Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1216/12-2/JK
z 8 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2012 r. (data wpływu 10.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania cesji praw i obowiązków oraz prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania cesji praw i obowiązków oraz prawa do odliczenia podatku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


I. GmbH (dalej: „Wnioskodawca”) jest osobą prawną z siedzibą w Niemczech. Działalność Wnioskodawcy obejmuje tworzenie różnego rodzaju funduszy inwestycyjnych, zarządzanie funduszami inwestycyjnymi, jak również ich reprezentowanie. Jednym z funduszy utworzonych i zarządzanych przez Wnioskodawcę jest specjalny nieruchomościowy fundusz inwestycyjny w Niemczech o nazwie I W F. („Fundusz”). Fundusz inwestuje na polskim rynku nieruchomości poprzez bezpośrednie nabywanie nieruchomości położonych w Polsce. Fundusz może również nabywać udziały w spółkach nieruchomościowych. Fundusz nie ma samodzielnej osobowości prawnej, gdyż jest to fundusz inwestycyjny typu umownego. Dlatego też aktywa Funduszu są formalnie własnością Wnioskodawcy, lecz utrzymywane są one oddzielnie i zarządzane na rachunek inwestorów Funduszu.

P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Cedent”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność głównie w branży nieruchomościowej. Cedent jest stroną umowy (dalej: „Umowa”) zawartej z firmą K Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (obecna nazwa - I Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością dalej jako: „Zbywca”), która przewiduje, między innymi, prawo Cedenta do zakupu od Zbywcy niżej opisanej i zdefiniowanej Nieruchomości za cenę wstępnie ustaloną w Umowie.

Zbywca jest użytkownikiem wieczystym następujących działek gruntu: (i) działek gruntu nr 63, 47/10, 47/18 o powierzchni 941 m2, dla których Sąd Rejonowy, X Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą, (ii) działek gruntu nr 47/4, 47/8, 47/19 o powierzchni 758 m2, dla których Sąd Rejonowy, X Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą, (iii) działki gruntu nr 46 o powierzchni 35 m2, dla której Sąd Rejonowy, X Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą 7, przy czym łączna powierzchnia wszystkich wyżej wskazanych działek wynosi 1.734 m2 (wszystkie działki dalej łącznie zwane: „Grunt”). Zgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę nr 645/Ś/2008 wydanym przez Prezydenta Miasta z dnia 25 września 2008, zmienionym następnie decyzją z dnia 11 czerwca 2010 wydaną przez Prezydenta Miasta oraz decyzją z dnia 20 lipca 2012 wydaną przez Prezydenta Miasta, na Gruncie realizowane są obecnie roboty budowlane związane z przebudową, rozbudową i nadbudową znajdujących się na Gruncie budynków, na cele biurowe z garażem podziemnym według zatwierdzonego projektu budowlanego. W rezultacie powyższych prac budowlanych, na Gruncie powstaną budynki o powierzchni najmu ok. 6.800 m2 przeznaczone głównie na cele biurowe, a częściowo także, między innymi, na cele gastronomiczne i handlowe („Budynek”). Budynek powstanie w wyniku kompletnej przebudowy i rozbudowy budynków, które istniały na Gruncie. Wartość nakładów poniesionych na ulepszenie istniejących budynków przekroczy 30% wartości początkowej. Zbywca odlicza oraz uzyskuje zwrot podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dla celów prowadzonych prac budowlanych związanych z Budynkiem.


Po zakończeniu budowy Budynku oraz wynajęciu najemcom całości lub części powierzchni Budynku, Zbywca zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego Gruntu wraz z posadowionym na nim Budynkiem (dalej łącznie: „Nieruchomość”).


Korzystając z postanowień Umowy zawartej ze Zbywcą, Cedent zamierza zawrzeć ze Zbywcą umowę przedwstępną sprzedaży Nieruchomości (dalej: „Umowa Przedwstępna”) po cenie ustalonej w Umowie. Umowa Przedwstępna zawierać będzie klauzulę zezwalającą Cedentowi na cesję praw i obowiązków na inny podmiot. Zgodnie z założeniami transakcji, w momencie zawierania Umowy Przedwstępnej Cedent nie będzie dokonywał płatności na rzecz Zbywcy na poczet ceny za Nieruchomość.

Wnioskodawca, działając na rachunek Funduszu, planuje nabyć od Cedenta prawa i obowiązki wynikające dla Cedenta z Umowy Przedwstępnej zawartej ze Zbywcą. Dlatego też, bezpośrednio po zawarciu Umowy Przedwstępnej pomiędzy Cedentem i Zbywcą, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Cedentem przedwstępną umowę cesji praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej (dalej: „Przedwstępna Umowa Cesji”). Na podstawie Przedwstępnej Umowy Cesji, Cedent zobowiąże się do scedowania na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, a Wnioskodawca zobowiąże się do zaakceptowania takiej cesji. Przedwstępna Umowa Cesji będzie określała wynagrodzenie przysługujące Cedentowi od Wnioskodawcy z tytułu cesji Umowy Przedwstępnej. W związku z zawarciem Przedwstępnej Umowy Cesji, Wnioskodawca zapłaci na rzecz Cedenta określoną zaliczkę lub zadatek na poczet wynagrodzenia za cesję Umowy Przedwstępnej.

Po spełnieniu określonych warunków ustalonych przez strony, Wnioskodawca zawrze z Cedentem umowę cesji przenoszącą na Wnioskodawcę prawa i obowiązki z Umowy Przedwstępnej (dalej: „Umowa Cesji”). Z tego tytułu Wnioskodawca zapłaci Cedentowi ustalone wynagrodzenie za przedmiotową cesję, z uwzględnieniem zaliczki/zadatku zapłaconego przy zawarciu Przedwstępnej Umowy Cesji.

Zgodnie z założeniami, po zawarciu Umowy Cesji Wnioskodawca, działając na podstawie Umowy Przedwstępnej, zakupi Nieruchomość od Zbywcy. W konsekwencji tej transakcji, Wnioskodawca wstąpi, jako nowy wynajmujący, w istniejące stosunki najmu i będzie kontynuował działalność polegającą na wynajmie powierzchni Budynku na rzecz najemców.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Cedent, są zarejestrowani, jako czynni podatnicy VAT w Polsce. Wnioskodawca zaznacza, iż Cedent wystąpi z analogicznym wnioskiem o interpretację indywidualną dotycząca sposobu opodatkowania podatkiem VAT wyżej opisanej transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy opodatkowaną podstawową stawką podatku VAT?
  2. Czy przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji nie będzie stanowić usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Cedenta?
  3. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z cesji przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym?
  4. Czy kwotę podatku naliczonego związanego z Umową Cesji stanowić będzie dla Wnioskodawcy suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę od Cedenta z tytułu cesji praw obowiązków z Umowy Przedwstępnej, jak również potwierdzających uiszczenie przez Wnioskodawcę zaliczki lub zadatku na rzecz Cedenta?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, planowane przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega, między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez odpłatną dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod pojęciem „towarów” dla celów podatku VAT, rozumie się z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 7 Ustawy VAT).


Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy, praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej nie można uznać za towary. Dlatego też, cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej nie będzie stanowiła dostawy towarów w rozumieniu Ustawy VAT.


Przez świadczenie usług rozumie się z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Mając na uwadze wyżej powołany przepis, w opinii Wnioskodawcy, planowana cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej stanowić będzie usługę świadczoną przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy, która podlegać będzie opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, celem ustawodawcy było opodatkowanie możliwie jak najszerszego zakresu czynności. Dlatego też, jeżeli dana czynność dokonywana za wynagrodzeniem przez przedsiębiorcę w ramach działalności gospodarczej nie stanowi dostawy towarów, to powinna ona zostać uznana za świadczenie usług dla celów VAT.


Zasada ta jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem VAT wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.


Powyższa konkluzja znajduje również potwierdzenie w stanowisku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, według którego zasadniczo każda czynność wykonywana przez podatnika za wynagrodzeniem w ramach działalności gospodarczej jest traktowana jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej. Pod pojęciem „świadczenie” należy przy tym rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie jak i zaniechanie.

Biorąc pod uwagę, iż w przypadku cesji praw i obowiązków na podstawie Umowy Cesji Wnioskodawca uzyska możliwość zakupu Nieruchomości od Zbywcy na ustalonych warunkach, Wnioskodawca powinien być uznany za beneficjenta świadczenia dokonywanego przez Cedenta. Z tytułu przedmiotowego świadczenia Wnioskodawca zapłaci Cedentowi określone wynagrodzenie na podstawie Przedwstępnej Umowy Cesji oraz Umowy Cesji. Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej transakcji wystąpią wszystkie elementy konieczne do stwierdzenia, iż transakcja ta będzie stanowić odpłatne świadczenie usługi, a mianowicie usługodawca (tj. Cedent), usługobiorca (tj. Wnioskodawca), świadczenie polegające na przeniesieniu praw i obowiązków oraz wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę do Cedenta z tytułu przedmiotowego świadczenia.


Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja stanowić będzie odpłatne świadczenie usług przez Cedenta, podlegające opodatkowaniu podstawową stawką VAT.


Powyższa konkluzja znajduje potwierdzenie również interpretacjach podatkowych oraz orzecznictwie sądowym dotyczącym analogicznych transakcji, czego przykładem jest:

  1. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14.01.2008 r. (1401/PV-IV/4407/12-10 /2007/MK) - pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 stycznia 2008 r. (1401 /PV-IV/4407/12-10/2007/MK), w którym stwierdzono, między innymi: „W stanie faktycznym wskazanym we wniosku Spółka odpłatnie przenosi ogół praw i obowiązków wynikających z zawartej wcześniej umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu. Zatem z jednej strony podmiot, na rzecz którego dokonuje się cesji, ma możliwość dochodzenia roszczeń wynikających z umowy przedwstępnej, a z drugiej strony Spółka otrzymuje konkretną wartość materialną w postaci świadczenia pieniężnego. Tym samym istnieje beneficjent świadczenia, występuje element odpłatności świadczonej usługi oraz świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.
    W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdzą, iż odpłatne przeniesienie praw i obowiązków wynikających z zawartych z deweloperami umów przedwstępnych sprzedaży lokali na rzecz innych podmiotów jest świadczeniem usługi, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem według stawek określonych w art. 41 ww. ustawy.”
  2. Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.07.2008 r. (nr IP-PP2-443-725/08-2/PW), w którym Dyrektor w pełni potwierdził stanowisko podatnika, iż cesja umowy (najmu, dzierżawy, umowy przedwstępnej zakupu nieruchomości) będzie stanowić usługę opodatkowaną VAT według stawki podstawowej.
  3. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9.04.2009 r. (sygn. III SA/Wa 154/09) stwierdzający, iż przeniesienie praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości w zamian za wynagrodzenie stanowi usługę objętą hipotezą art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.


Wyżej powołane stanowisko organów podatkowych oraz orzecznictwa w pełni potwierdza przedstawiony pogląd Wnioskodawcy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym Cedent wyświadczy usługę na rzecz Wnioskodawcy opodatkowaną stawką podstawową VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji nie będzie stanowić usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Cedenta.


Jak wynika z wyżej przedstawionej analizy, planowana cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej powinna być, zdaniem Wnioskodawcy, uznana za odpłatne świadczenie usługi przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy. Dlatego też, usługodawcą w tej transakcji będzie Cedent, a nie Wnioskodawca. W konsekwencji, w przedmiotowej transakcji Cedent będzie również jedynym podatnikiem zobowiązanym do rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż cesja dotyczyć będzie przeniesienia zarówno praw jak i obowiązków z Umowy Przedwstępnej i że usługodawcą w tej transakcji będzie Cedent, Wnioskodawca nie może zostać uznany za podmiot świadczący usługę na rzecz Cedenta w postaci nabycia wierzytelności z Umowy Przedwstępnej (tj. prawa do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości na warunkach ustalonych w Umowie Przedwstępnej). W szczególności, w żaden sposób nie byłoby uprawnione twierdzenie, że Wnioskodawca świadczy na rzecz Cedenta usługę ściągania długów w rozumieniu art. 43 ust. 15 Ustawy VAT. Istotą omawianej cesji praw i obowiązków nie jest bowiem jakiekolwiek ściąganie długów przez Wnioskodawcę, a wyłącznie przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków związanych z zawartą Umową Przedwstępną. Nabycie tych praw i obowiązków umożliwi Wnioskodawcy zakup Nieruchomości od Zbywcy na warunkach ustalonych między Zbywcą i Cedentem. W żadnym wypadku nie może być zatem w takiej sytuacji mowy o jakiejkolwiek usłudze ściągania długów świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Cedenta.

Powyższa konkluzja znajduje także potwierdzenie w wyżej powołanej decyzji Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.07.2008 r. (nr IP-PP2-443-725/08-2/PW), który stwierdził między innymi, iż „Organ pierwszej instancji prawidłowo ocenił przedstawiony stan faktyczny we wniosku i prawidłowo uznał, że cesja praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej dokonana za odpłatnością na inny podmiot nie stanowi obrotu wierzytelnością, lecz jest świadczeniem usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek określonych w art. 41 ustawy o tym podatku”.


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z cesji przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym.

Jak wynika z analizy przedstawionej w odniesieniu do pytania nr 1), planowana cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, która zostanie dokonana przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy, powinna zostać zakwalifikowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu według stawki podstawowej tego podatku.

Po nabyciu od Cedenta praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, Wnioskodawca, w oparciu o postanowienia Umowy Przedwstępnej, zakupi od Zbywcy Nieruchomość. Nieruchomość ta będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż Wnioskodawca wstąpi w istniejące stosunki najmu i będzie kontynuował wynajmowanie powierzchni Budynku na rzecz Najemców.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, jeżeli dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie w całości, o ile nie znajdą zastosowania inne ograniczenia.

Jak zostało wskazane, nabycie praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej będzie warunkiem koniecznym do nabycia przez Wnioskodawcę Nieruchomości od Zbywcy. Nieruchomość będzie z kolei wykorzystywana przez Wnioskodawcę do świadczenia usług wynajmu powierzchni w Budynku. Taka działalność jest klasyfikowana na gruncie Ustawy VAT, jako odpłatne świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej. W konsekwencji należy stwierdzić, że nabycie przez Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej stanowić będzie nabycie usługi wykorzystywanej do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.


W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z cesji praw i obowiązków dokonanej na podstawie Umowy Cesji.


Zdaniem Wnioskodawcy, kwotę podatku naliczonego związanego z Umową Cesji stanowić będzie dla Wnioskodawcy suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę od Cedenta z tytułu cesji praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, jak również potwierdzających uiszczenie przez Wnioskodawcę zaliczki lub zadatku na rzecz Cedenta.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Stosownie do art. 19 ust. 11 Ustawy VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Zgodnie z założeniami transakcji, wskutek zawarcia Przedwstępnej Umowy Cesji, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Cedenta określonej zaliczki lub zadatku na poczet wynagrodzenia za cesję praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, którego pełna kwota będzie należna do zapłaty na postawie Umowy Cesji. Mając to na uwadze, w przypadku otrzymania przez Cedenta przedmiotowego zadatku lub zaliczki, z chwilą otrzymania tych kwot po stronie Cedenta powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej kwoty zaliczki lub zadatku.

Z uwagi na powyższe, kwotę podatku naliczonego związanego z cesją praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej stanowić będzie dla Wnioskodawcy suma kwot wynikająca z faktur VAT otrzymanych przez Wnioskodawcę od Cedenta z tytułu zbycia praw i obowiązków na podstawie Umowy Cesji, jak również faktur potwierdzających uiszczenie przez Wnioskodawcę zaliczki lub zadatku w związku z przedmiotową transakcją.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zatem aby ocenić czy cesja praw i obowiązków podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należy ustalić czy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usługi. Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którą przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Niewątpliwie cesja praw i obowiązków nie mieści się w powyższej definicji pozostaje więc rozpatrzyć, czy zbycie praw i obowiązków stanowi świadczenie usługi.


Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. w związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.


Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.


Umowa cesji praw i obowiązków wypełnia znamiona określone w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z tym stanowi świadczenie usług w rozumieniu tej ustawy.


Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną z siedzibą w Niemczech. Cedent jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność głównie w branży nieruchomościowej. Działalność Wnioskodawcy obejmuje tworzenie różnego rodzaju funduszy inwestycyjnych, zarządzanie funduszami inwestycyjnymi, jak również ich reprezentowanie. Jednym z funduszy utworzonych i zarządzanych przez Wnioskodawcę jest specjalny nieruchomościowy fundusz inwestycyjny w Niemczech o nazwie I F. („Fundusz”). Cedent jest stroną Umowy zawartej z firmą K Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Zbywcą, która przewiduje, między innymi, prawo Cedenta do zakupu od Zbywcy Nieruchomości za cenę wstępnie ustaloną w Umowie. Korzystając z postanowień Umowy zawartej ze Zbywcą, Cedent zamierza zawrzeć ze Zbywcą umowę przedwstępną sprzedaży Nieruchomości po cenie ustalonej w Umowie. Umowa Przedwstępna zawierać będzie klauzulę zezwalającą Cedentowi na cesję praw i obowiązków na inny podmiot. Zgodnie z założeniami transakcji, w momencie zawierania Umowy Przedwstępnej Cedent nie będzie dokonywał płatności na rzecz Zbywcy na poczet ceny za Nieruchomość. Wnioskodawca, działając na rachunek Funduszu, planuje nabyć od Cedenta prawa i obowiązki wynikające dla Cedenta z Umowy Przedwstępnej zawartej ze Zbywcą. Dlatego też, bezpośrednio po zawarciu Umowy Przedwstępnej pomiędzy Cedentem i Zbywcą, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Cedentem przedwstępną umowę cesji praw i obowiązków z Umowy. Na podstawie Przedwstępnej Umowy Cesji, Cedent zobowiąże się do scedowania na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, a Wnioskodawca zobowiąże się do zaakceptowania takiej cesji. Przedwstępna Umowa Cesji będzie określała wynagrodzenie przysługujące Cedentowi od Wnioskodawcy z tytułu cesji Umowy Przedwstępnej. W związku z zawarciem Przedwstępnej Umowy Cesji, Wnioskodawca zapłaci na rzecz Cedenta określoną zaliczkę lub zadatek na poczet wynagrodzenia za cesję Umowy Przedwstępnej. Po spełnieniu określonych warunków ustalonych przez strony, Wnioskodawca zawrze z Cedentem umowę cesji przenoszącą na Wnioskodawcę prawa i obowiązki z Umowy Przedwstępnej. Z tego tytułu Wnioskodawca zapłaci Cedentowi ustalone wynagrodzenie za przedmiotową cesję, z uwzględnieniem zaliczki/zadatku zapłaconego przy zawarciu Przedwstępnej Umowy Cesji. Zgodnie z założeniami, po zawarciu Umowy Cesji Wnioskodawca, działając na podstawie Umowy Przedwstępnej, zakupi Nieruchomość od Zbywcy. W konsekwencji tej transakcji, Wnioskodawca wstąpi, jako nowy wynajmujący, w istniejące stosunki najmu i będzie kontynuował działalność polegającą na wynajmie powierzchni Budynku na rzecz najemców.

Z przedstawionych okoliczności wynika więc, iż przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej przez Cedenta na rzecz innego podmiotu (Wnioskodawcy) będzie świadczeniem, za które Cedent otrzyma ustalone wynagrodzenie (świadczenie pieniężne). Pomiędzy Cedentem a Wnioskodawcą zaistnieje zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Cedent podejmie bowiem określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei Wnioskodawca stanie się niewątpliwie beneficjentem tej czynności – będzie bezpośrednim jej konsumentem, odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie usługę świadczoną przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji nie będzie stanowić usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Cedenta.


Jednocześnie stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Przy czym na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zatem przeniesienie przez Cedenta na Wnioskodawcę praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej wskutek zawarcia Umowy Cesji stanowić będzie świadczenie usługi przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy, które podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawką podstawową, tj. 23%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a i b ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika

  • z tytułu nabycia towarów i usług,
  • potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.


Przy czym stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Przy czym ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne będzie wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Przy czym należy podkreślić, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca - zarejestrowany jako czynni podatnik VAT w Polsce - po nabyciu od Cedenta praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej, w oparciu o postanowienia Umowy Przedwstępnej, zakupi od Zbywcy Nieruchomość, którą będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będzie prowadził działalność polegającą na wynajmie powierzchni Budynku na rzecz najemców. Zatem należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku nabywana usługa, tj. cesja praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W konsekwencji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z cesji przez Cedenta na rzecz Wnioskodawcy praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy bądź odpowiednio otrzymania zwrotu tego podatku pod warunkiem wystąpienia ustawowych przesłanek wskazanych w art. 87 ust. 1 ustawy. Przy tym, mając na uwadze art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a i b ustawy kwotę podatku naliczonego związanego z Umową Cesji stanowić będzie dla Wnioskodawcy suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Wnioskodawcę od Cedenta z tytułu cesji praw obowiązków z Umowy Przedwstępnej, jak również potwierdzających uiszczenie przez Wnioskodawcę zaliczki lub zadatku na rzecz Cedenta.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj