Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-577/11-5/EK
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-577/11-5/EK
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
koszt
licencja
nabycie
nowe technologie
odliczenia
odliczenie od dochodu
oprogramowanie
podstawa opodatkowania
prawo autorskie
program komputerowy
ulga
wartości niematerialne i prawne
warunki odliczenia
wydatek


Istota interpretacji
1. Czy Spółka, posiadając Opinię i spełniając pozostałe warunki zawarte w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na nabycie Bazy danych, Partycjonowania oraz Modułu stanowiących jedną koncepcję rozwiązania informatycznego, które zdaniem Spółki razem są poniesione na nabycie jednej nowej technologii?
2. W przeciwnym wypadku, czy Spółka posiadając Opinię i spełniając pozostałe warunki zawarte w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może odliczyć od podstawy opodatkowania wydatek poniesiony na nabycie tylko Modułu, który jest elementem szerszej koncepcji rozwiązania informatycznego, a tym samym jest wydatkiem poniesionym na nabycie nowej technologii?



Wniosek ORD-IN 925 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 01 grudnia 2011 r. (data wpływu 07 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii jest:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1,
  • prawidłowe w zakresie pytania nr 2.


UZASADNIENIE

W dniu 07 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 01 lutego 2012 r.) oraz pismem z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 29 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych, w szczególności w zakresie środków transportu, zgodnie z regulacjami zawartymi w rozdziale 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka zamierza skorzystać z regulacji zawartych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na nabycie nowej technologii.

W związku z dynamicznym rozwojem działalności biznesowej, a tym samym koniecznością przetwarzania znacznej ilości danych finansowych oraz zarządczych, Spółka postanowiła nabyć zaawansowane technologicznie i funkcjonalnie programy komputerowe, które wydatnie wspomogą i skrócą proces przetwarzania danych oraz umożliwią korzystanie z nowych funkcjonalności.

Po rozliczeniu umów z dostawcami oprogramowania, Spółka w odpowiednich miesiącach 2011 r. wprowadziła do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych (dalej: Ewidencja) następujące oprogramowanie:

  1. Baza danych (styczeń 2011 r.).
  2. Funkcjonalność bazy danych tzw. partycjonowanie (maj 2011 r.).
  3. Moduł (sierpień 2011 r.).

Oprogramowanie w postaci Bazy danych oraz Partycjonowania zostało wytworzone przez firmę X i Spółka nabyła je w formie licencji jednorazowo w 2011 r., natomiast Moduł, zgodnie z zawartą w 2010 r. umową z jej producentem, tj. firmą Y, był nabywany sukcesywnie w okresie od września 2010 r. do lipca 2011 r. Protokołem zdawczo - odbiorczym z lipca 2011 r. Spółka zatwierdziła i odebrała wykonane prace, a po ostatecznej zapłacie w sierpniu 2011 r. nabyła prawo autorskie do rzeczonego programu komputerowego, co pozwoliło na wprowadzenie Modułu do Ewidencji. Pomimo, że wskazane wyżej oprogramowanie wprowadzone jest do Ewidencji odrębnie to funkcjonalnie tworzy jedną całość, która pozwala na używanie jej zgodnie z możliwościami oraz zadaniami, dla którego została nabyta. Wyjaśnić należy, iż całość tworzy jedną koncepcję rozwiązania informatycznego, tj.:

  1. Baza danych to kolekcja danych zapisanych zgodnie z określonymi regułami. W węższym znaczeniu obejmuje dane cyfrowe gromadzone zgodnie z zasadami przyjętymi dla danego programu komputerowego specjalizowanego do gromadzenia i przetwarzania tych danych. Program taki funkcjonować może niezależnie od Partycjonowania oraz Modułu;
  2. Partycjonowanie w bazach danych polega najogólniej rzecz biorąc na dzieleniu bazy bądź jej obiektów na mniejsze i uniezależnione od siebie fizycznie elementy składowe, czyli partycje; ta licencja nie może funkcjonować odrębnie od Bazy danych, gdyż tylko działając na podstawie Bazy danych może być gospodarczo wykorzystywana w działalności gospodarczej;
  3. Moduł jest narzędziem, które może funkcjonować tylko i wyłącznie w ramach i na podstawie Bazy Danych oraz pomocniczo Partycjonowania i za jego pomocą Spółka będzie potrafiła odpowiednio przetworzyć dane wsadowe w postaci różnych zapisów (w tym księgowych), które to dalej za pomocą Modułu zostaną efektywnie przetworzone i zaprezentowane na potrzeby Spółki. Inaczej mówiąc, Moduł jest tzw. nakładką na system operacyjny w postaci Bazy danych, która na podstawie warunków określonych przez Spółkę w procesie tworzenia Modułu umożliwi generowanie i przetwarzanie wielu danych wejściowych na oczekiwane dane wyjściowe. Sam Moduł bez nabycia przez Spółkę Bazy danych oraz Partycjonowania nie mógłby istnieć i być gospodarczo wykorzystywany, gdyż nie stanowi funkcjonalnej całości, jest stworzony i wypracowany jako narzędzie do przetwarzania danych istniejących w Bazie danych i odpowiednio spartycjonowanych.

Odnosząc powyższe do zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 16b ust. 1 pkt 4 i pkt 5 „amortyzacji podlegają (...) nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania (...) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe (...) licencje”. O ile Baza danych mogłaby być gospodarczo samodzielnie wykorzystywana przez Spółkę w dniu przyjęcia do używania, o tyle Partycjonowanie oraz Moduł będą nadawać się do gospodarczego wykorzystywania przez Spółkę tylko na podstawie i w powiązaniu z Bazą danych. Oznacza to, iż Spółka nie mogłaby nigdy amortyzować Modułu bez posiadania Bazy danych, gdyż sam Moduł nie może działać bez posiadania przez Spółkę w jakikolwiek sposób Bazy danych. Reasumując, tylko takie nabycie i powiązanie funkcjonalne Bazy danych, Partycjonowania oraz Modułu, które stanowią jedną koncepcję rozwiązania informatycznego umożliwi Spółce wprowadzenie tych pozycji do Ewidencji i łączne ich gospodarcze wykorzystanie przez Spółkę. Co do zasady producent Bazy danych, na podstawie której powstał i funkcjonuje Moduł, umożliwia korzystanie z Bazy tylko poprzez nabycie odpowiedniej licencji, z tego też powodu Spółka nabyła licencje na Bazę danych oraz Partycjonowanie.

Dzięki Modułowi, który powstał w wyniku prac badawczo - rozwojowych realizowanych na przestrzeni ostatnich lat przez firmę Y nastąpi znaczna poprawa jakości usług oferowanych przez wewnętrzne biura Spółki na rzecz odbiorców wewnętrznych oraz zewnętrznych. Wdrożenie i zastosowanie koncepcji rozwiązania informatycznego pozwoli Spółce na oferowanie nowych niestosowanych wcześniej oraz znacznie ulepszonych i udoskonalonych usług. Zmiany, udoskonalenie oraz nowe funkcjonalności będą obejmowały m.in.:

  1. Zasadnicze polepszenie obsługi klienta wewnętrznego oraz zewnętrznego, w szczególności poprzez zwiększenie efektywności i optymalizacji procesu przetwarzania niezbędnych danych finansowych oraz zarządczych, w tym umożliwienie przekrojowej analizy danych na poziomie klienta i danej umowy, co przyczyni się do ulepszenia procedur kontrolnych i zmniejszenia liczby reklamacji;
  2. Zasadnicze zwiększenie szybkości świadczonych usług, w szczególności poprzez zwiększenie efektywności i optymalizacji procesu przetwarzania niezbędnych danych finansowych oraz zarządczych, w tym skrócenie czasu wprowadzania nowych produktów poprzez umożliwienie samodzielnej rekonfiguracji modułu;
  3. Zasadnicze zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zbudowanie takiego mechanizmu, który przetwarza i przelicza w procesie uzyskiwania danej usługi lub produktu wszelkie niezbędne i dostępne dane wsadowe;
  4. Wprowadzenie nowych funkcjonalności poprzez umożliwienie oferowania nowych raportów, analiz danych wsadowych w różnych układach i konfiguracjach w zależności od potrzeb klienta wewnętrznego lub zewnętrznego w bardzo krótkim okresie czasu, co znacząco polepszy przede wszystkim aspekty związane z realizacją zadań zarządczych i właścicielskich;
  5. Znaczne skrócenie czasu generowania sprawozdań finansowych, co pozwoli z kolei wydłużyć czas potrzebny na zamknięcie comiesięcznych procesów sprzedażowych i polepszy relacje z klientami Spółki.

Koncepcja Modułu, zgodnie z posiadanymi informacjami przez Spółkę, nie jest dostępna na świecie w okresie dłuższym niż 5 lat, natomiast Baza danych oraz Partycjonowanie w wersji wejściowej „XX” miało swoją premierę w styczniu 2004 r. Posiadana natomiast przez Spółkę wersja z dokonanymi zmianami i ulepszeniami weszła w życie we wrześniu 2005 r.

Na dzień dzisiejszy Spółka jest w trakcie pozyskania pisemnej opinii niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) (dalej: Opinia) oraz jednocześnie posiada ustne potwierdzenie jednej z jednostek naukowych, na podstawie skierowanego do niej zapytania ofertowego wraz z pełnym opisem koncepcji rozwiązania informatycznego, iż może ono być nową technologią w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, w odniesieniu do warunków wynikających z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i zadanych pytań Wnioskodawca oświadczył, iż:

  1. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
  2. W celu możliwości skorzystania z ulgi na nowe technologię pozyska pisemną Opinię i na jej podstawie podejmie odpowiednie kroki, które umożliwiają zapisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. art. 18b.
  3. Spółka nabyła licencję na Bazę danych, licencję na Partycjonowanie oraz prawo autorskie do Modułu w drodze odpowiednich umów zawartych z dostawcami tego oprogramowania.
  4. Nie prowadziła, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, o której jest mowa w art. 18b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  5. Spółka wprowadziła w 2011 r. do Ewidencji następujące wartości niematerialne i prawne, które stanowią łączne elementy koncepcji rozwiązania informatycznego:
    1. Baza danych;
    2. Funkcjonalność bazy danych tzw. partycjonowanie;
    3. Moduł.
  6. Wydatki na nabycie koncepcji informatycznej zostały w całości sfinansowane i opłacone ze środków obrotowych Spółki.
  1. Przewidywany okres używania i stosowania koncepcji rozwiązania informatycznego przekracza rok.
  2. Rozwiązanie informatyczne jest wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej Spółki.


W piśmie z dnia 31 stycznia 2012 r. Wnioskodawca oświadczył, iż jest w posiadaniu „Opinii o systemie informatycznym: Moduł Wstępnego Przetwarzania Danych Finansowych wdrożony w spółce (…)”, wydanej w dniu 30 stycznia 2012 r. przez Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki (…). Opinia ta bezsprzecznie potwierdza, iż „opiniowaną technologię można uznać za nową w rozumieniu ust. 1 art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654)”.

Ponadto, w piśmie z dnia 27 lutego 2012 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż „Opinia o systemie informatycznym: Moduł Wstępnego Przetwarzania Danych Finansowych wdrożony w spółce (…)”, wydana w dniu 30 stycznia 2012 r. przez Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki (…) dotyczy „Modułu, który zgodnie z zawartą w 2010 r. umową z jej producentem (firmą Y) był nabywany sukcesywnie w okresie od września 2010 r. do lipca 2011 r., a w sierpniu 2011 r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka, posiadając Opinię i spełniając pozostałe warunki zawarte w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na nabycie Bazy danych, Partycjonowania oraz Modułu stanowiących jedną koncepcję rozwiązania informatycznego, które zdaniem Spółki razem są poniesione na nabycie jednej nowej technologii...
  2. W przeciwnym wypadku, czy Spółka posiadając Opinię i spełniając pozostałe warunki zawarte w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może odliczyć od podstawy opodatkowania wydatek poniesiony na nabycie tylko Modułu, który jest elementem szerszej koncepcji rozwiązania informatycznego, a tym samym jest wydatkiem poniesionym na nabycie nowej technologii...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie przyszłe, wypełni wymogi określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka będzie uprawniona do skorzystania z regulacji ww. ustawy. Spółka jest zdania, iż będzie miała pełne prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania nie więcej niż 50% wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii, na którą składają się wydatki poniesione na nabycie Bazy danych, Partycjonowania oraz Modułu stanowiące jedną koncepcję rozwiązania informatycznego. Spółka nabyła prawa do wyżej wymienionego oprogramowania, a podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do Ewidencji oraz w której nie zostanie zwrócona Spółce w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie Spółka oświadcza, iż na chwilę obecną nie występują oraz Spółka nie posiada wiedzy ażeby w przyszłości miałyby wystąpić inne przesłanki zawarte w art. 18b, które uniemożliwiałyby Jej zastosowanie ulgi na nowe technologie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzenie przyszłe, wypełni wymogi określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka będzie uprawniona do skorzystania z regulacji ww. ustawy. Spółka jest zdania, iż będzie miała pełne prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania nie więcej niż 50% wydatków poniesionych na nabycie nowej technologii, na którą składają się wydatki poniesione na nabycie tylko Modułu, gdyby stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 zostało uznane za nieprawidłowe. Spółka nabyła prawa do Modułu, a podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do Ewidencji oraz w której nie zostanie zwrócona Spółce w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie Spółka oświadcza, iż na chwilę obecną nie występują oraz Spółka nie posiada wiedzy ażeby w przyszłości miałyby wystąpić inne przesłanki zawarte w art. 18b, które uniemożliwiałyby Jej zastosowanie ulgi na nowe technologie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ww. ustawy, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Jak wspomniano wcześniej, Spółka na chwilę obecną jest w trakcie pozyskania pisemnej Opinii, jednakże na podstawie przedstawionego jednej z jednostek naukowych pełnego opisu koncepcji rozwiązania informatycznego, uzyskała ustne potwierdzenie, iż może być nową technologią w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Koncepcja wdrożonego rozwiązania informatycznego ma na celu efektywne przetwarzanie, przekazywanie oraz udostępnianie przez wewnętrzne biura Spółki pożądanych i oczekiwanych danych wyjściowych na rzecz odbiorców wewnętrznych (rachunkowość zarządcza, biuro wsparcia sprzedaży) oraz zewnętrznych (regulatorzy rynku, urzędy, spółki z grupy kapitałowej, itp.). W związku z tym nastąpi znaczna poprawa jakości usług oferowanych dotychczas. Dodatkowo, wdrożenie i zastosowanie rozwiązania informatycznego pozwoli Spółce na oferowanie nowych niestosowanych wcześniej usług.

Co do zasady, celem zastosowanej koncepcji rozwiązania informatycznego jest wdrożenie Modułu, służącego do efektywnego przetworzenia oraz wystawienia danych finansowych, niezbędnych do:

  • wygenerowania ekstraktu zasilającego Księgę Główną Spółek nadrzędnych z grupy kapitałowej,
  • przesyłania ekstraktu do Korporacyjnej Hurtowni Danych Spółek z grupy kapitałowej,
  • przesyłania ekstraktu do innych systemów Spółek z grupy kapitałowej,
  • pełnego zautomatyzowania ewidencji należności leasingowych, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej,
  • generowania sprawozdań finansowych i zarządczych dla organów nadzorczych Spółki oraz dla Spółek nadrzędnych z grupy kapitałowej,
  • generowania sprawozdań jednostkowych Spółki,
  • generowania sprawozdań, zeznań i deklaracji na potrzeby innych regulatorów (np. Narodowy Bank Polski, Główny Urząd Statystyczny, Komisja Nadzoru Finansowego, Urząd Skarbowy),
  • generowania sprawozdań podatkowych,
  • budowania wzorców dla celów podatku odroczonego,
  • planowania i budżetowania.

Moduł pozwoli na zebranie wszystkich informacji finansowych w jednym miejscu, z którego generowane będą raporty. Umożliwi również znaczne skrócenie czasu generacji ekstraktu zasilającego Księgę Główną Spółek nadrzędnych z grupy kapitałowej oraz innych sprawozdań.

W ramach projektu powstało narzędzie przetwarzające i zbierające informacje w rozbiciu na konta syntetyczne, subkonta analityczne oraz parametry niezbędne do budowania raportów przekazywanych:

  • odbiorcom zewnętrznym:
    • Obszar Rachunkowości Finansowej Spółek nadrzędnych z grupy kapitałowej,
    • Departament Rachunkowości Zarządczej - sprawozdawczość zarządcza, informacje związane z rentownością klientów, informacje na potrzeby związane z rachunkowością zarządczą dotyczącą segmentów,
    • Regulatorzy obowiązujący Spółkę.
  • odbiorcom wewnętrznym:
    • organy zarządcze i nadzorcze Spółki,
    • właściciel Pionu w Spółkach nadrzędnych z grupy kapitałowej,
    • inni odbiorcy zgodnie z zapotrzebowaniem jednostek biznesowych Spółki.


Wdrożenie Modułu będzie w szczególności skutkowało:

  • udostępnieniem jednego źródła danych dla wskazanych wyżej odbiorców,
  • znacznym skróceniem czasu technologicznego przetworzenia danych transakcyjnych z obecnych 12 - 18 godzin do ok. 2 godzin,
  • zmniejszeniem możliwości popełnienia błędów w procesie konwersji danych finansowych z księgi głównej Spółki do baz danych Spółek nadrzędnych z grupy kapitałowej oraz w procesie generacji sprawozdań finansowych z uwagi na skupienie wszystkich informacji źródłowych w jednym miejscu,
  • znacznym udoskonaleniem procesu zamknięcia księgowego miesiąca poprzez:
    • szybką identyfikację błędu, który powstałby podczas przetwarzania danych bez konieczności czekania na zakończenie całego procesu konwersji,
    • wyposażenie w przyjazny dla użytkownika biznesowego interfejs służący do mapowania kont z Księgi Głównej Spółki na Bankowy Plan Kont oraz wprowadzenie nowej funkcjonalności dla biznesu, umożliwiającej samodzielne zarządzanie regułami konwersji pomiędzy dowolnymi planami kont,
    • uzyskanie możliwości śledzenia historii zmian w regułach konwersji,
  • możliwość efektywniejszego pielęgnowania i aktualizowania bazy danych,
  • uszczelnieniem procedur kontrolnych w Spółce.

Nowy Moduł, dzięki wspomnianym wyżej usprawnieniom, stworzy możliwość efektywniejszego zarządzania procesami zamykania poszczególnych okresów sprawozdawczych. Wdrożone oprogramowanie w szczególności będzie skutkowało:

  • udostępnieniem jednego źródła danych dla wskazanych wyżej odbiorców,
  • wyeliminowaniem błędów oraz pracy specjalistów księgowych związanej z uzgadnianiem odchyleń, przesunięć, błędów w danych finansowo - księgowych będących efektem braku jednego źródła danych do sprawozdań,
  • uzyskaniem trwałej zdolności Spółki do wykonania procesów zamknięcia księgowego miesiąca w czasie umożliwiającym przygotowanie danych w terminach podanych i wymaganych przez Spółki nadrzędne z grupy kapitałowej,
  • wyeliminowaniem konieczności długiego wstrzymywania procesów księgowych do momentu zakończenia procesu uzgadniania danych przetworzonych z danymi, znajdującymi się w księgach Spółki,
  • wyeliminowaniem programistów Spółki z procesu konfiguracji reguł mapowań kont księgowych Spółki,
  • wyeliminowaniem pracy polegającej na monitoringu postępu przetwarzania technologicznego,
  • możliwością identyfikacji błędu, który powstał podczas konwersji danych i eliminacji tego błędu w trakcie przetwarzania danych bez konieczności oczekiwania na zakończenie całego procesu i konieczności korzystania pomocniczo z innego oprogramowania,
  • udostępnieniem wielowersyjności danych na poziomie sprawozdań,
  • możliwością archiwizacji danych historycznych i odtworzenia ich w dowolnym momencie w przyszłości,
  • możliwością śledzenia historii zmian w regułach konwersji,
  • znacznym skróceniem generacji sprawozdań poprzez skupienie wszystkich informacji źródłowych w jednym miejscu (obecnie prawidłowe sporządzenie wybranych informacji do sprawozdania wymaga korzystania z dodatkowych raportów),
  • możliwością efektywniejszego pielęgnowania i aktualizowania bazy danych, z uwagi na zebranie informacji źródłowych, wykorzystywanych w działalności biznesowej Spółki oraz Spółek nadrzędnych z grupy kapitałowej,
  • przetworzone dane będą mogły służyć jako podstawa systemu raportowania danych finansowych dla użytkowników biznesowych zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, w szczególności:
    • alokacja przychodów i kosztów do linii biznesowych,
    • alokacja przychodów i kosztów do poszczególnych produktów,
    • alokacja przychodów i kosztów do kanałów dystrybucji,
    • alokacja przychodów i kosztów na potrzeby segmentacji klientów,
    • ustalenie rozliczeń wewnętrznych między liniami biznesowymi,
    • mierzenie efektywności poszczególnych jednostek organizacyjnych,
    • mierzenie rentowności klienta.


Wskazać należy, iż zastosowany Moduł wprowadza nową funkcjonalność dla biznesu umożliwiającą samodzielne zarządzanie regułami konwersji pomiędzy dowolnymi planami kont.

W celu umożliwienia funkcjonowania Modułu niezbędne jest posiadanie Bazy danych oraz Partycjonowania, które stanowią podstawę do wytworzenia wyżej wskazanych nowych oraz ulepszonych usług. Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji mogą podlegać tylko i wyłącznie autorskie lub pokrewne prawa majątkowe lub licencje, które w dniu przyjęcia do używania nadają się do gospodarczego wykorzystania. Oznacza to, że możliwość uznania za nową technologię musimy odnosić do całej koncepcji rozwiązania informatycznego, a więc nabytej Bazy danych, Partycjonowania oraz Modułu, które stanowiąc funkcjonalną całość nadają się w działalności Spółki do gospodarczego wykorzystania. Takie kompleksowe rozwiązanie umożliwiać będzie wytwarzanie nowych oraz udoskonalanie usług świadczonych przez Spółkę na rzecz odbiorców wewnętrznych oraz zewnętrznych. W przeciwnym wypadku sam Moduł nie mógłby zostać uznany za wartość niematerialną i prawną w rozumieniu art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie mógłby zostać uznany na nową technologię.

Tym samym uznać należy, iż wydatki związane z realizacją koncepcji rozwiązania informatycznego w całości stanowią podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W przypadku gdyby uznać, iż tylko Moduł wypełnia przesłanki określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bezsprzecznie można stwierdzić, iż wydatki poniesione na jego nabycie będą mogły zostać uznane za nową technologię, a tym samym Spółka będzie uprawniona do odliczenia kwoty nie większej niż 50% wydatkowanej na nabycie Modułu.

Wskazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 argumenty w stosunku do Modułu również i tutaj pozostają aktualne i uzasadniają możliwość skorzystania przez Spółkę z ulgi na nowe technologie.

Konkludując, Spółka jest zdania, że poniesione wydatki na realizację koncepcji rozwiązania informatycznego w całości będą mogły zostać uznane za nową technologię w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym umożliwią obniżenie podstawy opodatkowania o nie więcej niż 50% kwoty poniesionych wydatków.

W przypadku gdyby uznać, iż tylko wydatki poniesione na nabycie Modułu stanowić będą nową technologię, to w takim zakresie Spółka będzie uprawniona do odpowiedniego obniżenia podstawy opodatkowania o nie więcej niż 50% kwoty poniesionych wydatków na zakup Modułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1,
  • prawidłowe w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do treści art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi art. 18b ust. 2a cytowanej ustawy, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 omawianej ustawy).

Według art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 powołanej ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe oraz licencje - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Licencje na korzystanie z systemu informatycznego stanowią jeden ze szczególnych rodzajów utworów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 ze zm.). Zgodnie z art. 74 ust. 1 tej ustawy, programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie (…). Z kolei, w myśl art. 74 ust. 4 powołanej ustawy, autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:

  1. trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;
  2. tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;
  3. rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

W sytuacji nabycia licencji oraz prawa autorskiego do programów komputerowych przez jednostkę w celu wykorzystywania ich w działalności gospodarczej, a przewidywany okres ich ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, ujmowane powinny być więc w ewidencji jako wartości niematerialne i prawne na podstawie art. 16b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność „produkcyjną” technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej. Takimi jednostkami – w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) – są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

  1. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  2. jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
  3. instytuty badawcze,
  4. międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  5. Polską Akademię Umiejętności,
  6. inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo-rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw. Z regulacji art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika również, iż podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym, dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku. Ponadto, zgodnie z art. 18b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za „poniesione” przedpłaty (zadatki) na poczet wydatków na zakup nowej technologii, uznać należy wydatkowane w roku wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka postanowiła nabyć zaawansowane technologicznie i funkcjonalnie programy komputerowe, które wspomogą i skrócą proces przetwarzania danych oraz umożliwią korzystanie z nowych funkcjonalności. Po rozliczeniu umów z dostawcami oprogramowania, Spółka w odpowiednich miesiącach 2011 r. wprowadziła do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych nast. oprogramowanie:

  1. Baza danych (styczeń 2011 r.).
  2. Funkcjonalność bazy danych tzw. partycjonowanie (maj 2011 r.).
  3. Moduł (sierpień 2011 r.).

Oprogramowanie w postaci Bazy danych oraz Partycjonowania Spółka nabyła w formie licencji jednorazowo w 2011 r., natomiast Moduł – zgodnie z zawartą w 2010 r. umową z jej producentem – był nabywany sukcesywnie w okresie od września 2010 r. do lipca 2011 r. Protokołem zdawczo - odbiorczym z lipca 2011 r. Spółka zatwierdziła i odebrała wykonane prace, a po ostatecznej zapłacie w sierpniu 2011 r. nabyła prawo autorskie do rzeczonego programu komputerowego, co pozwoliło na wprowadzenie Modułu do Ewidencji.

Jak wskazano we wniosku, całość tworzy jedną koncepcję rozwiązania informatycznego, tj.:

  1. Baza danych to kolekcja danych zapisanych zgodnie z określonymi regułami. Program taki może funkcjonować niezależnie od Partycjonowania oraz Modułu.
  2. Partycjonowanie w bazach danych polega najogólniej rzecz biorąc na dzieleniu bazy bądź jej obiektów na mniejsze uniezależnione od siebie fizyczne elementy składowe. Licencja ta nie może funkcjonować odrębnie od Bazy danych, gdyż tylko działając na podstawie Bazy danych może być gospodarczo wykorzystywana w działalności gospodarczej.
  3. Moduł jest narzędziem, które może funkcjonować tylko i wyłącznie w ramach i na podstawie Bazy danych oraz pomocniczo Partycjonowania i za jego pomocą Spółka będzie potrafiła przetworzyć dane wsadowe w postaci różnych zapisów.

Ww. programy komputerowe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odrębnie, w poszczególnych miesiącach 2011 r.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdzić należy, iż skoro Spółka uzyskała licencje oraz prawo autorskie do poszczególnych programów komputerowych, które stanowią odrębne wartości niematerialne i prawne, to każda z nich winna stanowić nową technologię, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Potwierdzać to winna każdorazowa opinia niezależnej od Spółki jednostki naukowej. Zatem Spółka powinna na każde z oprogramowań wprowadzone jako wartość niematerialna i prawna posiadać odrębną opinię niezależnej jednostki naukowej.

Tymczasem, z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż opinia niezależnej jednostki naukowej – w posiadaniu której jest Spółka – dotyczy Modułu, który zgodnie z zawartą w 2010 r. umową z jej producentem był nabywany sukcesywnie w okresie od września 2010 r. do lipca 2011 r., a w sierpniu 2011 r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jednocześnie Spółka wskazała, iż dzięki Modułowi nastąpi znaczna poprawa jakości usług oferowanych przez wewnętrzne biura Spółki na rzecz odbiorców wewnętrznych i zewnętrznych.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż posiadając „Opinię o systemie informatycznym: Moduł Wstępnego Przetwarzania Danych Finansowych wdrożony w spółce (…)” wydaną przez niezależną od Spółki jednostkę naukową oraz spełniając pozostałe warunki zawarte w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka może odliczyć od podstawy opodatkowania jedynie wydatki poniesione na nabycie Modułu.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym w dniu 07 grudnia 2011 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. „Opinia o systemie informatycznym: Moduł Wstępnego Przetwarzania Danych Finansowych wdrożonym w spółce (…)” stanowiąca załącznik do pisma uzupełniającego z dnia 31 stycznia 2012 r. nie podlegała analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj