypadkach, gdy sprzedawca oferuje przedmiotowe wyroby na sprzedaż do celów opałowych, a więc z założenia traktuje je jako paliwa opałowe a kupujący dokonuje ewentualnej zmiany przeznaczenia kupowanego wyrobu i odmawia złożenia sprzedawcy tego oświadczenia.

Wynika to ze sformułowania przepisu art. 89 ust. 5, który stanowi: „Sprzedawca wyrobów” akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10, 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży: ...”

Należy zwrócić uwagę, że w pkt 15, o którym wyżej mowa, określone są „pozostałe paliwa opałowe”, a więc, zgodnie z art. 86 ust. 3 Ustawy, wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, a z takimi wyrobami w przedmiotowym wniosku nie mamy do czynienia, gdyż te wyroby są sprzedawane na inne cele i z tego powodu powyższy przepis nie ma do nich zastosowania.

W przeciwnym razie należałoby dojść do wniosku, że wykorzystanie przedmiotowych wyrobów do produkcji wyrobów nieakcyzowych (cele inne niż opałowe) powoduje zastosowanie stawki akcyzy w wysokości 2047,00 zł/1000 kg, co byłoby sprzeczne zarówno z przepisami dyrektywy 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (tzw. Dyrektywy energetycznej) jak i z brzmieniem art. 89 ust. 2 Ustawy.

Prowadziłoby to do naruszenia art. 2 ust. 4 lit. b) tiret pierwszy tej dyrektywy energetycznej, który stanowi, że niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do produktów energetycznych wykorzystywanych do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania.

Zdaniem Spółki, powyższe stanowi istotny argument na potwierdzenie zaprezentowanego powyżej stanowiska, że wyroby energetyczne oznaczone kodem CN 2707 99 99 przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów innych niż opałowe nie powinno skutkować opodatkowaniem podatkiem akcyzowym według stawki innej niż zero zł.

Dlatego też, zdaniem Spółki, zastosowanie znajduje tutaj art. 89 ust. 2 Ustawy, który przypisuje takim wyrobom stawkę akcyzy w wysokości zero zł.

Przepis ten stanowi: „Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1 – 13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł”.


Należy podkreślić, że wszystkie ze wskazanych w tym przepisie wymogów są spełnione, tzn.:


  • wyroby energetyczne oznaczone kodem CN 2707 99 99 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1 – 13;
  • przedmiotowe wyroby są przeznaczone do celów innych niż opałowe oraz innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opalowych – przeznaczone do produkcji wyrobów nieakcyzowych, co zostało zaznaczone powyżej;
  • przedmiotowe wyroby są przeznaczone do celów innych niż do napędu silników spalinowych oraz innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – przeznaczenie do produkcji wyrobów nieakcyzowych, co również zostało przedstawione we wniosku.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że wyroby energetyczne będące przedmiotem niniejszego wniosku powinny zostać objęte stawką akcyzy w wysokości zero zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwaną ustawą, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:


  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


W myśl ust. 2 ww. przepisu, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Biorąc powyższe pod uwagę, wyroby o kodzie CN 2707 99 99 są wyrobami energetycznymi w myśl ww. art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zgodnie z art. 89 ust. 1 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:


    1) węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

    2) benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.565,00 zł/1000 litrów;

    3) (uchylony);

    4) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1000 litrów;

    5) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.446,00 zł/1000 litrów;

    6) olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.196,00 zł/1000 litrów;

    7) uchylony;

    8) biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.196,00 zł/1000 litrów;

    9) olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

    10) olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:


    a) z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

    b) pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;


    11) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1000 litrów;

    12) gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:


    a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    – skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
    – w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    b) wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

    – biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,


    – wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;


    13) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

    14) pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1000 litrów;

    15) pozostałych paliw opałowych:


    a) w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:


    – niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,


    – równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

    b) gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Stosownie do art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Spółka wytwarza w swoim składzie podatkowym wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 99 99. Są to wyroby energetyczne wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Gęstość tych wyrobów w temperaturze 15 st. C wynosi powyżej 890 kg/m3 natomiast poziom destylacji przy 350°C kształtuje się poniżej 30% objętościowo. Przedmiotowa sprawa dotyczy wyrobów energetycznych oznaczonych kodem CN 2707 99 99, które będą sprzedawane przez Spółkę podmiotom gospodarczym do produkcji wyrobów innych niż wyroby akcyzowe (niewymienionych w zał. Nr 1 do Ustawy). Przedmiotowe wyroby energetyczne, będą przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Spółki do zakładów produkcyjnych odbiorców położonych na terytorium kraju, w których będzie odbywała się produkcja wspomnianych wyżej wyrobów nieakcyzowych. W przypadku sprzedaży przedmiotowych wyrobów nie będą pobierane od ich nabywców oświadczenia o przeznaczeniu na cele opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1) Ustawy, ponieważ nie będą one oferowane na sprzedaż do celów opalowych.

Jak wskazano powyżej, w art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Z kolei, stosownie do art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. A zatem, skoro wyroby o kodzie CN 2707 99 99 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy i nie będą przeznaczone do celów opałowych, napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych to będą opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 0 zł, w myśl ww. art. 89 ust. 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj