Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-934/12-4/IZ
z 29 listopada 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2012 r. (data wpływu 21.09.2012 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 13.11.2012 r., pismem z dnia 20.11.2012 r. (data wpływu 20.11.2012 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20.11.2012 r. (data wpływu 20.11.2012 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (‘Spółka”) jest podmiotem prowadzącym profesjonalną działalność z zakresie m. in. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, jak również wynajmu i zarządzania nieruchomościami.
Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2
W szczególności, Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości obejmujących działki o numerach ewidencyjnych 26/3, 26/4, 35/3, 37/3 oraz 37/5 (łącznie jako „Nieruchomość 1”), jak również właścicielem nieruchomości o numerze ewidencyjnym 25/2 („Nieruchomość 2’). Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 są usytuowane w D., przy czym działki o numerach ewidencyjnych 35/3, 37/3 oraz 37/5 znajdują się przy ul. J., zaś działki o numerach ewidencyjnych 25/2, 26/3 oraz 26/4 znajdują się przy ul. P.. Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 są zabudowane dwukondygnacyjnym budynkiem handlowo-usługowym (Centrum Handlowe), który został wzniesiony oraz w całości oddany do użytkowania przed dniem 28 grudnia 2009 r.
Spółka nabyła Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2, wraz ze wzniesionym na nich Centrum Handlowym, na podstawie umowy sprzedaży z dnia 28 grudnia 2009 r. Czynność nabycia Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2, wraz z Centrum Handlowym, podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych, zaś Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem tych nieruchomości, z którego Spółka skorzystała.
Od momentu nabycia Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2, wraz z Centrum Handlowym, Spółka nie dokonywała wydatków na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Spółka miałaby prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, równych lub przekraczających 30% wartości wymienionych nieruchomości.
Nieruchomość 3
Ponadto, Spółka jest również użytkownikiem wieczystym niezabudowanych nieruchomości gruntowych obejmujących działki o numerach ewidencyjnych 34/2, 87/5, 88/3 oraz 89/3 („Nieruchomość 3”). Nieruchomość 3 jest usytuowana w D. przy ul. J. i obejmuje wyłącznie tereny niezabudowane, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod zabudowę (działki nr 34/2, 87/5, 88/3) oraz drogę wykorzystywaną w związku z funkcjonowaniem Centrum Handlowego (działka nr 89/3).
Spółka nabyła Nieruchomość 3 na podstawie umowy sprzedaży z dnia 28 grudnia 2009 r., za wyjątkiem działki o numerze ewidencyjnym 87/5, której użytkowanie wieczyste Spółka nabyła na podstawie umowy sprzedaży z dnia 31 sierpnia 2010 r. Czynność nabycia Nieruchomości 3 podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych, zaś Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem tej nieruchomości, z którego Spółka skorzystała.
W dniu 28 grudnia 2009 roku, a zatem w dniu nabycia przez Spółkę Nieruchomości 3, na działce nr 89/3, wchodzącej w skład tej nieruchomości, znajdowała się już ukończona i gotowa do użytkowania budowla w postaci drogi dojazdowej do Centrum Handlowego. Spółka posiadała i wykonała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia działki nr 89/3, wraz ze znajdującą się na niej w chwili nabycia ukończoną i gotową do użytkowania budowlą w postaci drogi dojazdowej do Centrum Handlowego. Wspomniana droga dojazdowa nie była przedmiotem umowy najmu, dzierżawy bądź umowy o podobnym charakterze, była natomiast wykorzystywana przez Spółkę w jej podstawowej działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym udostępnianiu powierzchni handlowej na obszarze Centrum Handlowego. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowej drogi, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących 30% lub więcej wartości początkowej wspomnianej budowli.
Na obszarze działki nr 88/3, również wchodzącej w skład Nieruchomości 3, także znajduje się droga (inna niż droga dojazdowa do Centrum Handlowego wspomniana powyżej), stanowiąca fragment pasa drogowego drogi głównej (publicznej) i faktycznie wykorzystywana jako część ulicy J. Droga ta była już ukończona i gotowa do użytkowania w dniu 28 grudnia 2009 roku, a zatem w dniu nabycia przez Spółkę Nieruchomości 3.
Spółka posiadała i wykonała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia działki nr 88/3, wraz ze znajdującą się na niej w chwili nabycia ukończoną i gotową do użytkowania budowlą w postaci drogi stanowiącej część ulicy J.. Wspomniana droga nie była przedmiotem umowy najmu, dzierżawy bądź umowy o podobnym charakterze. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowej drogi, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących 30% lub więcej wartości wspomnianej budowli.
Nieruchomość 4
Co więcej, Spółka jest również użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowej obejmującej działkę o numerze ewidencyjnym 37/4 („Nieruchomość 4”). Nieruchomość 4 jest usytuowana w D. przy ul. J. i jest zabudowana budynkiem niemieszkalnym, który został wzniesiony oraz w całości oddany do użytkowania przed dniem 31 sierpnia 2010 r.
Spółka nabyła Nieruchomość 4 na podstawie umowy sprzedaży z dnia 31 sierpnia 2010 r. Czynność nabycia Nieruchomości 4 podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych, zaś Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem tej nieruchomości, z którego Spółka skorzystała.
Od momentu nabycia Nieruchomości 4 Spółka nie dokonywała wydatków na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Spółka miałaby prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, równych lub przekraczających 30% wartości tej nieruchomości.
Nieruchomość 5
Co więcej, Spółka jest również właścicielem nieruchomości gruntowej obejmującej działkę o numerze ewidencyjnym 27/3 („Nieruchomość 5”). Nieruchomość 5 jest usytuowana w D. przy ul. K. i obejmuje wyłącznie tereny niezabudowane, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod zabudowę.
Spółka nabyła Nieruchomość 5 na podstawie umowy sprzedaży z dnia 28 grudnia 2009 r. Czynność nabycia Nieruchomości 5 podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych, zaś Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem tej nieruchomości, z którego Spółka skorzystała.
Wszystkie wskazane powyżej nieruchomości były wykorzystywane przez Spółkę do czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym działalności obejmującej najem powierzchni handlowych dla podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną.
W najbliższym okresie Spółka zamierza dokonać sprzedaży na rzecz nowego inwestora („Nabywca”) Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 3, Nieruchomości 4 oraz Nieruchomości 5, wraz z Centrum Handlowym oraz innymi wzniesionymi na nich budynkami i budowlami (łącznie jako Zbywane Nieruchomości ). Zarówno Spółka jak i Nabywca są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Zbywane Nieruchomości stanowią główny, ale nie jedyny składnik majątku Spółki, która posiada także inne aktywa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Na podstawie przepisu art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego wskutek sprzedaży Zbywanych Nieruchomości Nabywca wstąpi w miejsce Spółki w stosunki najmu dotyczące powierzchni w Centrum Handlowym. W ramach transakcji dojdzie także do przeniesienia na rzecz Nabywcy związanych ze Zbywanymi Nieruchomościami m. in. praw z zabezpieczeń dostarczonych przez najemców, praw z gwarancji jakości i rękojmi dotyczących robót budowlanych i praw z zabezpieczeń dotyczących takich robót, praw autorskich do projektów sporządzonych na podstawie umów z architektami oraz prawnej i technicznej dokumentacji dotyczącej Zbywanych Nieruchomości.
W ramach planowanej transakcji nie zostaną przeniesione na Nabywcę m. in.:
- umowa z zarządcą Zbywanych Nieruchomości,
- umowy z dostawcami mediów do Zbywanych Nieruchomości i dotyczące obsługi Zbywanych Nieruchomości,
- umowy dotyczące bieżącej obsługi Spółki (np. umowa o usługi księgowe),
- należności Spółki wymagalne oraz te na które wystawiono faktury w tym wynikające z umów najmu
- zobowiązania kredytowe Spółki względem banków oraz zobowiązania z tytułu pożyczek udzielonych Spółce,
- zobowiązania wobec dostawców mediów do Zbywanych Nieruchomości,
- środki pieniężne na rachunkach bankowych lub w kasie (poza zabezpieczeniami, o których była mowa powyżej),
- księgi oraz umowy dotyczące siedziby Spółki.
Możliwe jest, iż po transakcji dojdzie pomiędzy Spółką i Nabywcą oraz najemcami do rozliczenia zaliczek na poczet opłat eksploatacyjnych, które w ciągu danego roku najemcy wpłacali Spółce.
Sprzedaż Zbywanych Nieruchomości nie będzie wiązała się także z przejściem pracowników Spółki w ramach tzw. przejścia zakładu pracy (art. 231 Kodeksu pracy) z uwagi na fakt, że Spółka nie zatrudnia pracowników. Spółka poza działalnością polegającą na wynajmie powierzchni w Centrum Handlowym co do zasady nie prowadzi innej działalności operacyjnej.
Zbywane Nieruchomości nie są wyodrębnione organizacyjnie w strukturze Spółki na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze; nie stanowią one także oddziału Spółki wyodrębnionego w KRS.W świetle opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, Spółka wnosi następujące pytania:
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy przedmiotem planowanej umowy sprzedaży Zbywanych Nieruchomości będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 i art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
- Czy zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT Spółka i Nabywca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 4 oraz w zakresie dotyczącym działki nr 89/3 oraz działki nr 88/3 Nieruchomości 3?
- Czy sprzedaż Nieruchomości 3 oraz Nieruchomości 5 przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, według stawki 23%, za wyjątkiem działek nr 89/3 oraz nr 88/3, wchodzących w skład Nieruchomości 3, w stosunku do których planowanej sprzedaży Spółka i nabywca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy;
- Przedmiotem planowanej umowy sprzedaży Zbywanych Nieruchomości będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
- Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, Spółka i Nabywca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 4.
Ponadto, sprzedaż Nieruchomości 3 przez Spółkę w części obejmującej działki nr 89/3 oraz nr 88/3, które stanowią nieruchomości zabudowane wyłącznie budowlami w postaci dróg, będzie podlegać obecnie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1pkt 10 ustawy o VAT (ze względu na upływ okresu dwóch lat od dnia pierwszego zasiedlenia tych budowli, nabycie tych budowli przez Spółkę w drodze czynności wiążącej się z uzyskaniem prawa do odliczenia podatku VAT oraz brak ponoszenia przez Spółkę wydatków na ulepszenie tych budowli w wysokości równej lub przekraczającej 30% wartości początkowej którejkolwiek z nich), a zatem Spółka i Nabywca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży Nieruchomości 3 w części obejmującej działki nr 89/3 oraz nr 88/3, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, - Sprzedaż Nieruchomości 3 oraz Nieruchomości 5 przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, według stawki 23%.
Sprzedaż Nieruchomości 3, za wyjątkiem działki nr 89/3 oraz działki nr 88/3, oraz Nieruchomości 5 przez Spółkę będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, według stawki VAT w wysokości 23%, ponieważ stanowią one nieruchomości niezabudowane i w całości przeznaczone pod zabudowę, które nie mogą korzystać ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Podatnika
Pytanie nr I
Spółka zajmuje stanowisko, iż dla celów VAT przedmiotem planowanej umowy sprzedaży Zbywanych Nieruchomości będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Brak możliwości klasyfikacji przedmiotu transakcji jako przedsiębiorstwa Spółki
Przenosząc rozważania dotyczące klasyfikacji planowanej transakcji na grunt przepisów ustawy o VAT, należy zauważyć, że ustawa o VAT nie definiuje wprost pojęcia przedsiębiorstwa (przeciwnie niż w przypadku ustaw o podatku dochodowym). Zgodnie jednak z poglądami powszechnie przyjętym w orzecznictwie sądowym, interpretacjach organów podatkowych oraz doktrynie prawa podatkowego należy się w tym zakresie odwoływać do definicji przedsiębiorstwa zawartej w art. Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 55¹ Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
- wierzytelności,
- prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
- koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
- tajemnice przedsiębiorstwa,
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W świetle powołanej definicji, w skład przedsiębiorstwa wchodzą takie składniki materialne i niematerialne, które w sposób zorganizowany służą prowadzonej w ramach tego przedsiębiorstwa działalności gospodarczej. Ważne jest zatem, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w ten sposób, aby przekazany zespół składników majątkowych mógł posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że, aby mówić o transferze przedsiębiorstwa, przenoszone składniki majątkowe muszą umożliwiać prowadzenie samodzielnej działalności wyłącznie w oparciu o te składniki.
Tymczasem, w przypadku planowanej transakcji nie można mówić o zdolności przenoszonego majątku do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej. Spółka podkreśla, że przedmiotem sprzedaży będą jedynie Zbywane Nieruchomości wraz z umowami najmu i zabezpieczeniami oraz wyżej wymienionymi prawami i obowiązkami, które ściśle wiążą się ze Zbywanymi Nieruchomościami, takie jak np.: prawo do używania nazwy Centrum Handlowego, gwarancje i inne zabezpieczenia budowlane, dokumentacja związana ze Zbywanymi Nieruchomościami i ich ubezpieczenie. Elementy te są oczywistym uzupełnieniem Zbywanych Nieruchomości, nie prowadzącym jednak do wykreowania zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Wynika to choćby z faktu, że szereg elementów istotnych z punktu widzenia działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę zostanie wyłączonych z transakcji sprzedaży Zbywanych Nieruchomości. Dotyczy to m.in.:
- umowy z zarządcą Zbywanych Nieruchomości,
- umów z dostawcami mediów i dotyczących obsługi Zbywanych Nieruchomości,
- umów dotyczących bieżącej działalności Spółki (np. umowa o usługi księgowe),
- należności Spółki wymagalnych oraz tych, na które wystawiono faktury w tym wynikających z umów najmu,
- zobowiązań kredytowych Spółki względem banków
- zobowiązań wobec dostawców mediów do Zbywanych Nieruchomości,
- środków pieniężnych ksiąg oraz umów dotyczących siedziby Spółki.
Sprzedaż Zbywanych Nieruchomości nie będzie wiązała się także z przejściem pracowników Spółki w ramach tzw. przejścia zakładu pracy (art. 231 Kodeksu pracy).
Nie można zatem uznać, iż Zbywane Nieruchomości mogą samodzielnie realizować jakiekolwiek zadania gospodarcze. Innymi słowy Nabywca nie może tylko i wyłącznie w oparciu o Zbywane Nieruchomości prowadzić działalności gospodarczej.
W świetle powyższego jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego część składników majątkowych wskazanych jako niezbędne z punktu widzenia definicji przedsiębiorstwa nie zostanie przeniesiona na Nabywcę. Ponadto nie jest możliwe zidentyfikowanie zorganizowanego zbioru składników materialnych i niematerialnych służących prowadzonej działalności, ponieważ przedmiotem transakcji będą Zbywane Nieruchomości, którym bez dodatkowych elementów niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej (np. umów z dostawcami mediów umowy z zarządcą nieruchomości) nie sposób nadać przymiotu zorganizowania. W konsekwencji zdaniem Spółki, przedmiot transakcji nie będzie stanowił przedsiębiorstwa.
Stanowisko to jest także akceptowane przez organy podatkowe. Zostało ono potwierdzone m. in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-284/12-3/RR), czy w interpretacji tego organu z dnia 6 marca 2012 r. (sygn. IPPP2/443 850/11- 2/PR).
Konkluzji tej nie zmienia fakt, że z mocy prawa na Nabywcę przejdą prawa i obowiązki z umów najmu w tym zabezpieczenia. Przejście praw i obowiązków z umów najmu nie będzie bowiem elementem sprzedaży - jest jedynie określonym przepisami Kodeksu cywilnego skutkiem zbycia rzeczy będącej przedmiotem najmu.
Brak możliwości klasyfikacji Zbywanych Nieruchomości jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki.
Natomiast przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem Ministerstwa Finansów, aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powyższej definicji, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko takie jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe sądy administracyjne oraz przedstawicieli doktryny prawa podatkowego i w praktyce nie rodzi żadnych wątpliwości.
Należy zauważyć, iż zgodnie z interpretacjami organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział oraz, że takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-284/12-3/RR).
Wyodrębnienie finansowe oznacza natomiast sytuację, w której sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, następujące okoliczności jednoznacznie wskazują, że przedmiot planowanej umowy sprzedaży nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki:
- na przedmiot transakcji składają się jedynie Zbywane Nieruchomości,
- Zbywane Nieruchomości nie są wyodrębnione organizacyjnie w strukturze Spółki na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze; nie stanowią one także oddziału Spółki wyodrębnionego w KRS,
- sprzedawane aktywa są tylko sumą poszczególnych środków trwałych, niebędących zorganizowanym zespołem składników powiązanych organizacyjnie,
- w ramach sprzedaży nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę praw z kluczowych umów (w tym umów z dostawcami mediów i dotyczących obsługi Zbywanych Nieruchomości),
- nabywane aktywa nie są w stanie samodzielnie funkcjonować, gdyż nie posiadają potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy; Nabywca nie może tylko i wyłącznie w oparciu o te składniki prowadzić działalności gospodarczej,
- Nabywca nie przejmie w ramach transakcji pracowników ani zobowiązań Spółki, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek.
W świetle powyższego zdaniem Spółki, Zbywane Nieruchomości nie są wyodrębnionym organizacyjnie finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W efekcie przedmiot transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Konkluzji tych nie zmienia fakt, że nabywane aktywa stanowią główne (choć nie jedyne) składniki majątku Spółki. W tym kontekście warto powołać się na wyrok NSA z dnia 5 października 2005 r. (sygn. I SA/Gd 1959/94), zgodnie z którym: „Sprzedaż poszczególnych elementów przedsiębiorstwa choćby nawet przedstawiały one znaczną wartość w porównaniu z wartością całego przedsiębiorstwa nie stanowi podstawy do uznania, iż faktycznie nastąpiła jego sprzedaż. Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym”. Stanowisko zajęte przez NSA w powyższym wyroku jest w pełni kontynuowane w orzecznictwie sądów administracyjnych (m. in. wyrok WSA w Warszawie z 7 listopada 2011 r. (sygn. III SA/Wa 1438/11), czy wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 czerwca 2008 r. (sygn. I SA/Wr 355/08). Stanowisko to jest także akceptowane przez organy podatkowe, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 22 marca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-21/11-4/EN).
Podsumowując, przedmiotem planowanej umowy sprzedaży Zbywanych Nieruchomości dla celów ustawy o VAT będą składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Pytanie nr 2 oraz 3
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż - zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT - Spółka i Nabywca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 i Nieruchomości 4 oraz działek o nr 89/3 i 88/3 Nieruchomości 3.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwolnieniu z VAT podlega dostawa budynków budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub Ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy łub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.
Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, możliwa jest rezygnacja ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, i wybór opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
- złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwolnieniu z VAT podlega także dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka nabyła wszystkie zabudowane Zbywane Nieruchomości (Nieruchomość 1, Nieruchomość 2 oraz Nieruchomość 4 oraz działki nr 88/3 i 89/3 Nieruchomości 3) ponad 2 lata temu w drodze czynności opodatkowanych podatkiem VAT (umów sprzedaży z dnia 28 grudnia 2009 r. oraz z dnia 31 sierpnia 2010 r.), w związku z którymi Spółce przysługiwało w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W chwili nabycia Nieruchomości 1, Nieruchomości 2, Nieruchomości 4 oraz działki nr 88/3 i nr 89/3 Nieruchomości 3 przez Spółkę każda z tych nieruchomości była już zabudowana Centrum Handlowym budynkiem niemieszkalnym, drogą. Od momentu nabycia Zbywanych Nieruchomości Spółka nie dokonywała wydatków na ulepszenie którejkolwiek z nich, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których Spółka miałaby prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, równych lub przekraczających 30% wartości poszczególnych nieruchomości.
W konsekwencji, należy uznać, iż do pierwszego zasiedlenia Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 4 oraz działki nr 88/3 i 89/3 Nieruchomości 3 w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, doszło ponad 2 lata temu.
Nieruchomości 3 (za wyjątkiem działek nr 88/3 i 89/3) oraz Nieruchomości 5 stanowią natomiast nieruchomości niezabudowane, a zatem nie jest możliwe zwolnienie ich sprzedaży z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt l0a ustawy o VAT. Co więcej, ponieważ Nieruchomość 3 (za wyjątkiem działki nr 88/3 i 89/3) oraz Nieruchomość 5 były i są w całości przeznaczone pod zabudowę, nie mogą one podlegać zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
W rezultacie, sprzedaż Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 4 oraz działki nr 88/3 i nr 89/3 Nieruchomości 3 przez Spółkę podlegać będzie obecnie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a zatem Spółka i Nabywca będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży zabudowanych Zbywanych Nieruchomości zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Sprzedaż Nieruchomości 3 (za wyjątkiem działek nr 88/3 i 89/3) oraz Nieruchomości 5 przez Spółkę będzie natomiast podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, według stawki 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.